Hej!
Jag behöver lite hjälp med att avgöra om det är dags att byta ut mitt nätaggregat eller om det är säkert att köra på med det jag har. Anledning till fråga är åldern på aggregatet som nu nått 10 år, dvs garantitiden är passerad. Vidare funderar jag på att uppgradera min dator om ett eller två år, så jag undrar om det är värt att byta ut nätaggregatet redan nu eller om jag kan vänta tills jag bygger om datorn. Samtidigt, vet jag inte vilken skada det kan göra på övriga komponenter i datorn om aggregatet skulle dö nu?
Mitt nuvarande nätaggregat: EVGA G2 Supernova 850 W
Ålder: 10 år, köpt någon gång under 2014
Användning: Datorn används dagligen, för det mesta i allmänt bruk (surfa, ärenden, etc.) spelar lite ibland men det går i vågor nu man blivit lite äldre
Min setup:
CPU: Intel i5-10600K
GPU: Nvidia RTX 2070
Problem: Upplever inga egentliga problem, förutom att datorn startar om sig själv vid uppstart ibland.
Tack på förhand för alla tips och råd!
Med komponenterna du har så lär datorn inte dra mer än runt 300W vid full belastning, och betydligt mindre om du t.ex. bara surfar. Slitaget på nätagget bör med andra ord vara rätt lågt eftersom det är så överdimensionerat, och det har troligtvis många år kvar i sig.
Om nätagget dör så finns det en chans att det kan skada andra komponenter, men risken för det är låg om nätagget är av bra kvalité (vilket G2 Supernova definitivt är). Så det är inget jag skulle oroa mig särskilt mycket över.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.