Snabbkoll: Betalar du med telefonen?

Permalänk
Medlem

Saknar alternativ klockan men oftast blir det med telefonen, ibland klockan. Kanske nästa steg blir ringen ifall smartringar får så småningom (jag vet det finns skilda betalringar eller armband osv med möjlighet till nfc betalning men tycker det är onödigt för en funktion, men om smartringar med nfc stöd blir både billigare och smartare kanske det blir ett alternativ i framtiden nångång, det borde vara det allra smidigaste betalsättet)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukieee:

Använder enbart kort då det är smidigare än telefonen och jag är lat av mig

På vilket sätt är det smidigare?

Permalänk
Medlem

till inte för så länge sen körde jag allt med apple pay, men nu har jag gått över til GrapheneOS och där saknas pay.. så nu är det gamla hederliga kort igen...

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag använder oftast min klocka. Aldrig telefonen - om inte swish räknas, dvs.
Kortet tog jag upp för första gången på ett halvår då jag hade installerat om telefonen och behövde registrera om telefonen till mitt Ica/Coop-kort..

Permalänk
Medlem

Telefonen så länge jag inte ska betala med firmakortet för kortutfärdaren stödjer inte Google Wallet.

Har dock alltid plånboken/korthållaren med mig men den är så liten så den märks knappt:

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Enbart mobilen så långt det är möjligt. Kan inte dra mig till minnes när jag betalade med ett fysiskt kort senast, annat än till biltvätt och laddkort till bilen ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Saknar alternativ klockan men oftast blir det med telefonen, ibland klockan. Kanske nästa steg blir ringen ifall smartringar får så småningom (jag vet det finns skilda betalringar eller armband osv med möjlighet till nfc betalning men tycker det är onödigt för en funktion, men om smartringar med nfc stöd blir både billigare och smartare kanske det blir ett alternativ i framtiden nångång, det borde vara det allra smidigaste betalsättet)

Jag använder Garmin, som kräver att man behöver skriva en kod, man själv satt, om man gör ett köp mer än en halvtimme (känns det som) efter det föregående. Känns som bra trade-off mellan smidighet och säkerhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Alltid kontant förutom online och större inköp >20000. Cash is king!

Jag tycker nästan det känns som man uppfattas som kriminell om man har större mängder pengar (10k+) i kontanter.

Permalänk
Medlem

ALDRIG!!
pengar hör inte hemma i telefonen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Har ICA Banken och de stödjer inte Google Pay. Så blir kort.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Tycker det är fysiskt lättare att dra fram ett kort än hela mobilen, låsa upp den, starta rätt app o.s.v. Det finns förstås säkert någon genväg för att komma direkt till Wallet som man kan memorera, typ tryck 5 gånger på volym upp, skaka telefonen, stå på huvudet i 5 sekunder och stirra sedan med död blick in i selfie-kameran, men nej tack, jag håller mig till kort (och ett par hundra i kontanter för nödsituationer).

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Körde ett tag med klockan. Men de senaste åren har det mest blivit mobilen.

Permalänk
Medlem

Klockan > Telefonen > Kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Okej, det visste jag inte, har skärmlås av andra anledningar, så behövde aldrig slå på det för det.
Känns bara osäkert, om man inte går in och slår av nfc efter varje betalning.

Att köp ibland måste verifieras har jag noterat. Det är bra, hade inte haft något emot om det var så varje gång dock.

Om jag kollar upp något med mobilen, så är ju den upplåst, man måste inte ha igång wallet appen.
Om andra sidan har en kraftig antenn (som ändå går att gömma i en väska tex) så skulle de kunna ta betalt av mig utan att jag valt det.
Nu vet jag att den formen av skimning konstigt nog är i stort sett obefintlig, pratat med säkerhetsexperter som pratat med polisen och de alla är lite förvånad att de aldrig hört om att någon faktiskt nyttjat det. De är väl medvetna om att tekniken finns.
Kanske är för små summor.
Finns gått om videos från bla defcon om hur detta går till.

Skrivet av dlq84:

Du måste ju låsa upp mobilen...

Jo men du måste inte ha igång wallet appen för att den ska kunna betala, se mitt svar ovan

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Betalar med kort i 80 % av fallen, resten med kort i Google Wallet med inlagt kort från Rocker.
Detta pga att Handelsbanken inte implementerat Google Wallet med deras kort. Och de har ingen tidsplan för detta heller, överväger att byta bank delvis pga detta.

Permalänk
Officiell jultomte

Alltid telefonen.

Vet inte ens vart de fysiska korten ligger. Har inte haft en plånbok på mig på över 5 år. Sjukt smidigt.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid telefonen men jag har även fysiska kort i plånboken och även några hundralappar i kontanter som backup om så jag kan gå från telefon->kort->kontanter om telefonen och/eller korten inte skulle fungera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Tycker kortet e smidigare än mobilen, så blir kort för min del

Säger samma. Kortet är mindre och smidigare än mobilen. Och så är Face-ID lite handikappat emellanåt så man måste gå igenom några extra steg för att kunna slå in lösenkoden.

Permalänk
Medlem

Har inget kort i mobilen, använder det fysiska kortet att betala med. Dessutom har jag alltid kontanter på mig, har hänt att kortet inte fungerar.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Hade kortet i mobilen ett tag för att prova, men det gav mig inget, så jag har återgått till att använda kortet.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Alltid kort. Vill inte ge google mer info om mig än nödvändigt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kör kort eller swish i telefon, har lite kontanter från pant som man inte använt till något än också.
Tänkte köra någon pizza för dem en dag efter jobbet eller med kollega på lunchen.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Bara så att ni vet så behöver ni inte ha med er ett fysiskt körkort. Kan ni identifiera er med bankID och bild där duger det gott och väl, oftast duger det med att bara kunna personnumret eftersom polisen får upp en bild på ert körkort direkt dom slår det. Finns rättsfall som stödjer detta också så borde inte vara några problem alls.

https://lagen.nu/1998:488#K9P2S1

Själv har jag aldrig med mig fysiska kort längre, kör bara med mobilen.

Har inte bankid med pass.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Måste man sälja sin själ till googel eller samsung för att aktivera betalning i telefonen?

Eller går det att använda någon bankapp?

Permalänk
Inaktiv

Alltid kort eller kontanter. Har provat betala med telefonen men det är inte alls smidigare. Har inga problem att konka på kort och kontanter, telefonen är klumpigare.

Permalänk
Medlem

Betalar med telefonen och klockan (Apple Watch Ultra 2) oftast. Ibland med kort.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Viking
Skrivet av Pepsin:

Tycker det är fysiskt lättare att dra fram ett kort än hela mobilen, låsa upp den, starta rätt app o.s.v. Det finns förstås säkert någon genväg för att komma direkt till Wallet som man kan memorera, typ tryck 5 gånger på volym upp, skaka telefonen, stå på huvudet i 5 sekunder och stirra sedan med död blick in i selfie-kameran, men nej tack, jag håller mig till kort (och ett par hundra i kontanter för nödsituationer).

Dubbeltryck på av/på-knappen om du har iPhone.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Måste man sälja sin själ till googel eller samsung för att aktivera betalning i telefonen?

Eller går det att använda någon bankapp?

Bankapp är ju i så fall Swish, som i likhet med de flesta kort också är kopplat till ett konto.

Permalänk
Medlem

Enbart telefon. Tog mig ett tag att överge kort men det är sååå mycket smidigare. Ett dubbelklick på fysisk knapp och det är klart. Nackdelen med kort är kod om man kör chip samt alla gånger kod krävs för man går över en viss summa eller bara frågas efter på random.

Så väldigt mycket färre knapptryckningar totalt sett plus att telefonen har jag alltid med mig. Nuförtiden har jag inga kort med mig en vanlig dag, men så klart bra att ha korten som backup.

Permalänk
Medlem

Alltid kort. Regga ett kort i luren och dra fram den istället för kortet ser jag ingen vits med, om jag inte är på ett av de få ställen, typ popup-loppisar och marknadsknallar, som bara tar swish. Swish har jag bara i luren, så vid de få tillfällena är det tvunget.