Permalänk

Ojordade uttag i lägenhet

Har flyttat till en lägenhet från tidigt 80-tal med jordade uttag i kök, men resterande lägenhet ojordat. Min fundering gäller hur teknikprylar tar skada om man inte har jordade uttag, har läst lite kring det men har inte hittat något konkret.

Så vad säger ni, är det något som påverkar och skulle det vara värt att "jorda" hela lägenheten?

Permalänk
Medlem

Regeln är att inte blanda jordat och ojordat i samma rum.
Det är rätt vanligt att inte ha jordat på alla uttag i huset/lägenheten, speciellt om det är en äldre installation.

Permalänk
Skrivet av AnyTaps:

Det är rätt vanligt att inte ha jordat på alla uttag i huset/lägenheten, speciellt om det är en äldre installation.

Det har jag koll på, men tänkte mer på om störningar sker på grund av avsaknad av jord.

Permalänk
Medlem

Aha, nej det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyTaps:

Enbart om det är en äldre installation, eftersom det har varit krav att jorda allt sedan 1994, vilket även gäller om man drar om ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det har varit krav att jorda allt sedan 1994, vilket även gäller om man drar om ordentligt.

Nja, nästan helt rätt. Men det finns bara krav på att jorda nya installationer. I äldre hus, där vissa rum har ojordade uttag och andra har jordade uttag. Är det tillåtet att byta ett trasigt uttag mot ett likvärdigt, så länge det följer gällande regler för elsäkerhet.

Dvs finns inte ett krav på att jorda ojordade utag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Det har jag koll på, men tänkte mer på om störningar sker på grund av avsaknad av jord.

Syftet med skyddsjorden är att leda bort strömmen ifall någon apparat får fel och börjar leda ström via höljet, istället för att strömmen går via dig. Jordade uttag är med andra ord till för att skydda dig, inte dina apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyTaps:

Nja, nästan helt rätt. Men det finns bara krav på att jorda nya installationer. I äldre hus, där vissa rum har ojordade uttag och andra har jordade uttag. Är det tillåtet att byta ett trasigt uttag mot ett likvärdigt, så länge det följer gällande regler för elsäkerhet.

Dvs finns inte ett krav på att jorda ojordade utag.

Vilken del av "drar om ordentligt" var oklar?

Permalänk
Medlem

Nuvarande dator har varit helt ojordat i fem år utan några problem. Grendosan är dock jordad så att skärmen och datorn är sammankopplade den vägen. Men som sagt, inga jordade uttag. I den förra lägenheten så anslöts jorden från gamla datorn till elementet, vilket inte verkar behövas med de moderna PSU jag nu använder.

Övergripande så tycker jag nog att du kan behålla el-installationen som den är om kablarna är i gott skick och alla plintar är åtdragna. Läste t.o.m. att gamla porslinssäkringar reagerar snabbare än de nya plast-brytarna. Jordfelsbrytare kan installeras i ojordade installationer, det kan ju vara en bra ide om du har barn som kan stoppa in allt möjligt i olika kontakter. (Min el-utbildning började i fem-årsåldern; skulle prova en sladd jag hittade i någon låda...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Min fundering gäller hur teknikprylar tar skada om man inte har jordade uttag

Bör inte vara problem, men vissa apparater med jordad kontakt kan läcka lite ström eller störa andra apparater.
Typ om du känner en stickande känsla på din dator med metallchassi bör du ta dit en elektriker som ser över elen.
Finns jordfelsbrytare?

Permalänk
Medlem

Som redan nämnt blandar man inte jordat och ojordat i samma rum. Risken är att en apparat med ledande hölje som är tänkt att jordas blir spänningsförande vid fel. Om du får kontakt med den samtidigt som en annan pryl vars hölje faktiskt är jordat (läs: inpluggad i jordat uttag), så kopplar du fas till jord genom dig själv. Det är förstås direkt livsfarligt.

Kroppen är dock fortfarande kapacitiv, och man kan få nog så obehagliga märlor bara av att komma åt något spänningsförande utan att samtidigt ha kontakt med jord. Det kan också induceras spänningar i metallhöljen, inte för att det är farligt, men kan också bli obehagligt. På det hela taget tycker jag att jordade uttag överallt klart är att föredra.

Att det funnits bestämmelser om att uttag i köket ska vara jordade sedan långt tidigare har förstås att göra med att man ganska sannolikt har kontakt med och jordas genom diskbänk, vattenledningar, etc där.

Har du tur så är jord framdragen, bara inte inkopplad. Lätt att kolla, bryt säkringen och skruva loss ett vägguttag och en lampanslutning i taket i vardagsrum eller sovrum. Ligger det en gul/grön tråd i dosan sä finns jord. Förhoppningsvis är det likadant överallt. Att leja en elektriker en eftermiddag för att byta uttagen och verifiera att jordtåtarna är inkopplade i andra ändan kan inte vara så himla dyrt.

Det finns dock en tumregel att allt kablage bör bytas ut var femtionde år. Det är inte så långt kvar tills det är dags i en lgh från 80-talet, så varför inte tidigarelägga det, förutsatt förstås att du bor i BR? Har du dessutom en gammal äcklig central med diazedsäkringar kan ju det vara ytterligare en god orsak att få det gjort.

För egen del är det där en grej jag kollar på när jag köper lägenhet, och jag är nog knappast ensam. Man kan se det som en investering att uppdatera elen, även om du inte tänkt bo där så länge att den hinner bli 50 år gammal innan du flyttat därifrån.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vilken del av "drar om ordentligt" var oklar?

Ingen aning vad du menar med drar om "ordentligt". Om du menar fackmannamässigt vilket jag förstod det som, så har jag installerat rätt många ojordade uttag helt igenligt föreskrifter.

Jag hade inte som avsikt att sätta dig på din plats, utan bara informera då jag har mött många som delar din uppfattning.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

I den förra lägenheten så anslöts jorden från gamla datorn till elementet, vilket inte verkar behövas med de moderna PSU jag nu använder.

Grattis din dator var en dödsfälla medans du bodde där...

har man inte jordade uttag är det bättre att köra den ojordad än att fuljorda i ett element som kan ha ganska stor potentialskillnad mot eluttaget vilket kan medföra ganska farliga situationer speciellt om det inte är skyddat av en jordfelsbrytare.

och jordfelsbrytare fungerar även på ojordade eluttag då den inte bryter på ström på jorden utan mäter strömskillnaden mellan Fasen och nollan och fattas märkströmen eller mer på nollan genom jfb (oftast 30mA eller lägre för heminstallationer) så slår den av strömmen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för alla svaren, då verkar det inte vara "dåligt" för teknikprylar att det inte är jordade uttag.

Har ingen jordfelsbrytare, men det ska jag kontakta elektrikern om i veckan, för det vill jag i alla fall ha!

Permalänk
Skrivet av Sillbaronen:

Tack för alla svaren, då verkar det inte vara "dåligt" för teknikprylar att det inte är jordade uttag.

Har ingen jordfelsbrytare, men det ska jag kontakta elektrikern om i veckan, för det vill jag i alla fall ha!

bostadsrätt eller hyresrätt?

hyresrätt tror jag du ska gå genom din hyresvärd.

men ja det är en bra idé att ha en installerad oavsett då den minimerar risken för större skador pga elfel iaf till nästan obefintlig..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mc68000:

Nuvarande dator har varit helt ojordat i fem år utan några problem. Grendosan är dock jordad så att skärmen och datorn är sammankopplade den vägen. Men som sagt, inga jordade uttag. I den förra lägenheten så anslöts jorden från gamla datorn till elementet, vilket inte verkar behövas med de moderna PSU jag nu använder.

Övergripande så tycker jag nog att du kan behålla el-installationen som den är om kablarna är i gott skick och alla plintar är åtdragna. Läste t.o.m. att gamla porslinssäkringar reagerar snabbare än de nya plast-brytarna. Jordfelsbrytare kan installeras i ojordade installationer, det kan ju vara en bra ide om du har barn som kan stoppa in allt möjligt i olika kontakter. (Min el-utbildning började i fem-årsåldern; skulle prova en sladd jag hittade i någon låda...)

Du bör inte använda jordade grendosor heller om inte jorden är vidarekopplad. Om vi tänker oss att du får ett fel i skärmen och skärmen lägger 230V på jordledaren så kommer ju den spänningen att fortplanta sig till tex höljet på datorn via din grendosa.

Och när det kommer till porslinssäkringar kontra automatsäkring (som du kallar för plast-brytare) så är det precis tvärt om. Du kan överbelasta en 10A porslinssäkring med säg 11A under flera minuter innan den löser ut. Det går mycket snabbare med en automatsäkring. Så automatsäkringen är snabbare och säkrare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

bostadsrätt eller hyresrätt?

hyresrätt tror jag du ska gå genom din hyresvärd.

men ja det är en bra idé att ha en installerad oavsett då den minimerar risken för större skador pga elfel iaf till nästan obefintlig..

Det är en bostadsrätt!

Ja jag tänkte det, billig livförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Det är en bostadsrätt!

Ja jag tänkte det, billig livförsäkring.

Har du ingen jordfelsbrytare installerad?

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Nej, det finns ingen jordfelsbrytare installerad (i nuläget)...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det var inget krav på det förut, krav på jfb och skyddsjord är den senaste "stora" standardförändringen som skett och de kom i mitten på 90 talet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du bör inte använda jordade grendosor heller om inte jorden är vidarekopplad. Om vi tänker oss att du får ett fel i skärmen och skärmen lägger 230V på jordledaren så kommer ju den spänningen att fortplanta sig till tex höljet på datorn via din grendosa.

Och när det kommer till porslinssäkringar kontra automatsäkring (som du kallar för plast-brytare) så är det precis tvärt om. Du kan överbelasta en 10A porslinssäkring med säg 11A under flera minuter innan den löser ut. Det går mycket snabbare med en automatsäkring. Så automatsäkringen är snabbare och säkrare.

Tack för nyttig information! Rekommenderar du att byta ut centralen till nyare automatsäkringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

I den förra lägenheten så anslöts jorden från gamla datorn till elementet, vilket inte verkar behövas med de moderna PSU jag nu använder.

Hemska saker!! Aldrig, aldrig göra så!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sillbaronen:

Tack för nyttig information! Rekommenderar du att byta ut centralen till nyare automatsäkringar?

Har du ingen jordfelsbrytare och bor i en bostadsrätt så kan jag tycka att det är en bra investering. Ska du byta elcentralen så skulle du i så fall dra om elen i hela lägenheten tycker jag, och jag kan inte uttala mig om det finns behov av det. Säkringarna är till för att skydda anläggningen, och till det funkar de båda två.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Det är en fråga om huruvida man tycker det är värt kostnaden.

Rent tekniskt är automatsäkringar bättre. En smältsäkring löser precis som det låter genom att en silvertråd i den blir varm och smälter av. Det tar i sammanhanget lång tid. En automatsäkring kan utöver att lösa termiskt också lösa elektromagnetiskt, vilket utan att bli teknisk gör den väldigt snabb vid stora överströmmar.

Automatsäkringar ger något förenklat bättre skydd, och är dessutom bekväma att använda, de kräver inga konsumtionsvaror. Därmed är det dock inte sagt att smältsäkringar inte fyller sitt egentliga syfte, att ge anläggningen i sig ett adekvat skydd.

Vill du ha jordfelsbrytare installerad är väl dessutom det enda vettiga alternativet att byta ut hela centralen, och är det förstås inte aktuellt att behålla några smältsäkringar. Säkringarna i sig är inte dyra, det är jobbet som kostar. Att byta en central som inte sitter helt omöjligt till i en liten lägenhet är en halvdags jobb för en kompetent elektriker som inte stressar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå byta central så blir det rotavdrag på det i en bostadsrätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyTaps:

Ingen aning vad du menar med drar om "ordentligt". Om du menar fackmannamässigt vilket jag förstod det som, så har jag installerat rätt många ojordade uttag helt igenligt föreskrifter.

Jag hade inte som avsikt att sätta dig på din plats, utan bara informera då jag har mött många som delar din uppfattning.

Han syftade nog på att man drar nytt kablage från centralen vilket då anses som nyinstallation om jag inte är missinformerad.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hemska saker!! Aldrig, aldrig göra så!

Vi som läste elektronik på 70-talet: Alltid, alltid göra så!
Det var ju mer eller mindre standard att PSU på den tiden gav "halvfas" (110V) på chassit om man inte ledde bort det någonstans. Jag har fått mig några pirrande upplevelser när jag monterat ner nätverk (Tjocka gula ethernet!) på mässor, någonstans var det ett ojordat utag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det var ju mer eller mindre standard att PSU på den tiden gav "halvfas" (110V) på chassit om man inte ledde bort det någonstans. Jag har fått mig några pirrande upplevelser när jag monterat ner nätverk (Tjocka gula ethernet!) på mässor, någonstans var det ett ojordat utag!

Nej. så gör man inte. Lär om, lär rätt. Det kan vara farligt att jorda på det sättet.

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det kallas magnetisk induktion, att man känner den är för att kroppen blir som ett jordplan.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Det kallas magnetisk induktion, att man känner den är för att kroppen blir som ett jordplan.

Du menar att switchfrekvensen interagerar med PSU-höljet? Även voltmetern ger utslag. Jag anmälde faktiskt detta till den Europeiska serviceorganisationen och de blev lite paffa över vad som hände när jag kopplade bort jorden till PSU. Om det ledde till något vet jag inte. Information gick till R&D i Amerika som i sin tur fick ta ett samtal med PSU-tillverkarna. Det här var på 80-talet.