Permalänk
Medlem

Dator hänger sig / fryser

Hej!

Köpte en beggad Acer Predator PO3-600 till grabben.
Spec:
CPU Intel i7-9700
Ram: 16gb DDR4
HD: 512 samsung ssd
GPU RTX2060 Super

Datorn kom med win11 installerat och hänger sig konstant och ibland i Chrome ibland i spel.
Gjorde en ominstallation och alla senaste drivrutiner men samma sak.

Gjorde en clean win10 installation med alla nya drivrutiner men samma sak dvs hänger sig lite vart stands ser inget mönster.
Googlade och vissa hade problem med acer mjukvara men det har jag inte ens installerat och vissa med tangentbord i vissa USB portar men har provat alla kombinationer med portar utan framgång
Kollat eventviewer men frysningen generar ingen log alls tyvärr.

Tänkte uppgradera BIOS då det finns en ny version men hittar bara hur man gör via windows men vill inte att datorn hänger sig så datorn blir "brickad"

Ringrostig då jag inte meckat datorer på länge så står lite frågande till hur jag ska gå vidare.

Permalänk

Har du kollat eventviewer om du får något vettigt felmeddelande?

Du kan prova gå in i bios och kolla så ingen överclockling är igång om du inte redan gjort det.
XMP eller liknande med.

Annars hade jag nog testat någon form av stresstest för CPUn i första hand (kör inte enbart cinebench då den inte är toppen på att hitta instabiliteter) och sedan GPUn.
Köra en runda memtest är nog inte heller fel.

Där hade jag börjat.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Har du kollat eventviewer om du får något vettigt felmeddelande?

Du kan prova gå in i bios och kolla så ingen överclockling är igång om du inte redan gjort det.
XMP eller liknande med.

Annars hade jag nog testat någon form av stresstest för CPUn i första hand (kör inte enbart cinebench då den inte är toppen på att hitta instabiliteter) och sedan GPUn.
Köra en runda memtest är nog inte heller fel.

Där hade jag börjat.
Lycka till!

INget vettigt alls i eventviewer tyvärr.
Den loggar bara onormal omstart men ingen anledning.
Ingen överklockning etc, hittar inte ens någon sådan inställning, bios ser ut som det gjorde på 90talet inget fint grafiskt som jag har på andra datorer.

Testade memtest64 men kan inte vara igång så länge pga datan fryser så får inget längre test men det som går visar inga fel.
Har du något bra förslag på GPU och CPU testprogram?

Mvh
r

Permalänk
Medlem

Laddade ner senaste BIOS från https://www.acer.com/se-sv/support/product-support/Predator_P..., och i mappen ROM ligger en .CAP fil. Den borde du kunna använda för att flasha BIOS på vanligt vis. Men testa först att bara vara i BIOS ett tag så datorn inte fryser även där.

Det är rätt vanligt att datorer fryser pga defekt SSD, men det kanske inte är det som är problemet om datorn även fryser i memtest. Du skulle kunna testa köra memtest med SSDn urkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Laddade ner senaste BIOS från https://www.acer.com/se-sv/support/product-support/Predator_P..., och i mappen ROM ligger en .CAP fil. Den borde du kunna använda för att flasha BIOS på vanligt vis. Men testa först att bara vara i BIOS ett tag så datorn inte fryser även där.

Det är rätt vanligt att datorer fryser pga defekt SSD, men det kanske inte är det som är problemet om datorn även fryser i memtest. Du skulle kunna testa köra memtest med SSDn urkopplad.

Så lät den stå med BIOS igång nu och den hängde sig mao har det inget med drivisar i windows att göra utan borde vara ett hårdvarufel.

Nu blir det att prova med en annan disk inkopplad och se vad som händer.

/r

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Så lät den stå med BIOS igång nu och den hängde sig mao har det inget med drivisar i windows att göra utan borde vara ett hårdvarufel.

Nu blir det att prova med en annan disk inkopplad och se vad som händer.

/r

Kanske överhettning? Min cpu fläkt dog och jag hade samma fenomen tills jag hittade felet..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kanske överhettning? Min cpu fläkt dog och jag hade samma fenomen tills jag hittade felet..

Allt fungerar i datorn och i BIOS så håller allt bra temps men tack för inlägget.

Datorn står nu på i BIOS utan någon disk öht.

/Robin

Permalänk
Medlem

Den fryser inte alls utan någon disk i.

Köpt en ny m2 disk och det hänger sig fortfarande, testat med en satadisk och samma där.

Mao är inte HDD problemet

Körd memtest men fick inga fel där heller dock hängde sig datorn men det gjorde den på hdd test med så det säger inget.

Någon som kan rekommendera något bra program eller metod för att komma vidare?

/r

Permalänk
Medlem

kolla så inte något ligger under moderkortet, anslutningar, mät spänning, hade förra ägaren problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Köpt en ny m2 disk och det hänger sig fortfarande, testat med en satadisk och samma där.

Körd memtest men fick inga fel där heller dock hängde sig datorn men det gjorde den på hdd test med så det säger inget.

/r

Några grejer du kan testa: Koppla ur front_usb headern till chassit. Testa reseata ramen, testa kör en sticka i taget, testa varje ramslot. Reseata gpu om du inte redan gjort det, har cpun intern grafik testa köra på den. Reseata cpun (lyft kylare och öppna ILM och vicka pyttelite på cpun, stäng därefter ILM igen). Har du en extra psu liggande testa med den.

Glhf!!!

Permalänk
Medlem

Ändra inget.. prova ett starkare nät-agg först.
Nya spel har ökad belastning på ditt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

/r

Skrivet av PeterP57:

Ändra inget.. prova ett starkare nät-agg först.
Nya spel har ökad belastning på ditt system.

Det kan mycket väl vara nätaggregatet, enligt den information jag kunde hitta är orginal aggregatet på 300w (sökte på ersättningsaggregat så kanske inte så tillförlitlig information), standard ATX men det är ju lätt för dig att kolla. Är aggregatet på 300w känns det ganska klent och det kan ju vara id'e att testa med ett annat.

Glhf!

edit: ett RTX 2060 vill ha ett nätaggregat på 500w enligt nVidia, så kolla det

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Några grejer du kan testa: Koppla ur front_usb headern till chassit. Testa reseata ramen, testa kör en sticka i taget, testa varje ramslot. Reseata gpu om du inte redan gjort det, har cpun intern grafik testa köra på den. Reseata cpun (lyft kylare och öppna ILM och vicka pyttelite på cpun, stäng därefter ILM igen). Har du en extra psu liggande testa med den.

Förstår du att datorns innanmäte är helt proprietärt?

Finns inga bildutgångar på moderkortet, så hjälper föga att CPUn har iGPU. Ingen idé att vara och rota under CPUn, finns ingenting att "reseata" där.

Skrivet av [SmR]BMF:

edit: ett RTX 2060 vill ha ett nätaggregat på 500w enligt nVidia, så kolla det

Den rekommendationen bygger på att Nvidia inte vet vilka övriga komponenter som sitter i datorn.

Sweclockers testsystem med RTX 2060 drog bara 290W från väggen.

Permalänk
Medlem

Yup, väldigt vanlig lösning på problemet.
Ofta förbisett faktum.
Själv fick jag ge en gammal gpu +15 mV med hjälp av
MSI Afterburner™. Samma nät-agg.
Hackandet i spelet / maskinen försvann helt.

Till er alla med garanterat bra nät-agg :

https://www.msi.com/Landing/afterburner/graphics-cards

Alla andra avinstallerar skräpet som körs i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förstår du att datorns innanmäte är helt proprietärt?

Finns inga bildutgångar på moderkortet, så hjälper föga att CPUn har iGPU. Ingen idé att vara och rota under CPUn, finns ingenting att "reseata" där.
Den rekommendationen bygger på att Nvidia inte vet vilka övriga komponenter som sitter i datorn.

Sweclockers testsystem med RTX 2060 drog bara 290W från väggen.

Välkommen

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Det är nog att plocka bort komponenter tills datorn inte fryser.

Tyvärr är det ju inte okomplicerat att byta ut saker i den sortens färdigbyggd dator du har köpt eftersom t.ex. moderkort och nätdel inte är några standarddelar. MemTest86+ är nog det bästa standardverktyget för att testa minnen, men du säger att datorn fortsätter gå utan några lagringsenheter inkopplade.

Hur länge har du lämnat datorn så?