Hur ska jag placera nya chassifläktar? Och är min cpu-fläkt felvänd för luftflödets skull?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag placera nya chassifläktar? Och är min cpu-fläkt felvänd för luftflödets skull?

Hej,

Jag drar lite kort bakgrundshistoria och lägger tre frågor längst ner som jag tacksamt tar emot svar på.

Mitt chassi (Fractal Design Define R2) har hängt med från 2010 men har uppgraderats med bl.a. en i5 11600k, moderkort (ASUS TUF GAMING B560-PLUS WIFI) och ett RTX 4070 Super. Grafikkortet ligger i 80*C vid load vilket kanske inte är katastrof-mycket, men min förhoppning är att en eller två ytterligare chassifläktar kommer sänka tempen på GPU och/eller göra så att GPU-fläkten kan gå tystare.

Just nu har jag en chassifläkt i bak samt CPU-fläkten. Moderkortet medger ytterligare två chassifläktar (totalt 3).

Chassit har 7 platser för fläktar:

• Bak (1)

• Fram övre (2)

• Fram nedre (3)

• Botten (4)

• Sidopanelen (5)

• Topp fram (6)

• Topp bak (7)

Länk till imgur-bild för illustration av nuvarande luftflöde samt möjliga platser för chassifläktar: https://imgur.com/a/snPH9Xp

Fråga 1: Jag funderade på att behålla den nuvarande chassifläkten i bak. Var ska de ytterligare två chassifläktarna sitta?

Fråga 2: Nuvarande chassifläkt blåser ut genom bakre väggen (vita pilar på bilden ovan). Hur ska två nya fläktarnas luftflöden ligga? Ska de blåsa inåt kanske?

Fråga 3: CPU-fläktens luftflöde är mot fronten (gula pilar på bilden ovan), dvs åt motsatt riktning som chassifläkten intill (vita pilar). Är detta jättedumt? Borde jag vända på CPU-fläkten så luftflödet går bak och åt samma håll som bakre chassifläkt?

Permalänk
Medlem

1+2: Hade satt de två nya som inblås, föredragsvis på plats 2 och 3.
3: Ja. Ja.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett r3 tidigare, vilket hade fördelen att hårddiskburen var tvådelad, och man kunde ta bort den övre, ser dock lite störigare ut i ditt fall.

Jag hade personligen satt en fläkt i botten som drar in frisk luft i chassit till grafikkortet, och vänt cpu-kylaren om så den blåser luften ut där bak. Just nu slåss den ju lite med fläkten bakom.

Jag hade eventuellt också satt en fläkt i taket fram, eller uppe i fronten, som suger in luft. Se bara till att in-fläktarna har dammfilter.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

2+3 in. Kör samma config hemma
Framförallt vänd på fläkten till CPU kylaren. Väldigt få fläktar som är bra på att suga luft utan den stora majoriteten är gjord för att skapa tryck. Då får du dessutom bättre flöde genom chassit.

Kan du plocka bort HD bur så är det också ett plus för minskat motstånd

Permalänk
Medlem

Ett tips till: testa flytta upp grafikkortet till övre x16 slotten.
Delvis för att PSU:n kanske blockar inflödet litegrann så den går lite varmare. (även om det finns en risk GPU:n kanske värmer upp CPU:n lite om du flyttar upp den?)

Men mest för att din undre PCI-E slot enbart är en x4 slot med PCIE3 såvitt jag kan se på specen på asus hemsida.
https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...
Så du ger kanske upp lite prestanda genom att ha den där.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag hade ett r3 tidigare, vilket hade fördelen att hårddiskburen var tvådelad, och man kunde ta bort den övre, ser dock lite störigare ut i ditt fall.

Jag hade personligen satt en fläkt i botten som drar in frisk luft i chassit till grafikkortet, och vänt cpu-kylaren om så den blåser luften ut där bak. Just nu slåss den ju lite med fläkten bakom.

Jag hade eventuellt också satt en fläkt i taket fram, eller uppe i fronten, som suger in luft. Se bara till att in-fläktarna har dammfilter.

Skrivet av QRikard:

2+3 in. Kör samma config hemma
Framförallt vänd på fläkten till CPU kylaren. Väldigt få fläktar som är bra på att suga luft utan den stora majoriteten är gjord för att skapa tryck. Då får du dessutom bättre flöde genom chassit.

Kan du plocka bort HD bur så är det också ett plus för minskat motstånd

Tack för alla svar!

Eftersom jag är väldigt mycket nybörjare önskar jag svar angående ur fläktarna ska monteras fast i fronten. Jag har en frontdörr för chassit. Innanför sitter två separata gallerluckor och bakom gallerluckorna sitter två dammfilter. Bild för referens: https://imgur.com/a/pCgBBJg

Stämmer det att fläktarna i fram monteras mellan gallerluckorna och dammfiltren? Hårddiskburarna inne i chassit är fastbultade dessvärre, och att montera fläktar innanför dammfiltren ser lite pilligt ut.

Permalänk
Medlem

Kör på 2 insug fram till och behåll ditt utsug baktill.

Ändra CPU-fläkten så att den blåser mot utsuget istället (så blåser "åt vänster" från bilden sett.)

Hade även flyttat upp GPU:n till den övre PCI-porten. Lär inte påverka CPU-temp nämnvärt men kan säkert sänka GPU-temp nån grad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genmah:

Stämmer det att fläktarna i fram monteras mellan gallerluckorna och dammfiltren?

Nä fläkten ska in innanför dammfiltret.
Kolla recension här tex så ser du att den är innanför:
https://www.techpowerup.com/review/fractal-design-define-r2/3...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ett tips till: testa flytta upp grafikkortet till övre x16 slotten.
Delvis för att PSU:n kanske blockar inflödet litegrann så den går lite varmare. (även om det finns en risk GPU:n kanske värmer upp CPU:n lite om du flyttar upp den?)

Men mest för att din undre PCI-E slot enbart är en x4 slot med PCIE3 såvitt jag kan se på specen på asus hemsida.
https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...
Så du ger kanske upp lite prestanda genom att ha den där.

Skrivet av MinscS2:

Kör på 2 insug fram till och behåll ditt utsug baktill.

Ändra CPU-fläkten så att den blåser mot utsuget istället (så blåser "åt vänster" från bilden sett.)

Hade även flyttat upp GPU:n till den övre PCI-porten. Lär inte påverka CPU-temp nämnvärt men kan säkert sänka GPU-temp nån grad.

...huh, se där. Ni har såklart rätt angående att grafikkortet ska sitta i den övre platsen. Undrar hur jag fick för mig att jag skulle använda den undre, heh... Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nä fläkten ska in innanför dammfiltret.
Kolla recension här tex så ser du att den är innanför:
https://www.techpowerup.com/review/fractal-design-define-r2/3...

Tack för länken! Såg att man kunde montera loss filtret och montera på fläkten direkt på filtrets insida. Känns ju lite logiskt så här i efterhand.