Mörkt läge kan leda till högre strömförbrukning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Intressant val då lcd är i princip sämre på allt mot oled? Vilka fördelar ser du med lcd över oled?

Enda anledningen till att jag inte kör oled på min skärm är priset och jag tror inte en oled tycker det är kul när man glömmer den på med en statisk bild i flertalet timmar.

Jag kör också LCD på mobil; för egen del är det flimret jag vill bli av med. De flesta märker väl inte av det, men jag blir tokig på det. Jag ser det inte på så vis att jag ser blinkande, men om saker rör sig (inkl ögonen) märks det av direkt. Samma sak med RGB på tangentbord som oftast också använder PWM-dimning.
Tack och lov så flimrar inte OLED på större skärmar/TV på samma sätt (de har bara en minimal dip vid uppdatering, en rad i taget).

När jag kollade senast (några år sedan) var även modeller med "DC dimming" inte flimmerfria.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Första är ips mot en VA panel så det har inget med oled att göra.
Den andra är från 2018. Hänt mycket sedan dess och detta är inget jag märker av i vardagen. Kan ju mest vara en "reedit/forum"grej 😉

Det värsta brottet är dock att det är från reedit/forum. Finns det inga riktiga tester?

Det var mer att det är samma eftersläpning på oled som VA, iallafall så som jag kan upptäcka det. Och du säger att den är från 2018, den må vara det, men den fortfarande lika relevant idag (du undrade varför jag inte gillar OLED, och där är anledningen) Jag har testat nya modeller från 2023 och jag ser fortfarande det väldigt tydligt. Sedan gillar jag reddit. Detta var mest så att du fick en bild på mitt problem. VA och OLED har iallafall samma problem med eftersläpning enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av K-pax666:

Har ingen Windows eller webbläsare i min tv, jag använder mig av Energispar i tvn's funktioner "Bild Av, Hög, Medium, Låg, Av" o kör på "Hög" läge med ca 30 w i förbrukning, medium blir för starkt i normalt belyst o mörkt rum
Så det är styrkan på LED bakgrundsbelysningen som man ändrar

Tvn är en Samsung 3D 46 tum Lcd/Led, ca 14 år gammal

Men då är det inte mörkt läge du kör, utan sänkt bakgrundsbelysning/ljusstyrka vilket absolut påverkar effekten på en LCD också.

Mörkt läge är att använda mörka färger istället för ljusa, t ex att fältet jag skriver i nu är vitt i ljust läge och mörkgrått/nära svart i mörkt läge.

En LCD utan local dimming drar inte mindre ström med mörkt tema (vilket är vad hela tråden i stort handlar om); vad man än visar drar bakgrundsbelysningen lika mycket.
På OLED är inte det sant, utan mörkt innehåll ger lägre effekt än ljust innehåll.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Bildexpert 📺

Låter som det jag känner till om dark mode-användningen.

Skärmarna idag är 2–3 ggr ljusstarkare direkt ur kartong med spelskärmar som når 400-500+ nits idag mot kanske 150-250 nits för en spelskärm från tidigt 10-tal. Och en 60–100 nits på CRT-tiden. Så här års klockan 18–19 på kvällen i norden och skandinaviska vanor behöver man inte de 400+ nits som en kontor i Taiwan eller Florida kanske kräver mitt på dagen.

"Nya skärmen har för hög skärpa/kontrast så det gör ont" är en hyfsat vanlig forumfråga. Eftersom inte alla kopplar att eventuellt obehag vid en ny skärm hänger samman med den faktiska ljusstyrkan är det lätt att tar man till dark mode. Kanske prövar man att sänka ljusstyrka på uppmaning men då upplevs skärmen "mörkare", vilket den ju också blir relativt sett. Man missar att det tar minuter för ögonen att vänja sig.

Som en typisk LCD fungerar kommer dark mode i den situationen inte spara någon ström eftersom lysdioderna fortfarande lyser på för fullt, drar mer ström och även sliter mer på skärmen. Det enda man åstadkommer är att LCD-skiktet blockerar merparten av ljuset likt ett slags solgalsögon inomhus. Vad jag kan tolka om BBC-undersökning är det precis detta man diskuterar. Inte huruvida dark mode i sig är bra eller dåligt.

Tricket med ny skärm är att dra ljusstyrkan i botten. Noll. Sedan ökar man gradvis med några minuters mellanrum och slutar när ögonen tycker det räcker för rummet man är i. Då hinner ögonen med att anpassa sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Första är ips mot en VA panel så det har inget med oled att göra.
Den andra är från 2018. Hänt mycket sedan dess och detta är inget jag märker av i vardagen. Kan ju mest vara en "reedit/forum"grej 😉

Det värsta brottet är dock att det är från reedit/forum. Finns det inga riktiga tester?

Oled ger black smearing i låga ljusstyrkor. Sker på min s7 och a54 när man har en mycket mörk bild mot något ex grått i låg ljusstyrka. Sker även på tv och skärmar i liknande scenarion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Oled ger black smearing i låga ljusstyrkor. Sker på min s7 och a54 när man har en mycket mörk bild mot något ex grått i låg ljusstyrka. Sker även på tv och skärmar i liknande scenarion.

Precis det jag ser. Och då tar jag hellre LCD än OLED alla dagar i veckan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Bildexpert 📺

OLED i sig ger inte smetigheter/smearing eftersom stig/falltider på att tända och släcka pixeln är försumbara. Smetande kommer av att en LCD-panel typiskt har just högst varierande stig/fall-tider som följd av att kristallen ska vrida sig och detta kan påverkas av sådant som overdrive. Även en FALD kan öka smetande beroende på hur den arbetar med sina stig/fall-tider.

Något sådant problem finns inte riktigt med en OLED. Snarare tvärtom då avsaknaden av smetighet inte längre maskerar övergångsfaser vilket kan få bilden att upplevas hackigare.

Däremot kan enskilda tillverkares implementering av en OLED-panel ge upphov till diverse fenomen, likt att det används någon form av dither-algoritm med temporal basis som "blinkar" fram nyanser nära svart och att detta ger något som liknar smetande.

Eller så är det smetande i materialet man tittar på, likt att spelet man spelar adderar något som kan misstolkas som att det är panelen som orsakar. Till exempel motion blur i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Aldrig något jag märkt eller hört någon klaga på förut så jag antar att de flesta inte märker det, som jag ens vet om det.
Hoppas du inte förstört mitt oled fyllda liv då jag nu kanske kommer titta efter det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

men är med på ditt resonemang. om du har bakgrundsbelysningen på samma inställning i ljust eller mörkt så kommer den mörka spara ström.

dock kommer du kunna köra den ljusa sidan betydligt lägre på bakgrundsljuset och den fortfarande kommer vara läsbar vid samma övriga förutsättningar potentiellt kan spara mer ström beroende på hur stor skillnad mellan ljusinställningen är.

Men OLED har väl inte bakgrundsbelysning ?

Permalänk
Medlem

Lite off topic men vet någon om det utförts några studier på hur mörkt respektive ljus läge påverkar ögon, huvudvärk, spänningar i nacke etc? Jag tänker då främst på arbete vid datorskärm.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Mörkt läge är oanvändbart för mig på grund av synfel. Vad var syftet med mörkt läge från början då det blev på modet bara för några (något?) år sedan?

Är skönt för ögonen speciellt på kvällen. Har ändå ganska låg ljusstyrka runt 40 men det är nästan för starkt och inte kul komma in på helvit hemsida, är nästan så man drar på sig solglasögon.

Körde annan typ av dark tema (är tråd på swec om detta) på Sweclockers och gillar den inte alls (var otydlig och svårläst). Swec egna officiella dark tema är betydligt bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men, hela artikeln handlar ju om att man på datorn ska slå på "dark mode". Känns inte så relevant information då

Vilket fall som helst så sänker det energiförbrukningen radikalt när man sänker Led belysningen bakom en Lcd skärm !!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nyllet83:

Lite off topic men vet någon om det utförts några studier på hur mörkt respektive ljus läge påverkar ögon, huvudvärk, spänningar i nacke etc? Jag tänker då främst på arbete vid datorskärm.

Svart text på vit bakgrund är normen sedan Gutenberg på 1400-talet. För grafisk formgivning och särskilt tryck finns det många anledningar till att undvika vit text på svart bakgrund. Med skärmar och diplayer och större variationer av omständigheter, samt individuella preferenser är svaret mer flytande. En kort läsning i ämnet: https://uxpickle.com/ux-best-practice-dark-text-on-a-white-ba...

Jag föredrar valfrihet, så länge man väljer av rätt anledningar. Om man kör dark mode för att skärmen annars blir "för skarp" eller ansträngande ser jag det som fel anledning. Bättre man lär sig hur skärmar fungerar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Svart text på vit bakgrund är normen sedan Gutenberg på 1400-talet. För grafisk formgivning och särskilt tryck finns det många anledningar till att undvika vit text på svart bakgrund. Med skärmar och diplayer och större variationer av omständigheter, samt individuella preferenser är svaret mer flytande. En kort läsning i ämnet: https://uxpickle.com/ux-best-practice-dark-text-on-a-white-ba...

Jag föredrar valfrihet, så länge man väljer av rätt anledningar. Om man kör dark mode för att skärmen annars blir "för skarp" eller ansträngande ser jag det som fel anledning. Bättre man lär sig hur skärmar fungerar istället.

Var ju även någon som tog upp en teori att dark mode förstör designen. Alltså var viktigare ha dark mode än fokusera på andra delarna av en hemsida (för göra den läsbar bland annat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det var mer att det är samma eftersläpning på oled som VA, iallafall så som jag kan upptäcka det. Och du säger att den är från 2018, den må vara det, men den fortfarande lika relevant idag (du undrade varför jag inte gillar OLED, och där är anledningen) Jag har testat nya modeller från 2023 och jag ser fortfarande det väldigt tydligt. Sedan gillar jag reddit. Detta var mest så att du fick en bild på mitt problem. VA och OLED har iallafall samma problem med eftersläpning enligt mig

Saker utvecklas minns du första lcderna? Lutade du huvudet bara lite snett blev skärmen svart. Perfekta "privacy skärmar" men värdelöst om flera ville se. Därför är 2018 relevant.

Jag värderar svärta och märker inte dessa eftersläpningar och fördelarna överväger en sådan nackdel anser jag. En oled är bättre på allt annat utom möjligen just det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag värderar svärta och märker inte dessa eftersläpningar och fördelarna överväger en sådan nackdel anser jag. En oled är bättre på allt annat utom möjligen just det.

Och det gör inte jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och det gör inte jag

Får vi hoppas oled blir bättre innan lcd försvinner.

Visa signatur