Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Ryzen 7800X3D hög idle temp, medan GPU är jättekall

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cranzle:

Jag stängde av PBO och höjde kurvan något på chassi & CPU fläktarna, såhär ser det ut nu strax efter omstart:

https://i.imgur.com/soXz9xW.png

Verkar definitivt mycket stabilare utan PBO, återstår att se om det är någon märkbar skillnad i full load.

Kan också konstatera att pumpen är alltid 100% enligt BIOS så ska inte vara några problem där i alla fall.

Det står ju fortfarande 43W och 4.9 GHz så känns som att den fortfarande kör på rätt bra.
Är det sensorjobbandet i MSI som är problemet? Testat annan mjukvara för att kika på temperatur?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Min stock 7800X3D idle:ar runt 47-48 grader med en Noctua NH-D15s chromax. Upp till 70 låter lite högt, har du installerat senaste drivrutiner för moderkort och chipset?

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det står ju fortfarande 43W och 4.9 GHz så känns som att den fortfarande kör på rätt bra.
Är det sensorjobbandet i MSI som är problemet? Testat annan mjukvara för att kika på temperatur?

Det är bara vissa trådar (typ 2-3 st) som kör på den frekvensen, restesn ligger på idle. Är inte 43W rätt normalt om man har WSL, Chrome osv igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Min stock 7800X3D idle:ar runt 47-48 grader med en Noctua NH-D15s chromax. Upp till 70 låter lite högt, har du installerat senaste drivrutiner för moderkort och chipset?

Jadå. Verkar som min CPU kör lite hårdare konstant än den borde kanske? Annars vet jag inte, för kylningen i sig verkar ju funka bra, den ligger runt 45-50 i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Det är bara vissa trådar (typ 2-3 st) som kör på den frekvensen, restesn ligger på idle. Är inte 43W rätt normalt om man har WSL, Chrome osv igång?

Då har du inte pratat om idle i tråden utan bara vila med program igång? Ingen vet ju vad dina program gör så det blir svårt att diskutera vidare.

Man kan även se i ditt första inlägg att CPU usage och långt från idle genomgående i grafen. Borde ha upptäckt det tidigare känner jag.

Med idle på riktigt menar jag nära 0% CPU-användning på alla 8 kärnor.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Här kommer en dump från CoreTemp på min kyld med en Phantom Spirit.

<Uppladdad bildlänk>

@Cranzle

Vad visar din burk med senaste Core Temp? Så ser vi CPU-användning per kärna också.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Haft 7800X3D, kör 7950X3D numera, men i min erfarenhet med en Arctic Liquid Freezer III 280mm, så maxade den 4,9Ghz/5Ghz vid ungefär 70-75 grader med dessa PBO inställningar:

PPT Limit (W): 90 W
TDC Limit (A): 480 A
EDC Limit (A): 640 A

(Ev. Temp Limit 85)

Sedan under Curve Optimizer, All Cores + Negative + 25. Rätt aggressiv Curve Optimizerr, men här kan du mixtra runt med siffran så systemet blir stabilt. Minska vartefter du upplever instabilitet (då ökar spänningen/volten).

Mina temps kring idle var närmare 40 och det stannade där. Hur pass väl just din 7800X3D reagerar på detta bestäms ju av silicon lottery, men testa dig fram! En Liquid Freezer II 240mm ska absolut kunna kyla denna bra.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 9 7950X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, GigaByte B650E Aorus Stealth Ice, 32GB Corsair Dominator Titanium DDR5 7200MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 4TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Lian Li SUP01, Arctic Liquid Freezer III 280mm White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem

Såhär ser min ut stock och 22 grader i rummet, datorn precis uppstartad och fick lugna ner sig ca 2 minuter innan skärmdumpen.

Noctua nh-d15 chromax black med inets tysta 140mm chassifläktar på 250rpm i idle, jag har även samma fläktar i chassit.
Cpun sitter med en Thermalright CPU Contact Frame.

Den brukar ligga på 35-39 grader i idle.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus Strix 4080S - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Såhär ser min ut stock och 22 grader i rummet, datorn precis uppstartad och fick lugna ner sig ca 2 minuter innan skärmdumpen.
Noctua nh-d15 chromax black med inets tysta chassifläktar på 250rpm.
Cpun sitter med en Thermalright CPU Contact Frame.

Den brukar ligga på 35-39 grader i idle.

<Uppladdad bildlänk>

Din förbrukning är ungefär som min (40W), så jag tror inte problemet är att min CPU jobbar för mycket i alla fall.

Kan du dela med din kylares graf? Vet liksom inte ifall min fläkt kanske är lägre/högre än andras.

Vad som gör mig skeptisk dock är att minimum endast ligger på 49. Känns verkligen som jag borde applicera ny kylpasta, för inte ens när jag maxar fläktarna kommer jag under 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Din förbrukning är ungefär som min (40W), så jag tror inte problemet är att min CPU jobbar för mycket i alla fall.

Kan du dela med din kylares graf? Vet liksom inte ifall min fläkt kanske är lägre/högre än andras.

Vad som gör mig skeptisk dock är att minimum endast ligger på 49. Känns verkligen som jag borde applicera ny kylpasta, för inte ens när jag maxar fläktarna kommer jag under 50.

@Cranzle
Här kommer den.
Jag har samma kurva på chassi fläktarna.

Det är lite aggresiv kurva men dessa fläktar låter inte högt på fullt ös då de inte varvar så mycket "1000rpm"

Prova ny kylpasta, jag kör med Arctic mx-6

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus Strix 4080S - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Cranzle
Här kommer den.
Jag har samma kurva på chassi fläktarna.

Det är lite aggresiv kurva men dessa fläktar låter inte högt på fullt ös då de inte varvar så mycket "1000rpm"

Prova ny kylpasta, jag kör med Arctic mx-6

<Uppladdad bildlänk>

Visste inte att det fanns en sån där fan control i Armory Crate, hittade den och lät den kalibrera alla fläktarna. Det roliga är att den visar en helt annan siffra på temperaturen jämfört med Afterburner.

Men din visar 38 grader och min är i skrivande stund 43 (med bl.a YouTube och Twitch igång) så det ser ju ut som det hjälpte! Och helt plötsligt så gick förbrukningen ner till strax över 35W. Jag vet inte vad appen gjorde, men den gjorde bra grejer.

Känns definitivt kallare vid utsuget än för 5 minuter sedan, så kallare blev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Visste inte att det fanns en sån där fan control i Armory Crate, hittade den och lät den kalibrera alla fläktarna. Det roliga är att den visar en helt annan siffra på temperaturen jämfört med Afterburner.

Men din visar 38 grader och min är i skrivande stund 43 (med bl.a YouTube och Twitch igång) så det ser ju ut som det hjälpte! Och helt plötsligt så gick förbrukningen ner till strax över 35W. Jag vet inte vad appen gjorde, men den gjorde bra grejer.

Känns definitivt kallare vid utsuget än för 5 minuter sedan, så kallare blev det.

@Cranzle

Härligt .

Se även till att uppdatera Armory create under settings så den känner av allt rätt.

https://dlcdnwebimgs.asus.com/files/media/C9254394-418B-4FB2-...

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Cranzle

Härligt .

Se även till att uppdatera Armory create under settings så den känner av allt rätt.

Mvh

Absolut. Sista grejen är bara att försöka ta reda på varför hälften av kärnorna ständigt ligger på turbo frekvens, blir nog betydligt svalare om jag kan fixa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Absolut. Sista grejen är bara att försöka ta reda på varför hälften av kärnorna ständigt ligger på turbo frekvens, blir nog betydligt svalare om jag kan fixa det!

@Cranzle
Prova stäng av ett program i taget om du har det startat och se om något av dessa triggar turbon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Hur ser din TaskManager ut efter 60 sekunder vila? Så här ser det ut hos mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Cranzle
Prova stäng av ett program i taget om du har det startat och se om något av dessa triggar turbon.

Kan göra det (men inte ikväll ).

Skrivet av Joppis:

Hur ser din TaskManager ut efter 60 sekunder vila? Så här ser det ut hos mig.

<Uppladdad bildlänk>

Såhär ser min ut (betydligt mer än din):

Men kollar man i process listan så är det ju inget program som sticker ut, de värsta bovarna är FaceIT och Chrome (vardera går i princip aldrig över 5% CPU användning). Känns inte som dessa små potatis borde få CPUn att jobba så mycket?

Jag har dock kollat upp lite mer exempel och det finns en hel del folk som säger att de också har allt från 45-55 grader i "idle" (och det verkar förekomma både med och utan bakgrundsprocesser). De som säger att de har under 40 osv, har troligtvis bara bättre kylare helt enkelt (eller kanske underklockat osv).

Så en del av mig överväger att bara släppa det, den går aldrig över 80 grader och presterar som den ska. Fläktkurvan hjälpte mycket med ljudvolymen. Att det blir lite varmare i rummet med en 7800X3D får jag bar leva med, sån är den.

Permalänk
Medlem

Datorn brickade med efter jag satte den i hibernate, så jag resetta CMOS. Jag kör utan MCR framöver för det verkar göra mitt system instabilt. Det enda jag ändrat i BIOS nu är att slå på EXPO I så jag får 6000MHz på minnena (de har 4800 som default annars).

Lite drygt när jag väl startar om datorn men vad gör man. Åtminstone så kan jag ställa in fläktar samt CPU från Windows med hjälp av Ryzen Master & Armory Crate.