Permalänk
Medlem

Problem med GTSA

Tjena gänget!
Hoppas alla mår fint såhär i vintermörkret1
Jag beställde en dator från GTSA(ca. 22k) som aldrig fungerade datorn överhettade konstant även när endast Youtube var på och tillslut fick jag tag på dem och fick skicka tillbaka datorn, men de hämtade aldrig ut den från Postnord så nu sitter väl datorn fast i konkursboet då de har sparkat sin revisor, börjat dumpat sina varor på auktion och ägaren har flytt landet.
Datorn köptes via företag så kan inte använda ARN för ärendet tyvärr.
Kontaktade polisens ickenöd nummer för det men de bedömde ärendet som civilrättsligt så de kunde göra en anmälan men den skulle stängas ned omgående isåfall. Misstänker att den juridiska vägen skulle kosta mer i tid och pengar än vad jag kan få tillbaka vid en konkurs.
Jag använde den färdiga fraktsedeln från GTSA, vilket gjorde att de stod som både mottagare och skickare, vilket gör att datorn konstant försöker att skickas till GTSA men ingen plockar upp den.
Jag har kontaktat Postnord ett flertalet gånger och förklarat situationen, men de påpekar då att det är företaget som måste skicka tillbaka den i så fall.

Jag är osäker på om det finns något mer jag kan göra för o få tillbaka min dator eller att få den fixad, så alla tips är välkomna!

Länk till auktion där GTSA börjat lägga upp varor:
https://psauction.se/search/sok=GTSA#100st-24-dator-spelskarm...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zarlito:

Tjena gänget!
Jag beställde en dator från GTSA(ca. 22k) som aldrig fungerade datorn överhettade konstant även när endast Youtube var på och tillslut fick jag tag på dem och fick skicka tillbaka datorn, men de hämtade aldrig ut den från Postnord så nu sitter väl datorn fast i konkursboet då de har sparkat sin revisor och ägaren har flytt landet.
Kontaktade polisens ickenöd nummer för det men de bedömde ärendet som civilrättsligt så de kunde göra en anmälan men den skulle stängas ned omgående isåfall. Misstänker att den juridiska vägen skulle kosta mer i tid och pengar än vad jag kan få tillbaka vid en konkurs.

Så har konstaterat att det var ett katastrof köp så får försöka hoppas på bättre lycka nu när jag tänkte köpa en ny dator.
Jag behöver en dator som klarar av att hantera en 49 tums curved skärm utan problem alltså flera program samtidigt, i dagliga arbetet är det många flikar uppe och endel programmering så snabbhet är prioritet.
Det är sällan jag spelar nuförtiden men hade varit kul om den kunde klara League of Legends, CS2 och City Skylines utan problem.
Då jag sitter mycket med datorn hade ett tysthet och chassi utan RGB varit prio.

Budget tänkte jag ungefär 25k igen men inte skrivet i sten, och planen var att testa Inets datorbyggar variant denna gången.

Riktigt tacksam för all hjälp!

EDIT:
Satte ihop denna själv men har tyvärr låg kunskap inom området själv:
https://www.inet.se/datorbygge/b1596792/erik

Jaha, så de har konkat nu och flytt landet! Det var våra misstankar i en annan tråd i forumet!
Trist att du har hamnat i kläm!

Om du inte fått stålar och inte har någon produkt så borde du fortsatt vara ägare på datorn åtminstone. Skicka krav till konkurshandläggaren att du ska ha tillbaka din egendom. (Precis som när däckhotell eller verkstäder går i konken så är det inte de företagen som äger din egendom, även om de tillfälligt förfogar över den).

Jag tycker GTSA storyn ska vara en egen tråd i konsumenträtt och så tycker jag att ditt datorköp ska vara en egen tråd! Skapar du en ny köprådstråd så kan jag klippa lite i denna trådstarten och flytta tråden till konsumenträttsforumet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om de inte hämtat ut den så får du den i retur..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Om datorn inte är uthämtad utan ligger hos PostNord borde den gå i retur till dig efter ett visst antal dagar.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Nej, jag har ringt till Postnord ett flertal gånger då datorn har legat hos Postnord i två månader nu och jag använde fraktsedeln jag fick av GTSA där står de både som skickare och mottagare så Postnord meddelade att datorn inte kommer komma tillbaka även om jag har lagt en lapp med min adress inne i boxen utan det är företaget som måste skicka tillbaka den isåfall vilket jag misstänker inte kommer hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jaha, så de har konkat nu och flytt landet! Det var våra misstankar i en annan tråd i forumet!
Trist att du har hamnat i kläm!

Om du inte fått stålar och inte har någon produkt så borde du fortsatt vara ägare på datorn åtminstone. Skicka krav till konkurshandläggaren att du ska ha tillbaka din egendom. (Precis som när däckhotell eller verkstäder går i konken så är det inte de företagen som äger din egendom, även om de tillfälligt förfogar över den).

Jag tycker GTSA storyn ska vara en egen tråd i konsumenträtt och så tycker jag att ditt datorköp ska vara en egen tråd! Skapar du en ny köprådstråd så kan jag klippa lite i denna trådstarten och flytta tråden till konsumenträttsforumet.

Förstår inte riktigt hur jag flyttar en del av tråden till konsumenträtt samtidigt som den andra ska ligga kvar, men jag accepterar såklart att du får flytta till relevant forumavdelning om du tycker det är mer relevant där.

Gällande konkursen så är det inget jag kan bekräfta men de har ju börjat dumpa deras produkter från lagret på auktionssidor och som sagt sparkat revisorn samtidigt som ägaren har avregistrerat sig i Sverige.

Permalänk
Medlem

Provat att kontakta konkursförvaltaren?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zarlito:

Jag är osäker på om det finns något mer jag kan göra för o få tillbaka min dator eller att få den fixad, så alla tips är välkomna!

Kontakta konkursförvaltaren om att du vill ha tillbaka din egendom. Helt uppenbart att du äger datorn tills dess du har fått återbetalning på kontot.

Sedan den kanske är trasig, men det är sekundärt i detta förfarande.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Provat att kontakta konkursförvaltaren?

Skrivet av DavidtheDoom:

Kontakta konkursförvaltaren om att du vill ha tillbaka din egendom. Helt uppenbart att du äger datorn tills dess du har fått återbetalning på kontot.

Sedan den kanske är trasig, men det är sekundärt i detta förfarande.

De har inte gått i konkurs, det finns däremot flera kungörelser där GTSA och Serhat söks av Stockholms tingsrätt i ett mål där han stäms.

Permalänk

Liknande problem för mig

Skrivet av Zarlito:

Tjena gänget!
Jag beställde en dator från GTSA(ca. 22k) som aldrig fungerade datorn överhettade konstant även när endast Youtube var på och tillslut fick jag tag på dem och fick skicka tillbaka datorn, men de hämtade aldrig ut den från Postnord så nu sitter väl datorn fast i konkursboet då de har sparkat sin revisor, börjat dumpat sina varor på auktion och ägaren har flytt landet.
Jag använde den färdiga fraktsedeln från GTSA, vilket gjorde att de stod som både mottagare och skickare, vilket gör att datorn konstant försöker att skickas till GTSA men ingen plockar upp den.
Jag har kontaktat Postnord ett flertalet gånger och förklarat situationen, men de påpekar då att det är företaget som måste skicka tillbaka den i så fall.

Länk till auktion där GTSA börjat lägga upp varor:

Hur vet du att ägaren flytt landet?

Jag har liknande problem. Dator för 30k krånglade sen dag 1 och fick tillslut tag på dem och fick fraktsedel skickad från GTSA och lämnade in datorn till postnord. GTSA tog inte emot den och nu ligger den på någon lost and found lager och kommer enligt postnord kaseras eller säljas?!?! Jag får inte tillbaka den då GTSA står som avsändare. Har fått rätt hos ARN och har gått till kronofogden. GTSA svarar varken arn eller har blivit delgiven. Nu är gtsa.se hemsidan "nere" de hänvisar till deras support om man har frågor men det svarar inte och det går inte att ringa heller.

Som man sett tidigare så har ägarens fru startat ett nytt företag som ska sälja datorer SRT Systems AB. Ägaren är samma idiot som hade Greattech som också lurade massor av människor. Hur fan kan han få hålla på så här?!? Med tanke på att så många har problem med deras produkter och det hade väldigt bra priser så misstänker man att de medvetet säljer trasiga delar och sen ignorerar när folk gör garanti ärenden osv.

Helt sjukt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rizpusher:

Hur vet du att ägaren flytt landet?

Jag har liknande problem. Dator för 30k krånglade sen dag 1 och fick tillslut tag på dem och fick fraktsedel skickad från GTSA och lämnade in datorn till postnord. GTSA tog inte emot den och nu ligger den på någon lost and found lager och kommer enligt postnord kaseras eller säljas?!?! Jag får inte tillbaka den då GTSA står som avsändare. Har fått rätt hos ARN och har gått till kronofogden. GTSA svarar varken arn eller har blivit delgiven. Nu är gtsa.se hemsidan "nere" de hänvisar till deras support om man har frågor men det svarar inte och det går inte att ringa heller.

Som man sett tidigare så har ägarens fru startat ett nytt företag som ska sälja datorer SRT Systems AB. Ägaren är samma idiot som hade Greattech som också lurade massor av människor. Hur fan kan han få hålla på så här?!? Med tanke på att så många har problem med deras produkter och det hade väldigt bra priser så misstänker man att de medvetet säljer trasiga delar och sen ignorerar när folk gör garanti ärenden osv.

Helt sjukt!

De är riktiga svin, men jag hade exakt samma process som dig, men jag reklamerade eller begärde retur på varan hos postnord o då förklarade jag hela situationen och skickade med mailbevis och allt. Sen ringde nån från Postnord och ville ställa lite följdfrågor o sen fick jag faktiskt datorn hemskickad av postnord. Sen var det ju såklart segt att jag fick lämna in den hos Alina Systems för att få problemen fixade men ändå bättre än o köpa en helt ny.
Något värt att testa?

Permalänk
Medlem

Konkursförhandling hos Södertörns tingsrätt 2025-02-26 kl 09:45. Finns ett antal ärenden/mål där skulder försökt att drivas in också.

Den där frukt- och grönthandlaren som diskuteras i den andra tråden om någon bör veta var affärsinnehavaren befinner sig, då den ägs av dennes föräldrar.

Ni som har datorer som sitter fast hos speditör och inte fått hjälp från speditören får vänta tills konkursen är beslutat och kontakta konkursförvaltaren. Postnord får säkert kassera efter ett tag, så kontakta Postnord med all information så får konkursförvaltaren reda ut det om inte Postnord kan frångå sina rutiner.