Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Köpråd gamingdator 10 000kr

Hej! I februari köpte jag nedanstående dator och jag är väldigt nöjd med den. Den är både tyst och snygg och snabb nog för det jag gör. Men nu behöver jag en till åt frugan. Har ni tips för en hyfsat tyst dator som ska orka gaming på 27" skärm (inga monsterkrav).

Den jag köpte senast från Inet hade nedanstående specs:

ASUS Prime B550M-A/CSM

Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP

AMD Ryzen 5 5600 3.5 GHz 35MB

be quiet! Pure Rock Slim 2

ASUS Radeon RX 7600 8GB DUAL OC V2

Corsair CV650 650W Dual EPS

Kolink Observatory HF Mesh Svart

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1607652/datorbygge

Permalänk
Medlem

Kan ni sträcka er till denna summa så får ni en dator som är enkel att uppgradera sen i framtiden, och som presterar väldigt bra.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Kan ni sträcka er till denna summa så får ni en dator som är enkel att uppgradera sen i framtiden, och som presterar väldigt bra.

https://komponentkoll.se/bild/uGtsG.png

Ja 12 kan funka! Är chassit motsvarande det jag köpte till min?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Ja 12 kan funka! Är chassit motsvarande det jag köpte till min?

Ja, chassit är i fin kvalitét och kommer med 4st 140MM-fläktar med RGB-kontroller. Väldigt bra för sitt pris.

Här är Sweclockers Test utav det.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

AM4 ger klart bättre grafikprestanda i prisklassen. Dock kommer du inte kunna uppgradera till nyare processorer med ett AM4-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

AM4 ger klart bättre grafikprestanda i prisklassen. Dock kommer du inte kunna uppgradera till nyare processorer med ett AM4-system.

https://komponentkoll.se/bild/UwiYZ.png

Helt rätt, här får man göra ett val om man vill ha bättre prestanda nu eller betala priset för det sen när man ska uppgradera.

7800 XT är klart bättre. Jag kan tänka mig att b580 kommer bli något bättre med tiden också, eftersom Intel fortfarande brottas lite med drivrutiner. Helst skulle man ju vilja ha 7600 & 7800 XT.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Helt rätt, här får man göra ett val om man vill ha bättre prestanda nu eller betala priset för det sen när man ska uppgradera.

7800 XT är klart bättre. Jag kan tänka mig att b580 kommer bli något bättre med tiden också, eftersom Intel fortfarande brottas lite med drivrutiner. Helst skulle man ju vilja ha 7600 & 7800 XT.

https://komponentkoll.se/bild/ffwlu.png

Hmm ok, svårt val för en mugglare som mig. Vad är mer skillnad, t ex hur mkt den låter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Hmm ok, svårt val för en mugglare som mig. Vad är mer skillnad, t ex hur mkt den låter?

Så antingen så får du AMDs senaste plattform AM5, eller den förra plattformen AM4. AM4 finns kvar att köpa, och presterar väldigt väl för sitt pris, eftersom det är något äldre grejjer.

AM4 har nått sitt slut dock, så köper man en sån så måste man uppgradera Processor, moderkort & RAM i framtiden.

Nya AM5 presterar bättre, och kommer ha stöd fram till 2027+ som AMD själva har sagt. AM5 använder också nya DDR5 RAM.

AM5 är dock dyrare, så i den här prisklassen måste man som sagt göra ett val mellan dom 2. Intel har ingen chans alls just nu, så det är AMD mot AMD.

Enligt mig är det värt att lägga någon tusenlapp extra "när man ändå är i farten", men det känner man själv hur man vill göra.

Du nämner ljudnivån, och personligen gillar jag att lägga någon hundring extra på ett ordentligt chassi med bra kvalitét. Det chassit jag valt kostar närmare 1000kr, men det presterar väl och har bra ljudnivå, och ser stilrent ut. Det har även USB-C på framsidan, som är trevligt också.

Jag hade personligen lagt några hundringar på en ordentlig processor-kylare också, men det hänger med en med processorn, som är okej om man har ett bra chassi. Man kan spara in några hundringar genom att använda den som ingår, men det kan också vara något som ger högre temperaturer & kanske något vinande ljud p.g.a. att kylaren är väldigt liten. Den inkluderade kylaren heter Wraith Stealth, så du kan söka på den och se hur vek den är.

Det går att spara in några hundringar här och där, men i helhet tycker jag det alltid är värt att lägga lite extra och få saker som är i bra kvalité rakt igenom, och få saker som är helt rätt i pris sett till vad det är, och att man får precis vad man faktiskt behöver.

Kan lägga till en kort sammanfattning också:

En 5600 med ett 7800 XT är det bästa valet för prestandan. Det kan du få för runt 10k som du kan se i tråden, men då är du "låst" till AM4 sen.

Köper du AM5 (7600) så får du lite sämre prestanda i spel, får då kan du inte köpa ett lika starkt grafikkort med den budgeten som finns.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Så antingen så får du AMDs senaste plattform AM5, eller den förra plattformen AM4. AM4 finns kvar att köpa, och presterar väldigt väl för sitt pris, eftersom det är något äldre grejjer.

AM4 har nått sitt slut dock, så köper man en sån så måste man uppgradera Processor, moderkort & RAM i framtiden.

Nya AM5 presterar bättre, och kommer ha stöd fram till 2027+ som AMD själva har sagt. AM5 använder också nya DDR5 RAM.

AM5 är dock dyrare, så i den här prisklassen måste man som sagt göra ett val mellan dom 2. Intel har ingen chans alls just nu, så det är AMD mot AMD.

Enligt mig är det värt att lägga någon tusenlapp extra "när man ändå är i farten", men det känner man själv hur man vill göra.

Du nämner ljudnivån, och personligen gillar jag att lägga någon hundring extra på ett ordentligt chassi med bra kvalitét. Det chassit jag valt kostar närmare 1000kr, men det presterar väl och har bra ljudnivå, och ser stilrent ut. Det har även USB-C på framsidan, som är trevligt också.

Jag hade personligen lagt några hundringar på en ordentlig processor-kylare också, men det hänger med en med processorn, som är okej om man har ett bra chassi. Man kan spara in några hundringar genom att använda den som ingår, men det kan också vara något som ger högre temperaturer & kanske något vinande ljud p.g.a. att kylaren är väldigt liten. Den inkluderade kylaren heter Wraith Stealth, så du kan söka på den och se hur vek den är.

Det går att spara in några hundringar här och där, men i helhet tycker jag det alltid är värt att lägga lite extra och få saker som är i bra kvalité rakt igenom, och få saker som är helt rätt i pris sett till vad det är, och att man får precis vad man faktiskt behöver.

Kan lägga till en kort sammanfattning också:

En 5600 med ett 7800 XT är det bästa valet för prestandan. Det kan du få för runt 10k som du kan se i tråden, men då är du "låst" till AM4 sen.

Köper du AM5 (7600) så får du lite sämre prestanda i spel, får då kan du inte köpa ett lika starkt grafikkort med den budgeten som finns.

Ok då är jag med! Jag vill absolut ha CPU-kylare så man får lite lägre volym. Jag tar gärna ett GPU som inte låter så mycket om det är möjligt också, men de kanske generellt inte är så högljudda längre? Men vilken av dina konfigs rekommenderar du då om man säger max 12 000kr.

Permalänk
Avstängd

hyfsat tyst dator som ska orka gaming på 27" skärm (inga monsterkrav).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Ok då är jag med! Jag vill absolut ha CPU-kylare så man får lite lägre volym. Jag tar gärna ett GPU som inte låter så mycket om det är möjligt också, men de kanske generellt inte är så högljudda längre? Men vilken av dina konfigs rekommenderar du då om man säger max 12 000kr.

Om ljudnivå är viktigt för dig så är Steel Legend en väldigt tyst variant av B580.

https://www.techpowerup.com/review/asrock-arc-b580-steel-lege...

Permalänk
Medlem

En fråga som kan guida dig lite är hur länge tänker du använda datorn innan du uppgraderar? Om inom 3 år hade jag valt AM5 och 7600, om ca 5 eller mer hade jag valt AM4.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

En fråga som kan guida dig lite är hur länge tänker du använda datorn innan du uppgraderar? Om inom 3 år hade jag valt AM5 och 7600, om ca 5 eller mer hade jag valt AM4.

Länge, lätt 5 år eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Då hade jag kört på AM4, 7800 XT är ca 55 % snabbare än B580 i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Precis. Ingen ide att lägga extra pengar på AM5 om det ändå inte planeras att uppgraderas inom rimlig tid.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Det kan vara bra att få in en fot i dörren på AM5:

Även om PSU kanske behöver bytas vid grafikkortsuppgradering.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Instämmer helt med de moody ovan. Om du planerar att ha datorn i 5år och spelar mest som tung uppgift för datorn får du mest pang för pengarna med 7800xt grafikkort utan tvekan. Ett sånt kort kan du få med i din budget med en AM4 plattform. Dessutom som jag ser det att om du behöver mer CPU längre fram kommer du eventuellt få tag på en värsting CPU för AM4 för ett spottstyver nytt eller begagnat.

Byggde förövrigt ihop en dator med AM4 plattform till min en vän som mestadels spelar. Han kör i 1440p 7800xt var en no-brainer för honom.

Permalänk
Skrivet av Kelo:

Instämmer helt med de moody ovan. Om du planerar att ha datorn i 5år och spelar mest som tung uppgift för datorn får du mest pang för pengarna med 7800xt grafikkort utan tvekan. Ett sånt kort kan du få med i din budget med en AM4 plattform. Dessutom som jag ser det att om du behöver mer CPU längre fram kommer du eventuellt få tag på en värsting CPU för AM4 för ett spottstyver nytt eller begagnat.

Byggde förövrigt ihop en dator med AM4 plattform till min en vän som mestadels spelar. Han kör i 1440p 7800xt var en no-brainer för honom.

Ok tack! En sak jag glömde nämna, jag skulle behöva trådlöst nätverkskort i datorn eller om moderkorten har det inbyggt nu? Kan inte dra sladd till rummet och usb-stickan jag kör nu är inte särskilt bra.

Permalänk

Så jag inte missförstår, vilken av ovanstående builds tycker ni jag ska köra på? Tack för all hjälps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Så jag inte missförstår, vilken av ovanstående builds tycker ni jag ska köra på? Tack för all hjälps!

Vad har du för skärm förresten?

Permalänk
Medlem

Hur jag hade gjort det

Hur du än gör, lycka till!

EDIT: Bytte moderkort till ett som har USB-C-header för fronten på chassit.

Visa signatur

Permalänk

Tack! En 27" 144hz och en 34" curved 100hz. Lite osäker vilken dator som ska ha vilken skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Tack! En 27" 144hz och en 34" curved 100hz. Lite osäker vilken dator som ska ha vilken skärm.

Upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Hur jag hade gjort det

Hur du än gör, lycka till!

EDIT: Bytte moderkort till en som har USB-C-header för fronten på chassit.

https://komponentkoll.se/bild/FbAzj.png

För den budgeten kan man köra på AM5 istället.

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bild/aAciK.png

Ja, jo, men då skimpar man på saker man i mitt tycke inte ska skimpa på. Olika åsikter på vad som är viktigt. Men ja, jag hade också försökt få AM5, som jag tidigare rekommenderat i tråden.

Visa signatur

Permalänk

Upplösning?

3440x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

3440x1440

Då är det viktigaste ett bra grafikkort. 7800 XT är perfekt för det i den här budgeten. Processorn är mindre viktig i den upplösningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

3440x1440

Då kommer AM4-bygget med 7800 XT prestera väldigt mycket bättre än AM5-bygget med B580.

Permalänk

https://komponentkoll.se/bild/aAciK.png

Jag vill ha den färdigbyggd, värt ta detta från Inet?