AP för första gången, behöver hjälp och råd.

Permalänk
Medlem

AP för första gången, behöver hjälp och råd.

Hej alla,

Jag har flyttat till en 4a på 100kvm, där inkommande fiber sitter i en walk-in-closet längst bort i lägenheten.

Sätter man routern där inne så får man halvtaskig täckning i hela lägenheten, och bara 30mbit på sin höjd utav mina 100mbit.

Även om man står utanför garderoben är det så. Öppnar man dörren däremot så är det full speed.

Så mesh, är inte ett alternativ, för man förstärker bara den redan dåliga signalen?

Men, misströsta ej, för inne i från garderoben är det draget cat 6 till varenda rum i lägenheten.

Så, min tanke är att stänga av det trådlösa i routern inne i garderoben, och sedan sätta en AP i vardagsrum och kontor.

Så, jag har aldrig haft AP’s eller ens installerat en. Min fråga blir därför. Vad behöver jag tänka på vid installation av AP? Och kommer det bli lagg/nedkoppling när klienterna hoppar från AP till AP?

Självklart skall jag köra samma SSID och lösen på alla AP.

Tanken var att köpa två av de billigaste AP från TP-link från Wi-Fi 6. Jag behöver bara mina 100mbit och inte mer. Vi har en laptop, två mobiler och en chromecast.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Absolut kan man göra så, men har du ett standard fiberuttag i garderoben, så hade åtminstone jag kopplat in en sk villapatch, och förlängt fibern in till där du vill ha all utrustning, blir ju enkelt när du har rör till alla rum.
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla ut WAN till ett centralt rum och sätt WiFi-routern där och se om det funkar tillräckligt bra. Om du har ett rum med dubbla uttag så är det antagligen där routern ska stå, då har du möjlighet att koppla tillbaka LAN-sidan till en switch i garderoben och ut igen till en extra AP eller andra trådade enheter.

Jag har aldrig förstått vitsen med att stänga av en fullt fungerande AP i routern och lägga mer pengar på ytterligare enheter som drar ström och kan gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Börja med att koppla ut WAN till ett centralt rum och sätt WiFi-routern där och se om det funkar tillräckligt bra. Om du har ett rum med dubbla uttag så är det antagligen där routern ska stå, då har du möjlighet att koppla tillbaka LAN-sidan till en switch i garderoben och ut igen till en extra AP eller andra trådade enheter.

Jag har aldrig förstått vitsen med att stänga av en fullt fungerande AP i routern och lägga mer pengar på ytterligare enheter som drar ström och kan gå sönder.

Ett problem där bara.

Sambon lämnar mig om routern står framme. Den är ful så in i röda helvetet och uttaget i vardagsrummet är precis vid en vägg där den inte går att gömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Absolut kan man göra så, men har du ett standard fiberuttag i garderoben, så hade åtminstone jag kopplat in en sk villapatch, och förlängt fibern in till där du vill ha all utrustning, blir ju enkelt när du har rör till alla rum.
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Det har jag inte. TP-uttag rakt in.

Permalänk
Medlem

Hur var det nu med lagg och nedkoppling med flera AP? Något jag behöver ställa in eller göra för att undvika?

Permalänk
Medlem

Något man ska tänka på är att placera dina APs så att de har lagom överlapp, inte för mycket, inte för lite. Säkerställ också att de har stöd för 802.11v och 802.11k för att kunna skicka information som mer effektivt låter anslutna enheter ta roaming-beslut.

Nej, det behöver inte bli nedkoppling och/eller märkbart lagg när enheterna roamar. Tar man sig inte tid att optimera ovanstående kan det dock bli det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Något man ska tänka på är att placera dina APs så att de har lagom överlapp, inte för mycket, inte för lite. Säkerställ också att de har stöd för 802.11v och 802.11k för att kunna skicka information som mer effektivt låter anslutna enheter ta roaming-beslut.

Nej, det behöver inte bli nedkoppling och/eller märkbart lagg när enheterna roamar. Tar man sig inte tid att optimera ovanstående kan det dock bli det.

Med dom två grejerna blev det genast mycket dyrare, men ett måste antar jag?

Med V och K måste jag ställa in något eller bara köra? Stödjer mina klienter såsom chromecast och mobil det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyran:

Med dom två grejerna blev det genast mycket dyrare, men ett måste antar jag?

Med V och K måste jag ställa in något eller bara köra? Stödjer mina klienter såsom chromecast och mobil det?

Även relativt billiga modeller från Ubiquiti har stöd för de standarderna så det behöver inte nödvändigtvis bli så dyrt. Går ju även att köpa begagnat om man vill.

Är du säker på att de APs du kollat på inte har det? Kan vara värt att googla lite på, då de kanske inte skriver ut dem med de namnen. 802.11v kan exempelvis benämnas BSS Transition eller liknande. 802.11k kan kalas något i stil med Neighbor reports eller liknande.

Nej, det är inte ett måste men det hjälper roaming att fungera bättre. Enheten som ska roama behöver exempelvis inte skanna av alla frekvensbanden för att hitta lämpliga APs att ansluta till.

https://www.mist.com/documentation/802-11k-802-11r-802-11v/

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyran:

Så mesh, är inte ett alternativ, för man förstärker bara den redan dåliga signalen?

Du har fått det om bakfoten, det du tänker på är en repeater.

Valfri mesh fungerar, dessutom har du ju uttag i alla rum så varje nod kan ha trådad backhaul så att du får det bästa från båda världar från både mesh och AP.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Även relativt billiga modeller från Ubiquiti har stöd för de standarderna så det behöver inte nödvändigtvis bli så dyrt. Går ju även att köpa begagnat om man vill.

Är du säker på att de APs du kollat på inte har det? Kan vara värt att googla lite på, då de kanske inte skriver ut dem med de namnen. 802.11v kan exempelvis benämnas BSS Transition eller liknande. 802.11k kan kalas något i stil med Neighbor reports eller liknande.

Nej, det är inte ett måste men det hjälper roaming att fungera bättre. Enheten som ska roama behöver exempelvis inte skanna av alla frekvensbanden för att hitta lämpliga APs att ansluta till.

https://www.mist.com/documentation/802-11k-802-11r-802-11v/

Tack för svar!

Hade liksom tänkt mig en sån här billig. Kan det funka?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812258

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Valfri mesh fungerar, dessutom har du ju uttag i alla rum så varje nod kan ha trådad backhaul så att du får det bästa från båda världar från både mesh och AP.

Ja då har jag fått det om bakfoten. Mesh kanske är ett bra alternativ då! Dom är relativt snygga med, så det går att ”sälja in” till sambon.

TP-Link Deco X20 kan jag få bra pris på via en bekant. Kan den vara duglig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nja, det har han/hon egentligen inte fått. En mesh-lösning som man kör med trådad backhaul är tekniskt sett inte "mesh", vilket per definition betyder trådlös anslutning mellan noderna. Det stämmer dock att man kan köra dem trådade så att de istället agerar APs.

Skrivet av fyran:

Tack för svar!

Hade liksom tänkt mig en sån här billig. Kan det funka?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812258

Det där är en range extender, inte en vanlig AP. Sådana ska man akta sig för.

Skrivet av fyran:

Ja då har jag fått det om bakfoten. Mesh kanske är ett bra alternativ då! Dom är relativt snygga med, så det går att ”sälja in” till sambon.

Se ovan. Du hade egentligen rätt i att "mesh" betyder trådlös backhaul. Mesh-lösningarna kan dock köras med trådad backhaul (vilket också är mycket bättre) vilket gör att de agerar APs istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fråga om mesh och ethernet back-haul

Hej alla,

Har nog bestämt mig för att köra mesh och ethernet-backhaul i min lägenhet då jag har nätverksuttag i varje rum.

Min fråga är: när man kör ethernet-back haul, stängs Wi-Fi av på huvudenheten som agerar router? Dvs att bara noderna sänder trådlöst?

Får den uppfattningen när jag läser på Kjell & Co hemsida samt ser följande bild: https://www.kjell.com/globalassets/sv-se/hfd/natverk/hfd_netw...

Permalänk
Medlem

Alla mesh enheter har som standard att Wifi är på.
Så huvudenheten kommer också att ha Wifi på.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Stort tack alla,

Det blir ett mesh-system och köra noderna på ethernet-backhaul.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte oroa mig om saker som hoppar mellan din accesspunkter. Saker som är stilla kommer i stort sett aldrig göra detta. Det är väl bara ett problem i onlinespel och videosamtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det har han/hon egentligen inte fått. En mesh-lösning som man kör med trådad backhaul är tekniskt sett inte "mesh", vilket per definition betyder trådlös anslutning mellan noderna. Det stämmer dock att man kan köra dem trådade så att de istället agerar APs.

Det där är en range extender, inte en vanlig AP. Sådana ska man akta sig för.

Se ovan. Du hade egentligen rätt i att "mesh" betyder trådlös backhaul. Mesh-lösningarna kan dock köras med trådad backhaul (vilket också är mycket bättre) vilket gör att de agerar APs istället.

Den största skillnaden är dock att mesh-systemet flyttar över klienter på ett mycket bättre sätt och utan krav på ytterligare kontroller, k/v-krav i klienter mm. Trådad backhaul på ett mesh-system gör det inte till simpla accesspunkter.

Dessutom så har dom högre WAF än en vanlig router som uppenbarligen är viktigt för TS.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den största skillnaden är dock att mesh-systemet flyttar över klienter på ett mycket bättre sätt och utan krav på ytterligare kontroller, k/v-krav i klienter mm. Trådad backhaul på ett mesh-system gör det inte till simpla accesspunkter.

Dessutom så har dom högre WAF än en vanlig router som uppenbarligen är viktigt för TS.

Nej, de gör de inte. Beslutet av roaming görs alltid av klienten i slutändan. Alla andra fulhack där man kickar enheterna med förhoppningen att de ansluter till en annan leder till att anslutningen droppar, till skillnad från riktig roaming. Alla vettiga lösningar kör med standarderna jag nämnde.

Jag föreslog aldrig en vanlig router. De ser mycket riktigt ofta vedervärdiga ut.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Har sammanfogat TS två trådar eftersom

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning).

- MOD

Visa signatur