Pris/prestanda GPU vs speltitlar

Permalänk
Medlem

Pris/prestanda GPU vs speltitlar

Mycket diskussioner om grafikkort och dess prestanda i spel jämfört med priset...
Jag funderar så här: Vad händer med prestandan om spelarna började ställa högre krav på spelutvecklarna i ställer för att ställa alla krav på grafikkortstillverkarna och deras drivrutiner?

Det borde vara lättare för alla parter om det infördes någon sorts standard gällande spelutveckling också, precis som inom alla andra branscher. Då hade grafikkortstillverkarna inte behövt lägga tid och kostnader för att utveckla en drivrutin till varje speltitel..
Det borde kunna vara ett enkelt sätt att påskynda utvecklingen och hålla kostnaderna nere...

En fråga på detta: Om alla spel kom med topptrimmade drivrutiner, hur mkt mer prestanda skulle detta kunna ge med ett nytt modernt grafikkort? Och hur hög prestanda behövde då grafikkortet ha för att klara att driva spelet? Mer optimerade spel som kräver mindre prestanda för att flyta på borde kunna hålla grafikkortspriserna nere.
Inget jag vet med säkerhet, men så går mina tankar...

Permalänk
Medlem

Egentligen behövs det bara mindre kräsna konsumenter. Dom flesta spelen ser bra ut även med lägre inställningar.
Det är några spel som kommit på senaste som avviker från detta på ett märkligt sätt. Det blir inte så mycket mer fps genom att ställa ned inställningarna. Vet inte varför. Men märkligt är det.

Du missar en viktig sak som jag var inne på ovan. Dom kräsna spelarna. En krävande titel drar till sig spelare som flugor till skit.
Så länge det är så kommer vi inte att få se väldigt optimerade spel samt så länge folk faktiskt köper dom snabbaste grafikkorten i den mängd det görs idag.

Angående standard.. Det låter vettigt. Men det är det inte. Hade vi haft det så skulle vi inte haft så roliga spelmotorer. Jag tycker det är illa nog att så många spel kommer att utvecklas på Unreal. Jag ser gärna fler spelmotorer och att dom får kärleken dom förtjänar.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.