Hushållsassistent/köksassistenter?

Permalänk
Medlem

Hushållsassistent/köksassistenter?

Har en super gammal hushållsassistent som jag använder till deg/bakning. Gör pizza, bröd och bullar.
Den jag har nu måste vara från 80talet och jag funderar på köpa nytt.

Ni som bakar en del. Vad rekommenderar ni.
Ska sägas att jag inte bakar varje dag, utan lite då och då. Så någon jätte dyr apparat behövs inte!

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem

Köpte denna på ICA Maxi då det vart rea, var lite över 2000kr med stammispris och sen hade jag en 10% rabatt via medlemskap kvar. Totalt ca 1840 kr.
https://www.electroluxhome.se/hem-hushall/koksmaskiner/koksas...

Den fungerar bra och tillräcklig stark för det jag bakar ( mest grovt bröd)

Permalänk
Medlem

Väldans nöjd med min Bosch MUM series 4. https://www.bosch-home.se/sv/category/koksmaskiner-och-matberedare/koksmaskiner/serie-4-koksmaskiner
Finns bra med tillbehör, glass”maskin”, mixer, köttkvarn, skivor för skivning, strimling osv. Förutom själva degknådandet och visp-funktion.

Köpte min för typ 2500-3000 på tokrea på Amazon, typ 25% eller nåt. Kolla färgalternativ och olika paket för att maximera tillbehör/minimera pris.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Har ingen maskin själv men har hört/läst en del om det.
Och det är kvalite'n 60/70/80 tals maskiner har oerhört mycket bättre kvalitet och sedan började den att dyka för att idag vara ren skit överlag.

Det är vanligt att det används plastdrev/kopplingar till drivning av skål/degkorkar/osv som är VÄLDIGT vanliga att dom går sönder efter nåt år om den inte används så mycket.
Finns ju två anledningar till plast drev.
1, Billigare!
2, och den absolut viktigaste, dom håller inte så folk måste köpa nytt igen!

Så mitt tips OM du köper nytt är att spara den gamla för det är stor risk att du kommer behöve den igen!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Använder Ankarsrum Assistent. Originalet som Electrolux hade för många många år sedan. Min har den gamla motorn, nu kommer de med 1500w.
Rätt bra halvtest av jänkare som aldrig sett en Assistent förut: https://www.youtube.com/watch?v=4SqIXez40Hg hoppa till typ 15 minuter.
Dyr, men du kommer aldrig att behöva köpa en ny.

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett och hört är nedan den ultimata köksassistenten, men det är mest baserat på vad BOSCH egna personal sagt och visat under demo. Själv har jag bara använt en tradionell KitchenAid som absolut såg fin ut i köket, men hade inga funktioner öht.

https://www.bosch-home.se/sv/product/koksmaskiner-och-matbere...

4990 under förra black week... så det är ju några månader tills nästa rea förmodligen.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolander:

Använder Ankarsrum Assistent. Originalet som Electrolux hade för många många år sedan. Min har den gamla motorn, nu kommer de med 1500w.
Rätt bra halvtest av jänkare som aldrig sett en Assistent förut: https://www.youtube.com/watch?v=4SqIXez40Hg hoppa till typ 15 minuter.
Dyr, men du kommer aldrig att behöva köpa en ny.

Vi ärvde morsans Ankarsrum, grym på bröddegar verkligen. Byggd som en stridsvagn.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Om den funkar, varför byta?

Permalänk
Medlem

+1 för Ankarsrum. Har en sån som visas i videon ovan och den är en riktig arbetshäst.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtpocket:

Har en super gammal hushållsassistent som jag använder till deg/bakning. Gör pizza, bröd och bullar.
Den jag har nu måste vara från 80talet och jag funderar på köpa nytt.

Ni som bakar en del. Vad rekommenderar ni.
Ska sägas att jag inte bakar varje dag, utan lite då och då. Så någon jätte dyr apparat behövs inte!

Jag hade svarat Ankarsrum för jag har den och gillar den men har inga egentliga referenser.

Råd och Röns Test ger Ankarsrum 60 poäng, maskinen som för högst för 77 poäng, en KitchenAid ARTISAN 5KSM125, den kostar en hel del, den klarar degar upp till 1,6Kg men får dåligt betyg på brödtestet.

75 Poäng får Kenwood Prospero + KHC29.H0WH som kostar betydligt mindre.

Just för brödbak är Kenwooden bäst men max deg är bara 0,8Kg.

Känns inte ok att publicera testet här (ligger bakom paywall) men du kan köpa enskilda tester från Råd och Rön.
https://www.radron.se/tester/koksmaskiner-stadning/koksmaskin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om den funkar, varför byta?

Den är ju ifrån 80talet och börjar låta illa när den körs. Misstänker att den inte håller så värst länge till.

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk

Har en elektrolux från 70-80tal nånting extremt välbyggd maskin och kommer troligen hålla hela mitt liv ut sålänge jag fortsätter att serva den med nytt fett i växellådan ibland.

Skrivet av mtpocket:

Den är ju ifrån 80talet och börjar låta illa när den körs. Misstänker att den inte håller så värst länge till.

Det är växellådan som behöver nytt fett.

Det gamla har stelnat och smörjer inte dreven längre.

Sopar du i nytt fett i växellådan så kommer den troligen gå 30 år till minst.

Torrköra dreven kommer äta upp kuggtänderna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows