Kul att se allas framgång!
Själv vägde jag vid ett tillfälle 140kg och väger nu runt 80-85, och har t.o.m. varit nere på nästan 70. Är 185cm.
Har även slutat röka, snusa & vapea, och dragit ner på alkoholen med säkert 80%. Händer att jag dricker ibland, absolut. Ätit lågkolhydratskost nästan hela 2024 också, det har gått bättre än vad jag trodde!
Det svåraste var nog att få bollen i rullning, och ha anledning till att göra en förändring. Det går aldrig att sluta när det är för någon annans skull, man måste känna det själv.
För mig var det mycket smärtor & sjukdomar (även kroniska) som fick mig att gå ner i vikt. Det var det som fick min boll i rullning. Då kände jag att jag var redo för en förändring.
Mitt tips är att börja väldigt smått och göra få förändringar i början. Vänj dig vid små förändringar, och gör förändringar när du känner att du är redo för dom. Kan vara så små saker att det handlar om att ta en mindre potatis i veckan, eller vad det nu är. Det blir lätt överväldigande när man ska göra en gigantisk förändring på en gång. Med tidens gång så har du gjort en stor förändring utan att känna att det varit alltför jobbigt.
En annan sak som hjälper mig är inte förbjuda saker helt, då känslan av att jag ALDRIG ska få fuska igen (med vad det än gäller) gör det värre. Håll en mental dörr öppen för att du kan fuska, men att det kanske är på ett visst villkor då istället. Man måste få leva lite också. Tobak är dock svårt att fuska lite med, då blir man ofta fast direkt igen, så det håller jag mig undan helt ifrån, men resten fuskar jag med då och då.
Fortsätt kämpa på allihopa!