Laptop med 28gb tillgänligt på HD, windows katalog på 25gb, hur fixar man det?

Permalänk
Medlem

Laptop med 28gb tillgänligt på HD, windows katalog på 25gb, hur fixar man det?

Min mamma har en liten laptop med en 32gb sdd hårdisk och win 10. Under årens lopp så har windows uppdateringar lett till att windows katalogen svällt upp till närmare 25gb storlek, vilket tillsammans med några få andra nödvändiga program som virusskydd och firefox har lett till att det finns mindre än 500mb minne tillgängligt på datorn. Vilket inte är optimalt och som gör datorn så gott som obrukbar, speciellt som Windows envisas med att försöka uppdatera datorn hela tiden.

(Jag inser att detta är ett inslag av planned obsolescence vilket borde förbjudas.)

Men min mamma gillar sin lilla dator och vill egentligen ha en ny. Så min fråga är hur bantar man windows katalogen?

Skulle den bli mindre av att man återställer datorn och installerar om windows?
(Det är inga problem att blåsa om datorn, även om det innebär att alla filer och program tas bort. Har tvingats ta bort allting från den för att frigöra minne så det finns inget på den hursomhelst.)

Om att återställa datorn inte minskar windowskatalogens storlek drastiskt, vad finns det för andra alternativ?
Finns det några pålitliga freeware program som kan resa upp och minska storleken på windows?

Permalänk
Medlem

Provat använda diskrensaren? Samt antivirus programmet skulle jag bara ta bort, Windows inbyggda räcker gott och väl.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

Antar att det handlar om en fast lagringsenhet som inte går att uppgradera eller lägga till en extra (och att det skulle stå "vill egentligen inte ha en ny".)

En grej som kan vinna en del "gratis" utrymme, förutsatt att ni inte måste använda det och inte redan gjort åtgärden, är att stänga av hibernation-läget.
Beroende på hur mycket minne osv. som lagras så kan filen som används till det vara rejält stor.

cmd som admin -> powercfg.exe /hibernate off

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

När den inbyggda Diskrensaren gjort allt den kan har jag fått bra resultat med denna:

https://www.homedev.com.au/free/patchcleaner

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kolla även om det finns gamla återställningspunkter

Permalänk
Medlem

Ända vettiga är att byta till en större disk...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

har för mig att win 10 redan vid installation äter ~20GB som minst med senaste stora uppdateringen.

vilket gör att du som bäst får runt 12GB utrymme för annat.

du kan väl plocka upp lite extra genom att avinstallera diverse bloat som inte behövs för att ha ett fungerande system men räkna inte med mer än några gigabytes på sin höjd.

webläsare annan än edge ~+250-500MB ungefär.

3e part antivirus ~1GB

så jag tror du relativt snart kommer komma i samma situation igen när cachefiler m.m börjar byggas upp av användning.

tror din bästa lösning är att byta ut SSD till en större om det går.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som ovan, sen där man kan avinstallera program. Avinstallera samtliga man inte behöver. bara det kan friställa ett antal Gig...
Om det aldrig gjorts så bli inte förvånad om man får bort över tio GIG bara av det. Det kommer nog duga så att man kan köra datorn ett bra tag till.

Förutom det så kan en till lösning att lagra allt gammalt och övrigt på en portabel disk.

Då är det lätt att ominstallera windows. vill man kan man alltid passa på att öppna och sätta i nån billig disk. En SSD bör passa troligtvis. kostar under 150 SEK.- https://www.amazon.se/dp/B0093RN0PI/?tag=prisjakt05-21&creati...

men behövs inte det duger att bara installera om.

(Och en sista tanke, Windows 10 går ut nu i höst, men ta det lugnt ,det kommer fungera fint att använda datorn som vanligt ett bra tag till men det är bra att man vet om det så kan man lägga med det i budgeten). End of line heter det... Det betyder att micosoft inte kommer skicka ut med uppdateringar till den. men kan ske att det kommer nån enstaka säkerhetsuppdate få gånger ett kort tag till om vi har tur.

Skall ni köpa nytt kasta inet bort... Det är alltid nån som vill ha den som lekdator, man kan stoppa in linux i den och därmed låta den gå ett par år till.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Har du stängt av eller i alla fall minskat storleken på pagefile? Det sväljer en del utrymme. Googla "disable pagefile windows 10".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Har du stängt av eller i alla fall minskat storleken på pagefile? Det sväljer en del utrymme. Googla "disable pagefile windows 10".

Holy crap. Efter att ha testat detta så fick jag plötsligt 5.37gb ledigt utrymme på disken. Det är typ 16% ledigt utrymme från noll. Tack.