Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Jag och min fru har sparat pengar till vår dotter sedan hon föddes 2019.
1000:- per månad fram tills hon fyllde 4 år och därefter 2000:- per månad. Vi planerar att öka sparandet till 3000:- nu när hon fyller 6 år.

VIKTIGT: Spara i eget namn och inte i barnets, har ni börjat i barnets namn så starta genast nytt ISK i eget namn. Detta eftersom man får tillgång till sparat kapital när man fyller 18 och rent krasst man har ingen aning hur ens barn är vid 18. Risken är uppenbar att allt bränns på party-party när ni tänkte att det skulle gå till utbildning/körkort/boende. (f.ö. det som redan är sparat får vara kvar, man har som förälder inte rätt att ta barnets pengar och har man sparat mycket, mer än 8 prisbasbelopp ska överförmyndare utses fram till barnet blir 18)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

VIKTIGT: Spara i eget namn och inte i barnets, har ni börjat i barnets namn så starta genast nytt ISK i eget namn. Detta eftersom man får tillgång till sparat kapital när man fyller 18 och rent krasst man har ingen aning hur ens barn är vid 18. Risken är uppenbar att allt bränns på party-party när ni tänkte att det skulle gå till utbildning/körkort/boende. (f.ö. det som redan är sparat får vara kvar, man har som förälder inte rätt att ta barnets pengar och har man sparat mycket, mer än 8 prisbasbelopp ska överförmyndare utses fram till barnet blir 18)

En KF med barnet som förmånstagare är ett bra alternativ annars.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Inte helt oväsentligt om man spar större belopp är att om beloppet överstiger 8 basprisbelopp skall förvaltningen av pengarna göras av en god man och inte föräldrarna.

Eventuell riskmitigering är ju exemplet KF som ovan.

Permalänk
Medlem

Kör ni egen fond på Avanza för att spara till pensionen? Jag är 29 år och har inte börjat spara specifikt till pensionen, men funderar på att börja dra över 5% av min bruttolön till en egen fond på Avanza som jag inte rör innan jag går i pension. Jag är inte orolig att jag kommer ha för lite pengar då för jag spar rätt bra just nu men det kanske är klokt att ändå ha ett specifikt fondsparande för det som jag inte får röra. Hur gör ni här och hur mycket sparar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Kör ni egen fond på Avanza för att spara till pensionen? Jag är 29 år och har inte börjat spara specifikt till pensionen, men funderar på att börja dra över 5% av min bruttolön till en egen fond på Avanza som jag inte rör innan jag går i pension. Jag är inte orolig att jag kommer ha för lite pengar då för jag spar rätt bra just nu men det kanske är klokt att ändå ha ett specifikt fondsparande för det som jag inte får röra. Hur gör ni här och hur mycket sparar ni?

Jag investerar i Länsförsäkringar Global indexnära fonden som jag har på ett ISK. Kanske inte den bästa strategin men inte den sämsta heller och jag slipper helt tänka på något som har med investeringar att göra som jag fick göra innan när jag hade aktier.
Jag brukade ha autogiro dragning förut men numera stoppar jag in pengar när det blir över i slutet av månaden.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag investerar i Länsförsäkringar Global indexnära fonden som jag har på ett ISK. Kanske inte den bästa strategin men inte den sämsta heller och jag slipper helt tänka på något som har med investeringar att göra som jag fick göra innan när jag hade aktier.
Jag brukade ha autogiro dragning förut men numera stoppar jag in pengar när det blir över i slutet av månaden.

Det är bara gratulera till ett klokt val. På det stora hela tror jag de allra flesta med lite erfarenhet håller med om att det är bästa sättet att spara. Det går inte jämföra sig med gamblers som köper högriskaktier och anser sig vara toppinvesterare när de slagit index med flera hundra procent och stolt visar upp det. Det håller inte år efter år. Antingen lattjar de med så små pengar att det inte spelar någon roll eller så är de bankrutt den dagen du dubblat din portföljs värde.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Finns ingen anledning att ha det i olika isk:er om det var så du tänkte? (det är bara mental bokföring) Jag har buffert (ett par månadslöner) på konto med fria uttag och lite ränta. Resten i fonder/aktier men gör ingen skillnad på om det är till pension eller annat utan det är bara långsiktigt sparande med oklar horisont. Kortsiktigt sparande som resa o.s.v. sparar jag till på sparkontot.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Guld fortsätter tuffa på och var över $2940 inatt. Nåt verkar koka under ytan på marknaden för metaller...

https://youtu.be/kjWp7oPyMq4?si=kduoAcRPXNyc8fOR

https://efn.se/guldpriset-fortsatter-upp-marknaden-borjar-for...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Guld fortsätter tuffa på och var över $2940 inatt. Nåt verkar koka under ytan på marknaden för metaller...

https://youtu.be/kjWp7oPyMq4?si=kduoAcRPXNyc8fOR

https://efn.se/guldpriset-fortsatter-upp-marknaden-borjar-for...

En liten bubbla kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

En liten bubbla kanske

Hoppas det, då är man ute i tid innan det blir en stor bubbla, som AI och det just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Behöver inget mer sparande än tjänstepensionen för just pensionering, så de pengarna är redan låsta och så lägger jag de i en globalfond och rör dem inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns ingen anledning att ha det i olika isk:er om det var så du tänkte? (det är bara mental bokföring) Jag har buffert (ett par månadslöner) på konto med fria uttag och lite ränta. Resten i fonder/aktier men gör ingen skillnad på om det är till pension eller annat utan det är bara långsiktigt sparande med oklar horisont. Kortsiktigt sparande som resa o.s.v. sparar jag till på sparkontot.

Ska nog göra så också vilket är det jag har i dagsläget. För jag har bra långsiktiga fonder i mitt månadssparande, bland annat LF Global. Så det behövs nog inte att skapa ett nytt ISK bara för pensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Ska nog göra så också vilket är det jag har i dagsläget. För jag har bra långsiktiga fonder i mitt månadssparande, bland annat LF Global. Så det behövs nog inte att skapa ett nytt ISK bara för pensionen.

På minpension kan du simulera din pension. Om du inte är nöjd med utfallet där kan det ändå vara värt att fundera över om du vill ha ett extra sparande

Permalänk
Medlem

Varför stärks kronan så markant det senaste? Snart 6% om det fortsätter såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Varför stärks kronan så markant det senaste? Snart 6% om det fortsätter såhär.

Det finns många saker som påverkar och man kan göra alla möjliga analyser och observationer, varav det här är en:

Permalänk
Medlem

Var har ni pensionen placerad någonstans? Jag har aldrig rört den själv men loggade in på minpension nu där jag ser att jag kan placera en viss del av summan. Just nu har jag pengarna jag kan placera på:
Nordnet - tjänstepension
Pensionsmyndigheten - (Premiepension)

Ska ha ett möte med Swedbank imorgon om pensionen för att kolla vad de kan erbjuda, om det är bättre att flytta de pengarna från pensionen som jag kan placera till dem istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Var har ni pensionen placerad någonstans? Just nu har jag pengarna jag kan placera på:
Nordnet - tjänstepension
Pensionsmyndigheten - (Premiepension)

Allt som gått att flytta (från ett gäng olika arbetsgivare över åren), har jag flyttat till Avanza där jag även har nuvarande tjp. Tror du har det bra på Nordnet, rejält utbud och låga avgifter. Swedbank lär vara dyrare och försöka sälja på dig sina dyra robur fonder.

Avanza har en funktion där man kan scanna alla pensionsbolag för att hitta sådant som går att flytta, har inte Nordnet något liknande?

Avanzas funktion för att flytta pensioner:

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Ska ha ett möte med Swedbank imorgon om pensionen för att kolla vad de kan erbjuda, om det är bättre att flytta de pengarna från pensionen som jag kan placera till dem istället.

Storbankerna är extremt dåliga på att erbjuda kunderna fördelaktiga alternativ när det gäller pension och fondplacering.

Kika på denna tråden för bästa fonderna på respektive bank: https://rikatillsammans.se/forum/t/basta-fonderna-2025-lista-...

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Storbankerna är extremt dåliga på att erbjuda kunderna fördelaktiga alternativ när det gäller pension och fondplacering.

Kika på denna tråden för bästa fonderna på respektive bank: https://rikatillsammans.se/forum/t/basta-fonderna-2025-lista-...

Tack! Såg att min tidigare arbetsgivare hade placerat 33k i Nordnet på dessa fonder, vilket är skräp. Så ska flytta dessa till mitt vanliga långsiktssparande på Avanza där har jag har bra fördelning. Blir att sälja dem på Nordnet och sen föra över till Avanza.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mhj:

Tack! Såg att min tidigare arbetsgivare hade placerat 33k i Nordnet på dessa fonder, vilket är skräp. Så ska flytta dessa till mitt vanliga långsiktssparande på Avanza där har jag har bra fördelning. Blir att sälja dem på Nordnet och sen föra över till Avanza.

<Uppladdad bildlänk>

Det borde du inte kunna göra. Det är flytt av tjänstepension som gäller om det är just tjänstepension. Att ta ut borde inte vara möjligt.

Det är nog så att du som inte placerat fonderna aktivt hos Nordnet utan tagit en entrélösning hos Nordnet. Det är bra att du nu engagerar dig. Troligen är det bättre att flytta om fonderna hos Nordnet till ett innehav som du vill ha än att vara utanför marknaden med pengarna under flytten till Avanza.

Om du vill flytta så är det såklart möjligt i de flesta fall, det gör du lämpligast via Avanza.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra?
Har 255 Palantir aktier.
gick in på 22,17USD
Nu 124,62 USD
Upp 594,87%
p/e 580,13

Bör jag:
1. behålla allt
2. sälja av hälften och köpa något tryggt och stabilt
3. sälja allt och köpa något tryggt och stabilt?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Savage_Gray:

Vad ska jag göra?
Har 255 Palantir aktier.
gick in på 22,17USD
Nu 124,62 USD
Upp 594,87%
p/e 580,13

Bör jag:
1. behålla allt
2. sälja av hälften och köpa något tryggt och stabilt
3. sälja allt och köpa något tryggt och stabilt?

Finns fler alternativ:
Realisera vinsten men behåll samma insats i Palantir.
Sälj insatser men behåll värdeutvecklingen.

Jag vill inte rekommendera något, men alla rekommendationer med endast informationen i ditt inlägg är helt utan förankring. Du kan ju ha 20 miljoner till investerade eller så är detta absolut alla pengar du har investerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns fler alternativ:
Realisera vinsten men behåll samma insats i Palantir.
Sälj insatser men behåll värdeutvecklingen.

Jag vill inte rekommendera något, men alla rekommendationer med endast informationen i ditt inlägg är helt utan förankring. Du kan ju ha 20 miljoner till investerade eller så är detta absolut alla pengar du har investerade.

palantir utgör ca 30% av kontots totala värde. (ca 300kkr av 1 mkr)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Vet ej om det är korrekt men jag skulle tagit och sålt hälften eller 2/3 och behållit andra hälften OM jag tror på fortsatt vinst.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Savage_Gray:

Jag har själv ingen strategi där det finns förankring att ett enskilt innehav får vara så stort av det totala sparandet.
Huruvida det är rätt riskprofil för dig beror helt på livssituation, pengabehov, buffert, utgifter, avkastningskrav etc. Dvs, det går inte riktigt säga något om detta med den information du gett.

Däremot så brukar det oftast dra, har du tankar när du ska sova om detta så är det läge att växla ned lite i risk. Om du sover gott och tror att Palantir ska fortsätta dra så kan man gott sitta kvar.

Jag tänker fortsatt inte ge några råd iom jag inte har varken bakgrunden om din situation, egentligen någon legitimitet att rådge eller vill ha ansvar för någons beslut i en fråga som detta.

Återkoppla gärna med hur du väljer att göra i tråden sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har själv ingen strategi där det finns förankring att ett enskilt innehav får vara så stort av det totala sparandet.
Huruvida det är rätt riskprofil för dig beror helt på livssituation, pengabehov, buffert, utgifter, avkastningskrav etc. Dvs, det går inte riktigt säga något om detta med den information du gett.

Däremot så brukar det oftast dra, har du tankar när du ska sova om detta så är det läge att växla ned lite i risk. Om du sover gott och tror att Palantir ska fortsätta dra så kan man gott sitta kvar.

Jag tänker fortsatt inte ge några råd iom jag inte har varken bakgrunden om din situation, egentligen någon legitimitet att rådge eller vill ha ansvar för någons beslut i en fråga som detta.

Återkoppla gärna med hur du väljer att göra i tråden sen.

Sålde av 200 av 255 aktier till priset av 124$ per aktie.
Nu har jag dilemma nummer två - vad ska jag lägga dessa likvida medel på?
Kan ni ge förslag på
1. väldigt stabila aktier som garanterar jämn och bra tillväxt och eller utdelning
2. väldigt intressanta mindre kända företag som förväntas slå igenom inom överskådlig framtid (hög risk hög reward?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Kan ni ge förslag på
1. väldigt stabila aktier som garanterar jämn och bra tillväxt och eller utdelning
2. väldigt intressanta mindre kända företag som förväntas slå igenom inom överskådlig framtid (hög risk hög reward?)

1. Globalt index, fond eller ETF.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Savage_Gray:

Kan ni ge förslag på

Skrivet av Json_81:

1. Globalt index, fond eller ETF.

Jag instämmer här. Har man inte stenkoll själv på vad man ska göra så är det korrekta svaret alltid stor, bred och lågkostnadsindexfond.
Tycker man fonder är svårhandlade så finns ETF:er.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Kan ni ge förslag på

Avanza auto 6 nu med 114% aktier
Kanske inte ideellt med risk nu när det ej gått 1 år sedan yield curve uninversion men...

Någon som vet hur man köper US T-Bills som svenne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Kan ni ge förslag på

Snygg timing!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB