Här är priserna på Geforce RTX 5000-serien

Permalänk
Medlem

Hur ska man tolka det här?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Priserna är ett skämt. Prestandaförbättringen från 4000- till 5000-serien är relativt dålig. Dessutom verkar det rätt uppenbart att alla återförsäljarna samtidigt ökat priserna på 4000-serien eller gömt undan sortimentet. Hela lanseringen känns fejk.

Fick jag som jag ville skulle INGEN köpa så Nvidia kommer krypande tillbaka... tyvärr kommer det inte ske.

Gömt undan sortiment? Tror du butikerna slänger hundratals tusen i papperskorgen för att ...? Inte sälja 5000-serien?
Vilken konspiratorisk nonsens.

Permalänk
Medlem

Blev glad jag lyckades beställa ett kort för när jag sen kollade 30 sekunder var allt slutsålt men min order hade gått igenom. Så här snabb har jag nog aldrig lyckats beställa innan.

Men sen nån minut sen kom ett mail från Inet att jag inte blev tilldelad ett kort pga brist, så nu är det oklart med levernaser osv.
Flashback från när man beställde 3080

Fan hade hoppats på nytt kort till KCD2 releasen

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

<Uppladdad bildlänk>

Var i samma båt, fick denna nu;

"Tack för din beställning på ett grafikkort från den efterlängtade 5000-serien!

Det var ett högt ordertryck och dessvärre var du inte en av de kunder som fick tilldelning på ett grafikkort vid release.
Detta innebär att du nu står i kö för kommande leveranser."

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Gjorde en liten övningsbeställning på Inet förra veckan för att dubbelkolla att betalningsalternativet Qliro inte skulle kräva BankID. Det gjorde det inte, perfekt. Lyckades idag slänga ett 5090 Aorus Master i varukorgen, men när jag slutkörde köpet så krävde Qliro BankID-verifiering. Ridå.

Alla kortbetalning kräver bankid numera, krav från Visa och Mastercard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

<Uppladdad bildlänk>

För mig stog det bokad efter några minuter. Fick precis SMS att ordern är plockad. Så har du inte fått varken bokad eller plockad från Inet är det förmodligen kört. Om inte du är typ 2 i kö och några nyttjar ångerrätten

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Det var ett högt ordertryck och dessvärre var du inte en av de kunder som fick tilldelning på ett grafikkort vid release.

Attans, får beklaga
Blir säkert samma för mig med, fick du på mail?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Priserna är ett skämt. Prestandaförbättringen från 4000- till 5000-serien är relativt dålig. Dessutom verkar det rätt uppenbart att alla återförsäljarna samtidigt ökat priserna på 4000-serien eller gömt undan sortimentet. Hela lanseringen känns fejk.

Fick jag som jag ville skulle INGEN köpa så Nvidia kommer krypande tillbaka... tyvärr kommer det inte ske.

Nvidia slutade tillverka vissa 4000 serie kort i höstas så och det som fanns i lager reades ut i BF och mellandagarna.

https://www.sweclockers.com/nyhet/39760-nvidia-pa-vag-lagga-n...

Permalänk
Medlem

Sett till den skrala tillgången vid lansering så var priserna för låga men ser man det på sikt så är förhoppningsvis priserna för höga, när tillgången ökar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Att du kommer få ditt kort levererat med instabox imorgon vid 13.00 om instabox sköter sin leverans?

Ja men står ju inte en grön status på ordern, därför jag blir fundersam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undra hur många av korten som går rakt in i butikernas speldatorer där dom tjänar bättre per såld produkt? Typ Webhallen config m fl.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Attans, får beklaga
Blir säkert samma för mig med, fick du på mail?

Japp, mail.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa96:

Alla kortbetalning kräver bankid numera, krav från Visa och Mastercard.

Jag vill inte vara oförskämd, men läste du mitt inlägg ordentligt?
Gjorde som sagt en beställning förra veckan och använde Qliro, det krävde ingen BankID-verifiering. Men det gjorde det idag och blev förmodligen mitt fall. Troligtvis för att det är ett sådant högt belopp, såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Undra hur många av korten som går rakt in i butikernas speldatorer där dom tjänar bättre per såld produkt? Typ Webhallen config m fl.

Vad jag sett blir de flesta av dem tillgängliga i februari?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

För mig stog det bokad efter några minuter. Fick precis SMS att ordern är plockad. Så har du inte fått varken bokad eller plockad från Inet är det förmodligen kört. Om inte du är typ 2 i kö och några nyttjar ångerrätten

Du har rätt, man får ju alltid SMS och bekräftelse från Inet.
Får försöka chilla en stund och se om det kommer eller invänta ett mail som andra har fått

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

<Uppladdad bildlänk>

Hade tagit bort den där bilden om jag vore du, den avslöjar för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Ja men står ju inte en grön status på ordern, därför jag blir fundersam.

Inet brukar sälja några för mycket vid hård last på systemet så det kan vara så att din order är en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Kan vara smart att vara kvar i kön. Jag cancellerade ordern direkt när jag fick det där och insåg först sen att jag kunde ju låtit den ligga o vara kvar i kön tills jag faktiskt fått ett annat bekräftat... *facepalm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Det är så svinigt att lansera en ny generation till MSRP med extremt låg tillgång för att sedan höja priset på andra batchen. Men uppenbarligen fungerar det. Fy fan.

Har vi något som tyder på att nästa batch blir dyrare? Vad jag minns så var det främst 3000-serien där de gjorde så när de fick mycket högre efterfrågan än väntat sig, pga covid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phromo:

Kan vara smart att vara kvar i kön. Jag cancellerade ordern direkt när jag fick det där och insåg först sen att jag kunde ju låtit den ligga o vara kvar i kön tills jag faktiskt fått ett annat bekräftat... *facepalm*

Ja, priset går du ju miste om.

Kontakta Inets kundservice och fråga dem om de kan hjälpa dig, vore ju schysst då du faktiskt hade en bokning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Fick samma mail från inet.se jag med. Trist.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, priset går du ju miste om.

Kontakta Inets kundservice och fråga dem om de kan hjälpa dig, vore ju schysst då du faktiskt hade en bokning.

Mvh

Redan gjort. De kunde återskapa bokningen, men hamnade sist i kön, så gick från April till sen Juni

Lessons learned...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Fick samma mail från inet.se jag med. Trist.

Den som väntar på något gott väntar ju som bekant aldrig för länge

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av phromo:

Gjorde samma, kan invänta annan modell längre fram. Ska man lägga 35k, kan man lika väl lägga 36k och få den vattenkyld, tack Jensen. Sitter på en 4090 som man fick via jobbet så ingen större fara.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Första anblick var det grön plupp och skulle skickas, nästa refresh 26e februari, nästa refresh 8e maj, sen kom mailet

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Den som väntar på något gott väntar ju som bekant aldrig för länge

Mvh

Nej man får försöka igen när dom släpper 5080 Ti

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Redan 65k för ett 5090 på andrahandsmarknaden. Det känns ju vettigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.E:

Redan 65k för ett 5090 på andrahandsmarknaden. Det känns ju vettigt

🤣🤣🤣🤣

Permalänk
Medlem

Köpte en produkt som hade 17-18 lagersaldo. Slutförde beställningen på ca 15 sekunder :/

*pets my 2080 super gently*

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Skyll er själva, kortet kostar alldeles för mycket även för MSRP, ni ska var glada att det blev slutsålt så fort, så att vi AI-nissar kan ta över marknaden. Trams att använda det för gaming!