Permalänk
Medlem

Epox vs. Abit

Har varit mycket diskussioner angående Abit och deras fel på korten. Om man nu står i ett dilemma av att man ska köpa någon av dessa korten, VILKET rekomenderar ni då av dessa. Det är samma prisklass osv, båda har integrerat LAN, 5.1 ljud och USB2.0, så vad ska man välja. Skriv gärna era erfarenheter vad gäller korten med. Och gärna om ni har testat båda. TACK TACK TACK.

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 AMD 2500+@200x11, 2*256mbTwinmos PC3200, radeon 9800SE, IBM 180GXP 120gb

Permalänk
Medlem

Köp ett Epox 8rda+ , sen så köper du en bättre chipsetfläkt/fläns till nordbryggan och sen en fläns till sydbryggan, om du hade tänkt att överklocka. Om du inte vill göra detta själv kan du köpa ett 8RDA3G istället där det redan sitter en bra chipsetkylning. Dock till ett högre pris, naturligtvis.
Mer om detta kan du läsa på http://www.motherboardfaqs.com/article.php?25.255
Där står det även en hel del info om Abits motsvarighet, läs själv och bilda din egen uppfattning!
Ljudchipset är kanon på 8rda+ och bättre, ligger i klass med Audigy om inte bättre.
SerialATA stöd tycker jag är rätt onödigt, då man måste köpa speciella dyra (än sålänge) hårdiskar för att kunna använda. Kanske ett alternativ om du vill kunna uppgradera i framtiden.
Jag har själv två 8RDA+ moderkort och de funkar prima!

Permalänk

omega tänk på att man måste använda spdif / digital utgång för att kunna utnyttja det högkvalitativa ljudet. Med de vanliga 3.5mm utgångarna är det som vilket som helst.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

mitt Abit NF7-s kör jag prime95 stabilt i 225fsb orginal kylning max på chipset voltage (1.7v). Jag är jevligt nöjd med mitt moderkort.

Visa signatur

Abit NF7-S 2400+@200x10
2x 256mb Twinmos Winbond
Sapphire 9800pro 128mb

Permalänk

oskar det var typ det högsta jag sett. vad har du för minnen osv ?

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

måste rekomendera abit, käns som att de har bättre kvalite på sina produkter, alltid köpt abit när jag köpt nya moderkort. gjorde misstaget o köpte ett 8rda+, tyckte det va allmänt buggit och klarade max 190fsb. kommit upp i 223fsb stabilt nu me abit, aldrig vart några problem,

Visa signatur

E

Permalänk

225fsb med abit är inge problem... körde och det ett tag men nu kör jag 220fsb och högre multiply.. timingsen kör jag 11-3-3-2 och minnerna är TwinMOS Original PC3200 2*256

jag skulle köpt Abit.. men men smaken är som baken..

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo -
- Asus TUF Gaming 850W -