Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Installera om windows. Det kommer högst troligt lösa dina problem

Han har installerat om Windows en gång, du kanske menar tredje gång gillt.

Permalänk
Medlem

Installera om windows. Det kommer högst troligt lösa dina problem

Nu läste du nog inte mycket av tråden har installerat om windows 2 gånger nu utan framgång. Det är typ bekräftat att det är drivers som spökar då samma problem uppstår för flera 50xx användare.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk

Oj! nej verkligen inte - spännande att det fortfarande inte fungerar.
Har du dubbelkollat att PCIe kablarna sitter 100% inne?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Nu läste du nog inte mycket av tråden har installerat om windows 2 gånger nu utan framgång. Det är typ bekräftat att det är drivers som spökar då samma problem uppstår för flera 50xx användare.

Tråkigt nog är det en norm i forum, majoriteten är bara intresserade av att skriva av sig.

Kan meddela att fler på reddit som jag bad testa med kortets andra bios rapporterar att de får samma problem oavsett bios tyvärr.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Oj! nej verkligen inte - spännande att det fortfarande inte fungerar.
Har du dubbelkollat att PCIe kablarna sitter 100% inne?

yes, har även reseatat gpu utan framgång. Men har släppt det lite nu eftersom att det är ett så brett problem. Verkar ju vara drivers som får lösa det

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Här är en ny tråd, verkar vara många som har problem https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Om det "bara" är ett drivrutinsproblem kommer det väl lösas snart, men det som är oroande är dels att det bara är vissa som har det och dels att för en del kommer det efter de har kört med kortet ett tag. Detta skulle väl tyda på att det är ett hårdvaruproblem eller kan det vara systemet som blir korrupt efter hand?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Här är en ny tråd, verkar vara många som har problem https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Om det "bara" är ett drivrutinsproblem kommer det väl lösas snart, men det som är oroande är dels att det bara är vissa som har det och dels att för en del kommer det efter de har kört med kortet ett tag. Detta skulle väl tyda på att det är ett hårdvaruproblem eller kan det vara systemet som blir korrupt efter hand?

hade inga problem initialt i veckan. Det började i torsdags för mig. Men det som tyder på att det är drivare är ju också att personer med äldre gen kort får uppleva samma problem .

Ja det blir ju inte roligt för alla stackare som har kort beställde om det skulle visa sig vara hårdvara-relaterat problem då RMA brukar gå föra i kön.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Vad tror ni händer om man installerar drivrutin från december som egentligen inte har stöd för 50xx korten? går det ens?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Vad tror ni händer om man installerar drivrutin från december som egentligen inte har stöd för 50xx korten? går det ens?

yolo, eller läs din egen sign

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

yolo, eller läs din egen sign

haha, true!

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

https://www.pcgamer.com/hardware/graphics-cards/nvidia-is-inv...

Om någon upplever samma problem. Uppdaterar min egen tråd men kanske värt att lyfta på först sidan @Edin_II

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt 5090 FE. Dock har jag gett pcie 5.0 , ska testa och ändra till 4.0

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för version av Windows? Själv hade jag många krascher i Path of Exile 2 när jag körde Win11 24H2 (dock med 4090). Installerade om till 23H2 och problemet försvann.

Igår fick jag hem ett 5090 FE, körde DDU och installerade sen 572.16 av nvidias drivrutiner. Har bara testat Enshrouded än så länge men kortet har varit stabilt. Får testa fler spel och se vad som händer. Kan vara värt om ni ändå installerar om Windows att testa 23H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggela:

Vad kör ni för version av Windows? Själv hade jag många krascher i Path of Exile 2 när jag körde Win11 24H2 (dock med 4090). Installerade om till 23H2 och problemet försvann.

Igår fick jag hem ett 5090 FE, körde DDU och installerade sen 572.16 av nvidias drivrutiner. Har bara testat Enshrouded än så länge men kortet har varit stabilt. Får testa fler spel och se vad som händer. Kan vara värt om ni ändå installerar om Windows att testa 23H2.

testar gärna, vet du ett enkelt sätt att få tag på en iso med 23H2? Har barnen här själv så därför jag frågar, kan googlea själv senare .)

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

testar gärna, vet du ett enkelt sätt att få tag på en iso med 23H2? Har barnen här själv så därför jag frågar, kan googlea själv senare .)

https://os.click/en

Permalänk
Medlem

Stort tack

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggela:

Kör 23H2 men har fortfarande problem med black screens så windows version verkar inte spela någon roll. Inte för min del iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Kör 23H2 men har fortfarande problem med black screens så windows version verkar inte spela någon roll. Inte för min del iallafall

Happ, tråkigt att höra. Vi får hoppas att nvidia jobbar på nya drivisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Har inte läst hela tråden, fick också blackscreen med mitt 5080, hittade att det finns en hotfix, enligt reddit så ser det ut att fungera.
Har installerat drivrutinen nu, kan vara värt att prova om du inte har gjort det redan.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5624

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Har inte läst hela tråden, fick också blackscreen med mitt 5080, hittade att det finns en hotfix, enligt reddit så ser det ut att fungera.
Har installerat drivrutinen nu, kan vara värt att prova om du inte har gjort det redan.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5624

Ja nej den hjälper tyvärr inte, har nämnts

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag kollade nyss på den, och kan tillägga att det verkar vara något fuffens med senaste Nvidia-drivarna - 572.16 - även med äldre kort.

Liten uppdatering här:

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av ibland:

https://www.pcgamer.com/hardware/graphics-cards/nvidia-is-inv...

Om någon upplever samma problem. Uppdaterar min egen tråd men kanske värt att lyfta på först sidan @Edin_II

Tack för tipset! Är det här samma problem som rapporterades om tidigare, först med 5090D-korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Tack för tipset! Är det här samma problem som rapporterades om tidigare, först med 5090D-korten?

Yes,

Verkar som det är samtliga kort i nya serien. Jag har försökt med allt som internet sagt åt mig att göra men utan lycka.

Så det är helt klart nya drivare som behövs.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Sjukt problem

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av ibland:

Yes,

Verkar som det är samtliga kort i nya serien. Jag har försökt med allt som internet sagt åt mig att göra men utan lycka.

Så det är helt klart nya drivare som behövs.

Alright. Surt att höra!

Är det något som strular generellet med senaste Nvidia-drivaren (572.16)? Kör den själv på datorn men har inte upplevt suoeromfattande problem. 🤔

Permalänk
Medlem

Testade stänga av G-sync och alla mina blackscreens är ett minne blott. Skön fix iaf sen vill man ju gärna att det funkar med drivers framöver

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Se om det går uppdatera monitorn med ny firmware?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

Min fungerade kanon några dagar sedan blev det helt svart. Fick ingen signal alls från kortet men fläktarna körde ände på grafikkortet.

Jag testade allt, bytade HDMI -> DP, DP-HDMI, installera om windows, ändra PCIe5 -< PCIe4 i Bios, avinstallera drivers, installera drivers igen, inaktiverade G-Sync på skärmen men inget fungerade.

Men det som slutligen hjälpte mig var att koppla ur strömkabeln från grafikkortet och sätta in den igen. Hoppas detta kanske hjälper någon som har problem, jag var redo för en RMA men nu är jag glad igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rodex:

Min fungerade kanon några dagar sedan blev det helt svart. Fick ingen signal alls från kortet men fläktarna körde ände på grafikkortet.

Jag testade allt, bytade HDMI -> DP, DP-HDMI, installera om windows, ändra PCIe5 -< PCIe4 i Bios, avinstallera drivers, installera drivers igen, inaktiverade G-Sync på skärmen men inget fungerade.

Men det som slutligen hjälpte mig var att koppla ur strömkabeln från grafikkortet och sätta in den igen. Hoppas detta kanske hjälper någon som har problem, jag var redo för en RMA men nu är jag glad igen

fortsatt felfritt för dig sedan att du reseatade kabeln ?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

fortsatt felfritt för dig sedan att du reseatade kabeln ?

Yes, funkar felfritt nu.