Ryzen 9000 billigare än 7000

Permalänk
Melding Plague

Ryzen 9000 billigare än 7000

Återförsäljare har börjat lista AMD:s kommande Ryzen 9000-serie, och om de preliminära priserna stämmer blir den här generationen delvis billigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De två modellerna som troligtvis kommer sälja mer är dock dyrare enligt listan. Låt oss hoppas att priserna i så fall sänks framöver och i alla fall hamnar på samma nivå som föregående generation.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Kan va preliminära priser som justeras vid släpp eller nära släpp.
Själv väntar jag på 3d cuperna.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

I kronor blir nog priset tyvärr detsamma, eftersom €-kursen har höjts med ungefär lika mycket som priset sänkts i €.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

I kronor blir nog priset tyvärr detsamma, eftersom €-kursen har höjts med ungefär lika mycket som priset sänkts i €.

Synd att vi har en bananrepubliksvaluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Det var väldigt bra runt 2010 när dollarn låg på 6kr...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Jag rekommenderar denna youtube-video för er som undrar varför CPUer är så dyra.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara lite olika priser…
Från Wccftech: https://wccftech.com/amd-ryzen-9000-zen-5-cpus-listed-online-...

AMD Ryzen 9000 “Zen 5” CPUs Listed Online At Much Lower Prices Than Ryzen 7000 MSRPs –
9950X €659
9900X €499
9700X €399
9600X €309

Text
Permalänk
Medlem

Nu följer jag inte marknaden, eftersom jag inte är intresserad av att köpa dessa. Men de är väl också funktionellt sämre i och med att de inte har inbyggd GPU? Så generationerna är inte direkt jämförbara med varandra, med avseende på kiselbudget och funktion?

Om man till exempel vill bygga en server med ECC-minne och grafik för felsökning så funkade väl 7000-serien fint, men 9000-serien saknar grafik och kommer då med svårigheten att man måste säkerställa boot utan grafik. Så 7000-serien var ett steg framåt från AM4 där man behövde leta upp en Pro-modell för att få grafik och ECC, medan dessa tar ett steg tillbaka igen.

Det är väl till och med sämre än Intel där man i alla fall kan få ECC och grafik med konsumentprocessor om man köper ett asdyrt W-moderkort? Inte för att Intel är speciellt intressant som server, men kanske som arbetsstation.

Permalänk
Medlem

De är nog bara initialpriserna. Efter 1-3 veckor kommer de vara billigare nästan garanterat.

Skillnad på "Ryzen-7" och 'Ryzen 7000'

Skrivet av KAD:

Om man till exempel vill bygga en server med ECC-minne och grafik för felsökning så funkade väl 7000-serien fint, men 9000-serien saknar grafik och kommer då med svårigheten att man måste säkerställa boot utan grafik. Så 7000-serien var ett steg framåt från AM4 där man behövde leta upp en Pro-modell för att få grafik och ECC, medan dessa tar ett steg tillbaka igen.

Har inte 9000 bild? Visste jag inte. Ingen stor grej egentligen men tycker det är najs med bild från mitt 7600x då jag byter gpu ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Nu följer jag inte marknaden, eftersom jag inte är intresserad av att köpa dessa. Men de är väl också funktionellt sämre i och med att de inte har inbyggd GPU? Så generationerna är inte direkt jämförbara med varandra, med avseende på kiselbudget och funktion?

9000-serien har två GPU-kärnor precis som 7000-serien (se t.ex. AMDs spec).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det var väldigt bra runt 2010 när dollarn låg på 6kr...

Snarare 2011-2014 då dollarn mestadels låg på runt 6.50 kr.
Före det så var det svajigt en del år med allt från strax under 6 kr till över 9 kr, i snitt mellan 7-8 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Jag rekommenderar denna youtube-video för er som undrar varför CPUer är så dyra.

Sen ligger det miljoner med arbetas timmar innan den enns kan börja produceras.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Hade glömt hur dåliga priserna på launch var för 7000 serien, nu är ju priserna ganska bra dock. X600x bör verkligen inte kosta runt 400€ i min värld men där ser man.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Har inte 9000 bild? Visste jag inte. Ingen stor grej egentligen men tycker det är najs med bild från mitt 7600x då jag byter gpu ofta.

9000 har bild.

Edit: ah, såg att någon redan skrivit det 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli att inte slå till på 7800X3D för 2999:- under megaklick. Bra pris förvisso. Meen känns samtidigt inte jättebra att köpa gammal skåpmat när en ny generation är såpass nära. Kommer väl inte ens hinna bygga burken förrän 9000X3D släpps. Hade gärna vetat vad X3D-chippen kommer kosta. Men nu ryktas det att några av dessa "basmodeller", dvs utan X3D ändå kommer slå 7800X3D. Så borde kanske väntat...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Verkligen. 'Tur' att det är enkelt att köpa fonder/aktier i euro/dollar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Meen känns samtidigt inte jättebra att köpa gammal skåpmat när en ny generation är såpass nära.

Eller så ser du det såhär, du fick jätte bra pris på den och kommer garanterat vara nöjd med den bra länge, potentiellt att du kan behålla den tills sista generationen CPU'er släpps på AM5 platformen sen uppgradera då för att förlänga livstiden på din platform riktigt länge. Sen att kalla nuvarande top modellen för gaming "gammal skåpmat" är rätt komiskt i sig, inte som den tappar sin prestanda när nya släpps.

Det är svårt att jämföra vanliga modeller med X3D modeller då resultat varierar rätt stort i spel till spel, tror inte det finns någon chans att bas modellerna kommer slå 7800X3D i spel som utnyttjar cachen någorlunda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Eller så ser du det såhär, du fick jätte bra pris på den och kommer garanterat vara nöjd med den bra länge, potentiellt att du kan behålla den tills sista generationen CPU'er släpps på AM5 platformen sen uppgradera då för att förlänga livstiden på din platform riktigt länge. Sen att kalla nuvarande top modellen för gaming "gammal skåpmat" är rätt komiskt i sig, inte som den tappar sin prestanda när nya släpps.

Det är svårt att jämföra vanliga modeller med X3D modeller då resultat varierar rätt stort i spel till spel, tror inte det finns någon chans att bas modellerna kommer slå 7800X3D i spel som utnyttjar cachen någorlunda.

Jo för de flesta så hade det varit ett bra pris. Men jag sitter så lite vid datorn numera. Så det finns en risk att processorn kommer vara obsolet när den väl kommer till användning. 😅 Har ett X670E-moderkort som legat i sin kartong sen release. Ett kit DDR5 som jag köpte på typ förra megaklick hah.
Aja... får tvinga mig att lira lite mer till hösten kanske. Har sedan jag köpte mitt RTX 3070 bara spelat Quake Champions på kortet. Då lirade jag rätt mycket. Och har jag kört nåt JRPG eller liknande så har det blivit på konsol. Så det här med datorenstusiams har för mig blivit en rätt dyr hobby om man ser till hur lite prylarna använts. Nackdelen med 7800X3D är de tämligen låga klockfrekvenserna för användning i andra scenarior än spel. Kanske säljer av hela plattformen som "ny i obruten förpackning" och köper allt nytt när jag vet att jag kommer använda datorn mer frekvent istället. Vi får se.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jo för de flesta så hade det varit ett bra pris. Men jag sitter så lite vid datorn numera. Så det finns en risk att processorn kommer vara obsolet när den väl kommer till användning. 😅 Har ett X670E-moderkort som legat i sin kartong sen release. Ett kit DDR5 som jag köpte på typ förra megaklick hah.
Aja... får tvinga mig att lira lite mer till hösten kanske. Har sedan jag köpte mitt RTX 3070 bara spelat Quake Champions på kortet. Då lirade jag rätt mycket. Och har jag kört nåt JRPG eller liknande så har det blivit på konsol. Så det här med datorenstusiams har för mig blivit en rätt dyr hobby om man ser till hur lite prylarna använts. Nackdelen med 7800X3D är de tämligen låga klockfrekvenserna för användning i andra scenarior än spel. Kanske säljer av hela plattformen som "ny i obruten förpackning" och köper allt nytt när jag vet att jag kommer använda datorn mer frekvent istället. Vi får se.

Ja totala priset för platformen även med en sån bra deal är inte direkt jätte billigt. Det är definitivt sant att 7800X3D inte är speciellt bra val för non-gaming användning, sen tror jag det kommer ta ett bra tag innan 7800X3D modellen kommer börja kännas obsolete för gaming iaf.

Att sälja vidare är nog kanske inte så dum idé om du ändå inte tror den kommer användas, man får ju generellt sett mer för pengarna desto längre man väntar och om du har rätt begränsad användning så känns väl något från mer budget segmentet mer passande då investeringen inte känns i plånboken lika hårt men antagligen duger fint att göra det du behöver de till ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Men nu ryktas det att några av dessa "basmodeller", dvs utan X3D ändå kommer slå 7800X3D. Så borde kanske väntat...

Hade basmodellerna varit klart snabbare än 7800X3D. Då hade man visat det vid presentationerna under Computex.

Visst, det kommer finnas vissa titlar där X3D blir omkörd. Då i vissa spel så spelar IPC/minnesbandbredd mer roll. Precis som vi ser idag med 14900K vs 7800X3D. Så du kan plocka ihop eller läcka resultat som visar precis vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Hade basmodellerna varit klart snabbare än 7800X3D. Då hade man visat det vid presentationerna under Computex.

Visst, det kommer finnas vissa titlar där X3D blir omkörd. Då i vissa spel så spelar IPC/minnesbandbredd mer roll. Precis som vi ser idag med 14900K vs 7800X3D. Så du kan plocka ihop eller läcka resultat som visar precis vad du vill.

Jag kan tänka mig att man satte 65w TDP på de nya modellerna för att man skulle få folk att köpa 7000-serien och få folk att klaga över att AMD inte gjort större framsteg. Detta för att sedan nära inpå lansering plötsligt ändra TDP och nu istället visa på betydligt bättre prestanda samt pris för att skapa köphajp när man visar upp vad modellerna egentligen går för. De ville nog låta butikerna sälja av lagren för 7000-serien helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då behöver inte jag ha dåligt samvete då jag köpt på mig komponenter för ca 4 månader sedan och nu i helgen byggt ihop nya datorn.
Bara Win installation kvar + appar..

Permalänk
Medlem

9600X kostar alltså nästan dubbelt så mycket som en 7600X, 387.37€ resp 200€.
Det duger inte, kommer vara DOA.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Verkar ju vara lite olika priser…
Från Wccftech: https://wccftech.com/amd-ryzen-9000-zen-5-cpus-listed-online-...

AMD Ryzen 9000 “Zen 5” CPUs Listed Online At Much Lower Prices Than Ryzen 7000 MSRPs –
9950X €659
9900X €499
9700X €399
9600X €309

De har även en nyhet om att X3D modellerna kommer i slutet av september och att de supportar överklockning. Det ska vara samtidigt med de nya X870 och X870E moderkorten lanseras. OBS rykten.
https://wccftech.com/amd-ryzen-9000x3d-cpus-full-overclocking...

Permalänk
Medlem

Du får köpa en arbetsstation också 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Får hoppas priserna dalar fort då. Kanske kan vara värt det vid specifika instruktionsuppsättningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Beror nog helt på prestandan. Springer den 8or runt 7900 kanske det är motiverat 😉

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Kanske är det dags att ta steget in på AM5 nu då medans det finns 7600/7600X/7500F i lager.

Skrivet av [SmR]BMF:

Får hoppas priserna dalar fort då. Kanske kan vara värt det vid specifika instruktionsuppsättningar?

Absolut, men då är det nog bara 9900X & 9950X som är intressanta.
Någonting motsvarande Quick sync hade ju varit mysigt.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror nog helt på prestandan. Springer den 8or runt 7900 kanske det är motiverat 😉

Jag har svårt att tänka mig mer än 20-25% upplyft.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att man satte 65w TDP på de nya modellerna för att man skulle få folk att köpa 7000-serien och få folk att klaga över att AMD inte gjort större framsteg. Detta för att sedan nära inpå lansering plötsligt ändra TDP och nu istället visa på betydligt bättre prestanda samt pris för att skapa köphajp när man visar upp vad modellerna egentligen går för. De ville nog låta butikerna sälja av lagren för 7000-serien helt enkelt.

Spelprestandan påverkas inte direkt av det begränsade TDP värdet. Varken 14900K, 7950X eller 7800X3D ligger i närheten av sin max TDP om man bara kör spel. Höjd TDP och strömbudget skulle framförallt öka prestandan vid max MT belastning, t.ex skulle det göra i princip noll för ST prestanda i CB medans MT skulle få en rejäl boost.