Lämplig plats att sälja isolationsprovare?

Permalänk

Lämplig plats att sälja isolationsprovare?

Hej!

Jag har inte någon aning vart jag hade kunnat sälja en isolationsprovare eller ifall det finns något intresse för det. Jag tänkte att någon på det här forumet kanske har bättre koll på detta än vad jag har. Det jag har kommit fram till är att jag får försöka med blocket alternativ ebay.

Har någon lite bättre koll hade jag gärna uppskattat all hjälp jag kan få.

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av PhantomMixer:

Hej!

Jag har inte någon aning vart jag hade kunnat sälja en isolationsprovare eller ifall det finns något intresse för det. Jag tänkte att någon på det här forumet kanske har bättre koll på detta än vad jag har. Det jag har kommit fram till är att jag får försöka med blocket alternativ ebay.

Har någon lite bättre koll hade jag gärna uppskattat all hjälp jag kan få.

Beror väl på typ, snackar vi enkel 2k eller mer avancerad runt 10k eller värsting runt 30k?

De bättre modellerna kräver nu årlig kalibrering så utan den så tappar instrumenten värde.

Vart du kan sälja? Här på marknaden eller någon teknik Facebook grupp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Med isolationsprovare antar jag du menar isolationsresistans? Alltså en "megger"?

Tror det är svårt att sälja sånna begagnade instrument som privatperson. Elfirmor köper nog nytt. Men å andra sidan, jag har ju sett ställverk till salu på blocket så, man vet aldrig.

Var du kan sälja är väl det vanliga, Blocket eller Tradera.

Fråga: Va är det för märke / modell?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tradera eller likande?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

https://elektronikforumet.com/forum/
kanske? Tror du måste vara inloggad för att se deas köp och säljsida

Modellnummer hade varit intressant att skriva här. Finns många olika nivåer av isolationstestare

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag skulle kunna tänka mig äga en megger men är absolut inte intresserad att betala skäligt för en sån grej! 😅

Tror det är fallet för de flesta privatpersoner, tror det får vara ypperligt lågt pris för att företag ska ta chansen att köpa något som inte matchar resten av företagets utrymmet (och utan att kunna dra av moms).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se användningsområde för en privatperson för en sån apparat. De är ju till för att prova elanläggningar i första hand, och det får ju inte privatpersoner hålla på med ...

Möjligen om man har nån skarvsladd eller elmotor som man vill prova.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Tack för alla svar!

Jag har verkligen noll koll på det mesta angående isolationsprovaren? Jag antog att det var ett lämpande namn för lådan.
Dessutom hade jag ingen aning dem kräver en kalibrering för att inte tappa värde.

Det verkar vara en Chauvin Arnoux C.A 6547, priset för en nyköpt känns ju överdrivet men jag är inte heller i denna bransch.

Kanske blir svårt att sälja den men vi får se vad som sker helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhantomMixer:

Tack för alla svar!

Jag har verkligen noll koll på det mesta angående isolationsprovaren? Jag antog att det var ett lämpande namn för lådan.
Dessutom hade jag ingen aning dem kräver en kalibrering för att inte tappa värde.

Det verkar vara en Chauvin Arnoux C.A 6547, priset för en nyköpt känns ju överdrivet men jag är inte heller i denna bransch.

Kanske blir svårt att sälja den men vi får se vad som sker helt enkelt!

Den är industri standard, hittar du rätt personen så... Men ingen privatperson lär köpa den för hobby projekt för i närheten av dess nypris

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Den är industri standard, hittar du rätt personen så... Men ingen privatperson lär köpa den för hobby projekt för i närheten av dess nypris

Låter ganska rimligt att ingen privatperson hade köpt den för nypris. Vi får se ifall jag lyckas få någon tusenlapp för den

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du har ett instrument värt 50 000kr+ när du inte "är i denna bransch"?

Har du kvitton på var den kommer ifrån så kan du säkert sälja den till en hyfsad andel av nypriset. Kostnaden för att kalibrera den är försumbar i sammanhanget, och att man missat några årliga kalibreringar har ingen betydelse i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Kvitton lär krävas. Detta är inget man bara råkar ha kommit över om man inte är i branschen. //Elektriker

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC