Krönika: Tomten, ge oss vettiga grafikkortspriser, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Nej, det är inte en vurpa. En konsol är mer än bara ren hårdvara.

Ja, det är även en handkontroll och förkonfigurerade grafiklägen. Inget hindrar dig från att välja motsvarande grafikinställningar på pc och både xbox och ps5 kontroller går att använda beroende på preferens. Sen har ps5 några exklusiva titlar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Va de gnälls på Amd .. tycker man får väldigt mycket för pengarna när man väljer Amd. Har haft 2st 6800xt o upplevde aldrig några problem med varken drivrutiner eller hårdvara. . O billiga va dom med, till skillnad från 3080 jag hade då med, tom så presterade 6800xt bättre i många titlar!
(Sitter med 4070 super idag).
Men Ray tracing dåååå... Jo visst !de ser vi ju undersökningar på tex här på forumet att de verkar inte vara så många som bryr sej om det...
Dålig gnällartikel från Nvidia fanboy ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, det är även en handkontroll och förkonfigurerade grafiklägen. Inget hindrar dig från att välja motsvarande grafikinställningar på pc och både xbox och ps5 kontroller går att använda beroende på preferens. Sen har ps5 några exklusiva titlar.

Det är betydligt smidigare att spela på TV med konsol. Både rent tekniskt och sett till gränssnitt. Det är enklare att spela co-op på konsol. Det märks tydligt när man spelar PC på TV att det är inte gjort för det, medans konsol är det.

Att spela PC på TV är inte lika smidigt, om det hade varit det hade fler gjort det. Det är väldigt få som gör det även om det tekniskt går bra, och det är inte utan sina skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Det är betydligt smidigare att spela på TV med konsol. Både rent tekniskt och sett till gränssnitt. Det är enklare att spela co-op på konsol. Det märks tydligt när man spelar PC på TV att det är inte gjort för det, medans konsol är det.

Jag håller med dig, jag är primärt konsol-spelare men det var inte poängen utan poängen var att om man tänker bli konsol-spelare för att 5090 är vansinnigt dyr så gör man en tankevurpa eftersom man kan få motsvarande grafik som en xbox/ps5 med t.ex. ett 4060 som bara kostar en bråkdel av ett 5090. Anledningen till att pc-gaming är dyrt är att man ofta fläskar på med prestanda.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag håller med dig, jag är primärt konsol-spelare men det var inte poängen utan poängen var att om man tänker bli konsol-spelare för att 5090 är vansinnigt dyr så gör man en tankevurpa eftersom man kan få motsvarande grafik som en xbox/ps5 med t.ex. ett 4060 som bara kostar en bråkdel av ett 5090. Anledningen till att pc-gaming är dyrt är att man ofta fläskar på med prestanda.

Nej, det är ingen tankevurpa. Det är helt irrelevant. Har jag någonsin sagt att jag vill skaffa konsol enbart för att 5090 är dyrt? Det är något du själv kokar ihop i din egna tankevurpa. Dessutom är det inte så att dina åsikter kring det här är de enda legitima, som du verkar tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Massan är nöjd med mid-range, antal kunder som vill ha high-end OCH är villig att betala för det minskar i takt med att priserna ökar för high-end. Så kommersiellt, helt rätt beslut av AMD.

För AMD ja, men Nvidia gräver guld.. Nvidia säljer förmodligen fler Halo kort än vad något av AMDs mellansegment kort säljer. Iallafall om man tittar på Steam Survey, så har Nvidia sålt en helt sinnessjuk mängd 4090 kort.
Vill man inte vinna som på CPU sidan får man nöja sig med Nvidias brödsmulor..
AMD varumärke har aldrig varit starkare och gått förbi Intel i min värld iallafall, skulle säga nu eller aldrig på GPU sidan..
Intel hade ett betydligt mer dominerande monopol märke än vad Nvidia har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Själv låter jag någon annan köpa för dessa hutlösa summor; har skiftat budget till andra hobbies och köper nästan exklusivt begagnat, samt en generation bakom nuvarande. Ger inte ens en tanke till dessa ockerpriser. Visst är det coolt och frigivande att kunna spela i 4K UHD ihop med höga inställningar, men måttet är rågat och jag har valt att sänka upplösningen istället för att kasta pengar på företag som Nvidia med sina groteska vinstmarginaler.

Ja det är absolut ett annat alternativ.
Dock rätt säker på att alla förbokningar av 5090 oavsett pris kommer vara fullbokad så fort de blir tillgängliga.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Finns bara ett sätt att få ner priserna på Nvidia, sluta köpa produkter av dem!!!

Permalänk
Medlem

Om folk är beredda att lägga mycket pengar på motorcyklar, smycken, sportbilar, golfklubbor, tennisracket, kläder och andra status-symboler. Klart att det finns en marknad för dyra grafikkort? Gamer har blivit en livsstil, en identitet som får kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Om folk är beredda att lägga mycket pengar på motorcyklar, smycken, sportbilar, golfklubbor, tennisracket, kläder och andra status-symboler. Klart att det finns en marknad för dyra grafikkort? Gamer har blivit en livsstil, en identitet som får kosta.

Spelen har blivit sämre och utrustningen kostar mer. Vi går åt helt fel håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det står fortfarande så på förstasidan, väldigt förvirrande. Lite som "Att behöva köpa en dator är som att sparka en boll." Första reaktionen är mer "Va?", liknelsen är inte direkt klockren även om meningen är grammatiskt korrekt.

Lite OT: En "lax" är i folkmun 1000 kr, detta eftersom tusenlappar förr i tiden hade en laxtonad färg. 30.000 laxar vore alltså mer än orimligt dyrt för ett grafikkort. Bara så du vet.

Om inte hen använder punkt som decimaltecken.

Permalänk
Medlem

Man önskar tillbaka till bara några år sedan när man köpte sitt 1080 ti... vad var det som hände? Jag förstår att det är inflation och krig och whatever i världen, men behöver det verkligen betyda en sån enorm prisökning på toppkorten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Man önskar tillbaka till bara några år sedan när man köpte sitt 1080 ti... vad var det som hände? Jag förstår att det är inflation och krig och whatever i världen, men behöver det verkligen betyda en sån enorm prisökning på toppkorten?

Nu kommer jag väl reta upp lite fanboys men jag antar att du vill ha ett ärligt svar så jag ger dig ett perspektiv från någon som tycker om att följa marknadssidan av IT-världen.

Nvidia vill inte sälja kort till dig. De chippen du vill köpa tillverkas på en linje där de kunde tillverkat kort för datacenter och då hade de fått mycket mer betalt så varför ödsla sin tid med dig. Du ska betala för att du tar kapacitet ifrån deras riktiga verksamhet. Hur Jensen och Nvidia hanterade Computex i år säger ganska mycket.

När du köpte ditt 1080ti så var deras business att sälja grafikkort till entusiaster. Nu är de marknadens tuffingar som kastar pengar omkring sig på mässor så att alla vet vem det är som är på topp.

Stavning
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Riktigt kass krönika, sånt här lallande från chefsredaktören får väl inte trovärdigheten för era recensioner eller hela sidans innehåll för den delen att skjuta i höjden direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul att denna bumpas till toppen av framsidan utan att ändras, och i den skriva att man läst kommentarerna…

Well well…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl ganska enkelt:
Dollarkursen är 40% sämre
Nya tillverkningsnoder är mycket dyrare
Utvecklingskostnaderna är mycket högre
Drivrutiner och mjukvara mer komplexa än någonsin
Priset per transistor fortsätter uppåt
AI och annat driver prisutvecklingen ännu mer
AMD säger att de inte heller vill konkurrera prismässigt

Inget pekar på lägre priser

I allt detta fortsätter Nvidia driva utvecklingen framåt i full fart. AMD har abdikerat. Intel ger sig in i leken för att slåss om smulorna.

Ändå är det på något vis Nvidia som är elaka och dumma.

De första att vara sura på är politikerna som orsakat skenande inflation. Fast då måste folk se sin egen del i det, med hur de röstat, och det lär aldrig hända.

Jag tycker det är lustigt hur alla förstår att inom det privatekonomiska är det en jättedålig idé att maxa SMS-lånen. När det gäller nationalekonomi är det dock plötsligt en bra idé.

När priset för det ska betalas är det dock onda företag som höjer priserna.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig ske när folk fortsätter köpa dyraste korten för priserna NVIDIA sätter. Rösta med plånboken brukar man säga.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - AMD 9700 XT | 7800X3D | 32 GB DDR5 6000 G.Skill
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Riktigt kass krönika, sånt här lallande från chefsredaktören får väl inte trovärdigheten för era recensioner eller hela sidans innehåll för den delen att skjuta i höjden direkt.

Någon som "lånat" ditt konto, eller är du en sådan här muntergök på riktigt?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag anser att krönikören är ute i ogjort väder. Kan inte tolka inlagan som annat än gnäll över egna tillkortakommanden.

Vill man ha ett 5090, så köper man ett 5090. Det kan kräva tid och sparande eller omprioriteringar, men kanske ska man först utvärdera vilket behov det är man försöker tillfredsställa..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att denna bumpas till toppen av framsidan utan att ändras, och i den skriva att man läst kommentarerna…

Well well…

Ja, han har inte ens varit i tråden själv vad jag kan se

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Marknaden i sin helhet få det dem förtjänna. Dem som bara gnälla över priserna och sen ändå köpa eller “äh jag vänta tills nästa generationen” har orsakat det här. Utan konkurans och att folk köpa konkurrerande produkter så blir det så här. Rätt åt er kan jag bara säga.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Tolkar citatet i bästa fall som click-bait, i värsta fall som en mentalitet som verkar ha spridit sig på både SweC och FZ som inte bådar så gott för framtiden, speciellt inte när @JonasT slutar som jag sett som en garant för rationellt tänkande, alltid lyhörd, trovärdig och oberoende. Är det såhär snacket går på de båda redaktionerna bakom kulisserna; det är bara Nvidia som gäller? Nu senast fick inte heller Arc B580 någon uppmärksamhet på FZ när det recenserades på SweC, trots att det verkar vara ett utmärkt kort för sin prisklass. Får se hur det här utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

Skribenten verkar ju inte ha tänkt igenom detta - endera är det nån slags rage/clickbait eller också är han så här grund i sina resonemang. Sållar bort fler artiklar av författaren framöver.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Jag tror det skulle förgylla livet för många om det var låga priser på elektronik.

Betänker man att en mobil med 1tb kostar flera tusen mer än av samma modell med mindre lagring samtidigt som ett stort SD kort går att få för 250kr typ kan man bli fundersam.

Och FTC i US of A borde belägga Apple med försäljningsförbud eftersom varken människor eller natur behöver 42 nya produkter och miljarder med iterationer av apparater varje år plus att då skulle andra saker kunna produceras i större mängd, bil industrin skulle vara försedda & stöttade och spel grafikkort skulle kunna pumpas ut i raskare takt. Jag hoppas de nya chip fab rikerna i Europa & USA påbörjar produktionen helst redan i januari månad så priserna går ner. TSMC kan gå skita ner sig.

Visa signatur

adm radio 3110

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Topppris av whatever är irrelevant. Att en banan kostade 68 miljoner påverkar inte så mycket mig när jag ska göra min banantårta: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5EoAJK/varldens-dyraste-...

Det finns väldigt många som använder datorn i arbete och grafikkort har funnits länge i plus hundratusenklassen: https://www.inet.se/produkt/5413136/pny-rtx-6000-ada-48gb

Det stora problemet är att "vettiga grafikkort" har gått upp i pris, där frasen "vettiga grafikkort" går att diskutera vad man menar. Jag tror dock ingen oavsett tolkning här tycker dessa har blivit billigare.
Samtidigt så borde väl de flesta spel gå att lira på lite billigare grafikkort och det blir mer likt 90talet, där man hörde talas vad vissa spel krävde. Jag minns en i parallellklassen som på den tiden hade en 30 000kr dator och senaste NHL laggade när hade hade på skuggor pratade de kunniga om..

Jaa men när det finns en dyrare leksak som passar till mitt spel så måååste jag ha det

Permalänk
Medlem

Ett av de största problemen är väl folk som lägger ut 20 000 kronor på en enda komponent för att få lite snyggare grafik eller mer fps och sedan gnäller över att komponenter är dyra. Kanske är dags för folk att ta sig en funderare på om maxgrafik i 4K vid 120 fps faktiskt kommer påverka ens liv på något meningsfullt sätt alls. Eller om spel helt enkelt är ett sätt att fly verkligheten ett tag och roa sig men att det också är samma spel man spelar oberoende på grafikinställningarna.

Vill vi ha lägre priser är det dags att sluta köpa svindyra saker som inte kommer vara "det bästa" om två år ändå bara för att man har FOMO.

Permalänk
Medlem

Det finns ju flera bakomliggande problem när det gäller dGPUer och där får man väl egentligen lasta bolag såväl som konsumenter för att inte tala om politiska ideologier men då kommer vi utanför forumreglerna.

I vilket fall som helst är kanske inte "problemet" i sig att det existerar en serie grafikkort som heter xx90 och är toppmodeller utan snarare kan man kanske mer beskriva problematiken (ur teknisk synvinkel utifrån grafikprestanda) på följande sätt:

1. Underdimensionerade iGPUer vilket leder till att det under lång tid i praktiken krävts en dGPU för att spela relativt moderna titlar utan att sitta med 25 fps i bästa fall, low och 1280 x 720 vilket varit vanligt även med rätt "dyra" maskiner som saknat dGPU.

2. Prestandaökningar och tekniska uppgraderingar som förbehålls specifika produktserier (t.ex att toppmodellen ökar prestandan 50% mellan generationerna medan instegsmodellerna stannar på 10-15% och således halkar mer och mer efter).

3. Konkurrensproblematiken och ekonomiska doktriner etc.

4. Scalping, framförallt under miningboomen (hör i.o.f ihop med punkt 3).

Vad som definitivt bromsat in utvecklingen är missuppfattningen att grafikprestanda handlar om "spel" och att det därmed "krävs" dedikerade "speldatorer". Detta har år ut och år in använts för att ursäkta datorer med Intel HD-grafik, även sådana i rätt så höga prisklasser. "Det är ingen speldator!" och har man tänkt sig lite olika användningsområden där spel ingår får man vackert skaffa något annat för inte skall man kunna begära grafikprestanda om inte burken är av typen "speldator".

Den här kopplingen mellan grafikprestanda och spel har då bidragit till att marknaden för datorer med vettiga egenskaper på området blivit mindre än den borde vilket i sin tur även påverkat läget för dGPUer.

Samtidigt leder det hela till att det blir en sorts moment 22-situation: iGPUer har otillräckliga prestanda i allt för många fall, alltså spelar man inte på en sådan dator utan köper konsoll istället=mindre marknad. Skall man spela på datorn krävs dGPU och då kommer problematiken in omgående.

Vad som krävs för att få ordning på situationen är i princip detta:

1. iGPUer förbättras (har påbörjats) så spelande i form av "1080p medium" (nyare titlar), "1080p high" (äldre titlar) blir möjligt även utan dGPU.

2. dGPUerna tillåts hänga med i utvecklingen, d.v.s inte 8 GB VRAM och 128-bitarsbuss år ut och år in medan "flaggskeppet" får 512-bitarsbuss och 32 GB VRAM. Det måste till framsteg även i de lägre segmenten.

I fallet nVidia skulle man kunna säga att 50/60-serierna nog egentligen borde ersättas med iGPUer och att de som blir kvar genomgår något i stil med:

a. Nytt highendkort kallat 100 införs (5100) och då med t.ex 64 GB VRAM. Detta kort riktar sig då även mot AI och liknande (alltså inte ett spelkort).
b. 90-serien blir då mer av ett highend-spelkort. 32 GB VRAM.
c. 80-serien får 24 GB VRAM och motsvarar ett 4090 i prestanda i princip.
d. 70-serien Ti/Super får 16 GB VRAM och ligger prestandamässigt mellan ett 4080 och ett 4090.
e. 70-serien bas blir ny instegsmodell och får 12 GB VRAM, prestanda motsvarar ungefär ett 4080 "bas".
f. 50/60-serierna ersätts med snabbare iGPUer/APUer från t.ex AMD, Intel, Qualcomm m.fl.

Problemet rent tekniskt är väl egentligen att nVidia har "artificiellt" stora skillnader mellan 90-serien och övriga serier (modell 32 GB VRAM i 5090, 16 GB i 5080) och att detta ökar (modell 50% snabbare 90-serie mellan generationerna, 60-serien stannar på 10-15% ökning mellan desamma).

Även detta att insistera vad det verkar på 128-bitsbussar och 8 GB VRAM istället för att ha 256-bitsbuss som lägst och samtidigt låta 80- och 90-serierna dela en 512-bitsbuss vore tekniskt lämpligt.

Sedan underlättas det inte av bristande konkurrens, dels i form av att det skall vara nVidia till varje pris även när det finns alternativ, dels genom iGPU-problematiken (anständiga iGPUer hjälper ju onekligen till att pressa fram bättre dGPUer i de lägre segmenten). Inte blir det bättre av att 90-korten i princip är de enda som visar rätt så stora förbättringar mellan generationerna medan övriga modeller degraderas artificiellt. Man kan ju annars säga att om toppmodellen blir 50% snabbare kan detta även komma övriga modeller till del, "deltat" mellan dem kvarstår ju. Ett 50% snabbare 5060-kort (mot 4060) och liknande ökning i resten av serien ändrar ju inte det faktum att 90-kortet fortfarande är klart snabbare.

Man skulle ju kunna jämföra med om samma situation rådde med CPUer: En 9-serie får prestandaindex 100, 7-serien ligger på 50 och 5-serien på 20. När nästa generation kommer ökar nya 9-serien till 150, 7-serien når 60 och 5-serien når 30. Det vore också mycket problematiskt, framförallt över tid och om 9-serien kostar $1500, 7-serien $1200 och 5-serien $700.

Det vore också mycket skadligt för den tekniska utvecklingen.

Permalänk
Medlem

"Snälla tomten, låt mig köpa bregott för rimliga pengar så jag inte behöver betala 70kr eller gud förbjude köpa en konkurrents produkt som fyller behoven för prisklassen jag är redo att betala." Lite så låter det.

Nog för jag har ett Nvidia kort i min burk, men att säga att "det är inte samma sak" att köpa Intel eller AMD låter fantastiskt löjligt. Dock förstår jag till viss del vad skribenten i fråga menar. Nvidia har mycket mervärde i sina kort. FSR önskar att det var lika bra som DLSS. Radeon settings är inget Geforce Experience, eller ja, "Nvidia RTX Experience" numer.

Men dessa QOL features är saker som nvidia byggt med snart årtionden av marknadsdominans. (För helvete GTX 10XX var ju typ standard i typ 4 år på raken) Medans andra tjärnar smör för hand och jag är marknadsledare kan jag bygga en fabrik som gör det för mig. Försprång bygger försprång. Men om jag sedan börjar begära irrelevant höga priser för samma produkt som mina konkurrenter och sedan pekar ut att min förpackning faktiskt är finare, eller att jag faktiskt har x eller y som är i stora delar ej relevanta för min kundbas, borde inte jag förlora marknadsandel då?

Nvidia förtjänar inte oändligt med pengar. Jag älskar att AMD och Intel har kort i mellanklassen som kan tävla.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Kombinationen flygsimulator (MSFS 2024) och VR gör ju att man "måste" landa på något av de dyrare korten 5080 eller 5090. Idag sitter jag på ett 3090 och hoppade över 4000-generationen med förhoppningen att ett 5080 skulle duga fint. Det 3090-kortet går fullständigt på knäna om man vill ha ut någon form av vettig kvalitet. Det blir verkligen att dammsuga nätet på olika tips och externverktyg för att locka ut det sista lilla unset prestanda av det jag har. MSFS 2024 är också ännu mer krävande än 2020.
Tyvärr ser det ju ut som att hoppet från ett 5090 ner till 5080 är alldeles för stort prestandamässigt vilket då pekar till 5090. Så antingen blir det väl då att toktweaka igen med ett 5080 eller ta stryptag på plånboken för ett 5090.

Men för alla andra som spelar "vanliga" 2D-spel så ser jag ingen som helst vits med ett 5090 eller ens 5080. Man behöver inte flera hundra fps för att lira. Möjligen om du är en proffessionell e-sport spelare, men då har du förmodligen datorn sponsrad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

De första att vara sura på är politikerna som orsakat skenande inflation. Fast då måste folk se sin egen del i det, med hur de röstat, och det lär aldrig hända.

Jag tror du överskattar hur stor skillnad det skulle gjort på inflationen. Den radikalt annorlunda politik som skulle krävas och medföljande risker är det få som skulle ställa upp på. Vi lever i en global värld av en anledning och priset är begränsade möjligheter att påverka utvecklingen.

Skrivet av DasIch:

Jag tycker det är lustigt hur alla förstår att inom det privatekonomiska är det en jättedålig idé att maxa SMS-lånen. När det gäller nationalekonomi är det dock plötsligt en bra idé.

Nu vet jag inte hur insatt du är i nationalekonomi, men nationalekonomiskt finns det oftare väldigt goda skäl att låna pengar än i en privatekonomi. SMS-lån är dock nästan alltid av ondo.