Så hindrar DRM bevarandet av gamla spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Folk lyckades som tur var att med särskilda metoder få ut spelen från RAM till ROM men som jag förstod det så krävdes mycket meckande och tyvärr många döda spelboards för att få loss det. Men kudos till dem för deras envishet!

Finns mer att läsa om det på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/CP_System_II

Tack för intressant fakta.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Mycket intressant. RAM-minnet med batteribackup innehöll alltså dekrypteringsnycklar, och utan dessa kunde spelkoden inte dekrypteras. Hur de kunde reverse enginera detta skrivs det om i den här bloggen: https://web.archive.org/web/20130702190633/http://andreasnaive.blogspot.com/. Tydligen hade de fyllt slutet av RAM-blocket med slumpmässig kod - som genererats från en ANSI C rand()-funktion med känd algoritm. Och då kunde de räkna ut vad krypteringsnyckeln var utifrån det.
Another level av intelligens helt klart.

Ja, det var skyddet som använde Hitachi FD1089/FD1094 som fanns ihop med Sega System 16

Ett liknande och som det ser ut, än mer svårknäckt var Dallas Semiconductor DS5002FP som Gabinete Electrónico Consultivo med flera använde.
Arbetet bakom kan ses/läsas:http://media.recreativas.org/uploads/201911/ds5002fp.pdf
Vilket utfördes av Peter Wilhelmsen och Morten Shearman Kirkegaard, alltså våra grannar i Danmark 2017

Tråkigare är att jag upptäckte att Morten Shearman Kirkegaard dog två år efter arbetet med att knäcka Dallas Semiconductor DS5002FP, ett arbete som han verkar ha utfört under tiden han hade cancer https://www.mamedev.org/?p=477

Peter Wilhelmsen som var en nära vän till Mårten verkar ha slutat med MAME efter Januari 2019, vilket man kan förstå då dom delade intresse.

I sista meningen, ändrade från "först" till "förstå" - "å" hade trillat bort.
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Mycket intressant. RAM-minnet med batteribackup innehöll alltså dekrypteringsnycklar, och utan dessa kunde spelkoden inte dekrypteras. Hur de kunde reverse enginera detta skrivs det om i den här bloggen: https://web.archive.org/web/20130702190633/http://andreasnaive.blogspot.com/. Tydligen hade de fyllt slutet av RAM-blocket med slumpmässig kod - som genererats från en ANSI C rand()-funktion med känd algoritm. Och då kunde de räkna ut vad krypteringsnyckeln var utifrån det.
Another level av intelligens helt klart.

Vad är ANSI C? Jag vet att det är programmeringsspråk men vad är det mer specifikt?

Permalänk
Medlem

DRM (och TPM) är ett rent fanskap, så är det. Det är därför jag alltid föredrar GOG framför alla andra.

Det borde finnas internationell lag som kräver att skydden måste vara tidsbegränsade, med lämpliga maxgränser satta utifrån rådande förutsättningar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Utvecklarna av emulatorn är fria att skriva sina egna spel istället, eller köpa upp företagen som producerat spelen, eller vänta tills spelen hamnar i public domain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Är man ung kanske man tycker att det spelar väl ingen roll. Kommer inte spela spel X om 10 år.

Men är man lite äldre så inser man att det händer ofta. Riktigt bra spel med bra story och eller gameplay är inte slut och släng utan kan och bör spelas om 10, 20 och 30 år.

Kan själv fortfarande tycka det är skoj att köra spel från 90-talet tex.

Tänk om böcker ruttnade och försvann efter 5 år och man inte kunde läsa gamla klassiker eller se gamla filmer eller lyssna på gammal musik. Det borde vara en självklarhet att spel förtjänar att sparas i spelbart skick långt framåt. Och allt som hindrar det är av ondo.

En av anledningarna till att jag gillar GOG.

Önskar böcker ruttnade bort och försvann efter några år så att man slapp ha dåligt samvete över att aldrig ha tid att läsa dem.

Skrivet av Barsk66:

Nu brukar jag själv ibland bli lite OT i mina inlägg, men allra oftast har det nån koppling till ämnet även om det blir lite långsökt nån gång. Men att hela tråden handlar om rubriksättningen tycker jag är urspårning av större mått. Håller med om att rubriksättningen är lite clickbait-ig, men så farligt var det väl inte. Jag fattade ju själv att det var en twist.

Åter till ämnet, självmordskretsar var nåt nytt för mig. Att lägga hela spelet i RAM med batteribackup är ju bedrägligt om det inte kommunicerats. Det blir ju ett definitivt bäst-före datum på den s.a.s. Vetenskapligt, kan man anta att det fysiskt i kretsarna blir nån form av "spår" som man skulle kunna läsa av efteråt. Dvs att transistorerna då de haft samma läge så länge ger nån elektrisk signatur (lägre spänning etc) i det läget de stått i länge? Kanske är på så vis de kunnat plocka ur datat ur RAM-minnet efteråt? Men det här är rena spekulationer, jag har inte fördjupat mig i detta alls.

Påminde mig om Seinfeld-episoden där George försöker hålla liv i sitt hi-score genom att köpa den arkadmaskin han en gång satt det på och forsla den mellan strömkällor med hjälp av ett bilbatteri om jag inte minns fel. Slutade givetvis illa.

grammatik
Permalänk
Medlem

Är det inte rätt vanligt uttryckt att det tar X antal år totalt oavsett uppdelning i arbetet?

Gäller ju även om det är datorer som gör en uppgift liksom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är ANSI C? Jag vet att det är programmeringsspråk men vad är det mer specifikt?

Der är den första (i USA) nationella standarden för språket C (som släpptes -89), den standarden släpptes av/genom standardiseringsorganet ANSI, därav namnet. Efter det tog ISO över det där med standardiseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Påminde mig om Seinfeld-episoden där George försöker hålla liv i sitt hi-score genom att köpa den arkadmaskin han en gång satt det på och forsla den mellan strömkällor med hjälp av ett bilbatteri om jag inte minns fel. Slutade givetvis illa.

Tror det var enbart förlängningssladd.

Hade maskinerna varit utrustade med någon mer eller mindre långvarig batteribackup så skulle mycket av den komiska komplikationen kompromissas.

Antar dock att åtminstone vissa av dem från början hade fungerande backup med vanligt batteriberoende minne.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Önskar böcker ruttnade bort och försvann efter några år så att man slapp ha dåligt samvete över att aldrig ha tid att läsa dem.

Jag letade bästa sci fi böcker på google och letade egentligen lite nya idéer efter att ha läst Hyperion cantos, och då dök den här upp återkommande på olika tipssajter som jag slog till på:
"The Left Hand of Darkness is a science fiction novel by the American writer Ursula K. Le Guin. Published in 1969, it became immensely popular, and established Le Guin's status as a major author of science fiction. ". Har bara läst sådär 15% än, men vilken fantastisk bok så långt. Rätt så tidlös vilket ju är signum för bra berättelser... Mycket mer vuxen ton än Övärlden-böckerna t.ex. Så nej, gamla böcker ska inte ruttna bort. I vart fall inte de bra!

Permalänk

Sånt här är ju intressant, själv just läst på mycket om just Playstation2 förutom att "batteriet" består av en plastskiva som går sönder så är det ju samma. Det går ut på att kunna spela samma spel så som det än gång var tänkt att kunna spela spelet.

Utan alla som är på och är envisa så kommer allt bara försvinna.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jag tror bara SweC förväntar sig att läsarna är någorlunda smarta och har ett uns av logiskt tänkande. Men vad vet jag!

Folk blir ju dummare varje gen så de borde väl göra motsatsen?

Permalänk
Medlem

PS3 har också en CMOS killswitch för digitala spel. Behöver batteriet bytas ut och en specifik Sony server är ej längre uppe så kan man ej verifiera ägarskap längre som sedan skulle sparats mha CMOS batteriet.

PS4 hade samma metod tills de patchade bort det med en FW uppdatering. Något som PS3 användare fortfarande hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Är det ens lagligt att ta bort skyddet på de här gamla spelen? Kanske spelar mindre roll då det knappast lär finnas nåt företag som vill/kan ta upp ett fall.

Lite trist att vi är helt beroende av frivilliga utvecklare och hackare för att bevara spel.

Skrivet av dagas:

Är man ung kanske man tycker att det spelar väl ingen roll. Kommer inte spela spel X om 10 år.

Men är man lite äldre så inser man att det händer ofta. Riktigt bra spel med bra story och eller gameplay är inte slut och släng utan kan och bör spelas om 10, 20 och 30 år.

Kan själv fortfarande tycka det är skoj att köra spel från 90-talet tex.

Tänk om böcker ruttnade och försvann efter 5 år och man inte kunde läsa gamla klassiker eller se gamla filmer eller lyssna på gammal musik. Det borde vara en självklarhet att spel förtjänar att sparas i spelbart skick långt framåt. Och allt som hindrar det är av ondo.

En av anledningarna till att jag gillar GOG.

Skrivet av backfeed:

DRM (och TPM) är ett rent fanskap, så är det. Det är därför jag alltid föredrar GOG framför alla andra.

Det borde finnas internationell lag som kräver att skydden måste vara tidsbegränsade, med lämpliga maxgränser satta utifrån rådande förutsättningar.

Visst är det tragiskt att spel kan förloras, när andra medium som böcker, film och musik inte gör det. Vi får hoppas att detta EU-initiativ når sitt mål. Sprid ordet!

https://www.stopkillinggames.com/
https://eci.ec.europa.eu/045/public/#/screen/home
https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/202...