Bugg i Windows 11-uppdatering slår ut ljudenheter

Permalänk
Melding Plague

Bugg i Windows 11-uppdatering slår ut ljudenheter

Uppdateringen kan dock rullas tillbaka om bekymmer uppstår

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Glad att jag har hållit tillbaka uppdateringen än så länge.

Permalänk
Medlem

Alltså jösses, sker det nånsin nåt bra med Windows längre, eller är det SweC som har tagit på sig negativkepsen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Glad att jag har hållit tillbaka uppdateringen än så länge.

Om du menar 24H2 så verkar ju detta påverka 23H2 också:

Citat:

Ta bort KB5050009 för 24H2-versionen eller KB5050021 om du kör 23H2-versionen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kan vi även få info om vad uppdateringarna tillför? Inte bara buggarna? Nog för att det är bra med den infon. Skrivet i all välmening.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Oj, nu fick jag svar på några av mina ljudproblem i Windows 11. Tyvärr är man låst till Windows 11 på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Kan vi även få info om vad uppdateringarna tillför? Inte bara buggarna? Nog för att det är bra med den infon. Skrivet i all välmening.

En milslång lista mer eller mindre kritiska säkerhetsfixar varje månad är väl huvudanledningen att folk installerar uppdateringar öht.
(Samma gäller ju för den delen MacOS, Ios, Android...)

Se t.ex. sammanställning här för Windows januari-uppdatering 2025: https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-jan...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Alltså jösses, sker det nånsin nåt bra med Windows längre, eller är det SweC som har tagit på sig negativkepsen?

Om du syftar på Windows 11 så är det korta svaret nej.

Windows 10 var verkligen den stora Problemlösaren, kanske då särskilt för oerfarna användare som inte klarade att tweaka Windows själva. Sedan Windows 11 kom ut har det varit en kräftgång mellan olika perioder av mer eller mindre allvarliga problem. Sen är det nog antagligen gamers och power users som lidit mest av det, den genomsnittliga surf & mail-användaren har väl antagligen primärt drabbats av alla icke-valbara UI-för[ändringar/sämringar].

Det vore kul om vi snart kom till en stabil Windows 11 utan massa glitchar som åtminstone jag personligen förknippar med något man lägger krut på att jobba bort i beta-stadiet. Nu är vi snart 4½ år efter release, och det känns tämligen absurt att världens största desktop-OS fortfarande verkar vara i beta.

Permalänk
Medlem

fixa en bugg och fixen pajja andra grejor.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Man blir ju inte super taggad på att byta från Windows 10, med alla dessa problem i 11 som det konstant rapporteras om.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Undrar om denna även är det som gör att vi har flertalet kunddatorer där mikrofonerna slutat fungera.
Lenovo Laptops Intel/Realtek-ljudkort.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Har ingen fungerande mikrofon (extremt låg input) på min Thinkpad T14 Gen1 sedan vi fick Windows 11 23H2 på jobbet.

Finns idag ingen annan fix än att köra med externt ljudkort via just USB.

Får väl ny laptop lagom till att vi går över till 24H2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Man blir ju inte super taggad på att byta från Windows 10, med alla dessa problem i 11 som det konstant rapporteras om.

Bytte själv till Windows 11 på primära gamingburken i helgen, annars kört på jobbet i åratal. Att sitta och köra olika desktop-appar mot fjärrskrivbord är inte ett bra mått på hur väl W11 fungerar, vilket tycks vara bedömningsunderlaget för på tok för många, och kanske särskilt inte när man har en dedikerad IT-avdelning som tar hand om alla problem.

Det är ju alltid en viss inlärningskurva att byta Windows-version, tror det finns några som fastnar där, att "det nya Windows är skit" för att de personligen inte kan det lika väl som föregångaren. Sen verkar det finnas en oerhörd mängd som avfärdar ALL kritik mot Windows med att de som klagar tillhör gruppen som inte vill/orkar/kan ta inlärningskurvan, vilket snabbt bli tröttsamt att argumentera emot.

Det finns absolut märkbara förbättringar under skalet i W11, även om potentialen av dem kanske inte har kommit till sin rätt ännu, och det är väl egentligen där jag känner att det är väldigt konstigt att Microsoft har gått från stabiliteten i W10 till detta regelbundet återkommande knäppa-gylfen-med-boxhandskar-fummel. Windows skulle också kunnat erbjuda kunderna MYCKET större flexibilitet med sitt UI än man har nu. Här behövs attitydjustering av modellen trubbigt våld mot MS-basen (istället för användarbasen).

Det känns mest som att någon bestämt ett arbiträrt nummer för hur många förändringar nya versionen ska ha, och sen har man släppt lös horder av inhyrda programmerare som fått spotta sitt digitala spott i den gigantiska spottkopp vi nu känner som Windows 11.

Permalänk
Medlem

På tal om ljudbugg.
TVn kajkade ur igår när det strulade med Telia. Efter att TVn tappade anslutningen så slutade ljudet att spelas upp. Inget fungerade. Var tvungen att rycka strömsladden.
Känns som lagom stabil mjukvara.

Tittar via rpi4 libreelec(kodi)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vad fan är det för jävla praktikanttomtar som kodar uppdateringarna nu för tiden egentligen? Har inte påverkats av denna uppdatering, men när jag uppdaterade till 24H2 så har ljudet spökat en hel del. T.ex. så tar det upp emot 10 sekunder för mina bluetooth-högtalare att komma igång, medan innan uppdateringen skedde det direkt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det vore kul om vi snart kom till en stabil Windows 11 utan massa glitchar som åtminstone jag personligen förknippar med något man lägger krut på att jobba bort i beta-stadiet. Nu är vi snart 4½ år efter release, och det känns tämligen absurt att världens största desktop-OS fortfarande verkar vara i beta.

Hur många påverkas, dock? Jag uppgraderade Nov 2022 och har i princip inte haft något problem överhuvudtaget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad fan är det för jävla praktikanttomtar som kodar uppdateringarna nu för tiden egentligen? Har inte påverkats av denna uppdatering, men när jag uppdaterade till 24H2 så har ljudet spökat en hel del. T.ex. så tar det upp emot 10 sekunder för mina bluetooth-högtalare att komma igång, medan innan uppdateringen skedde det direkt.

Man får förmoda att det är den allsmäktiga ChatGPT som tränats på "praktikanttomtar", givet att inlärningskurvan verkar vara helt platt, eller snarare så verkar det hallucineras ihop fler buggar...

Permalänk
Medlem

Haha, men vafan håller de på med? Men så går det när man förlitar sig på frivilliga gratisarbetande externa "insiders" för testning, och lägger ned sin egen testavdelning.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Haha, men vafan håller de på med? Men så går det när man förlitar sig på frivilliga gratisarbetande externa "insiders" för testning, och lägger ned sin egen testavdelning.

Man behöver ingen mikrofon när man har satt sin djupfejkade AIvatar i Teams-möte.

Permalänk
Medlem

Jag som precis beställt en DAC, får nog leverans imorgon... Vilken jävla timing.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Undrar om denna även är det som gör att vi har flertalet kunddatorer där mikrofonerna slutat fungera.
Lenovo Laptops Intel/Realtek-ljudkort.

Här på en L480 (köpt på världens bästa elektronik sajt> Swecklock<, puss puss) med Realtek och helt tyst,
kolla nyss en YT och fatta inte varför uppladdaren inte hade ljud inte ens hamrande rock typ;)
Använder den som labb som tur är.....

Permalänk
Medlem

"Här rekommenderar Windows Latest att installera om Windows 11 från grunden som lösning."
Jomen, javisst. När man ändå ska installera om, så kan man ju installera... Samma?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

24H2 ger mig flashbacks till Windows Me.

Permalänk
Medlem

Så det är därför min DAC slutade fungera förra veckan. Flera timmars frustration med installation av drivrutiner och så är det en uppdatering som ligger bakom det här.. Önskar att jag kunde byta till Linux helt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

En garanti med 24H2 och tidigare stora uppdateringar till W11 är att det både löser och adderar problem..

Kan inte minnas att det var så mycket med W10 och W7, kanske abret W8, det kanske löser sig till W12 då 🙂

Permalänk
Medlem

Dom slog ut alla USB webkameror hos en av mina kunder med. 100st kameror som bara slutade fungera.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

En garanti med 24H2 och tidigare stora uppdateringar till W11 är att det både löser och adderar problem..

Kan inte minnas att det var så mycket med W10 och W7, kanske abret W8, det kanske löser sig till W12 då 🙂

Enda problemet jag fått i 24H2 är att när ansluter mina Bluetooth hörlurar så är volymen på 87% oavsett vad den var på förra gången. Annars är 24H2 stabilt för mig på mina enheter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Där ser man en bugg i Windows, det har ju aldrig hänt förr.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Windows: What do you want to crash today?

Permalänk
Medlem

Jösses!
Nog för att buggar är sånt som händer, men hur fan lyckas man breaka en sån sak som ctrl alt del ?? Den listan på buggar är en rad av olika saker som tyder på att något grundläggande i w11 har kajkat ur. Det vore intressant att få veta vad dom pillrat på för att det ska paja.