Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Dags att försöka tappa kilon nu tänker jag. Är redigt trött på kaggen.
Tränar karate 3 dagar i veckan så lite rörelse har jag ju iaf.
Äter nog helt ok(bortsett från chips/ostbågar) men dricker för mycket vin vilket är en riktig kaloridryck.
Matchvikt i dagsläget är ca 107, skulle gärna se mig gå ned till 90.
Planen är väl att fortsätta karaten, minska vinintaget rejält samt äta mindre portioner.
Sett smarta tips i tråden om att använda mindre tallrikar, bör även fungera på matlådor.

Lite snarlikt mig då. Ska gå från 106 ner till 85 tänkte jag. 100,3 nu efter ca 3,5v
Jag kör RunAcademy kostschema för dam (1500 kcal) som grund, men sen varierar jag lite.
Vissa föredrar ju att fasta men jag käkar 6 ggr om dagen istället. Aldrig hungrig, aldrig mätt.
Tar en rask 45-60 min promenad om dagen, ser till att ha 10k+ steg/dag i snitt (men jag tränar inte karate)
Viktigaste för mig är att räkna kcal.
Finns olika appar som hjälper med det

Lycka till 💪

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Blev så jävla glad när jag klev på vågen i morse! Väger mig varje morgon (nästan) sen jag började min resa i slutet av Maj och i morse visade vågen -50 kg prick!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Blev så jävla glad när jag klev på vågen i morse! Väger mig varje morgon (nästan) sen jag började min resa i slutet av Maj och i morse visade vågen -50 kg prick!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

-50 kg är galet, grattis.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Lägre vikt idag än igår och lägre än i förrgår. Nöjd,
Körde spinning nu på morgonen.
Bra start på året!
10 kg ska bort…

Permalänk
Medlem

Nytt år, nya tag som sagt.
Dagens vikt är 83,1 kg...helt enligt förväntningar och lite mindre än planen...inte mycket mindre, men ändå.

1 kg/v är min målsättning gällande viktnedgången. Får se hur det går.

Mindre mängd energi in är planen...inte att träna mer. Alltså för att tappa i vikt. Jag kommer att träna ganska mycket i år, men då är fokus på styrka och uthållighet, dvs kondition.

Permalänk
Medlem

Haha, i morse var vikten 82,1 kg.
Har såklart inte tappat 1kg fett sedan igår.
Mest spännande är att se vad vikten är om en vecka. Hoppas på max 82 kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Dags att försöka tappa kilon nu tänker jag. Är redigt trött på kaggen.
Tränar karate 3 dagar i veckan så lite rörelse har jag ju iaf.
Äter nog helt ok(bortsett från chips/ostbågar) men dricker för mycket vin vilket är en riktig kaloridryck.
Matchvikt i dagsläget är ca 107, skulle gärna se mig gå ned till 90.
Planen är väl att fortsätta karaten, minska vinintaget rejält samt äta mindre portioner.
Sett smarta tips i tråden om att använda mindre tallrikar, bör även fungera på matlådor.

Utöver snacksen är nog portionsstorleken ditt största problem, en flaska vin är ca 500 kcal. En flaska i veckan blir ju inte så mycket, om man väger det mot att överäta 500-1000 kcal per dag.

(Nu antog jag att det inte handlade om en flaska per kväll, men vad vet jag )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

heh du ska nog inte vara orolig för några hundra gram fram-o-tillbaka efter helgerna

Det viktigaste är faktiskt att väga sig - jag var i mångra år rädd för vågen och den packades aldig upp från källaren efter en flytt så hade ingen aning om vad jag vägde och ville heller inte veta. Dark times...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Grymt jobbat - alltid kul när det rör sig nedåt

Fast egentligen är vikten vid en given tidpunkt nästa vecka också irrelevant eftersom att det är så stora fluktuationer mellan dagar beroende på hydrering, matintag, toalettbesök etc. Vad som funkade väldigt bra för mig var att väga mig varje dag och varje söndag sedan räkna ut min genomsnittsvikt för veckan. Det mätvärdet kan man sen jämföra varje söndag - det var förvånanasvärt träffsäkert i att jag gick ned ca 0,5kg i veckan med 500 kcal underskott per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Vad som funkade väldigt bra för mig var att väga mig varje dag

Jag väger mig varje dag, och vet att vikten varierar...inget konstigt alls.

Jag kan väga mig 1 ggn/v om jag vill, men varje dag är ok för mig. Jag stressas inte för att vikten varierar...det är bara naturligt.

Permalänk
Medlem

Slutade snusa i september och har hållt upp sen dess. Dock blev det de klassiska att vikten hoppa upp några kilo så i dagsläget väger jag ca 91kg. Skulle gärna gå ner iaf 5kg till att börja med men har väl ingen direkt plan för det. Mitt största problem i vardagen är att vi på jobbet alltid har framdukat massvis med godis. Och jag är väldigt svag för sötsaker. Speciellt när jobbet är rätt fysiskt och jag rör mig mycket så är det rätt lätt att ta lite godis för att få lite mer energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Slutade snusa i september och har hållt upp sen dess. Dock blev det de klassiska att vikten hoppa upp några kilo så i dagsläget väger jag ca 91kg. Skulle gärna gå ner iaf 5kg till att börja med men har väl ingen direkt plan för det. Mitt största problem i vardagen är att vi på jobbet alltid har framdukat massvis med godis. Och jag är väldigt svag för sötsaker. Speciellt när jobbet är rätt fysiskt och jag rör mig mycket så är det rätt lätt att ta lite godis för att få lite mer energi.

September, snygg jobbat. Jag slutade i början av December, fortfarande kämpigt, inte med abstinensen utan mer som en depression. Absen försvann efter någon vecka av lidande.
Jag snusade i över 20år, försvarade det alltid med att övertala mig själv hur gått de är och hur härligt det är med en under läppen. Sanningen var bara att jag var tung nikotinmissbrukare och försvarade min drog med näbbar och klor. Jag behövde komma till andra sidan för att se de, nu är det extremt tydligt.

Jag kommer köra en 6 veckors Ketodiet i vår för att bli av med eventuella extra kilon. De har funkat jättebra tidigare.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Kul att se allas framgång!

Själv vägde jag vid ett tillfälle 140kg och väger nu runt 80-85, och har t.o.m. varit nere på nästan 70. Är 185cm.

Har även slutat röka, snusa & vapea, och dragit ner på alkoholen med säkert 80%. Händer att jag dricker ibland, absolut. Ätit lågkolhydratskost nästan hela 2024 också, det har gått bättre än vad jag trodde!

Det svåraste var nog att få bollen i rullning, och ha anledning till att göra en förändring. Det går aldrig att sluta när det är för någon annans skull, man måste känna det själv.

För mig var det mycket smärtor & sjukdomar (även kroniska) som fick mig att gå ner i vikt. Det var det som fick min boll i rullning. Då kände jag att jag var redo för en förändring.

Mitt tips är att börja väldigt smått och göra få förändringar i början. Vänj dig vid små förändringar, och gör förändringar när du känner att du är redo för dom. Kan vara så små saker att det handlar om att ta en mindre potatis i veckan, eller vad det nu är. Det blir lätt överväldigande när man ska göra en gigantisk förändring på en gång. Med tidens gång så har du gjort en stor förändring utan att känna att det varit alltför jobbigt.

En annan sak som hjälper mig är inte förbjuda saker helt, då känslan av att jag ALDRIG ska få fuska igen (med vad det än gäller) gör det värre. Håll en mental dörr öppen för att du kan fuska, men att det kanske är på ett visst villkor då istället. Man måste få leva lite också. Tobak är dock svårt att fuska lite med, då blir man ofta fast direkt igen, så det håller jag mig undan helt ifrån, men resten fuskar jag med då och då.

Fortsätt kämpa på allihopa!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Kul att se allas framgång!

Själv vägde jag vid ett tillfälle 140kg och väger nu runt 80-85, och har t.o.m. varit nere på nästan 70. Är 185cm.

Har även slutat röka, snusa & vapea, och dragit ner på alkoholen med säkert 80%. Händer att jag dricker ibland, absolut. Ätit lågkolhydratskost nästan hela 2024 också, det har gått bättre än vad jag trodde!

Det svåraste var nog att få bollen i rullning, och ha anledning till att göra en förändring. Det går aldrig att sluta när det är för någon annans skull, man måste känna det själv.

För mig var det mycket smärtor & sjukdomar (även kroniska) som fick mig att gå ner i vikt. Det var det som fick min boll i rullning. Då kände jag att jag var redo för en förändring.

Mitt tips är att börja väldigt smått och göra få förändringar i början. Vänj dig vid små förändringar, och gör förändringar när du känner att du är redo för dom. Kan vara så små saker att det handlar om att ta en mindre potatis i veckan, eller vad det nu är. Det blir lätt överväldigande när man ska göra en gigantisk förändring på en gång. Med tidens gång så har du gjort en stor förändring utan att känna att det varit alltför jobbigt.

En annan sak som hjälper mig är inte förbjuda saker helt, då känslan av att jag ALDRIG ska få fuska igen (med vad det än gäller) gör det värre. Håll en mental dörr öppen för att du kan fuska, men att det kanske är på ett visst villkor då istället. Man måste få leva lite också. Tobak är dock svårt att fuska lite med, då blir man ofta fast direkt igen, så det håller jag mig undan helt ifrån, men resten fuskar jag med då och då.

Fortsätt kämpa på allihopa!

Mycket bra inlägg!
Det där med att fuska ibland är att man ibland tillåter små avsteg, och tar konsekvensen. Det gäller att komma tillbaka till planen så snart som möjligt. Jag utesluter ingenting, eller avstår från någonting, MEN jag väljer mina tillfällen för dessa fusk.

Jag inser i alla fall att jag inte kan tillåta mig mer än få avsteg i vecka för att hålla mig på banan, eller i alla fall följa planen. Ska se om jag kan komma fram till hur många avsteg som är ok under en vecka...kanske blir färre än vad jag tror. Vågen ger facit egentligen. Hmmm...jag har lärt mig någonting av @Keffmode tror jag.

Permalänk
Medlem

Tjoho!
Jag håller mig under kurvan, viket var bra med tanke på att jag inte levt snåt på torsdag, fredag och lördag. Bra energiintag...lite för bra, och helt medvetet.

Ser bra ut inför nästa vecka, och jag vet att frukostar och luncher blir bra, så det är bara middagarna som inte får spåra ur.

Permalänk
Medlem

Då var det dags för mig och sambon och ta tag i vikten igen. Gick så jäkla bra förra våren men under semestern så föll vi tillbaka i gamla dåliga vanor, som varit svåra att bryta sig ur.
Tanken är att köra keto light för vi mår så himla bra av den dieten. Kör på under 50g kolhydrater per dygn.
Vi äter samma i hela familjen men ungarna får pasta,ris och potatis till sin mat.
Sen bakar vi vårt egna bröd till oss, blir olika sorters bröd på mandelmjöl och keso.

Som snacks så blir de jordnötter eller fläsksvålar. Kan lyxa till de ibland med begränsad mäng popcorn eller ostkrokar, men då gäller det attt är max 70g, annars är risken att man hamnar ur keto för stor.

Permalänk
Medlem

Tipset som funkade för mig var att skippa att äta oljor, visst har vi blivit bombaderade med att olivolja är nyttigt men när man väl börjar kolla på alla produkter i butiken inser man att i princip allt är proppat med rapsolja / solrosolja / palmolja. I och med att jag undviker detta så har jag inte kunnat hamstra bröd, chips, tortillabröd osv osv. Istället för tortillabröden så blev det ris vilket för mig funkar bättre.

Hur steker jag köttet då? Jo köpte Ghee vilket ersatte det problemet.

Finns en trend på youtube / sociala medier där alla oljor med frön ska vara dåligt, vettisjutton om jag håller med men det underlättade iaf att skippa dem.

Någon annan som prövat med bra resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Tipset som funkade för mig var att skippa att äta oljor, visst har vi blivit bombaderade med att olivolja är nyttigt men när man väl börjar kolla på alla produkter i butiken inser man att i princip allt är proppat med rapsolja / solrosolja / palmolja. I och med att jag undviker detta så har jag inte kunnat hamstra bröd, chips, tortillabröd osv osv. Istället för tortillabröden så blev det ris vilket för mig funkar bättre.

Jag tycker alla som vill gå ned i vikt ska testa räkna kalorier någon vecka. Då inser man, som du skriver att t.ex olivolja innehåller så sjukt mycket kcal så drösslar man det på sin sallad får man kanske tänka till lite.

Men överlag verkar folket i denna tråd fatta

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag tycker alla som vill gå ned i vikt ska testa räkna kalorier någon vecka. Då inser man, som du skriver att t.ex olivolja innehåller så sjukt mycket kcal så drösslar man det på sin sallad får man kanske tänka till lite.

Men överlag verkar folket i denna tråd fatta

Jag steker i smör, men oftast i rapsolja.
Kan ringla lite olivolja på salladen, men jag har inte så mycket annat externt fett i maten, så det blir inte så mycket energi via det fettet.

Grejen med vikten är att man ska dra ned på det onödiga samt öka dosen på grönsaker. Ja, lite mindre portioner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Jag steker i smör, men oftast i rapsolja.
Kan ringla lite olivolja på salladen, men jag har inte så mycket annat externt fett i maten, så det blir inte så mycket energi via det fettet.

Grejen med vikten är att man ska dra ned på det onödiga samt öka dosen på grönsaker. Ja, lite mindre portioner också.

"Grejen med vikten är att man ska dra ned på det onödiga samt öka dosen på grönsaker. Ja, lite mindre portioner också."

Fast detta är ett helt värdelöst tips för någon som är överviktig och faktiskt har problem med kosten eftersom de omöjligt kan veta om de ligger över eller under sitt daliga kaloribehov. Detta leder bara till någon jojo-bantning.

Som personen ovan skrev, genom att beräkna kalorier vet man om man äter för mycket eller ej.

Och det jag skrev ovan det inlägget var att jag skippat oljor (och givetvis socker) vilket gjort att jag fått mer utrymme att äta rött kött, havregrynsgröt, ägg och ris som var det som hjälpte mig för jag blev helt plötsligt mätt inom mitt dagliga kaloribehov

Efter att man mätt ett par gånger 50 g havregryn vet man att det ungefär är 185 kalorier vilket underlättar att sen kombinera med andra maträtter osv osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

"Grejen med vikten är att man ska dra ned på det onödiga samt öka dosen på grönsaker. Ja, lite mindre portioner också."

Fast detta är ett helt värdelöst tips för någon som är överviktig och faktiskt har problem med kosten eftersom de omöjligt kan veta om de ligger över eller under sitt daliga kaloribehov. Detta leder bara till någon jojo-bantning.

Som personen ovan skrev, genom att beräkna kalorier vet man om man äter för mycket eller ej.

Och det jag skrev ovan det inlägget var att jag skippat oljor (och givetvis socker) vilket gjort att jag fått mer utrymme att äta rött kött, havregrynsgröt, ägg och ris som var det som hjälpte mig för jag blev helt plötsligt mätt inom mitt dagliga kaloribehov

Efter att man mätt ett par gånger 50 g havregryn vet man att det ungefär är 185 kalorier vilket underlättar att sen kombinera med andra maträtter osv osv osv

Det har du rätt i.
Jag tänkte följande:
1. Man äter en (1) portion.
2. Man backar inte, dvs man tar inte om.
3. Man tar max 1-2 msk olivolja till alla grönsakerna på tallriken.

Med det sagt så kan man ösa på med grönsaker, gärna riven morot eller vitkål samt komplettera med broccoli mm. Finns många goda grönsaker.

Om halva tallriken är full med grönsaker så kan man ha annat på andra halvan.
Exempelvis kyckling (man äter bara köttet, inte skinn och fritering).
Sedan kan man ha ris om man vill det, och det behöver inte vara mer än 2 dl.
För att det inte ska upplevas torrt kan man ha en sås, säg 1/2 dl.
Då tror jag att man får i sig bra med mat som ger volym i magen och tillräckligt med energi .
Antalet kalorier? Vet inte, men troligen inte för många.

Ber om ursäkt om svaret provocerar. Glöm det i så fall.

Permalänk
Medlem

Tjoho!
Bra vikt idag…ser bra ut inför resten av veckan.

Permalänk
Medlem

(...)rapsolja / solrosolja / palmolja. I och med att jag undviker detta så har jag inte kunnat hamstra bröd, chips, tortillabröd osv osv. Istället för tortillabröden så blev det ris vilket för mig funkar bättre.(...).

Klokorden rinner som från stuprännor...det är så här jag gör för att gå ner i vikt...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Exempelvis kyckling (man äter bara köttet, inte skinn och fritering).

Slänga bort en finfin källa till kollagen och god smak? Vilket slöseri!

Jag föredrar att räkna kalorier. Då kan jag regelbundet äta mig mätt på god mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Slänga bort en finfin källa till kollagen och god smak? Vilket slöseri!

Jag föredrar att räkna kalorier. Då kan jag regelbundet äta mig mätt på god mat.

Se där!
Tack...jag lär mig.
Ska läsa på lite om detta med kycklingskinn.

Permalänk

Ni som kört LCHF hur kasst är det att, göra som jag, äta en kebabrulle i brist på annan mat på shoppingtur? Första gången jag fuskade sen nyår.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ni som kört LCHF hur kasst är det att, göra som jag, äta en kebabrulle i brist på annan mat på shoppingtur? Första gången jag fuskade sen nyår.

Mänskligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag körde lite halvslappt en period. Undvek bröd, ris, potatis men tittade inte på vad grytan innehöll osv. Lite kinabuffégrejer och sånt.
Gick då fortfarande ned i vikt