Permalänk
Medlem

Lagg med 7900xtx och 9800x3d

Hej och God fortsättning på er!

Fått till stabil setup enligt alla mätningar jag gör med höga fps, bra temp, ligger ofta över 300 fps och korta dipps till runt 200. Kör ingen upscaling eller frame gen. Jag tycker dock fortfarande att det rätt ofta känns laggigt i det spelet jag lirar mest (call of duty). Ser bra ut på alla mätvärden jag kan hitta men känns inte smooth. Svårt att beskriva men ”choppy” eller att det hackar. Kan dock inte se att det någonsin blir särskilt låga 1%lows. Någon som har en tanke om vad det kan bero på? Är spelet bara sämst? Är det fel på mätvärden i hwinfo och adrenalin? Jag är rätt ny på detta, är det någon inställning jag glömmer?

Jag har kikat om det är mitt internet men får bättre värden på alla sätt jag kan testa än jag någonsin fått förut.

Blir gråhårig av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikido:

Hej och God fortsättning på er!

Fått till stabil setup enligt alla mätningar jag gör med höga fps, bra temp, ligger ofta över 300 fps och korta dipps till runt 200. Kör ingen upscaling eller frame gen. Jag tycker dock fortfarande att det rätt ofta känns laggigt i det spelet jag lirar mest (call of duty). Ser bra ut på alla mätvärden jag kan hitta men känns inte smooth. Svårt att beskriva men ”choppy” eller att det hackar. Kan dock inte se att det någonsin blir särskilt låga 1%lows. Någon som har en tanke om vad det kan bero på? Är spelet bara sämst? Är det fel på mätvärden i hwinfo och adrenalin? Jag är rätt ny på detta, är det någon inställning jag glömmer?

Jag har kikat om det är mitt internet men får bättre värden på alla sätt jag kan testa än jag någonsin fått förut.

Blir gråhårig av detta.

Sett andra trådar om just CoD och dålig upplevelse. Känns som det är spelet vid det här laget. Hur är det i andra spel?

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Använder du MSI Afterburner?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Upplever du detta i något annat spel?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Det är inte så att skärmen står på fel hz i Windows bara?

Visa signatur

360hz MSI Oled,Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk

det du märker av är nog isf microstuttering/väldigt ojämn frametime eller möjligen tappar paket mod cod servern.

har du loggat frametime? och hoppar den upp å ner som en yoyo eller ligger den ungefär jämnt hela tiden

mät trafiken mod codservern kan va så att du tappar paket mot servern men på hastighetstester (speedtest/bredbandskollen) så passerar du inte denna svaga punkt i routingen till servern.

blizzards/Activisions EU servrar är ganska notorisk för att ha dålig routing och speciellt servrar i frankfurt/paris.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Sett andra trådar om just CoD och dålig upplevelse. Känns som det är spelet vid det här laget. Hur är det i andra spel?

Jag har faktiskt inte lirat något annat än. Men ser inga problem när jag tex benchmarkar i furmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det du märker av är nog isf microstuttering/väldigt ojämn frametime eller möjligen tappar paket mod cod servern.

har du loggat frametime? och hoppar den upp å ner som en yoyo eller ligger den ungefär jämnt hela tiden

mät trafiken mod codservern kan va så att du tappar paket mot servern men på hastighetstester (speedtest/bredbandskollen) så passerar du inte denna svaga punkt i routingen till servern.

blizzards/Activisions EU servrar är ganska notorisk för att ha dålig routing och speciellt servrar i frankfurt/paris.

Jag loggar stuttering i adrenalin och där går den från noll till ibland 20ms. Men har inte kikat graf än i overlay i spelet. Hur mäter jag trafiken mot servern? Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Det är inte så att skärmen står på fel hz i Windows bara?

Nej den står på 360hz som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Upplever du detta i något annat spel?

Jag har faktiskt inte lirat något annat än. Men ser inga problem när jag tex benchmarkar i furmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Använder du MSI Afterburner?

Jag avinstallerade amoury och msi afterburner då jag upplevde att de krånglade med adrenalin för uv/oc inställningar.

Permalänk
Skrivet av aikido:

Jag loggar stuttering i adrenalin och där går den från noll till ibland 20ms. Men har inte kikat graf än i overlay i spelet. Hur mäter jag trafiken mot servern? Tack på förhand

jag brukar använda WinMTR tycker det funkar bra att spåra mot servrar med i bakgrunden.

testade en random cod server i frankrike jag googlade fram och fick typ 75% paket loss mot den servern.

de flesta tappade i twelve99 noder på vägen närmare bestämt denna nod som konstant tappar paket för mig.

https://ipinfo.io/62.115.37.130

för att se ip till exakta servern borde du kunna hitta ip till servern du anslutit till i resource monitor efter att du kommit in på servern så du kan börja spåra till den.

även denna är en stortappare på vägen
https://ipinfo.io/212.37.8.18

enligt programmet borde jag pinga mellan 40-100ms mot den servern vilket nog är i högsta laget för en snabb 1st person skjutare.

mäter jag till sunet.se får jag stabilt 7ms och inga paketförluster alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag brukar använda WinMTR tycker det funkar bra att spåra mot servrar med i bakgrunden.

testade en random cod server i frankrike jag googlade fram och fick typ 75% paket loss mot den servern.

de flesta tappade i twelve99 noder på vägen närmare bestämt denna nod som konstant tappar paket för mig.

https://ipinfo.io/62.115.37.130

för att se ip till exakta servern borde du kunna hitta ip till servern du anslutit till i resource monitor efter att du kommit in på servern så du kan börja spåra till den.

även denna är en stortappare på vägen
https://ipinfo.io/212.37.8.18

enligt programmet borde jag pinga mellan 40-100ms mot den servern vilket nog är i högsta laget för en snabb 1st person skjutare.

mäter jag till sunet.se får jag stabilt 7ms och inga paketförluster alls.

Grymt! Tack jag ska kika! Har du kört standard eller ändrat inställningar i ditt nätverkskort? Buffertstorlek eller liknande?

Permalänk
Skrivet av aikido:

Grymt! Tack jag ska kika! Har du kört standard eller ändrat inställningar i ditt nätverkskort? Buffertstorlek eller liknande?

det ända jag ställt in på mitt nätverkskort är till att alltid länka 1Gb full duplex från auto allt annat är default.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undertiden du spelar, har du Youtube eller Spotify igång med musik?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

det ända jag ställt in på mitt nätverkskort är till att alltid länka 1Gb full duplex från auto allt annat är default.

Tack. Är detta för att din full duplex max är 1gb eller för att det är någon form av sweet spot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Undertiden du spelar, har du Youtube eller Spotify igång med musik?

Har försökt stänga av så många bakgrunds processer jag bara kan. Men kan just musiktjänster vara bovar menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikido:

Har försökt stänga av så många bakgrunds processer jag bara kan. Men kan just musiktjänster vara bovar menar du?

Webbläsare nyttjar det sk. Hardware Acceleration.

Så när du spelar Spotify som också nyttjar detta, så kan det hända att du får microlag.

Det är värre med Youtube då den nyttjar det hela tiden undertiden du spelar musik/klipp.

Spotify har något problem där varje gång den bytar låt så får jag spikes i spel, mer specifikt WoW.

Jag använder två webbläsare. Main, Edge som har allt igång. Firefox har jag stängt av Hardware acceleration, för att kunna spela Netflix/Youtube osv medan jag spelar. Sen spelar jag också i 4K, där är det ännu känsligare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Hur gör ni med HAGS? Av eller på?

Har stängt av vrr och freesync. Märker viss förbättring och något jämnare frametime men inte helt nöjd än.

Permalänk
Skrivet av aikido:

Tack. Är detta för att din full duplex max är 1gb eller för att det är någon form av sweet spot?

har för det mesta ingen betydelse mest gammal vana att auto kan fungera lite sisodär på vissa nätverkschip och jag vet att hela slingan till min router ska klara 1Gb länk utan problem.

Skrivet av gurkburk92:

Webbläsare nyttjar det sk. Hardware Acceleration.

Så när du spelar Spotify som också nyttjar detta, så kan det hända att du får microlag.

Det är värre med Youtube då den nyttjar det hela tiden undertiden du spelar musik/klipp.

Spotify har något problem där varje gång den bytar låt så får jag spikes i spel, mer specifikt WoW.

Jag använder två webbläsare. Main, Edge som har allt igång. Firefox har jag stängt av Hardware acceleration, för att kunna spela Netflix/Youtube osv medan jag spelar. Sen spelar jag också i 4K, där är det ännu känsligare.

håller med här att ha program körandes i bakgrunden kan mycket väl påverka med sk micrstutter.

har sett uppåt 20% gpu användning på en single tab youtube tillfälligt och runt 7% när det stabiliserat sig.

även spotify, steam, battle.net, discord, osv osv alla använder per default hårdvaruaccelerering och att stänga av denna på dessa program kan också hjälpa en del.

steam, bnet, och discord går det stänga av det på, vet dock inte om spotify går att göra det på men tror det nånstans under preferences i programmet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha lirat x antal hundra CS matcher har jag konstaterat att vissa människor bara älskar att gnälla på "Lagg" oavsett situation, såfort man dör "Nae det är lagg", så fort man missar några skott "Fan vad spelet laggar".

Kan omöjligt vara så mycket lagg på så många processorer / grafikkort, detta är ju något individuellt att man klagar på.

Sen visst, dagens spel verkar ju inte vara enormt bra optimerade så det kan ju helt enkelt vara spelen som i vissa fall laggar. Har svårt att se att du på din datorsetup ska hitta en inställning som tar bort det du upplever som "lagg"

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Efter att ha lirat x antal hundra CS matcher har jag konstaterat att vissa människor bara älskar att gnälla på "Lagg" oavsett situation, såfort man dör "Nae det är lagg", så fort man missar några skott "Fan vad spelet laggar".

Kan omöjligt vara så mycket lagg på så många processorer / grafikkort, detta är ju något individuellt att man klagar på.

Sen visst, dagens spel verkar ju inte vara enormt bra optimerade så det kan ju helt enkelt vara spelen som i vissa fall laggar. Har svårt att se att du på din datorsetup ska hitta en inställning som tar bort det du upplever som "lagg"

Nu har jag enbart spelat cs go seriöst men ibland känns det som servern "laggar" pga bit rate.

Cs2 kör 64 tick vilket är väldigt lågt när de gäller resktionsspel.
. CS go kunde man få 128 tick.
Detta kan spela roll på hur man siktar och hur skottet träffar eller ej

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Förstår hur du menar. Men efter att ha grävt och testat mer har jag mätbart stutter och det är tydligt att i de stunder jag upplever det som ”laggigt” halveras fpsen, vilket definitivt märks. Det har varit betydligt värre än på mitt ps5.

Jag tror absolut att inställningar påverkar både input latency och stutter.

Permalänk
Medlem

Ska ju räcka med Freesync om din skärm stödjer det, samma med G-sync, det är ju ett måste, allt annat är ju bara att stänga av.

Kör du dessutom med MSI afterburner och Overlay så se till att stänga av GPU Power och Power Draw ur listan då det påverkar just det du beskriver.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Ska ju räcka med Freesync om din skärm stödjer det, samma med G-sync, det är ju ett måste, allt annat är ju bara att stänga av.

Kör du dessutom med MSI afterburner och Overlay så se till att stänga av GPU Power och Power Draw ur listan då det påverkar just det du beskriver.

Tack för svar!

Märkte ingen skillnad med att avinstallera MSI afterburner, men stängde av all monitoring kopplat till Power i Adrenalin och avinstallerade hwinfo, nu är det betydligt bättre! Dags att skruva på alla inställningar jag stängt av för att leta reda på problemet!

Tack för allas input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikido:

Tack för svar!

Märkte ingen skillnad med att avinstallera MSI afterburner, men stängde av all monitoring kopplat till Power i Adrenalin och avinstallerade hwinfo, nu är det betydligt bättre! Dags att skruva på alla inställningar jag stängt av för att leta reda på problemet!

Tack för allas input!

https://www.youtube.com/watch?v=bQH3DYNboM0

Något bekant i denna videon?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Köp ett rtx kort så slipper du det

Permalänk
Viking
Skrivet av oggart:

Köp ett rtx kort så slipper du det

Nope

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

AMD är ju dock kända för Stutters.... Finns flera på forumet med amd cpu och Stutters som bytt och det har försvunnit.
Även amd gpuer har det fenomenet i vissa spel.
Så spelar man ett typ av spel så kan byte tag bort problemet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

AMD är ju dock kända för Stutters.... Finns flera på forumet med amd cpu och Stutters som bytt och det har försvunnit.
Även amd gpuer har det fenomenet i vissa spel.
Så spelar man ett typ av spel så kan byte tag bort problemet

Exakt 👍🏻