Ny guide förklarar varför vi aldrig borde ha blåst i spelkassetterna

Permalänk
Melding Plague

Ny guide förklarar varför vi aldrig borde ha blåst i spelkassetterna

Ifixit går på djupet med myten om blåstricket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Myt? Jag har hundratals flera tjog något dussin åtminstone flera stycken fullt fungerande kassetter som bekräftar motsatsen!

Det är för övrigt skojigt att något man faktiskt gjorde som barn fortfarande är en del av populärkulturen
(Ja, jag äger två exemplar av denna t-shirt.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Glöm ej att smacka till sidan av en CRT skärm/tv när den också flimrar.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Några decennier (halvt ≈ sekel) för sen guide?

Permalänk
Medlem

Det här har ju ändå dykt upp många, många gånger tidigare.

Exempellänk. Publiceringsdatum säger 2023, men flera sidor som hänvisar till den nämner ett tidigare publiceringsdatum, t ex 2012

Permalänk
Medlem

"Tops och isopropanol en bättre lösning"

Speciellt i händerna på barn är 99,7 % Isopropylakohol jättebra. Gärna i kombination med tops!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det här har ju ändå dykt upp många, många gånger tidigare.

Exempellänk. Publiceringsdatum säger 2023, men flera sidor som hänvisar till den nämner ett tidigare publiceringsdatum, t ex 2012

Ja det här har väl varit känt sen typ sent 80-tal att man bör undvika att blåsa pga saliven kan korrodera kontakterna? (men kan tillfälligt blåsa bort dammet)
(orkar inte kolla videon)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Slog man till datorn riktigt hårt i sidan där moderkortet satt så startade datorn om sig. Har ej testat denna tes på 20år så vet ej om de fortfarande fungerar.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

"Tops och isopropanol en bättre lösning"

Speciellt i händerna på barn är 99,7 % Isopropylakohol jättebra. Gärna i kombination med tops!

Ja precis! Alla ungar hade ju tillgång till det så klart! Precis som att alla ungarna hade en lös gräsklipparmotor på pakethållaren! Självklart gav en trave spelkort i ekrarna inte de bästa motorljudet men det var det som fanns till hands.

Permalänk
Medlem

I våran krets skulle man även stoppa i kassetten så långt ut det gick, så den skrapade i, det var det bästa!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Musikälskare

Nej detta håller jag inte med om, det fungerade bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

tror att varje person i min skola på den tiden blåste rent och för typ ingen så krånglade det efter det, tvärtom, funkade hur bra som helst.

senare så skrevs det en artikel i en utav de där nintendo tidningarna, hur man istället för att blåsa skulle använda tops för att göra rent, tror det inte var någon som gjorde det utan alla fortsatte att blåsa.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Vi blåste alltid genom en tröja.
Vi gjorde det med uppfattningen om att dammet fastnade i tröjan och att inget saliv åkte in i kassetten.

Permalänk

Gammalt. Jag fick höra denna information före år 2000 på nätet.

Nå när man blåste kom det lite saliv, detta saliv var lite ledande och sedan oxiderande. Oxideringen kom efteråt, så det blev bättre kortvarigt. Att man skulle använda andra grejer så var detta lite före dessa grejers tid. Vi vanliga ungdomar hade tillgång till CRC 5-56 , kontaktspray visste vi inte ens att det fanns. Inte heller butikerna som vi besökte.

På senare tid kom internet och då kunde man köpa ny kontakt inne i nesen och även informationen om att vi gjorde feö

Nå mest respekt har jag åt folk som hotar och svär åt materiella ej levande saker. Som nes eller gräsklipparen som ej startar, där personen hotar gräsklipparen med att köra den till tippen Och grannar i närheten tittar på och beundrar personens beteende

Permalänk
Medlem

Veritabelt skitnsack. Jag minns hur jag som barn blåste i kassetterna och att de fungerade finfint därefter. Ren hädelse att det skulle ha bidragit till att de slets. Jag som hade en så bra vinkel också, så att man fick det där rengörings-svooshet. ;D

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av NaaR:

Veritabelt skitnsack. Jag minns hur jag som barn blåste i kassetterna och att de fungerade finfint därefter. Ren hädelse att det skulle ha bidragit till att de slets. Jag som hade en så bra vinkel också, så att man fick det där rengörings-svooshet. ;D

Så är det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vilken mekanism som är ansvarig, om man blåste bort damm eller som saliven ökade konduktiviteten, kan ju diskuteras. Men att det fungerade/fungerar att blåsa på kasetten råder det inga tvivel om. Gör fortfarande det idag när det är en gameboy kassett som krånglar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad vetenskapen säger, det är ett faktum att man ska blåsa i kasetten oavsett!!

Permalänk
Medlem

Det här är ju ett exempel, finns säkert många fler, där informationen var mycket begränsad och man fick tro på det som sades.
Som ung och utan någon som helst möjlighet att söka annan fakta var det som andra sade att betrakta som sanning. Man hade varken möjlighet att få tag på annan info och källkritik var okänt, man förstod inte heller att saker som sades kunde vara fel då det var det enda som var känt och tanken på att ifrågasätta fanns inte på kartan.

Intressant när man tänker efter, det pratas om filterbubblor idag, men på den tiden var det ju minst sagt så.
En del var ju såklart åldern, när man var max 13 år el så (el snarare yngre när de gällde aktuellt ämne), en annan var ju att det helt enkelt inte fanns annan info att tillgå.
Man vet inte vad man inte vet och saknar möjlighet att ta reda på det. Det var mer av "unknown unknowns" då med mycket.
Det här kanske låter konstigt för yngre idag, som har tillgång till internet osv.
Visst sprids det ju mycket myter, halvsanningar och konspirationer m m idag också men det är oftast inte enda man vet el kan ta reda på.

Sen även tillgången på div produkter också, inte minst om man bodde på någon mindre ort men i allmänhet också.
Nu finns det produkter för det mesta och mycket tillgängligt hyfsat lokalt, lite beroende på var man bor.

Gällande det aktuella fallet var det ett reellt problem med dålig kontakt just för kasetterna.
Tänk ungefär som att datorn bara skulle starta ibland, vissa gånger bara vara svart och andra med konstiga färger.
Kan väl närmast liknas vid att ha ett nätagg som blivit gammalt och inte alltid orkar leverera tillräckligt och stabilt.

Permalänk
Skrivet av D.:

Det här är ju ett exempel, finns säkert många fler, där informationen var mycket begränsad och man fick tro på det som sades.
Som ung och utan någon som helst möjlighet att söka annan fakta var det som andra sade att betrakta som sanning. Man hade varken möjlighet att få tag på annan info och källkritik var okänt, man förstod inte heller att saker som sades kunde vara fel då det var det enda som var känt och tanken på att ifrågasätta fanns inte på kartan.

Intressant när man tänker efter, det pratas om filterbubblor idag, men på den tiden var det ju minst sagt så.
En del var ju såklart åldern, när man var max 13 år el så (el snarare yngre när de gällde aktuellt ämne), en annan var ju att det helt enkelt inte fanns annan info att tillgå.
Man vet inte vad man inte vet och saknar möjlighet att ta reda på det. Det var mer av "unknown unknowns" då med mycket.
Det här kanske låter konstigt för yngre idag, som har tillgång till internet osv.
Visst sprids det ju mycket myter, halvsanningar och konspirationer m m idag också men det är oftast inte enda man vet el kan ta reda på.

Sen även tillgången på div produkter också, inte minst om man bodde på någon mindre ort men i allmänhet också.
Nu finns det produkter för det mesta och mycket tillgängligt hyfsat lokalt, lite beroende på var man bor.

Gällande det aktuella fallet var det ett reellt problem med dålig kontakt just för kasetterna.
Tänk ungefär som att datorn bara skulle starta ibland, vissa gånger bara vara svart och andra med konstiga färger.
Kan väl närmast liknas vid att ha ett nätagg som blivit gammalt och inte alltid orkar leverera tillräckligt och stabilt.

Instämmer med allt. Jag får ofta uppfattningen om att de som säger att folk idag är så obildade inte levde förr.
Man hade sin begränsad skara bekanta, information fick man från dessa eller ta reda på själv. Begränsad mängd information fanns i böcker som man hade tillgång till. Det var väldigt mycket äldre vet bäst och även någon som folk ser upp till vet bäst.

Jag minns så väl när jag för 20år sedan tillsammans med några plockade isär en pryl, jag fotograferade vart enda steg. När vi skulle montera var det en gammal gubbe som självklart visste bättre än foto från min digitalkamera hur det var monterat innan, min kamera hade fel. Och vi fick montera som den gamla gubben ville för han visste bäst. Detta tills vi kom fram till att det allt skulle ha varit monterat som fotot visade innan.

Det finns dock såklart nackdelar idag också, som att den som aktivt letar efter dumheter lättare kan hitta just dumheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Några decennier (halvt ≈ sekel) för sen guide?

Nintendo kör ju med ”kassetter” på switch. Så de borde väl bli drabbade om typ 15 år.
Men de kanske är designade på ett sätt som inte lider av dessa problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nyhetstorka deluxe? 😅 Nostalgiskt ämne. En annan klassiker var ju att sätta kassetten under T-shirten man hade på sig, som ett slags filter, innan man blåste för Kung och fosterland.

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung 1TB | 32GB 3200MHz | GTX 750 Ti (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Glöm ej att smacka till sidan av en CRT skärm/tv när den också flimrar.

Funkade ju på dumburken så varför inte skärmen också.

Permalänk
Medlem

Fukten hjälpte, tillfälligt. Jag lärde mig snabbt att blåsa var inneffektivt. Att blåsa sakta som man gör för att imma igen ett fönster fungerade bättre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nintendo kör ju med ”kassetter” på switch. Så de borde väl bli drabbade om typ 15 år.
Men de kanske är designade på ett sätt som inte lider av dessa problem.

Nog har jag stött på switchspel man köpt begagnat som jag behövt rengöra. Så mycket möjligt.

Men däremot bör de väl förbättrat det "mekaniska" med åren. Trycka in och vicka ner kassetten lösningen ställde nog till med mycket, sen finns det relativt mycket spelrum att sätta kassetten lite fel.

SNES, där man bara tröck ner kassetten, funkade ju mycket bättre i min erfarenhet.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Lärde mej förut att trycka på kassettens vänster kant när den är i konsolen (Europa versionen?). Fungerar fortfarande när någon polare drar fram sitt gamla Nintendo.

Permalänk
Medlem

Först väljer man helst en RGB-moddad NES-101 (top-loader) som saknar lockout-chip som också var en del av problematiken. Dessutom är front-loadern inte en optimal konstruktion, utan mer för att västerlänningar ska fatta att det är en hemelektronik-pryl som hör hemma i TV-bänken likt en video och inte en leksak.

Begagnade spel kan man skruva isär med en gamebit, så man kommer åt att torka bort all smuts både från insidan av plasten och kommer åt kontaktytorna ordentligt. Kontaktytorna kan man först gnugga bort oxidering från med suddgummi så de blir blanka och som nya. Därefter gör man dem helt rena med tops doppade i lite isopropanol.

Sedan är chansen rätt stor att det funkar bra. Men vad vet väl lilla jag, det kanske finns kvantfysik-forskning som bevisar att det är bättre att hålla på att flämta och frusta som ett brunstigt ånglok i carten.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Har ett NES där jag bytt connector som
efter några år började strula igen samt ett NES där jag testat att koka connectorn vilket inte heller höll mer än en väldigt kort tid, har provat att rengöra enligt alla konstens regler, även spelen.
Även laborerar mycket med att vicka på kasetterna på olika vis.

Vad är det enda som fungerar när jag väl dammar av konsolen och ska ha igång den igen?

Att blåsa, sakta och försiktigt. När den väl gått igång så går den sen.

Det funkar.

God kväll!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Det där är ingen spelkassett det är ett Nintendospel, det här är en spelkassett.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klart man ska blåsa, men inte såhär

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.