Så var det min tur...
Sista turen för året, skulle köra min ena motorcykel från mitt hem till sin vintervila i ett separat garage. En fredag efter jobbet, det hade blåst och regnat hela dagen. Begav mig ut hemifrån vid 16:10 och normalfallet är det rätt så mycket trafik ute men eftersom de flesta hade jobbat halvdag så var det tomt ute på gatorna. 8 grader varmt så tänkte inte för mycket på greppet och kylan, har ju kört hoj i betydligt kallare och sämre väder. Kom inte mer än ett par hundra meter innan det small till.
Har en lugn sträcka i början med några böjar och ett gupp, nemas problemas. Liten bit till så kommer en 90-graderskorsning, höger följt av en cirkulationsplats där jag också ska höger. Inga bilar, kamikaze-taxis eller SL-bussar så glider ut och kör på ett rätt så normalt tempo med grundgas genom kurvorna. Kommer ut från cirkulationsplatsen och får upp ett duktigt ställ med bakhjulet. Det är inte första gången men ändå inte så ofta som det händer. Traction control har ju hojen också. Hinner tänka att "ojdå, men det borde nog gå bra ändå". Det gick inte bra.
Höll i sladden i några meter men bakdäcket får inte tillbaka sitt fäste så jag och hoj åker ner och lägger oss på sidan. Släpper iväg hojen och slår runt ett par varv på asfalten innan jag sen fortsätter glida i några meter till. Hojen hinner jag se glida iväg ännu längre med lite gnistor som flyger runt under den. "Det är blir dyrt" hinner man tänka. Ligger kvar en mikrosekund för att känna av kroppen, hoppar upp på fötterna och får gå för att hämta hoj och inspektera. Den var fortfarande igång så fick stänga av, ställa upp den och ställa på stödet vid kanten på vägen. Varningsblinkers på.
Det blev många skador på hojen men bara kosmetiska som tur är. Kraschpuckarna räddade så pass att den gick att köra därifrån utan att behöva ringa på bärgare. Den har helförsäkring så visst lite dyrt med självrisken men kostnaden för allt som behövde bytas kunde jag med enkelhet direkt se att det inte var värt att göra det själv. För min egen del så hade jag på full utrustning men det blev ändå ett par skavsår och blåmärken. Hjälmen slog aldrig i backen då jag låste armarna och hade armbågarna ut. Har ju ramlat förr. Inte ett enda märke på utrustningen. Resten av den körningen blev ganska lugn och jag kom fram dit jag ville ta mig till slut.
Tog en promenad med hunden dagen efter till platsen för olyckan. Lo and behold, vad hittar jag där?! En svart fläck efter ett oljespill, mitt i cirkulationsplatsen där jag hade kört. Kul. Inte undra på att jag inte lyckades rädda den situationen.