Amazon Prime Day är tillbaka – maxa fyndchansen med SweClockers

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Sorry Amazon men jag köper hellre från våra svenska aktörer. De är bättre, har bra priset, bättre hemsidor och utbud och så slipper vi stödja Amazons osunda arbetsvillkor och konsumtionsmönster. Tror inte Amazon kommer bli långvariga i Sverige helt ärligt.

De har väl funnits många år nu? Jag köper en hel del saker där som inte går få tag på i Sverige eller som är hutlöst dyrt här.

Saker som jag tidigare hade köpt från kontinenten men som nu ofta är smidigare att ta via Amazon.

Permalänk
Medlem

En top 100 lista, där objekt nummer 1 har samma pris som Elgigantens standardpris? Fantastisk rea...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Köpte lite uppgraderingar till min laptop , 1x WD-Black SN850x 4TB med Prime Day rea och RAM uppgradering , 32 GB DDR5 SODIMM PC5600 CL40 Kingston Fury , blir en bump uppåt mot de DDR5 4800 som sitter i just nu .

SSDn är också en uppgradering jämfört med den äldre Corsair MP400 2TB som jag har som lagringsdisk i datorn . TLC vs QLC PCIe 4.0 vs 3.0 .

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt syftet med allt "Sorry Amazon men jag köper hellre från våra svenska aktörer." Lite internet-troll över hela grejen? Skall man göra samma sak med alla nyheter som gäller Microsoft, Linux, Grafikkort, eller vad man nu har en extremt negativ åsikt om, så hade trådarna enbart innehållit gnäll och forumet inte fyllt sitt syfte. (Vilket är en diskussion om ämnen. Som förhoppningsvis ger en intressant spridning av kunskap.) En av världens största återförsäljare har rea har väl ändå ett nyhetsvärde. Sen om man inte är intresserad så är det bara att ignorera. Men respektera läsarna på dessa forum tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ser inte riktigt syftet med allt "Sorry Amazon men jag köper hellre från våra svenska aktörer." Lite internet-troll över hela grejen? Skall man göra samma sak med alla nyheter som gäller Microsoft, Linux, Grafikkort, eller vad man nu har en extremt negativ åsikt om, så hade trådarna enbart innehållit gnäll och forumet inte fyllt sitt syfte. (Vilket är en diskussion om ämnen. Som förhoppningsvis ger en intressant spridning av kunskap.) En av världens största återförsäljare har rea har väl ändå ett nyhetsvärde. Sen om man inte är intresserad så är det bara att ignorera. Men respektera läsarna på dessa forum tack.

"Har du inget positivt att säga så säg det inte...". Vem är det som är trollet egentligen? 😅
Slicka ÅF-stjärt och insinuera att missnöjda människor är troll som borde hålla sina åsikter för sig själv. Låter som projicering i mina öron.

En av världens största återförsöljare försöker ge sken av att ha en rea som på något sätt skulle utmärka sig mer än den vanliga prissättning man håller när man sätter diverse procenttecken på artiklarna man säljer utan att skriva ut priset förrän man går in på varje produktsida. Hela grejen är att försöka få folk att signa upp sig på prime, betala 59:- i månaden och glömma bort att säga upp skiten. "Det är ju bara 59:- i månaden". Amazon tjänar antagligen enorma pengar på kunder som inte inser att de blir lurade på det här sättet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skribent
Skrivet av LANberg:

Jag har haft omfattande problem med leveranser från Amazon, som själva berömmer sig för att vara ”Earth's most customer-centric company”, men inte ens ger mig som Prime-kund möjlighet att välja hur varorna ska levereras. Det är inte det minsta Prime i mina ögon. (Jag har tidigare diskuterat det här i en annan tråd.)

Amazon har inte gett mig möjlighet att välja något annat än hemleverans med Airmee och eftersom jag numera inte är hemma under kvällstid kan jag inte ta emot leveranser från Airmee. Amazons kundtjänst har upprepade gånger svarat att fraktsättet väljs automatiskt och att de inte har någon som helst möjlighet att påverka detta. När mitt nuvarande Primemedlemskap upphör kommer jag inte att förnya det och jag har i princip slutat handla från Amazon.

När jag förr inte arbetade kvällstid strulade Airmee dessutom hela tiden – leveranstiden sköts alltid fram flera gånger varje kväll, och ibland till nästa dag och sedan ytterligare en dag till. Jag kände till sist att jag varken hade ork eller lust att sitta hemma hela kvällar (ofta två eller tre i rad) för att ta emot ett paket från Amazon.

Det enda jag vill är att kunna hämta mina beställningar hos ett ombud eller i ett paketskåp när det passar mig. Jag har både ombud och paketskåp för alla större speditörer inom en radie av 300 meter hemifrån. Men det låter Amazon mig inte göra …

Earth's most customer-centric company – yeah right …

Vet att många klagar på Postnord, men ärligt talat är de exemplariska i jämförelse med många av "sista kilometern"-speditörerna enligt min erfarenhet. Detta gäller inte bara Amazon, utan oberoende från nätbutik jag handlar genom.

Så länge saker har skickats med Postnord har det fungerat gallant för egen del, både hemleverans och ombud. Airme och Bring önskar jag med hela mitt hjärta att Amazon bryter alla avtal med...

Senaste ordern blev försenad med fyra arbetsdagar genom Airme. Fyra kvällar satt jag hemma, bara för att få ett sms runt 22:30 att leveransen tyvärr är försenad och bokas om till nästa dag. När paketet väl kom så ringer snubben och säger att jag för komma ned (bor i lägenhet); både postnord och lastbilsstationen följer instruktioner med porttelefon, tar hissen och antingen lämnar direkt vid lägenhetsdörren eller ringer på till och med.

Bring är minst lika värdelösa; aldrig ett paket i tid, och många gånger kommer lådorna med kraftig yttre påverkan. Flera gånger har det även varit skadad produkt som jag fått returnera. UPS har totalt sämst spann på utkörning också, mellan 08-16:00 — man måste alltså ta ledigt och avsätta en hel dag för deras leveranser.

Kort sagt: jag önskar precis som dig att jag kunde få välja postnord, antingen ombud eller hemleverans. Det är lite av ett skämt att det känns som rysk roulette vad man får sakerna skickat genom.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig rea, om man nu ens ska kalla det för rea då många av sakerna var billigare för bara några månader sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vet att många klagar på Postnord, men ärligt talat är de exemplariska i jämförelse med många av "sista kilometern"-speditörerna enligt min erfarenhet. Detta gäller inte bara Amazon, utan oberoende från nätbutik jag handlar genom.

Så länge saker har skickats med Postnord har det fungerat gallant för egen del, både hemleverans och ombud. Airme och Bring önskar jag med hela mitt hjärta att Amazon bryter alla avtal med...

Senaste ordern blev försenad med fyra arbetsdagar genom Airme. Fyra kvällar satt jag hemma, bara för att få ett sms runt 22:30 att leveransen tyvärr är försenad och bokas om till nästa dag. När paketet väl kom så ringer snubben och säger att jag för komma ned (bor i lägenhet); både postnord och lastbilsstationen följer instruktioner med porttelefon, tar hissen och antingen lämnar direkt vid lägenhetsdörren eller ringer på till och med.

Bring är minst lika värdelösa; aldrig ett paket i tid, och många gånger kommer lådorna med kraftig yttre påverkan. Flera gånger har det även varit skadad produkt som jag fått returnera. UPS har totalt sämst spann på utkörning också, mellan 08-16:00 — man måste alltså ta ledigt och avsätta en hel dag för deras leveranser.

Kort sagt: jag önskar precis som dig att jag kunde få välja postnord, antingen ombud eller hemleverans. Det är lite av ett skämt att det känns som rysk roulette vad man får sakerna skickat genom.

Det vore intressant att få veta varför Amazon gör på det här sättet. Är det billigare och/eller enklare för Amazon själva? Och varför låter de det gå ut över sin inbillade världsbästa kundservice?
Innan fraktstrulet började gjorde jag säkert ett tjugotal beställningar från Amazon varje år. I år har jag hittills gjort en enda beställning (som kunde levereras med PostNord till mitt ombud).
Och om ett vanligt svenskt nätapotek (vars omsättning kanske är en miljondel i jämförelse med Amazons) kan erbjuda mig över ett dussin olika fraktalternativ; många av dem kostnadsfria – varför kan inte Amazon åtminstone ge mig som betalande Primemedlem några alternativ …?

Trött one-liner raderad. // MOD
Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Kollade i morse. De jag köpte är gjorda i Tyskland.

Permalänk
Medlem

Beställde lite förbrukningsvaror till ateljén och verkstan, som vanligt. Amazon är ofta oslagbara på råmaterial, pennor, Cricut, Dremel och dylikt när de har rabatter. Beställde igår och kommer under dagen. Inget att gnälla över. Bor på vischan och de enda som klarar av att leverera på ett rimligt sätt inom överskådlig tid är PostNord och DHL, slavgigbuden slipper jag gärna.

Amazon är framförallt en handel för småpryttlar och förbrukningsmaterial. Ser man det så slipper man bli besviken, i stället för att förvänta sig Elgiganten. Jag tycker att det är synd att de inte säljer mer mat och andra dagligvaror i Sverige, och att Alexa fortfarande inte finns på svenska.

Om Amazon som företag kan man säga mycket, men jag kan spy lika lika mycket galla över de flesta ”svenska” butiker. Kapitalismen är vad den är, Amazon är inte ensamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Riktigt dålig rea, om man nu ens ska kalla det för rea då många av sakerna var billigare för bara några månader sen.

Ja den var inte mycket att hurra för. Ser mest 5-10% rabatter och enstaka över 20%.över 30% finns inte mycket. Jag kommer inte bli prime-medlem för dessa "erbjudanden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Ja den var inte mycket att hurra för. Ser mest 5-10% rabatter och enstaka över 20%.över 30% finns inte mycket. Jag kommer inte bli prime-medlem för dessa "erbjudanden".

Tyckte det var samma förra året, bara skräp och krimskrams som krängdes.

Permalänk
Geeks
Säljchef
Skrivet av Valetudo_swe:

Blir nog en anmälan till konsumentverket. Man kan inte annonsera ett rea pris och sen lägga till en avgift i kassan

Detta var en bugg som nu skall vara fixad. De som fått betala det dyrare priset skall få tillbaka mellanskillnaden enligt Amazon.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emil:

Detta var en bugg som nu skall vara fixad. De som fått betala det dyrare priset skall få tillbaka mellanskillnaden enligt Amazon.

Yes, verkar fungera nu!

Lite trist om någon inte vågade chansa på att det skulle lösa sig och missade Horizon Call of the Mountain Bundle. Oh well.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det är "tekniskt sett" Prime Days á 48h, så måste vara 2-3:e isf. xP

Så det är dubbelfel alltså! "Primedays".
Finns ingen månad med den 2:a som är ett primtal, månadsnumret ska vara med precis som "Pi-day", 314.
Tycker såna ändå är lite småkul. För kända synthmodeller o trummaskiner finns tex 303-day (Roland TB-303, "acidmaskinen" från 80-talet), 606-day, 808-day, 909-day (tre berömda klassiska trummaskiner från Roland också från 80-talet)l då det spelas hyllninsvideos just på den dagen på Youtube från diverse användare.
Missat PR-tillfälle från Amazon!

Permalänk
Medlem

Du vet att Amazon Prime inte har något med primtal att göra?
Det är Prime som i "Premium"

Permalänk
Medlem

Det jävliga med amazon Sverige är att vi nu inte kan handla fritt från tyska amazon. Hela tanken med EU var bland annat att vi skulle kunna handla fritt över gränserna. Genom att lansera amazon i Sverige förvägras vi nu inte bara från fri frakt över ett visst belopp hos tyska motsvarigheten, utan framförallt att de avvarar de mest luckurativa produkterna till den tyska marknaden genom att inte ens visa oss dessa produkter, eller att de inte går att beställa till sverige. Hela tanken med svenska amazon är alltså att förvägra oss vissa delar av deras sortiment som de avvarar till sina mer "önskvärda regioner" och målgrupper. De vill alltså att vi ska handla den skit som blir över mer eller mindre. Jag hade önskat att EU kunde gå in och lagstifta mot den här sortens indelning av medlemsländerna vad gäller handel över gränserna. Det är ju knappast en teknologisk omöjlighet att låta oss handla från hela deras tyska sortiment eftersom det var fullt möjligt innan lanseringen av amazon sverige.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil:

Det var dock väldigt oklart fram tills ni fick bekräftelse. Vissa blev lovade att få tillbaka mellanskillnaden, andra fick till sig att det högre priset gäller

Vi pratar ändå om ett av världens största företag som inte kan fixa en prisbugg inom rimlig tid och kan inte heller kommunicera ut vad som faktiskt gäller. Produkten finns i lager men endast till ordinarie pris nu. Så valde man att inte chansa så gick man miste om reapriset

Nä bakläxa för Amazon

Permalänk
Medlem

Detta exemplifierar största problemet med Amazon, att mellan bra produkter behöva navigera bland drösvis av aliexpress nonsense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Detta exemplifierar största problemet med Amazon, att mellan bra produkter behöva navigera bland drösvis av aliexpress nonsense.

<Uppladdad bildlänk>

Det är lättare att hitta om man använder sig av kategorierna och filtren.

* Tog bort alla otrevligheter //MOD *
Permalänk
Medlem

Ser att många har dåliga erfarenheter av Amazon. Mina erfarenheter är det motsatta. Vad gäller support ärenden och smidighet vid reklamationer har inget varit i närheten av lika bra som Amazon för mig.

Köpte en träningscykel som hade ett missljud vid användande men fortfarande fullt fungerande. Sluttade med att jag fick pengarna tillbaka och fick behålla cykeln.

Köp extern hårddisk som ej fungera, gjorde reklamation och fick ny skickad till mig som anlände dagen efter reklamation och innan jag skickat in reklamerad hårddisk.

Plus att det aldrig varit problem vid stort antal tillfällen att skicka tillbaka produkter.

Dessutom köpt många grejer till klart lägre priser än vad som gått att hitta från annat håll.

Vet ej om jag bara haft tur. Dock så ser jag utan tvekan nackdelen med att gynna en gigant och allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Grejen är att det är högst relevanta kommentarer i en sponsrad tråd. Det innebär att återförsäljaren får tänka om, om de vill åt den här typen av köpare. Annars blir återförsäljaren aldrig bättre och det blir sämre för alla konsumenter.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av taoman:

Ser att många har dåliga erfarenheter av Amazon. Mina erfarenheter är det motsatta. Vad gäller support ärenden och smidighet vid reklamationer har inget varit i närheten av lika bra som Amazon för mig.

Köpte en träningscykel som hade ett missljud vid användande men fortfarande fullt fungerande. Sluttade med att jag fick pengarna tillbaka och fick behålla cykeln.

Köp extern hårddisk som ej fungera, gjorde reklamation och fick ny skickad till mig som anlände dagen efter reklamation och innan jag skickat in reklamerad hårddisk.

Plus att det aldrig varit problem vid stort antal tillfällen att skicka tillbaka produkter.

Dessutom köpt många grejer till klart lägre priser än vad som gått att hitta från annat håll.

Vet ej om jag bara haft tur. Dock så ser jag utan tvekan nackdelen med att gynna en gigant och allt vad det innebär.

Håller helt med dig! Har returnerat en iPhone 14 Pro oöppnad och en iPhone 15 Pro öppnad inom loppet av 2 veckor och det gick hur smidigt som helst. Även köpt kläder som jag returnerat och samma sekund som jag lämnar in det hos mitt postombud så har återbetalningen landad på mitt Amazon konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det jävliga med amazon Sverige är att vi nu inte kan handla fritt från tyska amazon. Hela tanken med EU var bland annat att vi skulle kunna handla fritt över gränserna. Genom att lansera amazon i Sverige förvägras vi nu inte bara från fri frakt över ett visst belopp hos tyska motsvarigheten, utan framförallt att de avvarar de mest luckurativa produkterna till den tyska marknaden genom att inte ens visa oss dessa produkter, eller att de inte går att beställa till sverige. Hela tanken med svenska amazon är alltså att förvägra oss vissa delar av deras sortiment som de avvarar till sina mer "önskvärda regioner" och målgrupper. De vill alltså att vi ska handla den skit som blir över mer eller mindre. Jag hade önskat att EU kunde gå in och lagstifta mot den här sortens indelning av medlemsländerna vad gäller handel över gränserna. Det är ju knappast en teknologisk omöjlighet att låta oss handla från hela deras tyska sortiment eftersom det var fullt möjligt innan lanseringen av amazon sverige.

Ja, det är fascinerande och se vilken skillnad det är på erbjudandena i Amazon Tyskland jämfört med Sverige. Det är paddor, laptops, PC, grafikkort, CPUer som inte alls syns i mitt svenska amazon Prime days-flöde, och mycket bättre rabatter. T.ex. en 4TB Samsung 990 Pro NVME har 7% rabatt här och 26% i Tyskland. Inga ensiffriga rabatter vad jag kan se är det heller i Tyskland, i datoravdelningen iaf. Kanske beror det på att Amazon vet att folk i Sverige köper ändå? Vi får det vi förtjänar helt enkelt

Själv jämför jag Amazon mot svenska återförsäljare som inet, komplett och webhallen, i alla fall dyrare datorkomponenter, och är de bara nån eller några hundringar dyrare väljer jag nån av dem istället. Det blir istället leveranstiden som avgör mellan dem.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

En sittdyna och nya hjul till en Markus stol jag precis köpt på Ikea.
Sittdynan för att förskona min svanskota från ett stag längst ner i ryggstödet och hjul för att slippa repor från de idiotiska självlåsande hjulen.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

"Har du inget positivt att säga så säg det inte...". Vem är det som är trollet egentligen? 😅
Slicka ÅF-stjärt och insinuera att missnöjda människor är troll som borde hålla sina åsikter för sig själv. Låter som projicering i mina öron.

Vad pratar du om nu? Självklart så skall/kan du uttrycka dina positiva och negativa åsikter. Föreslår, att du i detta fall, skapar en separat tråd om Amazon där detta diskuteras. Men i en tråd som handlar om "maxa fyndchansen med Sweclockers" i samband med en rea på Amazon, så förstör man trådens fokus med denna typ av inlägg. Skapar i värsta fall ett trist och negativt diskussionsklimat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

En sittdyna och nya hjul till en Markus stol jag precis köpt på Ikea.
Sittdynan för att förskona min svanskota från ett stag längst ner i ryggstödet och hjul för att slippa repor från de idiotiska självlåsande hjulen.

Kan du länka sittdynan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kan du länka sittdynan?

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B075RF5S2L/ref=ppx_od_d...
Ingen aning om den är bra, har aldrig provat nånting liknande tidigare.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Vad pratar du om nu? Självklart så skall/kan du uttrycka dina positiva och negativa åsikter. Föreslår, att du i detta fall, skapar en separat tråd om Amazon där detta diskuteras. Men i en tråd som handlar om "maxa fyndchansen med Sweclockers" i samband med en rea på Amazon, så förstör man trådens fokus med denna typ av inlägg. Skapar i värsta fall ett trist och negativt diskussionsklimat.

Jag tycker tvärtom, att strävan efter positivitet som självändamål skapar ett trist diskussionsklimat när det samtidigt inte fanns några nämnvärda fynd att göra. Är du anställd hos amazons PR-avdelning kanske? 😅 Varför ska vi sitta här och låtsas...?

Att det inte fanns några nämnvärda fynd är nog något som de allra flesta antagligen skulle skriva under på. Det fanns mao inga "fyndchanser att maxa". Det behövs ingen ny tråd för att konstatera. Däremot skulle namnet på den tråden kunna ändras till" Primedays: Årets flopp!", eftersom nuvarande namn insinuerar att det fanns fynd att göra vilket är missvisande. Sen fattar jag att sweclockers kanske är sponsrade av amazon och behöver alla intäkter de kan få. Men vi andra...?

Har du några enastående fynd att dela som alla andra missat så får du jättegärna göra detta.

Mitt bästa fyndtips är avregistreringsknappen till amazon prime. Det är helt gratis och du spar 59:- i månaden. 😘

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker tvärtom, att strävan efter positivitet som självändamål skapar ett trist diskussionsklimat när det samtidigt inte fanns några nämnvärda fynd att göra. Är du anställd hos amazons PR-avdelning kanske? 😅 Varför ska vi sitta här och låtsas...?

Att det inte fanns några nämnvärda fynd är nog något som de allra flesta antagligen skulle skriva under på. Det fanns mao inga "fyndchanser att maxa". Det behövs ingen ny tråd för att konstatera. Däremot skulle namnet på den tråden kunna ändras till" Primedays: Årets flopp!", eftersom nuvarande namn insinuerar att det fanns fynd att göra vilket är missvisande. Sen fattar jag att sweclockers kanske är sponsrade av amazon och behöver alla intäkter de kan få. Men vi andra...?

Har du några enastående fynd att dela som alla andra missat så får du jättegärna göra detta.

Mitt bästa fyndtips är avregistreringsknappen till amazon prime. Det är helt gratis och du spar 59:- i månaden. 😘

Om du har Prime enbart för Prime-days tycker jag absolut du skall ta avregistreringsknappen.