Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har haft min 65" C3 i snart ett år nu. En trevlig TV som jag i stort är nöjd med, men WebOS och framförallt LGs förbannade uppdateringar och naggande om uppdateringar drar ner betyget. Uppdateringar i tid och otid och de flesta leder till att något strular som man måste dona med, påfallande ofta slutar ljudet över ARC funka, vid en uppdatering slutade tom kanal +/- funka, så fort man tryckte på nån kanalknapp så hoppade TV:n in i IP-TV menyn...

De flesta uppdateringarna ger intryck av att LG mest verkar vilja pusha mer reklam till mig och därför tjatar om uppdateringar varenda gång TV slås på. LG känns idag som en invasiv art i mitt privatliv och denna TV gör sig bäst när den hålls i kort koppel offline.

Helt enig. Upplevelsen med min gamla C8 var mycket trevligare och bättre. G3 som jag har nu är fantastisk bildmässigt, overkligt bra ibland. Men WebOS är skräp, reklam och notiser överallt. Tragiskt, speciellt då det inte är en billig TV direkt.

Permalänk
Medlem

Dagens i-land problem och gubbgnäll men jag upplever det ganska irriterande att skärmsläckaren (fyrverkerierna) har försvunnit från min C3 samt att ”screen off” möjligheten inte finns kvar när man använder Youtube-appen

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Dagens i-land problem och gubbgnäll men jag upplever det ganska irriterande att skärmsläckaren (fyrverkerierna) har försvunnit från min C3 samt att ”screen off” möjligheten inte finns kvar när man använder Youtube-appen

Skärmsläckaren "försvann" med den senaste uppdateringen då LG istället vill visa reklam när skärmsläckaren skulle gått igång. Om jag förstått saken rätt så ska skärmsläckaren gå efter att reklamen har visats, men om man inte godkänner att visa reklam tar det typ 5 minuter extra för skärmsläckaren att gå igång. Ytterligare en "förbättring" som ingen kund begärt och ytterligare en anledning till varför jag valt att inte installera senaste uppdateringen.

Att dagens producenter mer och mer gör intrång i folks privatliv med mer eller mindre ljusskygga metoder som för 10-20 år sen skulle betraktats som kriminella tycker jag inte är ett problem som ska nedvärderas med att kallas gubbgnäll eller i-landsproblem.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Köp en extern mediaspelare mina herrar. Jag tycker redan min C3 börjar kännas laggig efter bara ett år och då besöker jag endast inställningarna då och då. Sen är den inbakade reklamen i WebOS riktigt kass, tur att skiten går att undvika genom att köra den bortkopplade från nätverket.

Skärmsläckaren på Apple TV går också att bestämma när den ska kicka in. Jag har satt min på två minuter.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Så det är ett I-landsproblem att vi som medborgare snart inte är konsumenten främst utan mest är en "råvara" helt avtrubbade av reklam utvecklat för att åsidosätta alla våra rationella tankegångar och förstöra våra belöningssystem, för att företag A ska kunna sälja oss till företag B? Och då har jag KÖPT reklamlevererarmaskinen av företag A...

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Är det någon annan som har problem med kraftigt förhöjd svärta när man castar eget tagna foton/videos från IPhone via Airplay till C3:an?

Jag lyckas stävja det genom att dra ned ”black level” till cirka 30, men det påverkar allt annat Dolby Vision innehåll globalt och krossar svärtan rejält i alla scenarion utanför Airplay (typ Netflix).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Köp en extern mediaspelare mina herrar. Jag tycker redan min C3 börjar kännas laggig efter bara ett år och då besöker jag endast inställningarna då och då. Sen är den inbakade reklamen i WebOS riktigt kass, tur att skiten går att undvika genom att köra den bortkopplade från nätverket.

Skärmsläckaren på Apple TV går också att bestämma när den ska kicka in. Jag har satt min på två minuter.

Håller med till fullo! Apple tv åker ju åttor runt lgs egna appar och web os. Sen 100ggr mer valmöjligheter gällande skärmsläckare, och kan dra igång direkt om man vill. Bara tryckan”bakåt” knappen så är den igång direkt, eller ställa allt från nån minut till et par timmar tills den kickar in själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Köp en extern mediaspelare mina herrar. Jag tycker redan min C3 börjar kännas laggig efter bara ett år och då besöker jag endast inställningarna då och då.

Skrivet av Swennis:

Håller med till fullo! Apple tv åker ju åttor runt lgs egna appar och web os. Sen 100ggr mer valmöjligheter gällande skärmsläckare, och kan dra igång direkt om man vill. Bara tryckan”bakåt” knappen så är den igång direkt, eller ställa allt från nån minut till et par timmar tills den kickar in själv.

Jag har en extern mediaspelare. Problemet undviks bara till viss del av en extern mediaspelare. Skärmsläckaren är i mediaspelaren är t.ex. bara användbar när man använder mediaspelaren. Har man en annan källa eller råkar glömma av TVn i "huvudmenyn" så har mediaspelarens skärmsläckare inte någon betydelse.

Att man sen inte kan uppgradera TVn utan att LG trycker in en massa skit är principiellt fel. Varför ska LG i efterhand få ändra min produkts grundläggande egenskaper. Det är lite som att biltillverkaren skulle vägra utföra garantireparation eller service om dom inte samtidigt får lägga in reklam i displayen och konstant avlyssning av kupén.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har en extern mediaspelare. Problemet undviks bara till viss del av en extern mediaspelare. Skärmsläckaren är i mediaspelaren är t.ex. bara användbar när man använder mediaspelaren. Har man en annan källa eller råkar glömma av TVn i "huvudmenyn" så har mediaspelarens skärmsläckare inte någon betydelse.

Att man sen inte kan uppgradera TVn utan att LG trycker in en massa skit är principiellt fel. Varför ska LG i efterhand få ändra min produkts grundläggande egenskaper. Det är lite som att biltillverkaren skulle vägra utföra garantireparation eller service om dom inte samtidigt får lägga in reklam i displayen och konstant avlyssning av kupén.

Varför tar du inte bara TVn i offline läge så du slipper reklamen? Om du ändå använder externa enheter för mediauppspelning så behövs det ju inte. Att uppdatera TVn är inget måste heller, det sker typ inga viktiga förbättringar ändå så här långt efter release. Eller gör LG som Samsung med att uppdateringar påtvingas även fast man har stängt av autoupdate funktionen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Efter dryga 2 veckor på 77" så kan jag bara instämma på precis alla de tusentals inlägg i olika trådar på forumet och internet om att alltid gå för den större storlek 😅

Man vänjer sig extremt snabbt och kan aldrig tänka mig gå ned i storlek igen. Även om 65" känns som sweet spot i pris så är det värt mellanskillnaden upp till 77". Steget till 85" är nästan dubbla prislappen.

Har då använt en Acer predator X34 för film och spel senaste åren...... Och redan så bekväm med 77" att det känns som jag aldrig kollat på något annat 😂

Testade även koppla in extern hårddisk med film och köra den inbyggda media player, gick fint!

Har en 77 tummare själv med datorn ikopplad. Magisik. Koppla bort internet från TVn också så slipper du LGs alla nackdelar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Varför tar du inte bara TVn i offline läge så du slipper reklamen? Om du ändå använder externa enheter för mediauppspelning så behövs det ju inte. Att uppdatera TVn är inget måste heller, det sker typ inga viktiga förbättringar ändå så här långt efter release. Eller gör LG som Samsung med att uppdateringar påtvingas även fast man har stängt av autoupdate funktionen?

Senaste uppdateringen gav chromecast-stöd direkt i tvn, vilket var smidigt för mig.

Däremot får jag nu en pop-up om att godkänna avtal (som inte går att ta bort genom pil bakåt) varje gång tvn tror att den hör "Hi LG". Jag kommer aldrig använda rösttjänst till tvn så det är komplett värdelöst. Och det verkar som att det bara går att stänga av lyssnandet genom att först godkänna avtalet och sedan stänga av. Vilket jag inte vill.

Ska köpa eltejp idag och tejpa över mikrofonerna - för skiten triggas av dialog från film och serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Senaste uppdateringen gav chromecast-stöd direkt i tvn, vilket var smidigt för mig.

Däremot får jag nu en pop-up om att godkänna avtal (som inte går att ta bort genom pil bakåt) varje gång tvn tror att den hör "Hi LG". Jag kommer aldrig använda rösttjänst till tvn så det är komplett värdelöst. Och det verkar som att det bara går att stänga av lyssnandet genom att först godkänna avtalet och sedan stänga av. Vilket jag inte vill.

Ska köpa eltejp idag och tejpa över mikrofonerna - för skiten triggas av dialog från film och serier.

Var nog ingen slump att LG satte in Chromecast-stöd och reklam i samma update.

Nä det låter ju trist, det ska inte behöva göras så här mycket pill bara för att slippa vissa funktioner man inte önskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske är jag ute och cyklar men om man bara har godkänt det översta alternativet bland villkoren och sedan stänger av alla annonser och andra liknande funktioner under inställningar så rullar det på rätt bra? Visst det är lite störande med LG Live Channels bland inputs men den biter har man kommit runt mha snabbgenvägarna och sen AI ikonen för support men känner att jag inte är inne bland inställningar så mycket mer än första gångerna men ställer in bilden osv.

Med det sagt så tycker jag dock inte att det är ok att LG ska trycka in mer reklam och ta bort skärmsläckaren/fyrverkerierna på det sättet dom gjorde i senaste uppdateringen. Gillade fyrverkerierna…

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Märker att skärmsläckaren fungerar sådär, eller vad säger ni andra?

Jag använder TVn till 3 saker
Stream (Amazon/SVT/Youtube)
Spotify med lyrics alternativt video
Xbox

Är jag i Spotify så kommer skärmsläckaren fram efter en stund i form av en klocka som snurrar lite på sig. Likaså om jag pausat en film i Amazon.

Men står jag fast i Xbox menyn i ett spel så står bilden på hela tiden... Visserligen dimmar xbox bilden något när handkontrollen stänger av sig, men hade gärna uppskattat en fungerande skärmsläckare så inte bilden blir ståendes i flera timmar.

Eller är jag helt vilse?

Permalänk
Medlem

Angående reklamen. Stänger man av det i inställningarna upplever jag ingen reklam?

Apputbudet helt värdelöst, allt den ger är sökningar på youtube. Röstfunktionen fungerar inte heller, 1 av 5 gånger när man säger "LG TV ON" eller liknande så startar den, annars får jag "voice not recognized" eller som i de flesta fall en sökning på youtube.

Har soundbar framför tv, på foten som helt blockerar ON / OFF signalen, så röstkommando är ganska smidigt här. Att använda kontrollen är inga problem, det är bara ON OFF som inte får teckning. Märkligt.

Har testat medföljande IR sladdar, men de är ej för ON OFF knappen utan bara de vanliga knapparna. Uppenbarligen olika sändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Det där hände mig också vid en uppdatering. Hade fan glömt av det tills du påminde mig nu. Dra ur ethernetkabeln, ta bort wifi-konton, stäng av wifi, etc. Sen godkänner du allt och stänger av skiten och sen drar du tillbaka dina godkännanden och till sist kan du låta TVn få gå online igen. Ytterligare skit som påtvingas av LGs uppdateringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det finns några appar som jag gillar att ha i TV:n, t.ex. Spotify (även om det inte krävs). Om man tar TV-n offline så slipper man reklam och påminnelser om uppdateringar (tror jag), men får TV:n vara online så naggar den om uppdateringar konstant så fort man inte har senaste versionen. Varje gång man slår på TV:n så vill den att man ska uppdatera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Det där låter ju horribelt. Är detta något som ni andra också upplever?

Och så får du gärna utveckla "det verkar som att det bara går att stänga av lyssnandet genom att först godkänna avtalet och sedan stänga av."

Jag har bara den översta 'Användarregler' ikryssad i användaravtalet. Men jag har inte uppdaterat till 23.20.50 och är riktigt trött på att klicka bort "Du kan uppgradera till webOS24" så snart ger jag med mig.

Sen undrar jag också vilka filmer och serier som hojtar till med "Hi LG"

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Märker att skärmsläckaren fungerar sådär, eller vad säger ni andra?

Jag använder TVn till 3 saker
Stream (Amazon/SVT/Youtube)
Spotify med lyrics alternativt video
Xbox

Är jag i Spotify så kommer skärmsläckaren fram efter en stund i form av en klocka som snurrar lite på sig. Likaså om jag pausat en film i Amazon.

Men står jag fast i Xbox menyn i ett spel så står bilden på hela tiden... Visserligen dimmar xbox bilden något när handkontrollen stänger av sig, men hade gärna uppskattat en fungerande skärmsläckare så inte bilden blir ståendes i flera timmar.

Eller är jag helt vilse?

TVn vet väl egentligen inget om när Xbox är pausad eller ej så det blir så klart svårt att då slå på skärmsläckaren vid rätt tillfälle. De andra är ju appar i TVn (utgår jag från) och då har TVn all information.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det finns några appar som jag gillar att ha i TV:n, t.ex. Spotify (även om det inte krävs). Om man tar TV-n offline så slipper man reklam och påminnelser om uppdateringar (tror jag), men får TV:n vara online så naggar den om uppdateringar konstant så fort man inte har senaste versionen. Varje gång man slår på TV:n så vill den att man ska uppdatera.

Gjorde faktiskt slag i saken nu. Drog ur nätverkskabeln och stängde av wifi och sen avinstallerade jag alla appar som gick. Inget gnäll om uppdatering än, däremot har den börjat gnälla om att den inte har internet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Det där låter ju horribelt. Är detta något som ni andra också upplever?

Och så får du gärna utveckla "det verkar som att det bara går att stänga av lyssnandet genom att först godkänna avtalet och sedan stänga av."

Jag har bara den översta 'Användarregler' ikryssad i användaravtalet. Men jag har inte uppdaterat till 23.20.50 och är riktigt trött på att klicka bort "Du kan uppgradera till webOS24" så snart ger jag med mig.

Sen undrar jag också vilka filmer och serier som hojtar till med "Hi LG"

Jag har också bara den översta ikryssad. Uppdaterade för att jag ville ha chromecast, och kryssade återigen bara i översta.

Därefter klagade barnen och sambon på att det dök upp en pop-up, på vilket jag snäsigt svarade "men bara klicka pil bakåt". Visade sig att det inte fungerade, utan när något triggat röstigenkänningen (och gud vet vad -- iallafall inte Hi LG) så vill den att man godkänner de tre översta avtalen. Och man måste klicka in för att sedan klicka tillbaka -- man kan inte bara ignorera. Jag testade sen själv med att faktiskt säga "Hi LG" vilket direkt gav mig den dryga lilla rutan.

Man kan gå in på röstigenkänningsinställningar i tvn - men om man vill gå in och ändra så skickas man prompt till att godkänna avtalen ovan igen. Så det går inte att ändra inställningarna utan att först godkänna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är det någon annan som har problem med kraftigt förhöjd svärta när man castar eget tagna foton/videos från IPhone via Airplay till C3:an?

Jag lyckas stävja det genom att dra ned ”black level” till cirka 30, men det påverkar allt annat Dolby Vision innehåll globalt och krossar svärtan rejält i alla scenarion utanför Airplay (typ Netflix).

Är det alltså HDR du försöker med från Ifånen? LG verkar ha bajsat ner sängen med någon uppdatering nyligen, där svärtan är kraftigt förhöjd i HDR. Jag vet inte om det gäller alla källor men jag har märkt det både direkt från datorn och Plex genom TV;n.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av DasIch:

Är det alltså HDR du försöker med från Ifånen? LG verkar ha bajsat ner sängen med någon uppdatering nyligen, där svärtan är kraftigt förhöjd i HDR. Jag vet inte om det gäller alla källor men jag har märkt det både direkt från datorn och Plex genom TV;n.

Ja alltså, så fort jag försöker casta något från kamerarullen på iPhonen via Airplay så triggas Dolby Vision på tv:n och svartnivån blir grådassig deluxe.

Verkar tyvärr vara ett ganska utbrett problem då jag hittade denna och denna tråd på Reddit om ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Jag har också bara den översta ikryssad. Uppdaterade för att jag ville ha chromecast, och kryssade återigen bara i översta.

Därefter klagade barnen och sambon på att det dök upp en pop-up, på vilket jag snäsigt svarade "men bara klicka pil bakåt". Visade sig att det inte fungerade, utan när något triggat röstigenkänningen (och gud vet vad -- iallafall inte Hi LG) så vill den att man godkänner de tre översta avtalen. Och man måste klicka in för att sedan klicka tillbaka -- man kan inte bara ignorera. Jag testade sen själv med att faktiskt säga "Hi LG" vilket direkt gav mig den dryga lilla rutan.

Man kan gå in på röstigenkänningsinställningar i tvn - men om man vill gå in och ändra så skickas man prompt till att godkänna avtalen ovan igen. Så det går inte att ändra inställningarna utan att först godkänna.

Å fy fan!
Man får hoppas att det bara är hos dig (sorry!) som det där händer. Du kanske borde testa det här, saxat från reddit:
Båda handlar om andra fel, men du vet hur det brukar vara.

Citat:

Power off TV, unplug from wall
Hold in the power switch on the TV (under the light) for 30 sec continuously
Plug TV back in and power on.

Eller same-ish från en annan tråd som enligt uppgift är från LG's support:

Citat:

It seems you're experiencing an issue with updating your LG TV's webOS to version 24. This could be due to connectivity problems or software glitches.

1. Check Internet Connection: - Ensure your TV is connected to a stable Wi-Fi network. - Test the connection by accessing other online services on your TV.
2. Restart Your TV: - Turn off your TV and unplug it from the power source. - Wait for about 30 seconds, then plug it back in and turn it on.
3. Check for Updates Again: - Go to 'Settings' on your TV. - Navigate to 'All Settings' > 'General' > 'About This TV'. - Select 'Check for Updates' and follow the prompts if an update is available.
4. Free Up Storage Space: - Ensure there is enough storage space on your TV for the update. - Delete unnecessary apps or files if needed.
5. Factory Reset (if necessary): - As a last resort, perform a factory reset by going to 'Settings' > 'All Settings' > 'General' > 'Reset to Initial Settings'. - Note: This will erase all personal settings and data.

Är det ingen annan i tråden som kör samma inställningar och har råkat ut för samma sak?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Är det ingen annan i tråden som kör samma inställningar och har råkat ut för samma sak?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter update till Webos 24 fungerar inte mus funktionen på fjärren, någon som har råkat ut för samma problem?

Permalänk
Medlem

13.41.07 släppt för B3.

Konstigt då C och G-serien har 23 i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

13.41.07 släppt för B3.

Konstigt då C och G-serien har 23 i början.

Det är väl olika chip i B3 vs C3 så tror det är förväntat att det finns vissa skillnader i mjukvara / firmware.
B3-serien kör Alpha a7 medans C3 och -> använder Alpha a9.

23 i början indikerar också webOS 24, något som inte börjat rullas ut till B-serien ännu mig veterligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är väl olika chip i B3 vs C3 så tror det är förväntat att det finns vissa skillnader i mjukvara / firmware.
B3-serien kör Alpha a7 medans C3 och -> använder Alpha a9.

23 i början indikerar också webOS 24, något som inte börjat rullas ut till B-serien ännu mig veterligen.

Yes fortfarande webos 23, kommer nog 24. framgent

Permalänk
Medlem

Ni som har eller precis köpt en LG 77” hur ser era skärmar ut i frågan om ”skärm-uniformitet” (Dirty Screen effect). Själv har jag klarat mig ganska bra (köpte en 77” i september som tillverkats i augusti). Har en svagt svart band längs den vänstra skärmkanten som kan skymtas om man tittar noga då det är en ljus bakgrund och mycket rörelser men det är det ända och inte något som stör mig.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l