Moderkortsskruv med trasig gäng - hjälp.

Permalänk
Medlem

Moderkortsskruv med trasig gäng - hjälp.

Hej!

Håller på och demonterar dator för att flytta till nytt chassi och allt var frid och fröjd tills jag kom till sista moderkortsskruven och den är helt omöjlig att skruva ur.

Dessutom sitter den på svårast möjliga ställe att komma åt också. Se bilder. Vad kan jag göra åt det här?

Obs: Det ser lite värre ut än vad det är på närbilden, jag försökte med silvertejp utan att lyckas.

Ingen aning om var jag skulle lägga tråden, mod får flytta om den passar bättre någon annanstans

Permalänk
Medlem

Borra sönder skruven. Var mycket försiktig så du inte skadar något runtomkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Hej!

Håller på och demonterar dator för att flytta till nytt chassi och allt var frid och fröjd tills jag kom till sista moderkortsskruven och den är helt omöjlig att skruva ur.

Dessutom sitter den på svårast möjliga ställe att komma åt också. Se bilder. Vad kan jag göra åt det här?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Obs: Det ser lite värre ut än vad det är på närbilden, jag försökte med silvertejp utan att lyckas.

Ingen aning om var jag skulle lägga tråden, mod får flytta om den passar bättre någon annanstans

Skruven ser inget vidare ut.
Testa att lägga en gummisnodd mellan skruven och mejseln. Lägg bra tryck neråt och vrid långsamt på mejseln, så du ser om den greppar och lossar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Du kan testa att banka lite med något på mejseln så den går in lite i metallen, dock inte om moderkortet skakar för mycket när du gör det.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att offra en billig bits och superlimma denna mot skruven och försöka vara så försiktig det bara går?

Borra ur eller banka vill man väl knappast göra i en datorlåda?

Permalänk
Medlem

Gummisnodd-knepet som Lembritt skrev har räddat mig några gånger för andra tillfällen. Annars borra kanske.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Tack för snabba och bra svar alla. Borra och/eller banka får vara sista utvägen. Ska börja med gumnisnodden och sen superlimet.

Saken är den att jag inte hade en enda jävla gummisnodd hemma, så får traska iväg och köpa.

Permalänk
Medlem

Är gängan trasig också? För på bilden ser vi bara ett totalförstört huvud... Är gängan också trasig så är det borrmaskin som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är gängan trasig också? För på bilden ser vi bara ett totalförstört huvud... Är gängan också trasig så är det borrmaskin som gäller.

Bra poäng. I min frustration när jag skapade tråden skrev jag nog fel. Hoppas gängen är hel, just nu är det huvudet som bråkar.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Är gängan trasig också? För på bilden ser vi bara ett totalförstört huvud... Är gängan också trasig så är det borrmaskin som gäller.

Skrivet av Shadee:

Bra poäng. I min frustration när jag skapade tråden skrev jag nog fel. Hoppas gängen är hel, just nu är det huvudet som bråkar.

skulle säga att typ 99% att gummisnodd eller limmad bits troligen inte kommer fungera då bägge fortfarande kräver att bitsen iaf delvis har något att ta stöd mot för att inte helt förlita sig på limmet/friktion.

de är bra metoder om krysset iaf är någorlunda igenkännbart men i detta fall skulle jag säga att troligen ett 3mm borr är vägen att gå tyvärr iom att inte ett spår av vingarna äns existerar i skallen längre.

och troligen om man dragit sönder skallen sådär illa så sitter den ev totalt fast dessutom för någon har verkligen lagt bakom 200kg gorilla på skruven.

men ev kan du kanske om du inte vill borra i chassit mot moderkortet öppna baksidan och borra loss hela distansen från plåten.

visst du kommer få ett hål där du inte kan skruva en distans i plåten men du kan ju ha en skruvad i moderkortet som sitter löst i plåten som ett stöd iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan vara så att det är en M3 skruv i ett 6-32 UNC hål eller tvärt om.
Är det skruvat hårt så kan det vara svårt att få loss.

Du kommer inte åt med en spetsig tång? Om inte skruven lossnar så kanske distansen kan skruvas ur, så länge inte de inte klämt om moderkortet hårt som hindrar det.

Hur ser det ut på baksidan, kommer du åt distansen från det hållet?

EDIT:
Ser nu att den sitter nere i ett hål i kylflänsen vilket gör det nog omöjligt att få tag på den med tång, men kanske man kan skruva på distansen från baksidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att typ 99% att gummisnodd eller limmad bits troligen inte kommer fungera då bägge fortfarande kräver att bitsen iaf delvis har något att ta stöd mot för att inte helt förlita sig på limmet/friktion.

de är bra metoder om krysset iaf är någorlunda igenkännbart men i detta fall skulle jag säga att troligen ett 3mm borr är vägen att gå tyvärr iom att inte ett spår av vingarna äns existerar i skallen längre.

och troligen om man dragit sönder skallen sådär illa så sitter den ev totalt fast dessutom för någon har verkligen lagt bakom 200kg gorilla på skruven.

men ev kan du kanske om du inte vill borra i chassit mot moderkortet öppna baksidan och borra loss hela distansen från plåten.

visst du kommer få ett hål där du inte kan skruva en distans i plåten men du kan ju ha en skruvad i moderkortet som sitter löst i plåten som ett stöd iaf.

Haha, det är ju jag som en gång i tiden skruvat dit den och jag har svagt minne av att det inte gick så bra med just den här skruven men trodde inte det var så illa.

Innan jag tog bilden hade jag försökt en del med mejsel, så därav att den ser lite manglad ut.

Chassit kommer intw användas nå mer. Hade ev tänkt sälja det på marknanden här, ett fractal design, med trasig sladd upp till powerknappen. Någon kanske skulle tycka det var roligt att pilla med.

Med det sagt, så moderkortet är det viktiga. Chassit är skitsamma.

Skrivet av loefet:

Kan vara så att det är en M3 skruv i ett 6-32 UNC hål eller tvärt om.
Är det skruvat hårt så kan det vara svårt att få loss.

Du kommer inte åt med en spetsig tång? Om inte skruven lossnar så kanske distansen kan skruvas ur, så länge inte de inte klämt om moderkortet hårt som hindrar det.

Hur ser det ut på baksidan, kommer du åt distansen från det hållet?

EDIT:
Ser nu att den sitter nere i ett hål i kylflänsen vilket gör det nog omöjligt att få tag på den med tång, men kanske man kan skruva på distansen från baksidan?

Baksidan ser bra ut, men vad kan jag göra där förutom att kapa längs med plåten?

Permalänk
Skrivet av Shadee:

Haha, det är ju jag som en gång i tiden skruvat dit den och jag har svagt minne av att det inte gick så bra med just den här skruven men trodde inte det var så illa.

Innan jag tog bilden hade jag försökt en del med mejsel, så därav att den ser lite manglad ut.

Chassit kommer intw användas nå mer. Hade ev tänkt sälja det på marknanden här, ett fractal design, med trasig sladd upp till powerknappen. Någon kanske skulle tycka det var roligt att pilla med.

Med det sagt, så moderkortet är det viktiga. Chassit är skitsamma.

Baksidan ser bra ut, men vad kan jag göra där förutom att kapa längs med plåten?

<Uppladdad bildlänk>

sätt ett 2.5-3mm borr mitt i distansen och börja borra tills du kommit genom gängorna i plåten bör inte behövas mer än typ 3-4mm djupt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dremmel-dax, är ju gott om plats (baksida). Sätt en ordentlig skåra på botten av skruven och och ta ur med platt mejsel. Annars är gummisnodd underskattad, den har hjälp på ställen man trodde var körda men samtidigt, sitter den så hårt måste det nog vara fel skruv. Har aldrig haft MB-skruvar som suttit så hårt. Man drar ju inte riktigt fast dem med fällkorset. Krångligt ja, görbart absolut. Lycka till.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Haha, det är ju jag som en gång i tiden skruvat dit den och jag har svagt minne av att det inte gick så bra med just den här skruven men trodde inte det var så illa.

Innan jag tog bilden hade jag försökt en del med mejsel, så därav att den ser lite manglad ut.

Chassit kommer intw användas nå mer. Hade ev tänkt sälja det på marknanden här, ett fractal design, med trasig sladd upp till powerknappen. Någon kanske skulle tycka det var roligt att pilla med.

Med det sagt, så moderkortet är det viktiga. Chassit är skitsamma.

Baksidan ser bra ut, men vad kan jag göra där förutom att kapa längs med plåten?

<Uppladdad bildlänk>

Kan nog ha råkat fått dit en skruv av fel gänga som det låter.

Stat inte ut så långt som jag trodde, hade kanske gått att skruva på med att nypa en tång i ändan, eller som @KoAoL säger göra en skåra i botten på gängan och skruva ur den där. Men om inte chassit är viktigt, så kan man ju börja attackera det med verktyg så att man kan få loss moderkortet ur det för att sedan gå på med tänger som man kan hålla skruv och distans med.

Man får dock vara lite försiktig ifall man använder något som orsakar små metallbitar (gnistor eller flisor) så man får bort dem ordentligt efteråt, så man slipper kortslutningar när man skall starta datorn sedan.

Borra försiktigt ovanifrån går ju också men som sagt se till att få bort alla små metallbitar bara.

Permalänk
Medlem

Jag började härja med syl och hammare för att få loss moderkortet, tänkte jag kunde slå ut allting så moderkortet gick att ta bort i alla fall. Min granne uppskattade däremot inte de höga smällarna (bankade ihärdigt i väggen. 😂) så får avvakta och försöka igen imorgon. Tänkte införskaffa metallborrar då också, har bara betongborrar hemma, och ingen mindre än 5 mm.

Blev ett jävla projekt av det här till slut. Bygger dator en gång var tredje/fjärde år och inför varje gång har jag glömt att det inte är så kul som jag kommer ihåg det.

Edit: gummisnodd eller superlim gav inget resultat tyvärr.

Permalänk
Medlem

Winning som Charlie Sheen skulle sagt. Efter först en 3mm borr och sedan en 4 mm borr, kombinerat med syl+hammare från baksidan lyckades jag lossa moderkortet, skruva bort distansen på baksidan och sedan gå tillbaka med 4 mm borren för att slutligen få bort skruven ur moderkortet

Frågan är om jag använde för stor borr och skadade moderkortet på vägen? Vad är de silvriga sakerna runt skruvhålen?

Färdig. Har jag skadat kortet?

Edit: behövs fler bilder så bara säg till. Konkade ner allting till föreningens hobbyrum och belysningen här var sådär.

Permalänk
Medlem

Tennpunkterna är "antiglid" punkter så att skruvarna inte skall skruva upp sig med tiden. Någon anslutningspunkt kan vara jordningsanslutning till chassiet. Lite osäker på det.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Tennpunkterna är "antiglid" punkter så att skruvarna inte skall skruva upp sig med tiden. Någon anslutningspunkt kan vara jordningsanslutning till chassiet. Lite osäker på det.

Ok, tack för svar. Uppfattar jag rätt att om jag skiter i att skruva fast kortet med den skruven i nya chassit så är saken biff?

Permalänk
Medlem

Det ser OK ut.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shadee:

Winning som Charlie Sheen skulle sagt. Efter först en 3mm borr och sedan en 4 mm borr, kombinerat med syl+hammare från baksidan lyckades jag lossa moderkortet, skruva bort distansen på baksidan och sedan gå tillbaka med 4 mm borren för att slutligen få bort skruven ur moderkortet

Frågan är om jag använde för stor borr och skadade moderkortet på vägen? Vad är de silvriga sakerna runt skruvhålen?

Färdig. Har jag skadat kortet?
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Edit: behövs fler bilder så bara säg till. Konkade ner allting till föreningens hobbyrum och belysningen här var sådär.

Slänger in för följbarhet, den annulära ringen runt montagehålen på moderkort är kopplade mot jord. Jord är gemensamt för alla enheter i datorn och kopplas mot chassit. Det är kalasokej att montera en skruv i det där hålet också även om det ser lite tilltufsat ut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin