Nvidia Geforce RTX 5090: Utmärkt kort för dig som har råd

Permalänk
Medlem

inte jättelätt att hitta en psu som är kostnadsmässigt bra i pris för att driva ett 5090. De måste minst ha 1200w 80+ Platinum and ATX 3.1 med PCIe Gen 5.1. Dom är ganska dyra

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

inte jättelätt att hitta en psu som är kostnadsmässigt bra i pris för att driva ett 5090. De måste minst ha 1200w 80+ Platinum and ATX 3.1 med PCIe Gen 5.1. Dom är ganska dyra

Duger denna.

https://www.inet.se/produkt/6906530/nzxt-c1200-1200w-atx-3-1-...

Permalänk

NZXT rekommenderar själva den för 5090/5080 så den bör fungera

With the flagship RTX 5090 requiring a system power of 1000 watts and a total graphics power of 575 watts, you need a PSU that can handle power spikes and enough headroom for additional connected components. The C1500 Platinum and C1200 Gold are more than capable of meeting these demands. Here’s our PSU recommendation for each of the new RTX 50 Series:

RTX 5090: C1500 Platinum or C1200 Gold
RTX 5080: C1200 Gold or C1000 Gold
RTX 5070 Ti: C1000 Gold or C850 Gold
RTX 5070: C850 Gold

Källa: https://nzxt.com/news/get-your-pc-ready-for-nvidia-geforce-rt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Fast det är inte vad dom visar, dom visar upskalning till kanske 65fps och sedan 4XFG på det. Borde nog fungera bra. Högre FPS och mindre latens än jag har spelat igenom spelet på mitt 4090 iallafall. Och det fungerade bra för mig då.

Skrivet av doedskarpen:

Fast för att vara rättvis är det väl snarare att ta det från 28fps till typ 60fps med upskalning, och sedan ta det från 60 fps till 200+ med frame gen. För även om du genererar 3 extra frames för varje "riktig" frame i 30fps så innebär ju det en teoretisk maxgräns på 120fps.

Utan att ha testat det så får jag säga att jag faktiskt tycker det låter intressant. 60fps med DLSS uppskalning istället för 30fps native känns som ett rätt självklart val, och jag skulle tro att 240fps med 4x FG istället för 60fps utan vore en bättre upplevelse för mig med en 240hz monitor, även om jag inte skulle förvänta mig att det vore lika responsivt som en e-sport shooter.

Ja, ni har såklart rätt. En tankevurpa där av mig med det exemplet. Står för det andra i inlägget dock, dvs när fps är tillräckligt högt för bra FG så ger inte FG så mycket om man inte sitter med en skärm med 240Hz eller högre.

Permalänk
Medlem

nej, de där är bara guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

nej, de där är bara guld

Och?

Dessa då?

https://www.inet.se/produkt/6906788/antec-hcg-pro-1200w

https://www.inet.se/produkt/6906654/asus-rog-strix-1200w-plat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Han stog och drog kommentarer som "jag som är supertechguru kan se små defekter om jag kollar noga och vet vad jag letar efter men spelare kommer inte märka skillnad, så bra är det!".

Det stämmer väl för det mesta? En average joe ser inte skillnad på 1080p vs 4k på sin TV.
Dom flesta gamers kommer inte ha större problem med artefakter eller latens, och under bra förhållanden alltså över 80fps bas så funkar frame gen bra för även ''hardcore gamers''.
Så ser inga problem med hans kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PederBejegard:

NZXT rekommenderar själva den för 5090/5080 så den bör fungera

With the flagship RTX 5090 requiring a system power of 1000 watts and a total graphics power of 575 watts, you need a PSU that can handle power spikes and enough headroom for additional connected components. The C1500 Platinum and C1200 Gold are more than capable of meeting these demands. Here’s our PSU recommendation for each of the new RTX 50 Series:

RTX 5090: C1500 Platinum or C1200 Gold
RTX 5080: C1200 Gold or C1000 Gold
RTX 5070 Ti: C1000 Gold or C850 Gold
RTX 5070: C850 Gold

Källa: https://nzxt.com/news/get-your-pc-ready-for-nvidia-geforce-rt...

Kommer säkert folk som säger de kan köra 5090 på sitt super duper 850w psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kommer säkert folk som säger de kan köra 5090 på sitt super duper 850w psu

Med tanke på att 5090 med OC +9800x3d drar 730w från väggen så är det helt rimligt att det fungerar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på att 5090 med OC +9800x3d drar 730w från väggen så är det helt rimligt att det fungerar

Det kan ändå utlösa OCP, samt att det inte är hälsosamt eller effektivt för nätdelen att köra på så hög last kontinuerligt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan93:

Det stämmer väl för det mesta? En average joe ser inte skillnad på 1080p vs 4k på sin TV.
Dom flesta gamers kommer inte ha större problem med artefakter eller latens, och under bra förhållanden alltså över 80fps bas så funkar frame gen bra för även ''hardcore gamers''.
Så ser inga problem med hans kommentarer.

En avarage joe köper inte grafikkort för 35000kr..... Tror du Linus stog och testade Switch 2 på en HD ready Tv eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maximo:

En avarage joe köper inte grafikkort för 35000kr.....

5070 har ju iofs också stöd för 4x FG... Och 5060 lär också ha det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det kan ändå utlösa OCP, samt att det inte är hälsosamt eller effektivt för nätdelen att köra på så hög last kontinuerligt.

Mvh

Absolut med ocp men livslängd att köra på 80% last borde vara okej?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

En avarage joe köper inte grafikkort för 35000kr..... Tror du Linus stog och testade Switch 2 på en HD ready Tv eller?

Det är sant men du behöver inte överdriva och ljuga. det är inte 35000kr. För övrigt Linus testade FG under bra förhållanden i kort tid med specifika inställningar som han inte fick ändra, och gav en åsikt där i princip alla reviewers håller med om, hyffsat hög start fps = funkar bra. Ändå säger du att han är köpt. Nu måste jag börja undra om du är underbegåvad eller vart kommer du ifrån med dessa kommentarer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja, ni har såklart rätt. En tankevurpa där av mig med det exemplet. Står för det andra i inlägget dock, dvs när fps är tillräckligt högt för bra FG så ger inte FG så mycket om man inte sitter med en skärm med 240Hz eller högre.

Och det måste man ju hålla med om. För att få ut riktigt bra 4xFG är nog 240hz skärm nödvändigt. Om jag nu skaffar ett 5000 serie kort skall det bli mycket intresant iallafall för jag sitter med en 240hz idag och kommer inte i närheten av det i singleplayerspel.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Just nu lutar det tyvärr mer mot ett 5080 pgr av hur mycket ström 5090 drar mm. Jag är dock lite ambivalent eftersom 5080 endast har 16 gb Vram . Jag funderar på att bygga en ny dator med 5080 och sedan sälja det om två år och köpa 6090 om det är ett bättre kort på alla plan.

Jag tror att RTX 5080 kommer vara ett utmärkt kort för kommande 2-4 år åtminstone, sen kan du givetvis sälja det.

Jag instämmer i strömförbrukningen för RTX 5090, de borde ha använt två st 12VHPWR kontakter och fördelat lasten, det känns inte tryggt med 600-700W genom endast en.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan93:

Det är sant men du behöver inte överdriva och ljuga. det är inte 35000kr. För övrigt Linus testade FG under bra förhållanden i kort tid med specifika inställningar som han inte fick ändra, och gav en åsikt där i princip alla reviewers håller med om, hyffsat hög start fps = funkar bra. Ändå säger du att han är köpt. Nu måste jag börja undra om du är underbegåvad eller vart kommer du ifrån med dessa kommentarer?

Det ser ut som korten kommer landa på dom priserna Proshop 5090, den andra halvan kan du behålla för dig själv nästa gång.

Permalänk
Medlem

MFG verkar inte vara någon höjdare.

https://youtu.be/B_fGlVqKs1k?si=uv1Z59gzNlkAFj6U

Edit: en blandad påse kan man väl säga.

Permalänk

Det borde det ju vara

Skrivet av Zemlan:

Sen när har gaming överlag varit för alla? Att man får anpassa sig eller rentav avstå det helt beroende på den egna ekonomiska situationen är ju inget nytt. Precis som typ alla hobbies.

Gaming är lyxkonsumtion och ska inte ses som något annat. Det ligger alltså ordentligt lågt på listan över saker man bör oroa sig över, speciellt om man har soc eller är arbetslös.

Sen blir ju bilden extra skev om man kikar på den bästa och dyraste hårdvaran. Bara ha en dator för att kunna pyssla med gaming kostar inte skjortan och är klart mer tillgängligt. Man får bara sänka inställningar, köra i lägre upplösning, kanske inte kan ge sig på de senaste spelen osv.

Speciellt nu med indie-spel osv som ofta inte är så krävande är ju marknaden för mer lättdrivna spel och även saker som emulering större än någonsin.

Gaming borde ju vara för alla, att den som vill ska kunna lira och ha en okay rigg att lira på. Men men, det är ju inte så det är. Jag menade väl inte heller att kunna spela med högsta inställningar på allt. Men för att kunna lira drägligt. Så bör man ju ha ett okay grafikkort, moderkort och ram minnen. Sådant som kostar pengar, utav helvete. Tycker det är synd bara att det är så. Nåja. Det är ju som det e. Ha en fortsatt trevlig dag

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

MFG verkar inte vara någon höjdare.

https://youtu.be/B_fGlVqKs1k?si=uv1Z59gzNlkAFj6U

Edit: en blandad påse kan man väl säga.

HuB har ju ingen trovärdighet. Låt det mogna, DLSS 4 verkar folk älska.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Antec`n är okey,

asus har bara PCIe 5.0. inte 5,1!

Antec har jag lite dålig koll på. De kan vara ett sånt där märke som har jätte bra saker av vissa saker. kanske jätte bra psu up till 600 watt men resten är skit. Lös nu detta! De behöver inte vara så! Men jag skulle känna mig säkrare med ett märke som är mera tillförlitligt och mera köpt av flera användare.

Asus är ju förresten ett sådant märke som har problem med mycket och är bra på mycket.

Vi har ju denna men den är ju så dyrrrr.
https://www.inet.se/produkt/6906748/seasonic-prime-tx-1600w-a...

Permalänk
Medlem

Det här visar vilken gimmick multi frame generation är.

Så sjukt dåligt av Nvidia.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det här visar vilken gimmick multi frame generation är.

Så sjukt dåligt av Nvidia.

https://youtu.be/B_fGlVqKs1k

Filmen är länkad 3 gånger i denna tråden redan. Och nej det är inte sjukt dåligt, det blir bättre med tiden. HuB är pinsamma om man ska vara ärlig.
Det hatades på DLSS också, idag är det älskat, version 4 verkar vara en riktig succe. FG blir säkert bättre med tiden det också.

Förstår inte varför ni som uppenbarligen inte är intresserade ska försöka smutskasta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Filmen är länkad 3 gånger i denna tråden redan. Och nej det är inte sjukt dåligt, det blir bättre med tiden. HuB är pinsamma om man ska vara ärlig.
Det hatades på DLSS också, idag är det älskat, version 4 verkar vara en riktig succe. FG blir säkert bättre med tiden det också.

Förstår inte varför ni som uppenbarligen inte är intresserade ska försöka smutskasta.

Sluta försvara ett multimiljards-företag som Nvidia. Det här är en gimmick 100 %. Kolla på videon så förstår du.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Sluta försvara ett multimiljards-företag som Nvidia. Det här är en gimmick 100 %. Kolla på videon så förstår du.

Gimmick eller ej? Vem bryr sig, ju mer godis du får desto bättre.

Ingen tvingar dig att använda det.

Blir bara så trött på dessa eviga kommentarer på folk som aldrig testat det själv och således inte ska uttala sig om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nu har jag visserligen kollat på filmen men det behövs inte. Alla vet att HUB inte gillar Nvidia Frame gen, det är så varenda gång dom gör en video på ämnet. När jag kör frame gen får jag inte alls den upplevelsen den här mannen förmedlar.

Alla får ju givetvis tycka vad dom vill, men den kanalen sitter inte med någon form av sanning i ämnet. Precis som att typ 10% av alla som spelar följer deras rekommendationer vad gäller inköp av grafikkort. Det betyder inte att dom har fel, men det betyder att dom har en smal publik med speciella krav. I 5090 recensionen som gjordes häromdagen kunde man ju inte ha några 4k RT tester, för kortet dom testade klarade tydligen inte av det. Helt annorlunda hur man nomalt sett kör ett 5090 förståss, men helt rätt ur deras synvinkel. Dom har en publik som inte gillar uppskalning, det måste respekteras.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på honom..

Det där Guld och Platina är en certifiering hur effektivt nätaggregatet är.

Du skulle kunna köra på ett Bronze. Den drar bara lite mer ström från väggen.

Däremot ju högre man går i den där effektivitet-certifieringen desto högre kvalitet är det på andra delarna i nätaggregatet så som kondensatorerna och fläkt osv.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

I 5090 recensionen som gjordes häromdagen kunde man ju inte ha några 4k RT tester, för kortet dom testade klarade tydligen inte av det. Helt annorlunda hur man nomalt sett kör ett 5090 förståss, men helt rätt ur deras synvinkel. Dom har en publik som inte gillar uppskalning, det måste respekteras.

Menar du MSI Suprim? De testade 6 RT-spel i sin 5090-recension, men precis som SweC (och sannolikt många andra) så är tester av partnerkort nedskalade och fokuserar på värme/ljud mer än prestanda, så därav väldigt få speltester. Prestandaskillnaden är ju ändå inte så stor, och lär vara relativt konstant mellan olika spel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Gimmick eller ej? Vem bryr sig, ju mer godis du får desto bättre.

Ingen tvingar dig att använda det.

Blir bara så trött på dessa eviga kommentarer på folk som aldrig testat det själv och således inte ska uttala sig om det.

Du har inte heller testat det. Däremot har vi båda sett det klart och tydligt framför oss i videon så det är det vi utgår ifrån. Och där ser det ju katastrofalt dåligt ut.

Skrivet av Lussarn:

Nu har jag visserligen kollat på filmen men det behövs inte. Alla vet att HUB inte gillar Nvidia Frame gen, det är så varenda gång dom gör en video på ämnet. När jag kör frame gen får jag inte alls den upplevelsen den här mannen förmedlar.

Alla får ju givetvis tycka vad dom vill, men den kanalen sitter inte med någon form av sanning i ämnet. Precis som att typ 10% av alla som spelar följer deras rekommendationer vad gäller inköp av grafikkort. Det betyder inte att dom har fel, men det betyder att dom har en smal publik med speciella krav. I 5090 recensionen som gjordes häromdagen kunde man ju inte ha några 4k RT tester, för kortet dom testade klarade tydligen inte av det. Helt annorlunda hur man nomalt sett kör ett 5090 förståss, men helt rätt ur deras synvinkel. Dom har en publik som inte gillar uppskalning, det måste respekteras.

De använder uppskalning i videon och alla deras recensioner. De tycker att DLSS 2 som introducerade bättre uppskalning är en riktigt bra funktion.

Så det du säger stämmer inte och du ljuger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Så det du säger stämmer inte och du ljuger.

Ljuga betyder att man har intentionen att vilseleda, vilket jag inte hade. Att ha fel är en annan sak, vilket jag kan ha haft. Har för mig att dom inte körde RT i 4K iallafall, och har för mig att mannen sa att 5090 inte klarade av det. Men jag kanske hörde fel.

edit:
"I didn't test 4K raytracing performance because most titles see very poor and almost always unplayable performance at 4k, even with upscaling"

Så sade han tydligen. Jag har personligen kört dom där liren i 4k raytracing på ett 4090, så jag vet inte varför det inte skulle fungera på 5090. Men enligt de parametrar man kör på Hardware Unboxed så går det helt enkelt inte, men det är inte så jag och många andra spelar iallafall.

Visa signatur

- 5090