Bytt CPU - Måste ha ny pinkod prompt. Får dock ingen kod på mailen... Panik.

Permalänk

Bytt CPU - Måste ha ny pinkod prompt. Får dock ingen kod på mailen... Panik.

Yikes.

Bytte CPU från en 5600X till en 5700X3D. So far so good. Får upp någon varning i bios gällande fTPM. Tror jag i farten valde "yes" (Y) på den. Sen när jag kommer in till Win 11 får jag direkt ett fönster som säger:

"Din PIN är inte tillgänglig på grund av en ändring i säkerhetsinställningarna på den här enheten. Klicka här för att konfigurera din PIN-kod igen".

Så gör jag det, och ska få en kod som ska skickas till mitt outlook-konto. Inte tusan kommer det någon kod.

Sitter här och funderar på vad jag gjort för fel. Jag borde kanske, redan där i bios uppstart, ha valt att behålla de gamla inställningarna osv.

Fattar inte hur att gå vidare och komma in i windows med mitt konto. Kommer ju ingen vart... =/

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Yikes.

Bytte CPU från en 5600X till en 5700X3D. So far so good. Får upp någon varning i bios gällande fTPM. Tror jag i farten valde "yes" (Y) på den. Sen när jag kommer in till Win 11 får jag direkt ett fönster som säger:

"Din PIN är inte tillgänglig på grund av en ändring i säkerhetsinställningarna på den här enheten. Klicka här för att konfigurera din PIN-kod igen".

Så gör jag det, och ska få en kod som ska skickas till mitt outlook-konto. Inte tusan kommer det någon kod.

Sitter här och funderar på vad jag gjort för fel. Jag borde kanske, redan där i bios uppstart, ha valt att behålla de gamla inställningarna osv.

Fattar inte hur att gå vidare och komma in i windows med mitt konto. Kommer ju ingen vart... =/

Kollat i skräpmejlen? Rätt konto som du är inloggade på?

Permalänk
Skrivet av Big_N:

Kollat i skräpmejlen? Rätt konto som du är inloggade på?

Jodå, det ska det väl allt vara. Inget i skräpet heller.

Försökt flera gånger. Känns som något är "off" när prompten kommer upp kring detta med ny pinkod.

Men bara så jag hänger med. Är det så att det här med fTPM som strular då jag bytter CPU? Ok, jag kör ju firmware på den, tror jag - har ju ingen unik enhet - utan kör via CPU'n. Inser att jag kanske skulle svarat "ja" på att behålla vid uppstart i bios efter bytet, men det blev nog det andra, Y, dvs ja. Skapa ny, menas väl med det?

Har ju faktiskt lätt panik, måste in i datorn och jag fattar inte vad som händer, vilket är en smått oskön känsla som vi vet.
Provade naivt att ställa om till att man kan behålla gamla inställningarna, men såklart det inte funkar. Annars hade ju säkerheten helt fallerat.

Tar alla tips. Just fattar jag inte varför jag inte får något mail till mitt konto jag är ansluten med till Windows. Så....weird.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jodå, det ska det väl allt vara. Inget i skräpet heller.

Försökt flera gånger. Känns som något är "off" när prompten kommer upp kring detta med ny pinkod.

Men bara så jag hänger med. Är det så att det här med fTPM som strular då jag bytter CPU? Ok, jag kör ju firmware på den, tror jag - har ju ingen unik enhet - utan kör via CPU'n. Inser att jag kanske skulle svarat "ja" på att behålla vid uppstart i bios efter bytet, men det blev nog det andra, Y, dvs ja. Skapa ny, menas väl med det?

Har ju faktiskt lätt panik, måste in i datorn och jag fattar inte vad som händer, vilket är en smått oskön känsla som vi vet.
Provade naivt att ställa om till att man kan behålla gamla inställningarna, men såklart det inte funkar. Annars hade ju säkerheten helt fallerat.

Tar alla tips. Just fattar jag inte varför jag inte får något mail till mitt konto jag är ansluten med till Windows. Så....weird.

Du borde få koden till den mejl som är ansluten till ditt win konto. Har du inkorgen så full att den inte kan ta emot fler mejl?

Permalänk
Medlem

Har du kollat att det inte finns ett alternativ för andra sätt att logga in? För det borde alltid gå att logga in med det fullständiga lösenordet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Fick detta när jag installerade om och det kom aldrig något mail, fortfarande inte fått det. om jag minns rätt så kunde jag välja SMS till min mobil, funkar det för dig?

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk

Nej inga andra alternativ. Inget sådant. Känns som att något "glitchar" när jag ska göra den här proceduren. Sen är jag galet trött med men ja... Något känns fel. Som att min förfrågan om att få en ny kod inte riktigt sänds iväg (något blinkar till som att ytterligae en skärm eller info ska komma upp). Istället står det att det har skickats en kod.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TehSWEED:

Fick detta när jag installerade om och det kom aldrig något mail, fortfarande inte fått det. om jag minns rätt så kunde jag välja SMS till min mobil, funkar det för dig?

Har inget sådant val nu. Ska kolla mitt MS konto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter inte som att det inte funkar som det skall, kan vara MS servrar som inte riktigt funkar prima just nu.
Antar att en blåsning av c:/ inte funkar för dig? Ingen backup?

Vet att jag inte fick något mail men jag är 99% säker på att jag kom in med SMS, du kanske inte har ditt mobilnummer inlagt i ditt MS konto?

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk

NU löste det sig. Det här var så himla märkligt. Fick inga andra alternativ att logga in på först. Sen drar jag lite i det där fönstret, och då måste andra alternativ ha dykt upp, "logga in på annat vis", typ. Dock strulade det där med då jag först fick veta att jag inte hade någon "nyckel" (panik utan att fatta vad som menades). SEN kunde jag välja att logga in via min andra kontaktmail. DÅ funkade det.

Tar första andetaget på en halvtimma.

Tusen tack för all hjälp!!! =D Nu är jag värd minst en semla (och ni med). Ha en bra fortsatt kväll.

...jag behöver inte göra något mer nu i bios va? Firmware fTPM är väl det jag forstätter ha?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TehSWEED:

Låter inte som att det inte funkar som det skall, kan vara MS servrar som inte riktigt funkar prima just nu.
Antar att en blåsning av c:/ inte funkar för dig? Ingen backup?

Vet att jag inte fick något mail men jag är 99% säker på att jag kom in med SMS, du kanske inte har ditt mobilnummer inlagt i ditt MS konto?

SMS gick inte, men som du såg där...gick via mail (när väl alternativet för andra alternativ dök upp hehe).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, det extra fönstret var nog så jag kom in, jäkla tråkigt att det inte kom upp automatiskt.
Gött att det löste sig!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TehSWEED:

Ah, det extra fönstret var nog så jag kom in, jäkla tråkigt att det inte kom upp automatiskt.
Gött att det löste sig!

Ja - men den paniken!

Visa signatur