Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så har det fungerat sedan "stan brann" ringer du in och säger upp så kommer du få ett erbjudande för att förbli kund.

Det fungerade inte alls för mig med Tele2 på mobilsidan. De höjde månadsavgiften med typ 50kr per år tills jag tröttnade. ”Vi har inte längre möjlighet att erbjuda priser på den gamla nivån”

Det var dock typ 10 åt jag hade rabatten, så kanske inte helt orimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så har det fungerat sedan "stan brann" ringer du in och säger upp så kommer du få ett erbjudande för att förbli kund.

Jo, men förra året var "erbjudandet" min sambo fick knappt någon rabatt alls.

Skrivet av underd0g76:

Fungerar detta om man bor i hus med bara coax? Vågar inte ringa och hota med att säga upp något när Tele2 är den enda leverantören.

Funkade för mig.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Fick precis höra att man kan teckna 300/300 med fibercoax här hemma, normalt är ju 300/10.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Fick precis höra att man kan teckna 300/300 med fibercoax här hemma, normalt är ju 300/10.

Du kan troligen få upp till 1200/1200 , sybkrona hastigheter är det nya normala men inte till alla samtidigt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

om fastigheten uppgraderats till 10g som Tele2 kallar det så bör du kunna få upp till 1200/1200 men det får du fråga dig till verkar det som..

Permalänk
Medlem

Hej! Som många andra här i forum så sitter man med koax har idag 1200/100

Har tillgång c3 och c4 hub (vilken ska jag välja på bridge mode) för minst problem

Den router jag ska köra med är Asus TUF-ax6000

Har ställ in Comhem routern på bryggat läge utan resultat. Står bara ansluten utan internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av diegito:

Hej! Som många andra här i forum så sitter man med koax har idag 1200/100

Har tillgång c3 och c4 hub (vilken ska jag välja på bridge mode) för minst problem

Den router jag ska köra med är Asus TUF-ax6000

Har ställ in Comhem routern på bryggat läge utan resultat. Står bara ansluten utan internet

C4 har väl inte stöd för mer än 1 Gbit/s så den går ju i så fall rimligen bort direkt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej är det någon här som upplever packetloss varje 5 minut till 10 minuter på andra hoppet ibland på tredje hoppet via pingplotter eller winmtr tele2 fiber bor i Uppsala någon som upplever samma sak?

Permalänk
Medlem

@OSWE tappar du nästan lika många paket på resterande hopp efter de första switcharna som är Tele2?

Det kan nämligen vara normalt då en ISP accesswitch får lov att nedprioritera ICMP för viktigare trafik.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut iallafall är inte helt haj på detta med pingplotter saken och winmtr vet inte om det ska se ut sådär om det är normalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSWE:

Såhär ser det ut iallafall är inte helt haj på detta med pingplotter saken och winmtr vet inte om det ska se ut sådär om det är normalt <Uppladdad bildlänk>

Om jag inte ser helt galet verkar du tappa paket redan mot första hoppet vilket är router/modem. Kör du trådlöst?

Permalänk
Hedersmedlem

@OSWE @underd0g76 Visst verkar det vara (extremt hög!) paketförlust till routern, men det är ju ingen paketförlust till slutmålet, så det är inget att oroa sig för. Routrarna på vägen prioriterar som nämnt ner paketen till förmån för "riktig" trafik.

Visserligen skumt att ha 50% till routern, men om allting verkar fungera ändå så bör det vara lugnt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSWE:

Såhär ser det ut iallafall är inte helt haj på detta med pingplotter saken och winmtr vet inte om det ska se ut sådär om det är normalt <Uppladdad bildlänk>

ser bra ut, inge packetloss

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Okej så du tycker att det ser normalt ut eller? det jag kan känna av är att det är segt ibland att komma in till vissa sidor ibland står det och bara laddar och måste uppdatera sidan igen sen kommer jag in detta är blandade sidor jag brukar vara inne på men när jag är hemma hos mina svärföräldrar när jag testar detta hemma hos dom med dessa tester så blir det inte samma fel med packetloss på hop 2 dom bor inte alls långt från mig och dom kör samma internet levenrantör som mig tele2 fiber med likadan fiberkonverter som mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Om jag inte ser helt galet verkar du tappa paket redan mot första hoppet vilket är router/modem. Kör du trådlöst?

Jag kör via ethernet sladd direkt mot routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@OSWE @underd0g76 Visst verkar det vara (extremt hög!) paketförlust till routern, men det är ju ingen paketförlust till slutmålet, så det är inget att oroa sig för. Routrarna på vägen prioriterar som nämnt ner paketen till förmån för "riktig" trafik.

Visserligen skumt att ha 50% till routern, men om allting verkar fungera ändå så bör det vara lugnt.

Inget vad jag känner av så det kanske är normalt att den ger packet loss hela tiden jag har provat pinga till routern utan några problem så

Permalänk
Medlem

Uppdatering från sist.
Köpte en annan router istället har bryggt kör nu på en asus RT-BE92U
tillsammans med asus PCE-be92bt wifi 7 adapter

fyfan maxhastighet 1241/ 102 mbit/s
Riktigt imponerande snabbare än kabel anslutning

Permalänk
Medlem

Fick mail att mitt 300/10 abo skulle upphöra och uppgraderas till deras 1000/100. Varför dom inte lägger mig på deras 500/50 kan man ju undra. Jag beställde nu 500/50 istället för 149kr/mån efter gruppavtal rabatten.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Enligt Tele2 så kommer 1200 tjänsten att ersättas med Premium 1000

https://www.tele2.se/bredband

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte kunnat byta bort Tele2 som operatör på telefonen. Varenda gång jag försöker portera till annan operatör så får man bara "okänt fel".
Enligt Comviq så är det en låsning hos Tele2.
Hos Tele2 hävdar de att det inte går att flytta förrän det är 30 dagar kvar på mitt abonnemang (vilket i mitt fall är 30 dagar innan abonnemanget stängs av då jag inte ville förlänga hos dem).
Det är jobbigt att vara klämd tills jag får skiten löst men än så länge går det inte att flytta trots att det är 30 dagar kvar från idag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har fortfarande inte kunnat byta bort Tele2 som operatör på telefonen. Varenda gång jag försöker portera till annan operatör så får man bara "okänt fel".
Enligt Comviq så är det en låsning hos Tele2.
Hos Tele2 hävdar de att det inte går att flytta förrän det är 30 dagar kvar på mitt abonnemang (vilket i mitt fall är 30 dagar innan abonnemanget stängs av då jag inte ville förlänga hos dem).
Det är jobbigt att vara klämd tills jag får skiten löst men än så länge går det inte att flytta trots att det är 30 dagar kvar från idag.

Har du ingen aktiv bindningstid kan du portera ut numret när du vill - allt annat är skitsnack. Har du bindningstid och du har sagt upp abonnemanget till samma datum som bindningstiden går ut så måste du be nya operatören att göra nummerflytten EFTER det datumet.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Punchboll:

Jag fick det här "förslaget"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Har du ingen aktiv bindningstid kan du portera ut numret när du vill - allt annat är skitsnack. Har du bindningstid och du har sagt upp abonnemanget till samma datum som bindningstiden går ut så måste du be nya operatören att göra nummerflytten EFTER det datumet.

Har ingen bindningstid och har inte haft det på flera år. Däremot ska mitt abonnemang försvinna då de vill tvinga på mig ett abbonemang med bindningstid som jag inte vill ha. Därför måste jag teckna ett nytt innan slutet på februari för annars brinner mitt telefonnummer inne.
Så därför är jag lite klämd helt enkelt. :/

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Orkar inte läsa igenom alla 458 sidor av förklarliga skäl men funderar på hur det funkar med "3 hål i väggen" sedan Tele2 köpte upp Comhem? Har varit i kontakt med Tele2 som säger att linan inte längre är i drift, men jag vill ju ha internet hemma så funderar på om jag kanske bara inte fick tag på rätt person på supporten.
Varför skulle Tele2 klippa Coax fibern i samband med uppköp om de inte dragit ut ordentlig fiber? De hade väl tjänat pengar oavsett?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

https://i.imgur.com/KzFvqXx.png

Hutlösa priser.
Betalar nu 399kr för 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Med tanke på att deras nyaste modem + router som de använder inte längre har ett interface snabbare än 1 Gbit/s (dvs. i praktiken runt 940-950 Mbit/s) så är det kanske inte så förvånande.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har ingen bindningstid och har inte haft det på flera år. Däremot ska mitt abonnemang försvinna då de vill tvinga på mig ett abbonemang med bindningstid som jag inte vill ha. Därför måste jag teckna ett nytt innan slutet på februari för annars brinner mitt telefonnummer inne.
Så därför är jag lite klämd helt enkelt. :/

Då tolkar jag det här som att du har avböjt det nya avtalet och att ditt nuvarande då automatiskt kommer att avslutas (eftersom att det inte erbjuds längre). Det du behöver göra är att be Comviq flytta ditt nummer EFTER avslutsdatumet. Då bör din förfrågan om nummerflytt bli godkänd. Tvyärr kan det tidigast göras den 3e mars, om avslutet är 28e FEB.

Vill du inte vara utan ditt nummer under helgen måste du ligga på Tele2 att öppna upp nummret för portering, det kan dom lösa oavsett vad dom säger till dig.

Förmodligen ligger en pågående ändring eller annan flagga i Tele2s system vilket gör att alla förfrågningar om nummerflytt blir nekade.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Då tolkar jag det här som att du har avböjt det nya avtalet och att ditt nuvarande då automatiskt kommer att avslutas (eftersom att det inte erbjuds längre). Det du behöver göra är att be Comviq flytta ditt nummer EFTER avslutsdatumet. Då bör din förfrågan om nummerflytt bli godkänd. Tvyärr kan det tidigast göras den 3e mars, om avslutet är 28e FEB.

Vill du inte vara utan ditt nummer under helgen måste du ligga på Tele2 att öppna upp nummret för portering, det kan dom lösa oavsett vad dom säger till dig.

Förmodligen ligger en pågående ändring eller annan flagga i Tele2s system vilket gör att alla förfrågningar om nummerflytt blir nekade.

Jag lyckades lösa det. Inte via Tele2 för de totalvägrade ens se åt det.
När jag tackade nej till abonnemanget så fanns det ett slutdatum för numret. Comviq var tvungen att ta bort avstängningen av abonnemanget och kunde sedan flytta det. Det ser ut att kunna vara flyttat redan till nästa vecka.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

https://i.imgur.com/KzFvqXx.png

Fick också mail från dom idag. +20 kr för mitt nuvarande 600/50, från 609 till 629 kr (som för inte så längesedan kostade 399 kr).

Sitter tyvärr fast i en hyresrätt med co-ax så har inte så mycket annat val än att bita igen och ta det i arslet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fick också mail från dom idag. +20 kr för mitt nuvarande 600/50, från 609 till 629 kr (som för inte så längesedan kostade 399 kr).

Sitter tyvärr fast i en hyresrätt med co-ax så har inte så mycket annat val än att bita igen och ta det i arslet.

Kul att veta att man snart också har mail från Tele2 i inboxen. Har dina tjänster förbättrats avsevärt de senaste gångerna de höjt priset? De ljuger - det är aldrig några förbättringar för kunden, det är förbättringar för Tele2's ägare varje gång priserna höjs.