Hjälp! Flickvännen spillde choklad kaffe med mjölk i sin dator

Permalänk

Hjälp! Flickvännen spillde choklad kaffe med mjölk i sin dator

Hej! Min flickvän spillde spillde choklad kaffe med mjölk i sin dator och vi har lyckats ta bort det mesta med 99% isopropanol, men vi fick inte bort det som är på bilden vid PCIe 3.0. Har ni något tips på hur man får bort det? Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Mer alkohol och en riktigt mjuk tandborste!

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Vi har nu försökt få bort det i ett antal timmar, men det är fortfarande kvar så vi vet inte riktigt vad mer vi kan göra

Permalänk
Medlem

Topps och destvatten kan ev fixa att lösa upp det kvarvarande. Prova ett område som inte har komponenter. Vid Pcie texten ser det tomt ut.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Destillerat vatten i sig är inga problem, men du måste säkerställa att allt försvinner. Korrosion är inte roligt!

Permalänk

Tack för svaren! Det funkade hur bra som helst! Hur länge rekommenderar ni att datorn står och torkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smilymilkman:

Tack för svaren! Det funkade hur bra som helst! Hur länge rekommenderar ni att datorn står och torkar?

Dränk ner med sprit efter vattnet och låt stå över natten på,varm plats. Kolla sen om det är torrt

Permalänk
Medlem

Ren IPA löser socker och gegg rätt dåligt, jag brukar blanda i 20% vatten vilket gör att det löser upp vissa typer av smuts mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Ren IPA löser socker och gegg rätt dåligt, jag brukar blanda i 20% vatten vilket gör att det löser upp vissa typer av smuts mycket bättre

IPA i en dator!? Galenskaper!

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort torktiden. Tvätta försiktigt, enligt ovan tips du fått.
Ta isär alla delar. Luta moderkortet mot ett värme-element.. en vecka.

Så gjorde jag med en Lenovo laptop, som det droppade vatten ur. Hittad i grovsop-rummet. Fungerar perfekt sedan ett par år. Hoppas du har lika stor tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Slöseri!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

IPA i det här fallet lär stå för IsoPropanol Alkohol och inte IPA öl. Isopropanol brukar användas till diverse teknikrengöring.
Användes mycket till att göra ren tryckrullar och ton/videohuvuden i bandspelare förr och även nu av de som kör retro prylar idag.

Kan hålla med om att hälla klibbigt öl i datorn nog inte vore så bra.