Tips på konstgjord-/plast-julgran?

Permalänk
Medlem

Tips på konstgjord-/plast-julgran?

Imorgon ska det ev. snöa som fan. Började fundera lite smått på gran, fast inte en riktig utan "fake"

Någon som har en favorit de kan rekommendera? Lite eller det få en känsla av att kolla online.

Har även ingen specifik preferens, inte än åtminstone, men kanske någon i huvudsak grön med lite "snö" på några av grenarna?

Belysning är inget måste, funderar på att köra en Philips Hue Festavia i den

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta var så intressant för någon 😅 men blev nedanstående.

Kan återrapportera när den är monterad och pyntad om någon vill veta 😇

Blev en Star Trading Royal Blue, mestadels för att den var mest nedsatt men även för att jag tyckte formen såg nice ut.

Är tydligen två tillverkningstekniker som är dominerande, PVC samt PE, där den första är äldre och vad man typiskt förknippar med äldre konstgranar medan den senare är nyare och får att granen se (mycket) mer realistisk ut på nära håll. En annan stil helt enkelt.

Granen jag köpte har bara PVC, vilket är vanligare i billigare granar så får se hur rolig den är på riktigt. Den verkar "fluffig" iaf. Tänkte sätta en Hue Festavia i den.

Permalänk
Medlem

Vi åkte runt och jämförde granar på Clas Ohlson, Jula, Plantagen och Bauhaus.

Clas Ohlsons Lillehammer (https://www.clasohlson.com/se/Julgran-Lillehammer-210-cm,-dim...) var den som såg absolut mest realistisk ut, med lite smalare och "spretigare" grenar än de som ser helt symmetriska och alltför tjocka och fluffiga ut. Alla granar som hade mer realistiska PE-barr hade de billigare PVC-barren längre in för att fylla ut, även denna, men på de sämre granarna såg man tydligt att det var en blandning mellan barrtyperna medan på denna satt de barren så långt in att man inte tänkte på dom. Dyr, men vi köpte den då dom hade 20% vid köp av två produkter (köpte ett par skarvhylsor också), och vi tänkte att då har vi köpt vår sista plastgran

Även deras billigare Orsa såg fin ut och var i klass med, eller bättre än de dyraste på de andra ställena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vi åkte runt och jämförde granar på Clas Ohlson, Jula, Plantagen och Bauhaus.

Clas Ohlsons Lillehammer (https://www.clasohlson.com/se/Julgran-Lillehammer-210-cm,-dim...) var den som såg absolut mest realistisk ut, med lite smalare och "spretigare" grenar än de som ser helt symmetriska och alltför tjocka och fluffiga ut. Alla granar som hade mer realistiska PE-barr hade de billigare PVC-barren längre in för att fylla ut, även denna, men på de sämre granarna såg man tydligt att det var en blandning mellan barrtyperna medan på denna satt de barren så långt in att man inte tänkte på dom. Dyr, men vi köpte den då dom hade 20% vid köp av två produkter (köpte ett par skarvhylsor också), och vi tänkte att då har vi köpt vår sista plastgran

Även deras billigare Orsa såg fin ut och var i klass med, eller bättre än de dyraste på de andra ställena.

Ser tjusig ut, mer som än riktigt gran än den jag köpte. Kanske borde åka och kika på om butikerna i närheten har monterat några granar ch jämföra efter att jag satt upp min och känt lite på den, är inte helt säker på vad jag föredrar än av mer fluffig och "fejk" eller mer "spretig" och äkta. Gav dock runt 700 för min så får ta det i beaktande 🙃 men lite till går alltid att lägga, buy quality vet once.

Du har ingen mer inzoomad/högupplöst bild på din från förra året monterad och pyntad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Ser tjusig ut, mer som än riktigt gran än den jag köpte. Kanske borde åka och kika på om butikerna i närheten har monterat några granar ch jämföra efter att jag satt upp min och känt lite på den, är inte helt säker på vad jag föredrar än av mer fluffig och "fejk" eller mer "spretig" och äkta. Gav dock runt 700 för min så får ta det i beaktande 🙃 men lite till går alltid att lägga, buy quality vet once.

Du har ingen mer inzoomad/högupplöst bild på din från förra året monterad och pyntad?

Nej, vi köpte den i år och den ligger ouppackad än så länge. Bara sett den i butik 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nej, vi köpte den i år och den ligger ouppackad än så länge. Bara sett den i butik 🙂

Alright, om du minns denna tråd får du gärna återkomma med en bild när kalaset är på plats. Ska försöka med samma bedrift själv 🧑‍🎄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Alright, om du minns denna tråd får du gärna återkomma med en bild när kalaset är på plats. Ska försöka med samma bedrift själv 🧑‍🎄

Slängde upp den snabbt och pyntade nedre halvan för att ta julfoto med barnen, så den gör sig inte helt rätt än. Sjukt fin dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

<Uppladdad bildlänk>

Slängde upp den snabbt och pyntade nedre halvan för att ta julfoto med barnen, så den gör sig inte helt rätt än. Sjukt fin dock!

Tjusig!

Jag väntar fortfarande på leverans två veckor senare ...(y) bra jobbat Webhallen !