Herman Miller X Logitech G Embody Gaming Chair, recension?

Permalänk
Medlem

Ingen som råkar ha en Aeron Logitech Gaming Size B hemma?

Är nyfiken på lägsta sitthöjden. Hemsidan säger 450 mm. Misstänker att detta värde är upp till meshsitsen och inte plastkanten. Hur hög är plastkanten vid lägsta inställningen?

Mina ben från hälen till innersidan av knät är 43 cm, så är lite orolig att plastkanten kommer vara ivägen.

Permalänk
Medlem

Suttit i min embody i 3 veckor nu. Riktigt skön stol, tvingar en till ”korrekt” hållning, som lett till att man första veckan fick nån form av träningsverk. Glider sällan ner som jag gjorde med min razer iskur.

Upplever dock att den retar min ocd och många på reddit som delar uppfattning, vilket är att basen inte är 100% jämn utan lutar några procent upp på höger sida.

Permalänk
Medlem

Haft min i över en månad.
Rätt nöjd men kanske inte 14000kr nöjd
För mig är det en stor begränsning att man inte kan ställa in vinkeln på själva sätet alls: det gör att jag känner jag är lite för bakåtvinklad, så jag blir lite belastad i benen på ett sätt som inte känns helt naturligt.
Utöver det är grundformen för sätet och flexibiliteten i ryggen och sitslängden osv väldigt bra, så ryggen känns klart mer avslappnad än stolen jag hade förut!

Jag tänkte först köra med gungan i låst läge (då jag inte nyttjar den iallafall) men det gav ett ganska billigt "glappigt" stopp på min stol, så jag ökade motståndet i lutningen och kör utan låsning istället - funkar helt ok

Skrivet av Ryssfemma:

Upplever dock att den retar min ocd och många på reddit som delar uppfattning, vilket är att basen inte är 100% jämn utan lutar några procent upp på höger sida.

Ja, nånting gör att höger lår känns som det pushas upp lite mer än det vänstra, det har jag också tänkt på! Trodde det var inbillning eller jag som är sned!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Äntligen fått hem min Embody Gaming. Haft den i två dagar, så ta intrycken med en nypa salt.

Första intryck (redan första fem minuter) är att sitsen är betydligt mer bekväm än den på min Kinnarps. Embody känns som ett moln i jämförelse.

Jag la 10-15 minuter på att ställa in höjd på stolen, krökning på ryggen, armstöd, sittdjup och så vidare vilket gav resultat direkt. Likt andra beskrivit är tendensen att ”falla ned” och sitta som en krokig räka helt borta än så länge. Även vid korrekt sittning så sitter jag bekvämt.

Min längd (193cm) är inget problem i stolen för min del. Det var den största oron efter att ha läst diverse online.

Bonus att ungarna har lekt koja i kartongen i flertalet timmar sedan leverans.

Permalänk
Medlem

Ser att segaming herman miller stolarna är på rea igen, 20%. Finns det någon extra 5% kod? verkar inte hitta det. Har lite beslutsångest här, hur länge kommer denna rabatten att vara och när brukar nästa rabatt? gärna rabatt upplägg under ett helt år från segaming vore uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Äntligen fått hem min Embody Gaming. Haft den i två dagar, så ta intrycken med en nypa salt.

Första intryck (redan första fem minuter) är att sitsen är betydligt mer bekväm än den på min Kinnarps. Embody känns som ett moln i jämförelse.

Jag la 10-15 minuter på att ställa in höjd på stolen, krökning på ryggen, armstöd, sittdjup och så vidare vilket gav resultat direkt. Likt andra beskrivit är tendensen att ”falla ned” och sitta som en krokig räka helt borta än så länge. Även vid korrekt sittning så sitter jag bekvämt.

Min längd (193cm) är inget problem i stolen för min del. Det var den största oron efter att ha läst diverse online.

Bonus att ungarna har lekt koja i kartongen i flertalet timmar sedan leverans.

Vad hade man för frakt alternativ, hemleverans eller ombud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramses:

Ser att segaming herman miller stolarna är på rea igen, 20%. Finns det någon extra 5% kod? verkar inte hitta det. Har lite beslutsångest här, hur länge kommer denna rabatten att vara och när brukar nästa rabatt? gärna rabatt upplägg under ett helt år från segaming vore uppskattat.

De extra fem procenten brukar dyka upp i slutet av vissa HM-reor (men inte alltid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramses:

Hemleverans ingick vill jag minnas. (jag fick stolen direkt till dörren i ett enormt paket)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramses:

Hemleverans var det enda. Kom levererat hem i en sjukt stor kartong. Dock var hela stolen färdigmonterad vilket var skönt.

Permalänk
Medlem

Bor i mellersta norrland i en hyffsat stor stad. Och var tvungen att betala 1600kr för frakten hem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hemleverans ingick vill jag minnas. (jag fick stolen direkt till dörren i ett enormt paket)

Det verkar bero på var man bor. Fick min Aeron hemlevererad utan kostnad.

Skrivet av Gx rade:

Bor i mellersta norrland i en hyffsat stor stad. Och var tvungen att betala 1600kr för frakten hem..

Men det tjänar du igen på elräkningarna jämfört med oss ”sydlänningar” …

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Surt. Men min frakt hem var gratis. Men som nån annan sa, vi betalar på elen istället 😂

Permalänk
Medlem

Sista dagen av rean tydligen men ännu inte handlat, behöver lägga pengarna på annat. Någon som vet när nästa rabatt sker, våren?sommaren? Eller kommer vi vänta tills hösten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramses:

Sista dagen av rean tydligen men ännu inte handlat, behöver lägga pengarna på annat. Någon som vet när nästa rabatt sker, våren?sommaren? Eller kommer vi vänta tills hösten?

Ha lite is i magen. HM har flera gånger slagit till med ”extra 5 %”-erbjudandet dagen efter att den ”ordinarie” rean har slutat.
Men man vet ju aldrig vad som händer den här gången …
Och de här här erbjudandena kommer igen flera gånger om året om du skulle missa erbjudandet eller inte ha råd just nu. Minns bara inte när, men det brukar alltid dyka upp erbjudanden i november (runt Black Friday).
Om du kollar lite bakåt i den här tråden kan du nog se när HM har haft 20 %-rabatter tidigare eftersom liknande diskussioner alltid dyker upp då.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en rea nu i slutet av april som tidigare år. Ska nog slå till om det är 25% rabatt 😊 ni som köpt stolen tidigare, är ni nöjda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzeman:

Hoppas på en rea nu i slutet av april som tidigare år. Ska nog slå till om det är 25% rabatt 😊 ni som köpt stolen tidigare, är ni nöjda?

Väldigt nöjd, haft min i snart 1 år, den är oerhört bra

Permalänk

har svårt att bestämma mig mellan Aeron eller Embody..
Jag var helt bestämd på Aeron med tanke på vissa videon sagt att Aeron har bättre svank stöd, armstöd och mesh som andas, men nu efter att läst en del säga att dom föredrar Embody så har jag svårt att bestämma mig nu.

har ingen möjlighet att provsitta då jag ej är i sthlm eller gtbg..

men hur upplever ni med Embody att Svanken stödet vara ? samt armstöden och sitta vid bordet ?

kommer köpa en HM slutet av april, klarar inte av min kinnarps längre så sätet och ryggstödet är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

Jag var helt bestämd på Aeron med tanke på vissa videon sagt att Aeron har bättre svank stöd, armstöd och mesh som andas, men nu efter att läst en del säga att dom föredrar Embody så har jag svårt att bestämma mig nu.

men hur upplever ni med Embody att Svanken stödet vara ? samt armstöden och sitta vid bordet ?

kommer köpa en HM slutet av april, klarar inte av min kinnarps längre så sätet och ryggstödet är dåligt.

Jag bytte från en Kinnarps till en Embody. Väldigt nöjd. Var precis som du och velade mellan Aeron och Embody ganska länge. Men valde Embody för att den är mjukare, verkar vara något mer flexibel i vilken sittställning som kan användas och en känsla av att den borde vara bekvämare.

Nu har jag såklart inte testat båda så jag kan inte säga vilken som egentligen är bäst. Men jag är mycket nöjd med min Embody!

Permalänk
Medlem

Snart 5 mån med Embodyn och velade också länge mellan den och Aeron. Mycket nöjd efter -25% köpet även om det tog emot att lägga så mycket på en stol men då mycket jobb och fritid blir sittandes i den så känns det värt. Behöver tänka på komfort och ergonomin.

Armstöden går att sänka precis så långt ner som jag önskade vilket inte gick på min förra Neuchair, speciellt vid spelande med handkontroll är detta mycket önskvärt. Tyst (inget plastknarr) och lagom mjuk även om jag får lite ont i baken om jag sitter för länge men jag är också ca 100kg. Ska bli intressant nu till sommaren då jag definitivt tror den är varmare än mesh Aeron men hoppas det ska gå bra ändå i mitt varma rum. Har AC när det behövs och dessa nyare Embodys ska ju ha någon form av kylning under materialet.

Fanns mycket bra inställningar på youtube. Enda som stör är att de verkar monterat armstöden lite olika så ena är en bit längre in på sitsen än den andra men inte orkat försöka fixa själv eller rådfråga HM.

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Jag bytte från en Kinnarps till en Embody. Väldigt nöjd. Var precis som du och velade mellan Aeron och Embody ganska länge. Men valde Embody för att den är mjukare, verkar vara något mer flexibel i vilken sittställning som kan användas och en känsla av att den borde vara bekvämare.

Nu har jag såklart inte testat båda så jag kan inte säga vilken som egentligen är bäst. Men jag är mycket nöjd med min Embody!

Ja det är just dessa bitar som får en att pendla fram o tebax mellan dom heh lyx problem

Skrivet av Wesslan1:

Snart 5 mån med Embodyn och velade också länge mellan den och Aeron. Mycket nöjd efter -25% köpet även om det tog emot att lägga så mycket på en stol men då mycket jobb och fritid blir sittandes i den så känns det värt. Behöver tänka på komfort och ergonomin.

Armstöden går att sänka precis så långt ner som jag önskade vilket inte gick på min förra Neuchair, speciellt vid spelande med handkontroll är detta mycket önskvärt. Tyst (inget plastknarr) och lagom mjuk även om jag får lite ont i baken om jag sitter för länge men jag är också ca 100kg. Ska bli intressant nu till sommaren då jag definitivt tror den är varmare än mesh Aeron men hoppas det ska gå bra ändå i mitt varma rum. Har AC när det behövs och dessa nyare Embodys ska ju ha någon form av kylning under materialet.

Fanns mycket bra inställningar på youtube. Enda som stör är att de verkar monterat armstöden lite olika så ena är en bit längre in på sitsen än den andra men inte orkat försöka fixa själv eller rådfråga HM.

Tack, känns som embodyn är närmare köp knappen just nu. Bra poänger.. tänker: kinnarp stolen jag har nu är ok på sommaren, då bör ju embodyn vara det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

Gillar du verkligen mesh? Jag avskyr det materialet själv, visst det andas bra men behöver vi det i Sverige verkligen? Förstår om man bor i Brasilien liksom XD Tänk dig sitta en morgon med kalsonger bara och ffa då skava emot mesttyget, det är fruktansvärt, jag avskyr iaf det men förstår poängen med det. Bara utifrån det embodyn! Jag är nöjd med embody, älskar att den limmar sig efter din unika form, finns inte många stolar som gör det som embodyn gör EXAKT, steelcase har väl någon som kommer nära men inte på samma skala.

Permalänk
Skrivet av fozzan:

Gillar du verkligen mesh? Jag avskyr det materialet själv, visst det andas bra men behöver vi det i Sverige verkligen? Förstår om man bor i Brasilien liksom XD Tänk dig sitta en morgon med kalsonger bara och ffa då skava emot mesttyget, det är fruktansvärt, jag avskyr iaf det men förstår poängen med det. Bara utifrån det embodyn! Jag är nöjd med embody, älskar att den limmar sig efter din unika form, finns inte många stolar som gör det som embodyn gör EXAKT, steelcase har väl någon som kommer nära men inte på samma skala.

Ja jag vet inte, gillar tanken av mesh. Men kan inte säga jag upplevt min kinnarps någonsin vara för varm eller att jag har svettats i den pgr materialet

Just svanken, kan du få det stöd som du behöver?
Ex kinnarps stolen så har den ju en form efter ens rygg men någon svank stöd finns det ju inte i min mening, dvs jag behöver behöver mer. Kan man ställa in svank på embodyn nånting ?

Annars verkar embody väldigt bra

Permalänk
Medlem

För er som velar mellan Aeron och Embody så kan jag även tipsa om Mirra 2. Jag har haft den i några år och är väldigt nöjd. Föredrar den framför Aeron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

Ja jag vet inte, gillar tanken av mesh. Men kan inte säga jag upplevt min kinnarps någonsin vara för varm eller att jag har svettats i den pgr materialet

Just svanken, kan du få det stöd som du behöver?
Ex kinnarps stolen så har den ju en form efter ens rygg men någon svank stöd finns det ju inte i min mening, dvs jag behöver behöver mer. Kan man ställa in svank på embodyn nånting ?

Annars verkar embody väldigt bra

Jag tkr jag får det, men det är en stol du kan "sloucha" i också. Och kinnarps har väl mellanrum där bak också, jag avskyr det, så obekvämt imho... på det sättet är emody bra också

Permalänk
Skrivet av fozzan:

Jag tkr jag får det, men det är en stol du kan "sloucha" i också. Och kinnarps har väl mellanrum där bak också, jag avskyr det, så obekvämt imho... på det sättet är emody bra också

Ja presis exakt, låter ju bra.. lutar nog åt embodyn nu, tack

Permalänk

gör mig redo att beställa en Embody, men jag kommer vilja ha den "vanliga" modellen.
någon som har insikter om tyg på dessa. just nu lutar jag åt Rhythm, då denna är lite som Balanced fast tätare. tänker att den andas bättre med hur upplever ni med Sync ?

Permalänk
Medlem

Nu har Herman Miller 25 % rabatt på alla produkter på webbplatsen. Gäller t.o.m. 2025-05-15.
Undantag finns men alla de gamingstolar som diskuterats här i tråden är prissänkta.
https://sestore.hermanmiller.com/collections/sale/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Nu har Herman Miller 25 % rabatt på alla produkter på webbplatsen. Gäller t.o.m. 2025-05-15.
Undantag finns men alla de gamingstolar som diskuterats här i tråden är prissänkta.
https://sestore.hermanmiller.com/collections/sale/

Tack för infon. Försöker hitta rabattkod för ytterligare 5 % nu haha. Blir nog svårt 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzeman:

Tack för infon. Försöker hitta rabattkod för ytterligare 5 % nu haha. Blir nog svårt 😆

Verkar som att flera av de gamla koderna för ytterligare 5 % numera inte fungerar. Jag testade G2ESPORTS5 som jag använde i december, och den fungerar numera inte. Hoppas du hittar något! Stolen (embody) är riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzeman:

Nice, hojta om du hittar någon

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K