Anmäl dig till Roborock Challenge!

M.2, NVMe, Slim SAS - Supermicro H12SSW-NTR - PCIe4.0 x4 hur?

Permalänk
Medlem

M.2, NVMe, Slim SAS - Supermicro H12SSW-NTR - PCIe4.0 x4 hur?

Jag har fått tag på följande hårdvara som jag klurar på hur jag på bästa sätt ska använda här hemma.

Supermicro Moderkort H12SSW-NTR
AMD EPYC 7313P 16C/32T 3.0/3.7GHz
128GB DDR4 ECC REG RAM

Jag har för stunden ett "hobby-chassi" från Inter-Tech som jag tänkt sätta dessa prylar i.
Chassi data sheet

Har beställt 2st av följande kablar för att koppla mellan SATA/NVMe Hybrid Portarna på moderkortet till bakplanen på mitt chassi.
https://www.amazon.se/dp/B09Q7VVD3L?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1
Då kommer jag, om det fungerar, kunna koppla in 4 av 6 bakplan i chassit vilket ger mig möjlighet att sätta i 16st diskar.

Nu till min fråga som jag hoppas få hjälp att reda ut.

Ska köpa "diskar" som OS:et ska köras på och klurar på vad som blir bäst.
Moderkortet har 2st M2-ingångar, men dessa är "bara" PCIe4.0 x2.

Kan jag i stället nyttja NVMe-portarna (Slim SAS) på något sätt för att ansluta PCIe4.0 x4 diskar?
Med någon typ av adapter mellan Slim SAS <--> M2 ?
Det jag är ute efter är att slippa köpa PCIe4.0 x4 diskar och stoppa in dessa i M2-portarna som bara ger 2 lanes (x2)
Något likt denna kanske? Fast den verkar ju inte gå att få tag på.
https://www.delock.com/produkt/64052/dokumente.html

Här brister min kunskap rejält, så ursäkta dåligt formulerade frågor. Hoppar någon kan guida mig åt rätt håll

Nedan är saxat från moderkortets manual.

NVMe Ports ( NVMe0~7, 10, 11, 14, 15)
The H12SSW-iNR/NTR has tweleve NVMe ports (2 ports per 1 Slim SAS connector) on
the motherboard. These ports provide high-speed, low-latency PCIe 4.0 x4 connections
directly from the CPU to NVMe Solid State (SSD) drives. This greatly increases SSD data-
throughput performance and significantly reduces PCIe latency by simplifying driver/software
requirements resulting from direct PCIe interface from the CPU to the NVMe SSD drives.

SATA/NVMe Hybrid Ports (SATA0-7/NVMe 8-9; SATA8-15/NVMe12-13)
Each SATA/NVMe hybrid port can support up to eight SATA 3.0 ports or 2x NVMe ports (PCIe
4.0 x4), for a total of sixteen SATA ports or four NVMe ports.

PCIe M.2 Connector (M.2-C1, M.2-C2)
The PCIe M.2 connectors are for devices such as memory cards, wireless adapters, etc.
These devices must conform to the PCIe M.2 specifications (formerly known as NGFF).
These particular PCIe M.2 supports M-Key (PCIe x2) storage cards. M.2-C1 and M.2-C2 can
support a speed of PCIe x 2 per port.

Permalänk

2 rekommendationer här.

1. Är att köpa U.2 diskar istället. Det är nvme ssds i 2.5 format, annars måste du köpa en M.2 adapter vilket blir i slutändan i princip en U.2 disk. Kabeln du letar för att köra U.2 är denna.

2 är att köpa ett Supermicro WIO chassi eller alternativt köpa ett vanligt Supermicro chassi och byta "rear window" som de kallar det. Du missar ut på all pcie i princip om du kör med det chassis och moderkort du listat.

Hoppas jag var till hjälp!😁

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Jag var så otålig att jag bestämde mig för att nöja mig med att köra M.2 NVMe direkt i moderkortets M.2 portar ändå.

Det hade absolut varit bättre att köpa ett annat chassi som du säger, men jag ville inte lägga pengar på det nu då jag köpte detta 4u-chassi ganska nyligen. Så nu saknar jag "rear window" helt och hållet.

Jag använder bara en pcie-slot just nu. Där i sitter ett pcie till mini-pcie-kort just nu, som i sin tur har en google coral ansluten. Det kortet hänger lite i luften, helt utan infästning. Det är väl inte heller kanon. Men men.

Jag är i alla fall väldigt nöjd över att jag kunde avveckla mitt gamla LSI HBA, som jag använde med mitt förra moderkort, och i stället koppla alla mina diskar genom "nya" supermicro-moderkortets NVMe hybrid-portar

Permalänk
Medlem

Fin burk! Får man fråga var du hittade den? Är själv på jakt efter en nyare Epyc.

Permalänk
Medlem

Köpte av en kollega som kommit över den väldigt billigt. Så tyvärr inte det svaret du hade hoppats på kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeEss:

Köpte av en kollega som kommit över den väldigt billigt. Så tyvärr inte det svaret du hade hoppats på kanske.

Tack ändå, får leta vidare. Finns väldigt mycket Zen2-baserat, men jag vill gärna ha Zen3.