Har fått en laptop med windows i.. uppgraderingar??

Permalänk
Medlem

Har fått en laptop med windows i.. uppgraderingar??

Har av en kompis som är företagare fått en laptop, vid leverans var den i återställningsläge så det var bara för mig att lägga på fabriks-installationen igen, vars filer fanns nånstans i burken.. Nu är grejen den att jag egentligen inte gillar windows, ska använda den bara för det förbaskade bank-ids skull som allt för många sidor tvingar en att använda.. Har kört Linux Mint i 15 år nu, trivs betydligt bättre med det gränssnittet.. Sista windows systemet jag använt, har kvar i nån dator är Windows 2000 / XP.. Så har ingen vidare koll på det som kommit efteråt..

Min fråga handlar om de KB, som jag vet man laddar ner vid uppdaterinar.. Det har funnits sådana som kan vara bra att undvika, därför väntade jag med att göra uppgraderingarna vid installationen innan jag frågat er som vet mera.. Vissa uppdateringar kan ju få för sig att bråka med datorn, speciellt om jag kommer köra den mycket utan att vara uppkopplad mot nätet.. Vill inte att systemet plötsligt låser sig för jag inte varit uppkopplad på ett tag.. Eller att plötligt kommer en automatisk uppdatering till ett annat os.

Datorn i fråga är en HP ProBook med 4Gb RAM, Intelcore i5-6200 @ 2.3Ghz 2.4Ghz.. Windows 10 Pro där jag valde bort allt rösstyrnings-tjafs som kunde komma med samt fingeravtryckslås.. Vill ha ett enkelt system!

Hoppas nån av er vet, samt har lust att dela med sig av kunskapen..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog en rätt dålig ide att ha en pc för bank id för det är mycket enklare att använda mobilt bank id så om det är huvudanledningen så skaffa en mobil i stället-
Uppdateringar kommet via win update och det går inte att hindra i konsumentversioner av win så vill du sköta dem manuellt måste du ha en företagsversion av win eller se till att datorn inte har fri åtkomst till internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.