Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, nu börjar vi närma oss något vi kan enas om iaf

Jag tror inte vi stått så långt ifrån varandra från början heller?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Är svårt sugen på Miele, men frågan är om det är vitvarornas motsvarighet till märkeskläder eller faktiskt ÄR värt pengarna? Känns som väldigt fina prylar, rankas i topp av Råd & Rön men kostar mycket pengar.

Förr var det så med Miele, tyvärr inte idag. Bra, men inte så bra som du betalar för.
Olika tillverkare är till viss del bra på olika maskiner. Exempelvis Asko (ägs numera av Gorenje, som i övrigt är rätt trista), deras dyrare diskmaskiner är bland de bästa. Men jag skulle inte vilja äga en av deras induktionsspisar.
De billigare maskinerna från kända tillverkare kan vara riktiga stolpskott, ibland OEM-maskiner från diverse kinesiska och turkiska tillverkare. Exempelvis EGs eget märke som de pushar, skulle hålla mig långt från dessa.
Asiatiska tillverkare och tvättmaskiner verkar vara ett mörker, LGs tvättmaskiner vet jag de som bytt innan garantin gått ut. Har heller inte hört någon som köper Samsungs tvättmaskiner efter att ha ägt en.

Det är rätt trevligt att kunna köpa reservdelar, så köp från kända märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Förr var det så med Miele, tyvärr inte idag. Bra, men inte så bra som du betalar för.
Olika tillverkare är till viss del bra på olika maskiner. Exempelvis Asko (ägs numera av Gorenje, som i övrigt är rätt trista), deras dyrare diskmaskiner är bland de bästa. Men jag skulle inte vilja äga en av deras induktionsspisar.
De billigare maskinerna från kända tillverkare kan vara riktiga stolpskott, ibland OEM-maskiner från diverse kinesiska och turkiska tillverkare. Exempelvis EGs eget märke som de pushar, skulle hålla mig långt från dessa.
Asiatiska tillverkare och tvättmaskiner verkar vara ett mörker, LGs tvättmaskiner vet jag de som bytt innan garantin gått ut. Har heller inte hört någon som köper Samsungs tvättmaskiner efter att ha ägt en.

Det är rätt trevligt att kunna köpa reservdelar, så köp från kända märken.

Har kollat en del på Asko. Bra energiklass. Har inte fattat riktigt hur hyllorna funkar, verkar vara tre hyllor men ändå en egen bestickkorg där nere. Sen har dom ingen aquastop el liknande, vad en sån funktion nu är värd.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Just, en sak till. Funderar på att köra varmvattenanslutning till diskmaskinen. Borde väl vara lönsamt när man har frånluftsvärmepump?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Just, en sak till. Funderar på att köra varmvattenanslutning till diskmaskinen. Borde väl vara lönsamt när man har frånluftsvärmepump?

Ja, det är mer effektivt att värma upp vatten med hjälp av en frånluftvärmepump, än med direktverkande el (som en diskmaskin annars använder).

Men, det är frågan om det är värt det i komplexitet. Såsom det har diskuterats tidigare i tråden. Hur många kronor kommer du ha sparat i slutändan vs hur mycket mer komplex blir lösningen. Men handlar det bara om att dra fram ett rör från under diskbänken, så blir det inte så komplicerat eller dyrt.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Skrivet av Da MusH:

Ja, det är mer effektivt att värma upp vatten med hjälp av en frånluftvärmepump, än med direktverkande el (som en diskmaskin annars använder).

Men, det är frågan om det är värt det i komplexitet. Såsom det har diskuterats tidigare i tråden. Hur många kronor kommer du ha sparat i slutändan vs hur mycket mer komplex blir lösningen. Men handlar det bara om att dra fram ett rör från under diskbänken, så blir det inte så komplicerat eller dyrt.

Varmvatten är att föredrag. oftast finns ju varmvatten i närheten av diskmaskinen. till exempel finns det kranar som har Varm och kall vatten tapp ut för anslutning. Ingen dragning behövs utan du har ju underkranen som går via AV/PÅ vredet ovanför

Vi kör tvättmaskiner direkt på varmvatten (FJV) och vi sparar både tid och pengar på detta. Nu är detta dock industrimaskiner(electrolux) men principen är detsamma. Tror det är krav 16A (9kw) vid enbart kallvatten och 6 KW vid båda anslutningarna.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop