Hur ska jag placera nya chassifläktar? Och är min cpu-fläkt felvänd för luftflödets skull?
Hej,
Jag drar lite kort bakgrundshistoria och lägger tre frågor längst ner som jag tacksamt tar emot svar på.
Mitt chassi (Fractal Design Define R2) har hängt med från 2010 men har uppgraderats med bl.a. en i5 11600k, moderkort (ASUS TUF GAMING B560-PLUS WIFI) och ett RTX 4070 Super. Grafikkortet ligger i 80*C vid load vilket kanske inte är katastrof-mycket, men min förhoppning är att en eller två ytterligare chassifläktar kommer sänka tempen på GPU och/eller göra så att GPU-fläkten kan gå tystare.
Just nu har jag en chassifläkt i bak samt CPU-fläkten. Moderkortet medger ytterligare två chassifläktar (totalt 3).
Chassit har 7 platser för fläktar:
Bak (1)
Fram övre (2)
Fram nedre (3)
Botten (4)
Sidopanelen (5)
Topp fram (6)
Topp bak (7)
Länk till imgur-bild för illustration av nuvarande luftflöde samt möjliga platser för chassifläktar: https://imgur.com/a/snPH9Xp
Fråga 1: Jag funderade på att behålla den nuvarande chassifläkten i bak. Var ska de ytterligare två chassifläktarna sitta?
Fråga 2: Nuvarande chassifläkt blåser ut genom bakre väggen (vita pilar på bilden ovan). Hur ska två nya fläktarnas luftflöden ligga? Ska de blåsa inåt kanske?
Fråga 3: CPU-fläktens luftflöde är mot fronten (gula pilar på bilden ovan), dvs åt motsatt riktning som chassifläkten intill (vita pilar). Är detta jättedumt? Borde jag vända på CPU-fläkten så luftflödet går bak och åt samma håll som bakre chassifläkt?