Chassi med molex fläktar, få ner hastighet på fläktar ?

Permalänk
Medlem

Chassi med molex fläktar, få ner hastighet på fläktar ?

Köpte en Amazon dator nyligen som länkades från fyndtråden. Blir ju lite som att köpa grisen i säcken när man handlar där ifrån ibland. Riktigt bra delar rakt igenom bygget tack @civzen, förutom chassit (se grisen). Det är ett Antec CX700 RGB Elite som har 6st. medföljande fläktar. Visade sig att dessa är kopplade med endast molex och går ju då inte att styra alls. Blir lite högljutt kan jag tycka. Det är matat från en 4-pins molex hona, sedan nån slags adapter med två pinnar (vad den nu gör ?) Till sist alla 6st fläktar kopplade på rad (3 pinnar). Skulle villja få ner hastigheten på fläktarna, men hur ? Hittade en 12v till 5v adapter här, ser ju inte ut som den jag redan har. Hittade även en adapter med nåt motstånd. Vet inte om dessa funkar, eller om dom tom. kan vara dåliga för psu:n ? Tillgängligheten på dessa ser mindre bra ut.

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Ta den första utan motstånd. Den bara bytar plats på 12 och 5v. Slipper du något motstånd som blir jättevarmt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ta den första utan motstånd. Den bara bytar plats på 12 och 5v. Slipper du något motstånd som blir jättevarmt.

Problemet var att den adaptern på 12v > 5v jag länkade till var den enda jag hittade samt var out of stock.

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Dom fläktarna kommer hemsöka dig framöver. Molex e kass lösning och dom lär inte vara premium. Istället för att köpa adapterar och klydda. Känns som du bör byta dem igentligen.

https://www.amazon.se/TR-TL-C12CW-S-datorfl%C3%A4kt-S-FDB-b%C...

Köp 2 paket sådana så får du PWM och temperaturstyrda fläktar istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Dom fläktarna kommer hemsöka dig framöver. Molex e kass lösning och dom lär inte vara premium. Istället för att köpa adapterar och klydda. Känns som du bör byta dem igentligen.

Håller med byt ut skiten. Allt som inte är följer de standarder som finns är bara problem.
Dock så verkar ju det chassit komma med några "Reverse" fläktar, men det är väl mer en estetisk fråga då de länkade inte är det.
Du kan behöva några splitters av något slag om inte moderkortet har många uttag för fläktar. Men de är inte heller så farligt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Håller med byt ut skiten. Allt som inte är följer de standarder som finns är bara problem.
Dock så verkar ju det chassit komma med några "Reverse" fläktar, men det är väl mer en estetisk fråga då de länkade inte är det.
Du kan behöva några splitters av något slag om inte moderkortet har många uttag för fläktar. Men de är inte heller så farligt dyra.

Behövs inte. Dessa har (iaf på 92mm som jag har framför mig, och på unboxning video på nätet av 120mm) länk på varje fläkt så man kan daisychaina. 2x178kr för att få bättre kvalite på fläktar, med RGB styrning som e standard och PWM hastighets reglering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Behövs inte. Dessa har (iaf på 92mm som jag har framför mig, och på unboxning video på nätet av 120mm) länk på varje fläkt så man kan daisychaina. 2x178kr för att få bättre kvalite på fläktar, med RGB styrning som e standard och PWM hastighets reglering.

Försökte hitta information om det, men fanns tyvärr bara "actionbilder" på Thermalrights hemsida som inte gav någonting.
Men absolut ett kap om det är så.
Så tummen upp för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Försökte hitta information om det, men fanns tyvärr bara "actionbilder" på Thermalrights hemsida som inte gav någonting.
Men absolut ett kap om det är så.
Så tummen upp för dessa.

https://www.youtube.com/watch?v=_NdsAxoLn9k

Dom visar där att dom har det. Gäller både 4-pin och RGB kablen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

På sikt så blir det väl kanske ett byte, men hade velat få till en sänkning av hastigheten som en snabblösning. Trodde i min enfald att det bara vara att hitta en sån adapter 12v>5v , vilket kanske inte var det lättaste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

På sikt så blir det väl kanske ett byte, men hade velat få till en sänkning av hastigheten som en snabblösning. Trodde i min enfald att det bara vara att hitta en sån adapter 12v>5v , vilket kanske inte var det lättaste.

Teoretiskt sett så är det ju inte svårare än att koppla om en Molexkontakt. Alternativt skaffa en adapter.

Frågan är ju sedan, fungerar ens fläktarna vid 5V?
Efter att ha grävt runt lite på Antecs hemsida, så hittar jag dock inte den specifika modellen, men de har liknande som vill ha minst 7V.

Permalänk
Medlem

Tack för tråden, hämtade min dator igår och har irriterat mig på högt fläktljud och att det inte går justera belysningen. Dock kunde man på lilla knappen bredvid power slå av/på belysningen på den bakre, men thats it, resterande fläktar är dumma i huvudet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Tack för tråden, hämtade min dator igår och har irriterat mig på högt fläktljud och att det inte går justera belysningen. Dock kunde man på lilla knappen bredvid power slå av/på belysningen på den bakre, men thats it, resterande fläktar är dumma i huvudet!

Har du ett moderkort 3-pin RGB (ARGB/DRGB) ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Har du ett moderkort 3-pin RGB (ARGB/DRGB) ?

Ja, det finns. Är ett MSI Pro B760-P Wifi.
Manual >> https://download-2.msi.com/archive/mnu_exe/mb/PROB760-PWIFIDD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

https://www.youtube.com/watch?v=_NdsAxoLn9k

Dom visar där att dom har det. Gäller både 4-pin och RGB kablen.

Dessa såg ju intressanta ut. Tack för tipset. Står två olika artiklar i youtubebeskrivningen men lyckas bara hitta TL-C12CW-S. 199:- för ett 3-pack på Amazon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ligger väl i köpläge för att byta fläktarna. Jag har dock ingen koll på hur det funkar med ARGB och att koppla fläktarna. Har läst mig fram att fläktarna ska ha en sk. daisychain funktion så man ska kunna koppla ihop flera fläktar och koppla till en sån port. Moderkortet ska ha två portar om jag inte fattat fel.Moderkortet är ju ett MSI Pro B760-P Wifi, manual Fläktarna jag har kollat på är dessa och kostar 199:- för ett 3-pack så blir ju x2 för min del. Passar dessa två ihop blir min då ganska uppenbara fråga ? Tack på förhand

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bläjd:

Jag ligger väl i köpläge för att byta fläktarna. Jag har dock ingen koll på hur det funkar med ARGB och att koppla fläktarna. Har läst mig fram att fläktarna ska ha en sk. daisychain funktion så man ska kunna koppla ihop flera fläktar och koppla till en sån port. Moderkortet ska ha två portar om jag inte fattat fel.Moderkortet är ju ett MSI Pro B760-P Wifi, manual Fläktarna jag har kollat på är dessa och kostar 199:- för ett 3-pack så blir ju x2 för min del. Passar dessa två ihop blir min då ganska uppenbara fråga ? Tack på förhand

Moderkortet har en 12v rgb port och en 5v Argb port.

Tror de där fläktarna använder 5v Argb porten men inte helt säker.

12v porten är en äldre standard och troligen bara där för kompabilitet med äldre fläktmodeller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Där är för 178kr. Du dasiy-chain kopplar fläktarna med RGB kopplingen som ser ut såhär.

Tänk på att !inte! daisy-chain fläktar som inte sitter på samma "ställe". Dvs. Har du t.ex. 3x120mm fram och 1x120mm bak, så kan du koppla ihop dom fram, så dom styrs identiskt, men inte den där fram t.ex.

Visa signatur