Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ni som kört LCHF hur kasst är det att, göra som jag, äta en kebabrulle i brist på annan mat på shoppingtur? Första gången jag fuskade sen nyår.

Jag kör keto och en gång gör inte jätte stor skada så länge de inte är mängder med kolhydrater.
Fuskar ibland med äta tacobröd till tacosen och brukar inte påverka något nämnvärt.
Har även testat med äta typ 70g ostkrokar utan att fallit ur.
Tror mycket är psykologiskt, har man inte gett upp dieten ibhuvudet så är ingen skada skedd.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa Er som både är gymninjor men även Er som inte tagit sig dit.
Testa att köra lite olika gruppträningspass.

Friskis och Svettis är t.ex. en av de mest opretentiösa träningsställena där man känner sig välkommen oavsett kroppshydda.
Där finns också väldigt många olika träningspass, allt från kondition till mer styrka.
Vissa ställen har även börjar erbjuda Hyrox pass, både Hyrox HIT (lite tuffare) och Hyrox Cirkel (lite snällare) som är en skön träning där man dras med i träningsglädjen som skapas under passet.

Så våga testa på pass om ni inte gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Kul att se allas framgång!

Själv vägde jag vid ett tillfälle 140kg och väger nu runt 80-85, och har t.o.m. varit nere på nästan 70. Är 185cm.

Har även slutat röka, snusa & vapea, och dragit ner på alkoholen med säkert 80%. Händer att jag dricker ibland, absolut. Ätit lågkolhydratskost nästan hela 2024 också, det har gått bättre än vad jag trodde!

Det svåraste var nog att få bollen i rullning, och ha anledning till att göra en förändring. Det går aldrig att sluta när det är för någon annans skull, man måste känna det själv.

För mig var det mycket smärtor & sjukdomar (även kroniska) som fick mig att gå ner i vikt. Det var det som fick min boll i rullning. Då kände jag att jag var redo för en förändring.

Mitt tips är att börja väldigt smått och göra få förändringar i början. Vänj dig vid små förändringar, och gör förändringar när du känner att du är redo för dom. Kan vara så små saker att det handlar om att ta en mindre potatis i veckan, eller vad det nu är. Det blir lätt överväldigande när man ska göra en gigantisk förändring på en gång. Med tidens gång så har du gjort en stor förändring utan att känna att det varit alltför jobbigt.

En annan sak som hjälper mig är inte förbjuda saker helt, då känslan av att jag ALDRIG ska få fuska igen (med vad det än gäller) gör det värre. Håll en mental dörr öppen för att du kan fuska, men att det kanske är på ett visst villkor då istället. Man måste få leva lite också. Tobak är dock svårt att fuska lite med, då blir man ofta fast direkt igen, så det håller jag mig undan helt ifrån, men resten fuskar jag med då och då.

Fortsätt kämpa på allihopa!

Jag - istället för att förbjuda helt - försöker tillåta kroppen (suget) att få det men i liten mängd d.v.s. jag äter en muffins men bara EN, MAX TVÅ. Detta är bara för att slå av socker-suget-kurvan när den är som värst. Kan jag äter jag en apelsin eller två, eller vindruvor.

Som ni alla vet: man går inte upp av två muffins utan det är detta ständiga små ätande som är den kriminelle.

Skrivet av Totteman:

Mycket bra inlägg!
Det där med att fuska ibland är att man ibland tillåter små avsteg, och tar konsekvensen. Det gäller att komma tillbaka till planen så snart som möjligt. Jag utesluter ingenting, eller avstår från någonting, MEN jag väljer mina tillfällen för dessa fusk.

Jag inser i alla fall att jag inte kan tillåta mig mer än få avsteg i vecka för att hålla mig på banan, eller i alla fall följa planen. Ska se om jag kan komma fram till hur många avsteg som är ok under en vecka...kanske blir färre än vad jag tror. Vågen ger facit egentligen. Hmmm...jag har lärt mig någonting av @Keffmode tror jag.

Yes man kan äta banan 🍌 yoghurt och vindruvor. Det som hjälper mig är att allt sött smakar kemi och industri så jag har ingen lust att köpa sådant. Suget finns inte där MEN skulle jag göra en RIKTIG tårta från grunden då skulle jag kunna äta 🍴 upp den utan problem. Sedan kan man (det är svårt jag vet) bestämma sig för att åka man ha något sött så får man laga det själv från grunden.

Skrivet av plajton:

Tipset som funkade för mig var att skippa att äta oljor, visst har vi blivit bombaderade med att olivolja är nyttigt men när man väl börjar kolla på alla produkter i butiken inser man att i princip allt är proppat med rapsolja / solrosolja / palmolja. I och med att jag undviker detta så har jag inte kunnat hamstra bröd, chips, tortillabröd osv osv. Istället för tortillabröden så blev det ris vilket för mig funkar bättre.

Hur steker jag köttet då? Jo köpte Ghee vilket ersatte det problemet.

Finns en trend på youtube / sociala medier där alla oljor med frön ska vara dåligt, vettisjutton om jag håller med men det underlättade iaf att skippa dem.

Någon annan som prövat med bra resultat?

Jag ser att många kockar använder smör, riktigt smör och riktig stekolja som de säger. Jag kollade på Mannerströms recept och han nämner en bra "smal" olja men minns inte namnet på den.

Skrivet av Ninotramp:

Ni som kört LCHF hur kasst är det att, göra som jag, äta en kebabrulle i brist på annan mat på shoppingtur? Första gången jag fuskade sen nyår.

Well, jag brukar klämma i mig en burgare men det är bara för att lugna hungersnöden (ja nöd men ni fattar ) men jag försöker ha med mig en banan eller smörgås 🥪 vilket är mindre fett på sikt.

Man kan köpa Tupperware är åtslutande och inte sprider matlukt i väskan/ryggsäcken/dokumentväskan...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk

Tips för o få igång magen på LCHF? Skitit med 3 dagars mellanrum sen 1/1, har funkat bra. Men nu har det gått 5 dagar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tips för o få igång magen på LCHF? Skitit med 3 dagars mellanrum sen 1/1, har funkat bra. Men nu har det gått 5 dagar.

Vad äter du?

Jag har kört Keto länge och nu en kombination av Keto och OMAD (one meal a day) och jag gör nummer två minst en gång varje dag. Ligger som mest runt 20g kolhydrater om dagen.

Låter som att du är rejält förstoppad så vet vi mer om vad du äter så kanske det kan hjälpa oss förstå mer.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Vad äter du?

Jag har kört Keto länge och nu en kombination av Keto och OMAD (one meal a day) och jag gör nummer två minst en gång varje dag. Ligger som mest runt 20g kolhydrater om dagen.

Låter som att du är rejält förstoppad så vet vi mer om vad du äter så kanske det kan hjälpa oss förstå mer.

Ägg, bacon, kassler, smör, grädde, broccoli, ostar, en kebabrulle, majonäs.

Jag ljög visst lite. 14/1 kl 23.00 var senast så är nog lugnt!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag tänkte berätta om min resa. Är 50+ och har försökt gå ner i vikt hela livet men är lite för förtjust i sockriga saker
Jag har aldrig lyckats rubba min vikt neråt alls men däremot gått upp och upp i vissa perioder.
Som mest vägde jag 107 och är 180 lång.
En kompis tjatade på mig i säkert 1 år om att ”tar du bort kolhydraterna så går du ner i vikt”
Men av nån anledning så fattade jag inte riktigt för jag gjorde bara halvhjärtade försök.

Så en dag så liksom klickade det till i mitt huvud och jag tänkte ok jag tar bort kolhydraterna och ser det som en kur under en period.
Sedan avbryter jag några veckor och kör en kur igen.

Sagt och gjort jag slutade med kolhydrater så mycket det går. Det finns ju alltid lite kolhydrater i saker.
Jag gick ner 6 kilo på 5 veckor, har aldrig hänt i hela mitt liv.
Nu kör jag kurer med jämna tillfällen.

Detta kanske kan hjälpa nån?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Drick mycket vatten och ät ett stort paket läckerol.
Du får ont i magen, men sätter även fart på den.

Permalänk
Medlem

Ja!
81,5 kg.
Det går åt rätt håll.

3 kg mindre än vid årsskiftet.

Permalänk
Medlem

2 hg upp i morse...ingen ko på isen som man säger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vad äter du?

Det som fungerar bäst för mig är följande:

Vanlig mat, mindre portioner, mer grönsaker.
Sedan 1 jan 2024 har jag gått med 13 kg.

/Thomas

Permalänk
Medlem

Dagens middag. Keso, ostkaka och broccoli.

Permalänk
Medlem

Jaha...lite uppåt...nu fokus så att jag är på banan på fredag morgon. Med tufft mål får man hålla fingrarna i styr, annars lägger man på sig direkt.

Permalänk
Medlem

95kg började jag på för drygt 1 år sedan. Låg i morse på 79,4. Kör de OMAD det första 4 veckorna. Sen ut och gå. Äter som vanligt, chips varje helg (nästan) Skippar dock läsk etc. Går ca 45-60 min varannan dag. Stretchar/Yoga varje morgon. Det ska tilläggas att jag är en sån som går upp i vikt bara jag ser en mcdonalds skylt.

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

https://discord.gg/manS3tFBHU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

95kg började jag på för drygt 1 år sedan. Låg i morse på 79,4. Kör de OMAD det första 4 veckorna. Sen ut och gå. Äter som vanligt, chips varje helg (nästan) Skippar dock läsk etc. Går ca 45-60 min varannan dag. Stretchar/Yoga varje morgon. Det ska tilläggas att jag är en sån som går upp i vikt bara jag ser en mcdonalds skylt.

Haha, då är vi nästan lika. Typ 93 kg 1 jan 2024 och ned 10 kg förra året, fast jag hade gått ned 12 kg, men gick upp 2 kg i slutet av året. I januari 2025 har jag gått ned 3 kg, hoppas på 4 kg, men slutspurten till på fredag känns tuff, så det kanske blir 3,5 kg.

Hur som helst är det kul att utmana sig själv och jag ska ta mig tusan inte tappa det här. 7-10 kg ska bort till mars månad. Det gå om man vill.

Jag gör det här av ett par anledningar:
- orka springa långt och länge, med en lättare kropp
- komma ned på BMI "normal" från "överviktig"
- bli av med den lilla kulmagen

Går med i vikt genom kosten, inte genom träning, även om jag rör på mig en del. Det hjälper väl till, men kosten gör mest.

Permalänk
Medlem

Julafton och nyårsafton var "fridagar" och givetvis la jag på mig lite vikt då, men det försvann fort igen. Däremot stannade viktnedgången av. Sen nyår har vikten mest varit "brus" kring samma nivå som dagen före nyårsafton och det är som om jag kom till en gräns som kroppen inte ville passera.

Häromdan gjorde jag ett omtag och höll järnkoll på allt jag stoppade i mig och jag blev så jäkla glad när jag vägde mig imorse. Äntligen kom det igång igen, drygt ett kg lättare än dagen före nyår!

Lesson learned; man kanske inte kan knapra morötter så att man går upp i vikt, men man kan typ äta tillräckligt mycket av dem för att inte gå ner i vikt

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

Det ska tilläggas att jag är en sån som går upp i vikt bara jag ser en mcdonalds skylt.

Jag är fan likadan, om grannen käkar chips så går jag upp i vikt!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det är intressant att vikten kan variera en del från en dag till en annan. Idag visade vågen 1,4 kg mindre än igår.
Om man har lite koll på hur det kan vara så är det inte konstigt alls.
För det första så varierar vikten naturligt pga vätskebalans i kropp, om man har mat i mage och tarmar samt om man varit på toa eller inte.
För mig är det naturligtvis likadant, men en sak som också betyder någonting är hur välfyllda kolhydratdepåerna är, då kolhydrater binder vatten. Jag var snål med kolhydraterna igår och därför har de delvis tömnts och i samband med det har vatten frigjorts.
Jag kanske tappade 100 g i fettvikt, vet inte riktigt. Planen ligger på 133 g/dag...

Naturligtvis är EN mätning av vikt bara en mätning. Det som betyder någonting är utvecklingen över tid. Men inte bara det, utan att kunna hålla vikten över tid.
Det svåra är inte att gå ned i vikt...det går om man inte slarvar och har en plan samt vet sitt varför. Det svåra och utmaningen kommer att vara att behålla vikten. Jag kommer att ha ett spann som vikten kommer att kunna variera inom. En högsta acceptabla vikt behöver också definieras, så att jag inte smygstiger i vikt för att jag unnat mig lite för mycket av gottesaker.

Jag har en stark motivation, som ökar i och med dagens vikt, och drivkraften är stor. Fokus på en bra lördag till att börja med och söndag såklart. Jag hoppas vara på kurvan igen i nästa vecka.
Ingen bärs eller alkohol i helgen.

Kämpa på därute!

Permalänk
Medlem

Lördag var bra och kvällen blev en plusenergikväll. Ok, då har februari månads gottande börjat.
Hoppas det dröjer tills nästa gång.
Fokus framåt och nedåt i vikt nu.

Permalänk
Medlem

Uj, uj...det är så lätt att mumsa för mycket.