Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Jag och min fru har sparat pengar till vår dotter sedan hon föddes 2019.
1000:- per månad fram tills hon fyllde 4 år och därefter 2000:- per månad. Vi planerar att öka sparandet till 3000:- nu när hon fyller 6 år.

VIKTIGT: Spara i eget namn och inte i barnets, har ni börjat i barnets namn så starta genast nytt ISK i eget namn. Detta eftersom man får tillgång till sparat kapital när man fyller 18 och rent krasst man har ingen aning hur ens barn är vid 18. Risken är uppenbar att allt bränns på party-party när ni tänkte att det skulle gå till utbildning/körkort/boende. (f.ö. det som redan är sparat får vara kvar, man har som förälder inte rätt att ta barnets pengar och har man sparat mycket, mer än 8 prisbasbelopp ska överförmyndare utses fram till barnet blir 18)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

VIKTIGT: Spara i eget namn och inte i barnets, har ni börjat i barnets namn så starta genast nytt ISK i eget namn. Detta eftersom man får tillgång till sparat kapital när man fyller 18 och rent krasst man har ingen aning hur ens barn är vid 18. Risken är uppenbar att allt bränns på party-party när ni tänkte att det skulle gå till utbildning/körkort/boende. (f.ö. det som redan är sparat får vara kvar, man har som förälder inte rätt att ta barnets pengar och har man sparat mycket, mer än 8 prisbasbelopp ska överförmyndare utses fram till barnet blir 18)

En KF med barnet som förmånstagare är ett bra alternativ annars.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Inte helt oväsentligt om man spar större belopp är att om beloppet överstiger 8 basprisbelopp skall förvaltningen av pengarna göras av en god man och inte föräldrarna.

Eventuell riskmitigering är ju exemplet KF som ovan.

Permalänk
Medlem

Kör ni egen fond på Avanza för att spara till pensionen? Jag är 29 år och har inte börjat spara specifikt till pensionen, men funderar på att börja dra över 5% av min bruttolön till en egen fond på Avanza som jag inte rör innan jag går i pension. Jag är inte orolig att jag kommer ha för lite pengar då för jag spar rätt bra just nu men det kanske är klokt att ändå ha ett specifikt fondsparande för det som jag inte får röra. Hur gör ni här och hur mycket sparar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Kör ni egen fond på Avanza för att spara till pensionen? Jag är 29 år och har inte börjat spara specifikt till pensionen, men funderar på att börja dra över 5% av min bruttolön till en egen fond på Avanza som jag inte rör innan jag går i pension. Jag är inte orolig att jag kommer ha för lite pengar då för jag spar rätt bra just nu men det kanske är klokt att ändå ha ett specifikt fondsparande för det som jag inte får röra. Hur gör ni här och hur mycket sparar ni?

Jag investerar i Länsförsäkringar Global indexnära fonden som jag har på ett ISK. Kanske inte den bästa strategin men inte den sämsta heller och jag slipper helt tänka på något som har med investeringar att göra som jag fick göra innan när jag hade aktier.
Jag brukade ha autogiro dragning förut men numera stoppar jag in pengar när det blir över i slutet av månaden.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag investerar i Länsförsäkringar Global indexnära fonden som jag har på ett ISK. Kanske inte den bästa strategin men inte den sämsta heller och jag slipper helt tänka på något som har med investeringar att göra som jag fick göra innan när jag hade aktier.
Jag brukade ha autogiro dragning förut men numera stoppar jag in pengar när det blir över i slutet av månaden.

Det är bara gratulera till ett klokt val. På det stora hela tror jag de allra flesta med lite erfarenhet håller med om att det är bästa sättet att spara. Det går inte jämföra sig med gamblers som köper högriskaktier och anser sig vara toppinvesterare när de slagit index med flera hundra procent och stolt visar upp det. Det håller inte år efter år. Antingen lattjar de med så små pengar att det inte spelar någon roll eller så är de bankrutt den dagen du dubblat din portföljs värde.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Finns ingen anledning att ha det i olika isk:er om det var så du tänkte? (det är bara mental bokföring) Jag har buffert (ett par månadslöner) på konto med fria uttag och lite ränta. Resten i fonder/aktier men gör ingen skillnad på om det är till pension eller annat utan det är bara långsiktigt sparande med oklar horisont. Kortsiktigt sparande som resa o.s.v. sparar jag till på sparkontot.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Guld fortsätter tuffa på och var över $2940 inatt. Nåt verkar koka under ytan på marknaden för metaller...

https://youtu.be/kjWp7oPyMq4?si=kduoAcRPXNyc8fOR

https://efn.se/guldpriset-fortsatter-upp-marknaden-borjar-for...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Guld fortsätter tuffa på och var över $2940 inatt. Nåt verkar koka under ytan på marknaden för metaller...

https://youtu.be/kjWp7oPyMq4?si=kduoAcRPXNyc8fOR

https://efn.se/guldpriset-fortsatter-upp-marknaden-borjar-for...

En liten bubbla kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

En liten bubbla kanske

Hoppas det, då är man ute i tid innan det blir en stor bubbla, som AI och det just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Behöver inget mer sparande än tjänstepensionen för just pensionering, så de pengarna är redan låsta och så lägger jag de i en globalfond och rör dem inte.