Permalänk
Medlem

BankID dödar min telefon

Hejsan, jag är nyfiken på vad som sker. Jag har en samsung Galaxy S7, köpte en begagnad då jag hade en likadan tidigare. Den tidigare så skedde samma sak, och bankID låste sig.

Oavsett, det som sker är att om jag inte har 100% batteri så stänger mobilen av sig när jag försöker använda bankID, med laddaren i funkar det. Så jag är väldigt nyfiken vad sjutton som har skett, jag vet att Samsung inte uppdaterar längre men skall det verkligen betyda att min telefon dör varje gång jag använder BankID och den är under 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etweor:

Hejsan, jag är nyfiken på vad som sker. Jag har en samsung Galaxy S7, köpte en begagnad då jag hade en likadan tidigare. Den tidigare så skedde samma sak, och bankID låste sig.

Oavsett, det som sker är att om jag inte har 100% batteri så stänger mobilen av sig när jag försöker använda bankID, med laddaren i funkar det. Så jag är väldigt nyfiken vad sjutton som har skett, jag vet att Samsung inte uppdaterar längre men skall det verkligen betyda att min telefon dör varje gång jag använder BankID och den är under 100%.

Det låter väldigt märkligt. Bank-ID kommer kräva Android 8 eller nyare från o med mars, vilket S7 har. Det där med att telefonen stänger av sig brukar vara ett klassiskt tecken på att batteriet nått sin livslängd och klarar inte av att ge den strömstyrka som telefonen (CPU:n) kräver och då stänger den av sig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det låter väldigt märkligt. Bank-ID kommer kräva Android 8 eller nyare från o med mars, vilket S7 har. Det där med att telefonen stänger av sig brukar vara ett klassiskt tecken på att batteriet nått sin livslängd och klarar inte av att ge den strömstyrka som telefonen (CPU:n) kräver och då stänger den av sig.

Hmm, ja batteriet är ju rätt udda. När den stänger av sig står det 69%(nice), men när den slår på kan det stå 4%. Så det är så simpelt alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etweor:

Hmm, ja batteriet är ju rätt udda. När den stänger av sig står det 69%(nice), men när den slår på kan det stå 4%. Så det är så simpelt alltså?

Med största sannolikhet, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etweor:

Jupp det där låter som en klassiker, att batteriet har nått livslängden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Byt batteri, antar att du med tiden kommer hitta mer saker som får den att boota om.

Permalänk
Medlem

BankId gör en hel del kryptoberäkningar. Om inte CPUn har hårdvarustöd för det, kan den mycket väl lasta batteriet ganska hårt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Ok, då tackar jag alla för snabbt svar.

Behövs inga mer svar om ingen har tips på en super simpel billig mobil med bra batterilängd som endast är funktionell. Använder bara mobil för att ringa, ta emot sms och logga in.

Permalänk
Snusfri

https://www.komplett.se/product/1311792/mobil-klockor/mobilte...
https://www.proshop.se/Mobile/OnePlus-Nord-CE4-Lite-5G-256GB8...

Någon av dessa, bra priser och duger faktiskt till annat om man vill göra något sådant i framtiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

https://www.komplett.se/product/1311792/mobil-klockor/mobilte...
https://www.proshop.se/Mobile/OnePlus-Nord-CE4-Lite-5G-256GB8...

Någon av dessa, bra priser och duger faktiskt till annat om man vill göra något sådant i framtiden.

Tackar, tror jag lutar åt Motorolan av dom två.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Etweor:

Tackar, tror jag lutar åt Motorolan av dom två.

Ett vettigt val.
Den gör med bravur det du behöver den till utan att kännas seg som sirap samt att den har NFC vilket numera istort sett är ett krav för BankID, vilket många billigare telefoner saknar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL