MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

...se nedan. Hur gick det förresten?

Bra tips där!
Jag såg en video häromdagen med andra tips, en sticka man kolla med så motorn är ok också, verkar fiffigt, se nedan, kanske lite sent nu, men ändå:
https://www.youtube.com/watch?v=VKGZdsIkLog

Jo då det gick bra köpte den för utsatt pris var svårt att pruta när en sämre maskin låg för samma pris. Men körde he, den kan säga de 13 milen blev lite kalla i slutet haha

Permalänk
Medlem

Så var det min tur...

Sista turen för året, skulle köra min ena motorcykel från mitt hem till sin vintervila i ett separat garage. En fredag efter jobbet, det hade blåst och regnat hela dagen. Begav mig ut hemifrån vid 16:10 och normalfallet är det rätt så mycket trafik ute men eftersom de flesta hade jobbat halvdag så var det tomt ute på gatorna. 8 grader varmt så tänkte inte för mycket på greppet och kylan, har ju kört hoj i betydligt kallare och sämre väder. Kom inte mer än ett par hundra meter innan det small till.

Har en lugn sträcka i början med några böjar och ett gupp, nemas problemas. Liten bit till så kommer en 90-graderskorsning, höger följt av en cirkulationsplats där jag också ska höger. Inga bilar, kamikaze-taxis eller SL-bussar så glider ut och kör på ett rätt så normalt tempo med grundgas genom kurvorna. Kommer ut från cirkulationsplatsen och får upp ett duktigt ställ med bakhjulet. Det är inte första gången men ändå inte så ofta som det händer. Traction control har ju hojen också. Hinner tänka att "ojdå, men det borde nog gå bra ändå". Det gick inte bra.

Höll i sladden i några meter men bakdäcket får inte tillbaka sitt fäste så jag och hoj åker ner och lägger oss på sidan. Släpper iväg hojen och slår runt ett par varv på asfalten innan jag sen fortsätter glida i några meter till. Hojen hinner jag se glida iväg ännu längre med lite gnistor som flyger runt under den. "Det är blir dyrt" hinner man tänka. Ligger kvar en mikrosekund för att känna av kroppen, hoppar upp på fötterna och får gå för att hämta hoj och inspektera. Den var fortfarande igång så fick stänga av, ställa upp den och ställa på stödet vid kanten på vägen. Varningsblinkers på.

Det blev många skador på hojen men bara kosmetiska som tur är. Kraschpuckarna räddade så pass att den gick att köra därifrån utan att behöva ringa på bärgare. Den har helförsäkring så visst lite dyrt med självrisken men kostnaden för allt som behövde bytas kunde jag med enkelhet direkt se att det inte var värt att göra det själv. För min egen del så hade jag på full utrustning men det blev ändå ett par skavsår och blåmärken. Hjälmen slog aldrig i backen då jag låste armarna och hade armbågarna ut. Har ju ramlat förr. Inte ett enda märke på utrustningen. Resten av den körningen blev ganska lugn och jag kom fram dit jag ville ta mig till slut.

Tog en promenad med hunden dagen efter till platsen för olyckan. Lo and behold, vad hittar jag där?! En svart fläck efter ett oljespill, mitt i cirkulationsplatsen där jag hade kört. Kul. Inte undra på att jag inte lyckades rädda den situationen.

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Så var det min tur...

Sista turen för året, skulle köra min ena motorcykel från mitt hem till sin vintervila i ett separat garage. En fredag efter jobbet, det hade blåst och regnat hela dagen. Begav mig ut hemifrån vid 16:10 och normalfallet är det rätt så mycket trafik ute men eftersom de flesta hade jobbat halvdag så var det tomt ute på gatorna. 8 grader varmt så tänkte inte för mycket på greppet och kylan, har ju kört hoj i betydligt kallare och sämre väder. Kom inte mer än ett par hundra meter innan det small till.

Har en lugn sträcka i början med några böjar och ett gupp, nemas problemas. Liten bit till så kommer en 90-graderskorsning, höger följt av en cirkulationsplats där jag också ska höger. Inga bilar, kamikaze-taxis eller SL-bussar så glider ut och kör på ett rätt så normalt tempo med grundgas genom kurvorna. Kommer ut från cirkulationsplatsen och får upp ett duktigt ställ med bakhjulet. Det är inte första gången men ändå inte så ofta som det händer. Traction control har ju hojen också. Hinner tänka att "ojdå, men det borde nog gå bra ändå". Det gick inte bra.

Höll i sladden i några meter men bakdäcket får inte tillbaka sitt fäste så jag och hoj åker ner och lägger oss på sidan. Släpper iväg hojen och slår runt ett par varv på asfalten innan jag sen fortsätter glida i några meter till. Hojen hinner jag se glida iväg ännu längre med lite gnistor som flyger runt under den. "Det är blir dyrt" hinner man tänka. Ligger kvar en mikrosekund för att känna av kroppen, hoppar upp på fötterna och får gå för att hämta hoj och inspektera. Den var fortfarande igång så fick stänga av, ställa upp den och ställa på stödet vid kanten på vägen. Varningsblinkers på.

Det blev många skador på hojen men bara kosmetiska som tur är. Kraschpuckarna räddade så pass att den gick att köra därifrån utan att behöva ringa på bärgare. Den har helförsäkring så visst lite dyrt med självrisken men kostnaden för allt som behövde bytas kunde jag med enkelhet direkt se att det inte var värt att göra det själv. För min egen del så hade jag på full utrustning men det blev ändå ett par skavsår och blåmärken. Hjälmen slog aldrig i backen då jag låste armarna och hade armbågarna ut. Har ju ramlat förr. Inte ett enda märke på utrustningen. Resten av den körningen blev ganska lugn och jag kom fram dit jag ville ta mig till slut.

Tog en promenad med hunden dagen efter till platsen för olyckan. Lo and behold, vad hittar jag där?! En svart fläck efter ett oljespill, mitt i cirkulationsplatsen där jag hade kört. Kul. Inte undra på att jag inte lyckades rädda den situationen.

Skönt att du hade lite tur i oturen! Är själv ny med att köra motorcykel och ska ta kortet nästa år. Det är just detta jag är ''rädd'' för. Jag kan vara hur bra förare som helst men är det en olja eller dieselfläck på vägen spelar det ingen roll. Vad gör man liksom om man kör i 100+km/h om man råkar ut för detta??

Permalänk
Medlem

Finns många trafikanter i vår herres hage. Lika många böjjar med rullgrus, oljefläckar m.m… man kan inte förutse allt. Men man kan iaf undvika 99% med lite is i magen o ödmjukhet.. så i slutändan är det endå värt att köra 2-hjul!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Skönt att du hade lite tur i oturen! Är själv ny med att köra motorcykel och ska ta kortet nästa år. Det är just detta jag är ''rädd'' för. Jag kan vara hur bra förare som helst men är det en olja eller dieselfläck på vägen spelar det ingen roll. Vad gör man liksom om man kör i 100+km/h om man råkar ut för detta??

Lite tur kan vara bra att ha ibland, men det som är bäst att ha är träning och erfarenhet! Har hunnit med att köra några tusen mil, ett antal dagar på bana och flertalet kurser med SMC. Har råkat göra en del fel och testat gränser men detta var första gången för mig som jag råkade ut för en situation där det inte gick lika bra. Försökte ju först klara av situationen med att fortsätta sladden, vilket har gått bra innan. Man hade inte velat bromsa då det istället finns en risk för att slå över till andra sidan, och det ger en betydligt värre krasch. Var exempelvis med om en annan liknande, fast värre, situation tidigare i somras men den redde ut sig tack vare att jag höll mig lugn och fokuserad trots trafik, kraftig kurva, rullgrus, väggren och ett räcke, allt i en härlig förtjusande blandning.

Jag tror att om du kör på en oljefläck i 100+ gör nog inte så mycket då krafterna i hojen gör den relativt stabil. Och så fort som hojen ändrar lite lutning så utnyttjar du en annan del av däcket än den som körde på oljan så greppet borde finnas där då. Har kört med semi-slicks igenom en kraftig regnskur i farter kring 120 km/h på E4an, inga problem alls. Den körningen filmade jag och det går att höra hur jag vid ett tillfälle skriker i hjälmen för att det var så mycket vatten på vägen och jag fick en stor våg av vatten från mötande trafik. Det va kul!

Skrivet av AkUs:

Finns många trafikanter i vår herres hage. Lika många böjjar med rullgrus, oljefläckar m.m… man kan inte förutse allt. Men man kan iaf undvika 99% med lite is i magen o ödmjukhet.. så i slutändan är det endå värt att köra 2-hjul!

Ja det är svinkul att köra hoj! Finns ju några gånger som jag borde ha råkat illa ut men erfarenhet och marginaler räddar det mesta

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Lite tur kan vara bra att ha ibland, men det som är bäst att ha är träning och erfarenhet! Har hunnit med att köra några tusen mil, ett antal dagar på bana och flertalet kurser med SMC. Har råkat göra en del fel och testat gränser men detta var första gången för mig som jag råkade ut för en situation där det inte gick lika bra. Försökte ju först klara av situationen med att fortsätta sladden, vilket har gått bra innan. Man hade inte velat bromsa då det istället finns en risk för att slå över till andra sidan, och det ger en betydligt värre krasch. Var exempelvis med om en annan liknande, fast värre, situation tidigare i somras men den redde ut sig tack vare att jag höll mig lugn och fokuserad trots trafik, kraftig kurva, rullgrus, väggren och ett räcke, allt i en härlig förtjusande blandning.

Jag tror att om du kör på en oljefläck i 100+ gör nog inte så mycket då krafterna i hojen gör den relativt stabil. Och så fort som hojen ändrar lite lutning så utnyttjar du en annan del av däcket än den som körde på oljan så greppet borde finnas där då. Har kört med semi-slicks igenom en kraftig regnskur i farter kring 120 km/h på E4an, inga problem alls. Den körningen filmade jag och det går att höra hur jag vid ett tillfälle skriker i hjälmen för att det var så mycket vatten på vägen och jag fick en stor våg av vatten från mötande trafik. Det va kul!

bra svar :). Lite tråkigt dock när man bor i norrland att MC säsongen är så otroligt kort. Man kanske ska flytta och jobba i spanien istället så man kan köra året runt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

bra svar :). Lite tråkigt dock när man bor i norrland att MC säsongen är så otroligt kort. Man kanske ska flytta och jobba i spanien istället så man kan köra året runt....

Den tanken har slagit mig många gånger

Samtidigt så är det en del av tjusningen med motorcykel, att man inte alltid kan köra hoj. Det gör de tillfällen som man får ännu mer speciella.

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Den tanken har slagit mig många gånger

Samtidigt så är det en del av tjusningen med motorcykel, att man inte alltid kan köra hoj. Det gör de tillfällen som man får ännu mer speciella.

Exakt. Såfort jag ser min hoj som transporteringsmedel så åker den ut på blocket! Då är det dags för något nytt. Kvittar hur bra eller dålig affär det är. Är den inte KUL, vad är poängen? Köpte en ny hoj en gång och sålde efter 14,5 mil. Man får inte rucka på sina egna grundregler... hur dumt det än är....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Den tanken har slagit mig många gånger

Samtidigt så är det en del av tjusningen med motorcykel, att man inte alltid kan köra hoj. Det gör de tillfällen som man får ännu mer speciella.

Beror väl lite på hur man använder sin motorcykel, har använt mig för att pendla till skola/jobb varje dag i 9 månader ett år.
Men sen är det skillnad på att ta hojen till jobbet och tillbaka 5 dagar en vecka och ta en nöjestur ut på nya landsvägar i grannkommunen, då kan jag helt och hållet hålla med dig!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Beror väl lite på hur man använder sin motorcykel, har använt mig för att pendla till skola/jobb varje dag i 9 månader ett år.
Men sen är det skillnad på att ta hojen till jobbet och tillbaka 5 dagar en vecka och ta en nöjestur ut på nya landsvägar i grannkommunen, då kan jag helt och hållet hålla med dig!

Var sak har sin plats och tid.
Jag pendlar till jobb året runt på motorcykel med dubb om så krävs, som semesternöje kör jag till kiruna från skåne 180 mil på 2 dygn och sedan småvägar hem, och gärna en fikatur till det där kaféet 5 mil bort med polarna på helgen. För mig är mitt hojåkande en livsstil som jag gör på mitt sätt. Det viktigaste är att man har roligt och trivs när man kör. Var och en får göra och köra på sitt vis med sina egna gränser, och villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Tog en promenad med hunden dagen efter till platsen för olyckan. Lo and behold, vad hittar jag där?! En svart fläck efter ett oljespill, mitt i cirkulationsplatsen där jag hade kört. Kul. Inte undra på att jag inte lyckades rädda den situationen.

Blöta vägbanor gör det svårare att se oljeläckage och blir naturligtvis förrädiskt i cirkulationsplatser och i samband med sväng i korsningar, tyvärr just där som kollisioner ofta sker med risk för oljespill så lite extra försiktighet i mörker och när det är blött är nog bra. Brukar också av samma anledning undvika ligga mitt på vägen där just oljedropp hamnar men också annat skräp bli kvar. En annan risk nu på senhösten och vinter är genomsura löv-ytor i motsvarande trafikplatser, det kan bli snorhalt. Mot vårkanten har vi sedan rullgruset speciellt på större parkeringsplatser som kan ställa till det. Som annan kör jag året om men behöver inte pendla så undviker köra om vädret är allt för trist eller halt, då får det bli lokaltrafiken om man inte kan vänta med något ärende.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på ämnet: Rondeller i närheten av bensinmackar kan vara förrädiska, hela året om. Detta pga att lastbilar spiller diesel ur överfulla tankar när de svänger ut från macken.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter