Permalänk
Medlem

Cat 6 kabel för utomhus

Hej

Hej

Letar för fullt efter en vit cat 6 cu-kabel för utvändigt bruk, kan någon hjälpa till, ska dras från nätverksuttag till patchpanel.

Permalänk
Medlem

UV-beständig utomhuskabel är som oftast svart, av den enkla anledningen att den svarta polyesterfilm-tätningen skyddar kabeln från både UV-ljus och fukt som annars åldrar kabeln till den grad att den bryts ner om du bara snuddar vid den med dina fingrar. Tro mig, jag var ute hos en kund för några år sedan där någon tidigare hade satt upp en accesspunkt utomhus med vanliga vit TP-kabel, och den gick sönder bara jag snuddade vid den så det var bara att ta bort skiten och göra om och med riktig utomhuskabel så det håller för framtiden.

Kabel avsedd för utomhusbruk är dessutom oftast tåligare då plasthöljet är tjockare och rigidare vilket gör att den tål slitningar bättre t.ex. vid dragning längst träfasad där delar av fasaden rör sig såsom trä ju ofta gör i temperaturväxlingar, vind och blåst. Så vore jag dig så skulle jag nog satsa på utomhus-klassad kabel och försöka dra innanför träpanel eller annan skyddande konstruktion.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

... vit cat 6 cu-kabel för utvändigt bruk...

Är inte alla Cat 6 (och upp) installationskablar på rulle gjorda med solid enkeltrådad kopparkabel?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

UV-beständig utomhuskabel är som oftast svart, av den enkla anledningen att den svarta polyesterfilm-tätningen skyddar kabeln från både UV-ljus och fukt som annars åldrar kabeln till den grad att den bryts ner om du bara snuddar vid den med dina fingrar. Tro mig, jag var ute hos en kund för några år sedan där någon tidigare hade satt upp en accesspunkt utomhus med vanliga vit TP-kabel, och den gick sönder bara jag snuddade vid den så det var bara att ta bort skiten och göra om och med riktig utomhuskabel så det håller för framtiden.

Kabel avsedd för utomhusbruk är dessutom oftast tåligare då plasthöljet är tjockare och rigidare vilket gör att den tål slitningar bättre t.ex. vid dragning längst träfasad där delar av fasaden rör sig såsom trä ju ofta gör i temperaturväxlingar, vind och blåst. Så vore jag dig så skulle jag nog satsa på utomhus-klassad kabel och försöka dra innanför träpanel eller annan skyddande konstruktion.

Hej

Du har rätt i det du skriver, jobbar själv med elkablar och det är just därför jag frågar, finns många där ute som skriver att det är bara sätta upp något men av erfarenhet så kommer det sluta illa, och jag är ute efter en långvarig lösning.

Vill undvika svart kabel och just därför min fråga, annars fåt jag helt enkelt vänta och till sommaren ta bort fasad brädor och dra bakom

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Är inte alla Cat 6 (och upp) installationskablar på rulle gjorda med solid enkeltrådad kopparkabel?

Nej det skulle jag inte vilja påstå, många som använder dessa ord fel och skriver installations kabel men att det är css.

Invändig solid kabel har jag köpt från deltaco så det är enkelt att hitta

Permalänk
Medlem

Det går inte att måla på en sådan kabel?

Alternativt lägga den i en kabelhållarare ? Typ liknande https://www.bauhaus.se/kabelkanal-plasfix-sjalvhaftande-9x5mm... fast kanske mer gjord för utomhus bruk?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det går inte att måla på en sådan kabel?

Alternativt lägga den i en kabelhållarare ? Typ liknande https://www.bauhaus.se/kabelkanal-plasfix-sjalvhaftande-9x5mm... fast kanske mer gjord för utomhus bruk?

Hej

att måla en kabel brukar inte sluta så bra, självklart beroende på vilken plast som används men det är PE förmodar jag alla använder och då kan det till och med vara svårt att få grundfärg att fästa, att sätta kabellister ser jag inte som ett alternativ, men jag är tacksam för att tips jag kan få.

Jag har hittat utomhuskabel vit, men då med CSS, vilket jag gärna inte vill ha mellan patchpanel och nätverksuttag speciellt när jag ska dra 2st kablar á 35 meter styck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Nej det skulle jag inte vilja påstå, många som använder dessa ord fel och skriver installations kabel men att det är css.

Invändig solid kabel har jag köpt från deltaco så det är enkelt att hitta

Hm ok.

Vad är CSS när det gäller nätverkskablar. Hittar inget när jag söker på det. Menar du CCA (Copper Clad Aluminum)? https://www.truecable.com/blogs/cable-academy/solid-vs-strand...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Dra den i en snygg flexslang så spelar det noll roll och så är det ju inte fy skam att kunna byta den enkelt.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts, utekabel kommer vara svart.

Här en Cat6 installationskabel för utomhusbruk.

https://www.dustin.se/product/5011156356/bulkkabel-utomhus

Permalänk
Medlem

Inser att detta är ett dött lopp
jag kommer beställa svart kabel, ta bort panel och då fälla in två flexslang i väggen, väljer detta alternativ för att kunna byta kabel i framtiden.

Tackar alla för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Ah, såg att jag vart lite sen nu att svara, lämnar dock den infon jag hittade.

Finns vit Cat5e (kanske räcker för ditt ändamål?) på digikey som bör klara av ditt krav på utomhus miljö med tanke på materialen som används. (Dock tvivlar jag på att den är specad för just utomhusbruk.)

https://www.digikey.se/sv/products/detail/te-connectivity-ray...

Permalänk
Medlem

@Phalcore det går att använda bra kvalite inomhus kabel typ Cat6 eller vad du ska ha med vit mantel. Så länge man inte rör kabeln och är medveten om att den kanske bara håller i 10-15 år. Om man inte rör kabeln så ska den klara sig ganska länge men förr eller senare så smular den. Jag har så till en Ubiquiti trådlös länk, köpte en 25m gjuten kabel för många år sedan funkar fortfarande men man börjar se att den äts upp av UV-ljuset och det är nog snart dags att byta till en annan. Kan inte dra svart utomhuskabel det skulle se fruktansvärt fult ut, då den sitter med klammer på mot vit fjällpanel utomhus.

Annars är det bättre kanske sätta upp en vit plastlist eller någon annan lösning och sedan drar man utomhuskabel i röret, då syns det inte men om själva platslisten blir dålig med tiden gör inget eftersom det inte påverkar kabel. Gör man så kan man dölja den svarta kabeln. Eller så ser man till att installationen är så pass smidigt gjort att man enkelt och snabbt kan byta kabeln vid behov, då kan du använda vilket kabel du vill oavsett om den är gjort för utomhusbruk eller inte.