Permalänk

NF7-S Vilken ordning?

I vilken ordning startar man upp ett nytt system? Olika uppdaterinar av WXP drivrutiner till mobot o.s.v.? Spelar det någon roll?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Ska man boota på SATA så ska man lägga in SATA-drivern genom att trycka F6 i början av installationen (det tar sedan en bra stund innan den frågar efter diskett).

Man ska lägga in WinXP SP1 innan Nforce2-drivrutinerna för annars funkar inte USB 2.0.

Det interna nätverkskortet funkar inte före Nforce2-drivrutinerna installerats så det kan vara bra att ha SP1 och Nforce2 drivrutinerna på CD-skiva innan (eller varför inte en XP-skiva med SP1 slipstream). Det kan bli lite moment 22 annars - kan inte lägga in SP1 eftersom nätverket inte funkar - kan inte få igång nätverk innan Nforce2 drivrutiner installerats - kan inte tanka hem Nforce2 drivers utan nätverk...

För säkerhets skull ska man inte installera NVidias IDE-drivrutin då många har problem med den.

Kör sedan winupdate, lägg in directx9, grafikdrivers och så vidare.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att nätverkskortet blir inaktiverat när man uppdaterar sina befintliga nforce2-drivisar. Jag råkade göra det misstaget just när jag behövde min uppkoppling som mest

Permalänk

Jag har inte fått mitt mobo än men var hos min kompis som fick sitt idag som har lite strul med ljuddrivrutinerna efter som Win XP hittar nya enheter mitt i att han håller på att lägga in dom som finns på mobo cd-skivan. Är hemma nu så jag får se hur det går för honom i morgon.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850