Permalänk

Nybyggd dator startar inte

Har byggt ihop nästan hela jävla datorn.

Jag fick dela cpu-kontakten för det var 8 pin. Datorjäveln är helt död när jag trycker på strömknappen.

Jag har kollat 24 pin, cpu-kontakt, pcIe fick jag sätta ihop det var ju en sån där 6+2 pin.

Nu har grafikkortet fastnat på snedden för jag kommer inte åt spärren.

Är det så enkelt som att man kan vända kontakten till on/off knappen fel för att datorn inte startar

Dåliga rubriker*2, korstpost, trådar sammanfogade. Se §3.1 och §3.3. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av aeromagnus:

Har byggt ihop nästan hela jävla datorn.

https://komponentkoll.se/bild/GUBLn.png
Jag fick dela cpu-kontakten för det var 8 pin. Datorjäveln är helt död när jag trycker på strömknappen.

Jag har kollat 24 pin, cpu-kontakt, pcIe fick jag sätta ihop det var ju en sån där 6+2 pin.

Nu har grafikkortet fastnat på snedden för jag kommer inte åt spärren.

Är det så enkelt som att man kan vända kontakten till on/off knappen fel för att datorn inte startar

Nej, power button kontakten spelar ingen roll vilket håll man sätter den på eftersom att den enda funktionen den fyller är att brygga + och - för att starta. Du kan sätta en metallbit (t.ex. skruvmejsel mellan dem för att starta datorn).

Vad menat du med grafikkortet fastnat på snedden? Vertikalt/lodrätt?

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Jag råkade komma åt att dra grafikkortet lite uppåt så det sitter fast i spärren men inte åt andra hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nej, power button kontakten spelar ingen roll vilket håll man sätter den pä eftersom att den enda funktionen den fyller är att brygga + och - för att starta. Du kan sätta en metallbit (t.ex. skruvmejsel mellan dem för att starta datorn).

Vad menat du med grafikkortet fastnat på snedden? Vertikalt/lodrätt?

Han kommer inte åt spärren, så det "tippar" nog ut från baksidan, men sitter fast där fram.

Kan vara svårt att komma åt den där spärren ibland

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/192ff22/the_gp...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Viking

Har du kollat strömbrytaren på nätaggregatet?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk

Nu har jag fått bort grafikkortet och kör via moderkortets grafikkrets. Men jag får ingen signal till skärmen så jag kommer in i BIOS. Två av tre chassifläktar funkar och USB-stickan lyser blått men får ingen bild till skärmen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aeromagnus:

Nu har jag fått bort grafikkortet och kör via moderkortets grafikkrets. Men jag får ingen signal till skärmen så jag kommer in i BIOS. Två av tre chassifläktar funkar och USB-stickan lyser blått men får ingen bild till skärmen

Ryzen 5 3600 och moderkortet har inte integrerad grafik, så ett grafikkort är ett krav för att få bild.

Permalänk

Ok då får jag stoppa i grafikkorten. Nej det stämmer ju när jag läser. 5600 har väl inbygd grafik. Jag har ju köpt en tornkylare. Startar fläkten när CPU blir lite varmare eller?

Permalänk

Nu har datorn startat med bild. Installerar windows just nu

Permalänk

Zalman p30 black

Suttit halva natten nu och försökt lista ut hur jag ska få alla fläktar att snurra. Jag får två av tre att fungera. Manualen är så dålig och inget youtub-klipp på hur man gör. Inte som jag förstår

Jag har satt strömkablarna i nr 12 och nr 19.

Sedan enligt deras hemsida ska det vara rgb-belys men jag hittar ingen kabel eller liknande.

Fattar ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av aeromagnus:

Suttit halva natten nu och försökt lista ut hur jag ska få alla fläktar att snurra. Jag får två av tre att fungera. Manualen är så dålig och inget youtub-klipp på hur man gör. Inte som jag förstår

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag har satt strömkablarna i nr 12 och nr 19.

Sedan enligt deras hemsida ska det vara rgb-belys men jag hittar ingen kabel eller liknande.

Fattar ingenting

har du 1 fläkt i 12 och 1 i 19?
Var ansluter du den tredje?
För att få igång den tredje behöver du en splitter som gör att du kan koppla 2 st, till 1 uttag.

Varken 12 eller 19 har nån speciell RGB. Så dom skickar ger dig ingen möjlighet att styra RGB.

Sen kan det finnas RGB på fläktarna som: endera styrs från egen controller, eller ska kopplas till en RGB kontroller på moderkortet.

När du skriver "deras hemsida" - menar du tillverkarna av fläktarna? Inte alla moderkort har RGB headers, då krävs en egen controller för att styra RGBn.

Vilka fläktar har du?

Se även följande:

https://www.reddit.com/r/PcBuildHelp/comments/1br7fhr/mystery...

Du har ingen "RGB" header vad jag kan se, så tror du är körd, om det inte finns nån dedikerad kontroller du kan köpa separat.

EDIT:
Verkar ingå en "daisy chain" på fläktarna, så de ska gå att köra på bara 1 anslutning till moderkortet för ström. Så Koppla ihop fläktarna och kör dem på anslutning 12 eller 19. Detta kommer inte ge dig RGB, dock, bara se till så alla fläktar snurrar.
Alternativt ansluter du 2 fläktar på 12 och 1 på 19 (eller tvärtom) - Jag skulle personligen kopplat de 2 främre fläktarna på 12 och den bakre på 19, för kortare kabeldragning och möjlighet att styra fram respektive bak, individuellt.

Visa signatur

Permalänk

Två fläktar går på en anslutning och den tredje går på en kontakt. Den som inte funkar går på kontakt 19. Den sitter ju precis vid tornkylaren och grafikkortet och där får jag knappt ned handen. Fick med en kabel med tre konstiga kontakter som inte passar på fläktkontakterna som är 3.poliga.

Dubbelfläkten så snurrar en och enkelfläkten som går på nr 19. Så det är ena som inte fungerar

Har tre sådana kontakter och en fyrpolig. Så jag fattar inget.

Då har jag två alternativ
Köpa en splitter/så jag kan koppla alla tre fläktarna till den kontakt som funkar.
Köpa nytt moderkort med RGB-kontroller och montera om hela skiten.

Hur kan man fixa RGB-styrningen annars?

Permalänk
Viking
Skrivet av aeromagnus:

Två fläktar går på en anslutning och den tredje går på en kontakt. Den som inte funkar går på kontakt 19. Den sitter ju precis vid tornkylaren och grafikkortet och där får jag knappt ned handen. Fick med en kabel med tre konstiga kontakter som inte passar på fläktkontakterna som är 3.poliga.

Dubbelfläkten så snurrar en och enkelfläkten som går på nr 19. Så det är ena som inte fungerar

<Uppladdad bildlänk>

Har tre sådana kontakter och en fyrpolig. Så jag fattar inget.

Då har jag två alternativ
Köpa en splitter/så jag kan koppla alla tre fläktarna till den kontakt som funkar.
Köpa nytt moderkort med RGB-kontroller och montera om hela skiten.

Hur kan man fixa RGB-styrningen annars?

Finns det ingen RGB-kontroller i chassit? Det brukar göra det när de har flera RGB-fläktar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Finns det ingen RGB-kontroller i chassit? Det brukar göra det när de har flera RGB-fläktar.

Hittar ingen och manualen är så jävla dålig till zalman p30 black

Permalänk
Medlem
Skrivet av aeromagnus:

Hittar ingen och manualen är så jävla dålig till zalman p30 black

Ja, det chassit verkar inte ha någon medföljande RGB-kontroller utan fläktarna är tänkta att anslutas till moderkortet. Det går att lösa med en separat RGB-kontroller som t.ex. denna om man vill.

Notera bara att det är en kontroller för ARGB-fläktar du verkar behöva, och det måste vara en kontroller och inte en hub eftersom en hub fortfarande kräver en RGB-port på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det är ganska snårigt med fläktar och RGB/ARGB. Dels har moderkorten varierande stöd, dels kan vissa chassin levereras med fläktar som använder propriatära kontakter som bara passar den fläkt-tillverkarens hubbar. Krävs tyvärr en hel del googling för att kolla upp att allt fungerar till slut.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, det chassit verkar inte ha någon medföljande RGB-kontroller utan fläktarna är tänkta att anslutas till moderkortet. Det går att lösa med en separat RGB-kontroller som t.ex. denna om man vill.

Notera bara att det är en kontroller för ARGB-fläktar du verkar behöva, och det måste vara en kontroller och inte en hub eftersom en hub fortfarande kräver en RGB-port på moderkortet.

Hmmm jag får kolla. På zalman är det argb-sladdar en hane och en hona. Dessa är ju nu ihopkopplade. Dessa hängde ju bara lösa i chassit utan kontaktskydd så jag kopplade ihop dessa bara. Om jag inte får alla tre fläktarna att fungera behöver jag ju någon form av förgrening. Det är ju 3 pin hona på fläktkontakten och 4-pin på moderkortet fast det funkar ju med 3-pin där för det kör jag ju nu.

Får inköpa en controller då

Permalänk
Medlem
Skrivet av aeromagnus:

Hmmm jag får kolla. På zalman är det argb-sladdar en hane och en hona. Dessa är ju nu ihopkopplade. Dessa hängde ju bara lösa i chassit utan kontaktskydd så jag kopplade ihop dessa bara. Om jag inte får alla tre fläktarna att fungera behöver jag ju någon form av förgrening. Det är ju 3 pin hona på fläktkontakten och 4-pin på moderkortet fast det funkar ju med 3-pin där för det kör jag ju nu.

Får inköpa en controller då

Fläktarna ska ha kontakter att koppla ihop dem...

Visa signatur

Permalänk

Nu är alla fläktar igång. Det var en liten kabel som hade lagt sig under fläkten. Tog den medföljande förgreningen och kopplade in det på chassifan 1. Nu är nästa projekt att få RGB men då får det bli en hub till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aeromagnus:

Nu är alla fläktar igång. Det var en liten kabel som hade lagt sig under fläkten. Tog den medföljande förgreningen och kopplade in det på chassifan 1. Nu är nästa projekt att få RGB men då får det bli en hub till detta.

Som nån annan sa, inte en hub...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Som nån annan sa, inte en hub...

Menar en rgb controller