Permalänk
Medlem

Ännu mer stereo/hi-fi...

Nu har jag tittat runt och läst en massa lite överallt. Jag har fått en massa funderingar och vill gärna ha svar på dem nu, hoppas ni kan ge något konkret svar.

1. Hur mycket bör man satsa på vardera del när man "bygger" en anläggning? (Ex Förstärkare: 20% Signalkälla: 20% Högtalare: 50% Kablar: 10% )

2. Kan alla högtalare kopplas till alla förstärkare?

3. När man tittar på högtalare/förstärkare/cd-spelare och dess specifikationer brukar det stå en massa om Ohm, Filter, rör, osv... Vad betyder det!?

4. Vilka ingångar/utgångar bör man ha på cd-spelare och förstärkare (stereo) anser ni? Varför?

5.Varför är det här med stereo och musik så beroendeframkallande?

6. Något mer som att bra att tänka på när man ska köpa prylar?

7. Går det att få tag på förra årets prylar i någon affär i Stockholm (till nedsatt pris då)?

Permalänk
Medlem

Allt man behöver finns i dagens billiga förstärkare. Jag hade en yamaha ax-892 förut som jag sålde, den hade det man behöver, alltså line in, aux och pre out (för ev aktiv subwoofer)

Du kanske kan berätta vad du har för krav, va ska stereon användas till, dator, film, bara musik...?

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

Musik (blandad).

Permalänk
Medlem

Ännu en fråga (jag vill gärna ha mina första frågor svarade på också:

Tror ni att ljudet skiljer mycket mellan dessa två kombinationer:
HD600 + Harmony Design Ear 90 + Arcam CD62T
HD600 + Arcam A65 Plus + Arcam CD62T (för framtida uppgradering till högtalare)

?

Permalänk
Medlem

1: Kan inte svara på den med procent-siffror, men har du en dålig signalkälla, så är det ju helt meningslöst att ha dyra högtalare, förstärkare, kablar, osv.
Personligen tycker jag att tex en cd-spelare ska kosta ungefär lika mycket som förstärkaren. Det är nog en ganska bra riktlinie.

2: Elektrostathögtalare kan inte kopplas till en vanlig förstärkare, men annars finns inga sådana spärrar.

3: Det får du nog läsa på om på egen hand, det är inget som du kommer att få vettigt förklarat för dig här, pga ämnets komlicitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Här råder det verkligen delade meningar. Själv tycker jag man skall komma ihåg det gamla ordspråket att en kedja inte är starkare än sin svagaste länk. Bra avvägningar är det som gäller.
Alltså, det bästa du kan göra i den här frågan är att skaffa dig så mycket erfarenhet som möjligt - dvs. lyssna på alla möjliga och omöjliga kombinationer.

2. Det är nog mest en fråga om kontakter på kabeln, så svaret blir nog ja.

3. Här kan säkert de som är kunniga inom elektronik ge bättre förklaringar.
Enkelt förklarat:

Ohm - impendans(motstånd). Vid noll får du kortslutning, därför är det bra om förstärkaren klarar högtalarnas impendans. Exempelvis är en förstärkare bara specificerad till 8 Ohm kan den få problem att driva högtalare som går ned till 6 Ohm eller lägre.

Filter - delar upp frekvenserna mellan olika högtalare. Har du exempelvis en sub och två stativhögtalare kanske delningen sker vid 70Hz, vilket innebär att frekvenser under det spelas av suben.
I vanliga högtalare sitter det oftast också filter.

Rör - Gamal teknik som fortfarande används, istället för transistorn. Exakt hur det funkar ligger utanför mitt kunskapsområde.

4. Tja, line in för cd, aux och pre out är ungefär vad jag vill ha, i varje fall. Utgång för sub är inte heller dumt. Motivering? Då kan man koppla in cd, dator och slutsteg(och använda den befintliga förstärkarens försteg, vilket gör det mer flexibelt vid uppgradering).

5. För att musik är underbart, och det här med stereo blir genast roligt bara på grund av det.

6. Ta den tid du behöver.

Ps. På den extra frågan, så tror jag Ear 90 smiskar stjärt med Arcam vad gäller hörlurslyssning.
Annars är det en väldigt svår avvägning.

Permalänk
Medlem

Tack för den informationen pojkar/flickor/mellanting. Det känns som jag har fått lite mer kött på benen nu...

Permalänk
Medlem

Jag kan inga exakta % och jag är inte heller speciellt bra på sånt här men detta är min åsikt iaf (läst mig till och testat lite själv):
1. Signalkällan är i mitt tycke inte sådär jätteviktig, det är inte det första du ska satsa på iaf (iof en dålig mp3 från datorn är väl ingen höjdare men du fattar).
2. Kablar: Kablar från signalkällan till förstärkaren är det nog endast inbitna lyssnare som kan höra skillnad på tror jag. Kablar mellan förstärkaren och högtalarna är däremot aldrig fel att köpa lite större. För stort är kanske onödigt men tjockare kablar = mindre motstånd = lättare för strömmen att nå högtalarna. Visserligen handlar det inte om många Ohm men lite är det iaf.
3. Jag har hört att man ska lägga iaf minst lika mycket på högtalarna som på det övriga systemet och det tror jag är en ganska bra regel. Högtalarna tycker jag gör mycket av ljudet, mer än 50% alltså.

Som sagt jag är inte så himla duktig på sånt här, det här är bara mitt egna tycke och tänke men det kanske kan leda dig iaf lite granna

Permalänk
Medlem

Tack för din åsikt M33P, ska komma ihåg det när jag testlyssnar...

En sak till hur tror ni att en DVD-spelare sköter att spela upp vanliga "musikskivor"? Finns det någon DVD-spelare som kostar under 4500 kr som ni tror kan göra det bra (ljudet är prioriterat framför bilden)? Sedan vad kan ni rekommendera för förstärkare till denna DVD-spelare?

Permalänk
Medlem

Ex: Högtalare 50%, förstärkare 30%, CD 20%. Ungefärliga proportioner vid tvåkanal som de flesta tycker är ok.

Antar att det inte är någon jättedyr anläggning vi pratar som, så lägg inte 10% på kablar i så fall. Kablar är generellt sett överskattade. Köp en tjock billig kabel så kommer du undan tillräckligt billigt för att inte behöva räkna in den i budgeten direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasT
Tack för din åsikt M33P, ska komma ihåg det när jag testlyssnar...

En sak till hur tror ni att en DVD-spelare sköter att spela upp vanliga "musikskivor"? Finns det någon DVD-spelare som kostar under 4500 kr som ni tror kan göra det bra (ljudet är prioriterat framför bilden)? Sedan vad kan ni rekommendera för förstärkare till denna DVD-spelare?

Hifiklubben säljer NADs DVDer... och de är myyycket bra till musikcd, dvdljud och bild.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Ex: Högtalare 50%, förstärkare 30%, CD 20%. Ungefärliga proportioner vid tvåkanal som de flesta tycker är ok.

Är inte signalkällan viktigare än förstärkaren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M33P
2. Kablar: Kablar från signalkällan till förstärkaren är det nog endast inbitna lyssnare som kan höra skillnad på tror jag. Kablar mellan förstärkaren och högtalarna är däremot aldrig fel att köpa lite större.

Har för mig att det är tvärtom jag, att det är viktigare med bra signal än högtalarkablar

Permalänk
Medlem

Högtalare > Signalkälla > Stärkare > Sladdar imo

Tillägg: Skulle nog lägga en tusenlapp till för att få en Arcam CD72T. En bättre spelare helt enkelt.

ThomasT du har Pm.

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majesty
Har för mig att det är tvärtom jag, att det är viktigare med bra signal än högtalarkablar

Det stämmer inte, högtalarkablar brukar vara de som ger störst effekt. Fast signalkablar bör inte underskattas för det, då de också kan göra skillnad - inte bara för inbitna lyssnare(sedan kan man förstås diskutera om det är fullt friskt att lägga ut 30k på en kabel, och dränka den i vigvatten för extra krispig diskant).

Apropå det här med signalkälla och alla annat sånt grejs - PROVA!
Att försöka orientera efter färdigskurna mått lär inte sluta med bästa möjliga system i varje fall.
Jag har hört system med dåliga signalkällor som låtit skit, trots i övrigt bra komponenter. Jag har hört billiga högtalare med riktigt fin elektronik som låtit ruskigt bra. Detsamma gäller relativt billiga, och klena förstärkare, som låtit bra med schyssta cd-spelare och högtalare.
Allting handlar om att prova sig fram till den kombination som ger bäst ljud för pengarna, och det är ingen fråga om 50% ditten och 30% på datten - det är en fråga om hur den komponenten funkar med en annan.
Något jag rekomenderar är att prova exempelvis ett par bra stativare för, säg 10k, med elektronik för det tiodubbla(eller kanske billigare högtalare än så). Därefter kan man alltid prova billigast möjliga cd-spelare med kringutrustning för enorma summor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Allting handlar om att prova sig fram till den kombination som ger bäst ljud för pengarna, och det är ingen fråga om 50% ditten och 30% på datten - det är en fråga om hur den komponenten funkar med en annan.

Nja, vill till viss del vända mig mot "prova allting själv"-inläggen som t.ex. ofta börjar hagla på hififorum.nu ;). De flesta har varken tid, intresse, nödvändiga grundläggande kunskaper, eller ens särskilt stora möjligheter att testa tiotals olika pris- och märkeskombinationer, utan vill helt enkelt bara ha lite högst grundläggande nybörjartips.

Min uppdelning av budgeten är ett högst grundläggande nybörjartips, och jag skulle vilja påstå att de flesta skulle rekommendera ungefär de proportionerna för att få mest valuta för pengarna, åtminstone inledningsvis. Sen finns det ju givetvis olika åsikter och sätt att uppnå hifi-nirvana, för att dra till med en klyscha.

Högtalare > Förstärkare > Signalkälla > Sladdar imo.

Högtalare påverkar ljudet mest, sedan signalkälla, sedan förstärkare. Däremot är signalkälla billigare att tillverka än motsvarande kvalitet på förstärkare. Alltså bör något mer läggas på förstärkaren än på signalkällan.

Men annars ger jag också rådet att provlyssna på så mycket som möjligt. Åtminstone högtalare skulle jag aldrig köpa utan att provlyssna ordentligt först, då de skiljer sig väldigt mycket ljudmässigt. Olika högtalare kan ge helt olika ljudbild, medan övrig kringutrustning mer är att betrakta som finjustering.

Permalänk
Medlem

Signalkällan gör då skillnad iaf, jag hörde skillnad mellan cambridge c300 och c500, med 300 så grötade ljudet ihop sig jämfört med 500an

Det jag menade med signalkabel är att man iaf INTE ska köra med sssk (sämsta sortens signalkabel) klassiskt lakritssnöre som man får med som standard
typ sånhär

Permalänk

Köp begagnat så får du bättre valuta för pengarna. Förstärkare och radiodelar är t ex säkra kort, eftersom de inte innehåller rörliga delar som slits. Skit i designen och lystna noga. Ta med skiva med fyllig ren musik, typ enigma, så du hör hela ljudbilden.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Nja, vill till viss del vända mig mot "prova allting själv"-inläggen som t.ex. ofta börjar hagla på hififorum.nu ;). De flesta har varken tid, intresse, nödvändiga grundläggande kunskaper, eller ens särskilt stora möjligheter att testa tiotals olika pris- och märkeskombinationer, utan vill helt enkelt bara ha lite högst grundläggande nybörjartips.

Min uppdelning av budgeten är ett högst grundläggande nybörjartips, och jag skulle vilja påstå att de flesta skulle rekommendera ungefär de proportionerna för att få mest valuta för pengarna, åtminstone inledningsvis. Sen finns det ju givetvis olika åsikter och sätt att uppnå hifi-nirvana, för att dra till med en klyscha.

Högtalare > Förstärkare > Signalkälla > Sladdar imo.

Högtalare påverkar ljudet mest, sedan signalkälla, sedan förstärkare. Däremot är signalkälla billigare att tillverka än motsvarande kvalitet på förstärkare. Alltså bör något mer läggas på förstärkaren än på signalkällan.

Men annars ger jag också rådet att provlyssna på så mycket som möjligt. Åtminstone högtalare skulle jag aldrig köpa utan att provlyssna ordentligt först, då de skiljer sig väldigt mycket ljudmässigt. Olika högtalare kan ge helt olika ljudbild, medan övrig kringutrustning mer är att betrakta som finjustering.

Okej, det är förstås sant att man inte kan prova hur mycket som helst själv. Sådant kräver trots allt mycket tid och intresse. Med tanke på ThomasT´s huvudinlägg så verkar han dock tycka sånt här är kul, och då är det ju väldigt lämpligt att han provar sig fram så mycket han kan.

Problemet att sätta upp olika proportioner är att det lätt blir alldeles för dogmatiskt, speciellt om man inte provar ordentligt själv. Jag tycker i varje fall det vore dumt om ThomasT följde rådet att sätta högtalare först, utan att ha provat att börja med signalkällan eller förstärkaren - kanske slutar det med en sämre anläggning än vad han skulle fått annars.
För egen del vet jag exempelvis att min anläggning skulle dra oerhörd nytta av både bättre förstärkeri och signalkälla, istället för en uppgradering av högtalarna som bara skulle kosta 1/3 eller 1/4 av elektroniken ifall jag bestämde mig för att köpa nytt. Tänk om jag inte provat ordentligt och utvärderat uppgraderingsmöjligheterna, då hade det blivit onödigt dyrt.
Nu gäller givetvis inte det här förhållandet alla uppsättningar.

Apropå testmusik så vill jag rekomendera en så blandad uppsättning skivor av det du tycker om. Kom dock ihåg att elektronisk musik gör det oerhört svårt att avgöra hur korrekt det låter. Ofast har man ju ett hum om hur exempelvis gitarr eller trummor skall låta, men olika elektroniska ljud hör man ju aldrig naturligt.
Sedan tycker jag själv att skitiga inspelningar, med musik som det händer mycket i, är väldigt avslöjande. Låter en anläggning bra med sådan musik lär den låta himmelskt med riktigt välinspelade skivor.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majesty
Signalkällan gör då skillnad iaf, jag hörde skillnad mellan cambridge c300 och c500, med 300 så grötade ljudet ihop sig jämfört med 500an

Det jag menade med signalkabel är att man iaf INTE ska köra med sssk (sämsta sortens signalkabel) klassiskt lakritssnöre som man får med som standard
typ sånhär
[.IMG]http://www.biltema.se/Archive/Product_images/24/Large/24-142_...[./IMG]

De flesta kan inte höra skillnad på sssk och trippelskärmad superkabel som kostar 10000 kr halvmetern om man inte säger "det här är sssk och låter skit, det här är SuperDelux XL(tm) och låter skitbra". Blindtester visar gång på gång att inte ens sk. audiofiler kan höra någon skillnad...

Enda anledningen jag ser att köpa dyrare kabel är för att få bra kontakter, ljudet påverkas inte av en halvmeter sladd (inte tillräckligt mycket för att det ska gå att höra).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
De flesta kan inte höra skillnad på sssk och trippelskärmad superkabel som kostar 10000 kr halvmetern om man inte säger "det här är sssk och låter skit, det här är SuperDelux XL(tm) och låter skitbra". Blindtester visar gång på gång att inte ens sk. audiofiler kan höra någon skillnad...

Enda anledningen jag ser att köpa dyrare kabel är för att få bra kontakter, ljudet påverkas inte av en halvmeter sladd (inte tillräckligt mycket för att det ska gå att höra).

Märkligt, jag har själv utfört ett blindtest då jag bytte signalkabel mellan för- och slutsteg. Det var ingen tvekan om att det fanns skillnader.
I det här fallet var det frågan om en kabel för 700Kr och en annan för 3000Kr.

Ps. Det kan tilläggas att skillnaderna var små, men tillräckligt uppenbara för vem som helst att höra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Märkligt, jag har själv utfört ett blindtest då jag bytte signalkabel mellan för- och slutsteg. Det var ingen tvekan om att det fanns skillnader.
I det här fallet var det frågan om en kabel för 700Kr och en annan för 3000Kr.

Ps. Det kan tilläggas att skillnaderna var små, men tillräckligt uppenbara för vem som helst att höra.

Håller med dig DasIch, men nu behöver ThomasT inte köpa en kabel för 3000kr, finns ju en uppsjö av billiga bra skärmade kablar. Varför inte låna hem en billig och en dyr kabel till sin nya anläggning, hör man ingen skillnad så är ju saken klar, eller varför inte göra sina egna kablar, där har man mycket pengar att spara?

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Märkligt, jag har själv utfört ett blindtest då jag bytte signalkabel mellan för- och slutsteg. Det var ingen tvekan om att det fanns skillnader.
I det här fallet var det frågan om en kabel för 700Kr och en annan för 3000Kr.

Ps. Det kan tilläggas att skillnaderna var små, men tillräckligt uppenbara för vem som helst att höra.

Då är du inte "de flesta" eller en "sk. audiofil", grattis!

Jag snackade om att höra skillnad mellan "sssk" och dyra kablar, inte mellan två dyra kablar.
Vissa kablar går det att höra skillnad på om kablarna har väldigt olika egenskaper (ex. en kabel med mycket låg induktans och hög kapacitans och en som är tvärtom), och även då är det mycket svårt att säga vilken som egentligen låter "bättre", bara att de låter lite annorlunda.

Det jag stör mig på mest är de som säger att sssk är sämsta skiten som finns och man ska inte ens ta i den med tång. Så jävla illa låter det inte, och de flesta som sitter och säger så får betalt för att säga så (idioter på hifi-tidningar).

Att bygga egen kabel är ingen dum idé, då kan man satsa på sånt som verkligen funkar (lite grövre kabel, bra kontakter, enkel skärm, mm.) istället för att betala dyra pengar för sånt som inte funkar (kopparkristallernas riktning, månens position när kabeln gjordes, heligt vatten..).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Då är du inte "de flesta" eller en "sk. audiofil", grattis!

Jag snackade om att höra skillnad mellan "sssk" och dyra kablar, inte mellan två dyra kablar.
Vissa kablar går det att höra skillnad på om kablarna har väldigt olika egenskaper (ex. en kabel med mycket låg induktans och hög kapacitans och en som är tvärtom), och även då är det mycket svårt att säga vilken som egentligen låter "bättre", bara att de låter lite annorlunda.

Det jag stör mig på mest är de som säger att sssk är sämsta skiten som finns och man ska inte ens ta i den med tång. Så jävla illa låter det inte, och de flesta som sitter och säger så får betalt för att säga så (idioter på hifi-tidningar).

Att bygga egen kabel är ingen dum idé, då kan man satsa på sånt som verkligen funkar (lite grövre kabel, bra kontakter, enkel skärm, mm.) istället för att betala dyra pengar för sånt som inte funkar (kopparkristallernas riktning, månens position när kabeln gjordes, heligt vatten..).

Skönt att jag inte är "de flesta", det skulle nog kännas en smula kluvet.

Okej, "sssk" har jag faktiskt aldrig jämfört med. Däremot hade jag ett sådant lakritssnöre mellan dator och förstärkare förut. Jag kan försäkra att den sladden inte vara mycket att hänga i julgranen. När brus och störningar blir irriterande är det ju faktiskt långt ifrån bra.

Beträffande mitt kabeltest så har du förstås rätt. Kablarna hade rätt olika karaktär. Hur konstruktionen ser ut kan jag visserligen inte uttala mig om, men den billigare kabeln färgade ljudet åt det varmare hållet vilket resulterade i ganska "heta" markerade s-ljud och lite fylligare bas. Den dyrare kabeln var i jämförelse extremt korrekt och gav ett klarare och tydligare ljud. Vilken som var bäst kan jag lätt säga, även om den billigare kabeln också var trevlig.
Med tanke på hur uppenbara skillnaderna mellan dessa två kablar var så finner jag det dock svårt att tro att ett lakritssnöre kan mäta sig med någon av dem.

Jag kan annars tillägga att jag tillhör skaran som lätt blir magsjuka av all flum och religion. Det finns helt enkelt gott om alldeles för urspårade idéer inom hifivärlden.

Du som verkar vara kunnig inom det tekniska, har du kikat på den här sidan?
http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html

Mitt intryck är att de är riktigt seriösa och vet vad de talar om.

Permalänk

Re: Ännu mer stereo/hi-fi...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasT
Frågor

Jag brukar allmänt föredra att ett stereosystem är relativt homogent (dvs. både till kostnad och "ljudideal"). Men om man ska lägga mer på något så är det väl allmänt högtalarna som gör störst skillnad; nu menar jag alltså inte att du ska köpa ett mikrosystem på Onoff för 599 kr och ett par golvare för 25 000 kr. Utan kanske att CD och stereo tillsammans kan kosta ungefär lika mycket som högtalarna. När det kommer till kablar och dyl. skulle jag personligen rekommendera en mjukstart, ett par högtalarkablar för kanske 50-80 kr/m och en signalkabel för runt 300-600 kr – men detta kanske beror på att jag allmänt är lite misstänksam mot de dyrare kablarna.
Annars får man väl komma med de allmänna tipsen: lyssna som en tok innan du köper något, låna hem och testa så att det låter bra i det rummet det är tänkt att stå i. Tänk på att de låter sämre innan utrustningen är "inspelad" och vill du få fin Hi-fi till ett humant pris köp för allt i världen begagnat.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

En dj-v-igt bra signalkabel är RG62 för ~20kr/m.
För några år sedan i den engelska HiFi choice(tror jag att det var) blindtestade de 62an mot kablar upp till 5000:-, 62an vann.

Det töntigaste jag har varit med om när det gäller kablar var på Takt o Ton i Luleå.
Försäljaren sparkade in högtalarkablarna mot väggen o utbrister "Hör ni vilken skillnad!!" <--- det var vi det.

Förr var dem helt galna i den butiken, trodde jag skulle få en smäll när jag tyckte att ett par Warfdale lät bättre(musikalisk upplevelse) än Linn Isobarik aktiva.........

Kom ihåg att det kortaste minnet vi har är ljudminnet

ps.
Ingen HiFi anläggning är komplett utan en gammal hederlig vinylsvarv, låt dig sjunka in i den underbara analoga världen.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Jag tycker högtalarna är det som är absolut viktigast, sen förstärkaren men det är bara värt att slänga riktigt mycket pengar på om man vill spela högt.

Det här är vad jag tycker om kablar, se det inte som en sanning, och kabelälskare bli inte sura

Kablar ska man kanske lägga 1% på. Har själv hållt på och mätt frekvens på kablar i skolan och i det "snälla" frekvensområdet som ljud håller sig i påverkningas inte signalen. Sen har jag aldrig hört en (vettig)fysikalisk förklaring till varför det spelar roll vad man har för kabel. Istället hör man bara att "basen känns varmare" och bla bla. Varför får man aldrig se en graf som jämför kabeln mot en annan? Och sen borde basen påverkas minst av kabeln eftersom den är mest "likströmsaktig".
Lågnivåkablar kan det va vits att lägga lite på eftersom signalerna är ganska störningskänsliga ibland, men inte mer än runt 100kr/m(om det ens är värt det...).
Något som är mycket viktigt däremot är att man ser till att skölden på lågnivåkablarna är jordade! Annars får man in massa kapacitiva störningar. Hörs tydligt när man höjder volymen utan att ha nån insignal(knaster knaster).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Jag tycker högtalarna är det som är absolut viktigast, sen förstärkaren men det är bara värt att slänga riktigt mycket pengar på om man vill spela högt.

Det här är vad jag tycker om kablar, se det inte som en sanning, och kabelälskare bli inte sura

Kablar ska man kanske lägga 1% på. Har själv hållt på och mätt frekvens på kablar i skolan och i det "snälla" frekvensområdet som ljud håller sig i påverkningas inte signalen. Sen har jag aldrig hört en (vettig)fysikalisk förklaring till varför det spelar roll vad man har för kabel. Istället hör man bara att "basen känns varmare" och bla bla. Varför får man aldrig se en graf som jämför kabeln mot en annan? Och sen borde basen påverkas minst av kabeln eftersom den är mest "likströmsaktig".
Lågnivåkablar kan det va vits att lägga lite på eftersom signalerna är ganska störningskänsliga ibland, men inte mer än runt 100kr/m(om det ens är värt det...).
Något som är mycket viktigt däremot är att man ser till att skölden på lågnivåkablarna är jordade! Annars får man in massa kapacitiva störningar. Hörs tydligt när man höjder volymen utan att ha nån insignal(knaster knaster).

Varför man inte visar grafiska jämförelser mellan kablar kan man gott undra, mätningar verkar sällan vara populära i hifipressen. Skillnaderna som finns kablar emellan kan dock utan problem beskrivas med metaforer som "varmare/kallare", eller kanske "tort" och liknande.
Har du någon gång provat att lyssna? Skillnader finns genom alla register(i varje fall på signalkablar - högtalarkablar har jag aldrig jämfört ordentligt).
Frågan borde inte vara huruvida det finns någon skillnad, utan frågan borde istället vara huruvida tillverkarna medvetet gör kablarna så att de färgar ljudet.

Med tanke på utrustningen vi hade på min skola måste jag också ställa mig en smula tveksam till hur tillförlitliga dina resultat blev när du mätte. Det var i varje fall inte direkt tillförlitliga saker vi hade i fysiken på min skola.

Här är ett par länkar som jag själv tycker är väldigt bra och lyckas i varje fall ge ett seriöst intryck på mig. Mina kunskaper inom det här området är dock inte så värst bra, så jag kan mycket väl missat rena felaktigheter.
Hursomhellst är det läsvärt material för den intresserade, och utan tvekan det bästa jag läst angående kablar.

http://www.audioquest.com/new_cable_theory/index.html
http://www.tnt-audio.com/clinica/spkcbl_e.html

Ps. En länk angående signalkablar också, från tnt-audio:
http://www.tnt-audio.com/clinica/intere.html

Permalänk
Hedersmedlem

Det såg bra ut tills de började snacka om "skin effect"...

Det finns de som säger vad Skin Effect är och att det påverkar ljudet jättemycket (oftast inga eller nästan inga siffror och formler). Sen finns det de som säger vad Skin Effect är, ger dig flera sidor med krångliga matematiska beräkningar och fina grafer och sen säger att den påverkar ljudet så lite i hörbara frekvenser att det inte spelar någon roll.
Gissa vilka jag tror på?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Det såg bra ut tills de började snacka om "skin effect"...

Det finns de som säger vad Skin Effect är och att det påverkar ljudet jättemycket (oftast inga eller nästan inga siffror och formler). Sen finns det de som säger vad Skin Effect är, ger dig flera sidor med krångliga matematiska beräkningar och fina grafer och sen säger att den påverkar ljudet så lite i hörbara frekvenser att det inte spelar någon roll.
Gissa vilka jag tror på?

Ordentliga uträkningar ser såklart mer övertygande ut. Hela texten vilade dock inte på "skin effect".