Windows 10 är störst på Steam igen

Permalänk
Medlem

Det är ju frivilligt att vara med i den där insamlingen så den är inget bra mått på någonting. Varierar ju hej vilt. Men att Windows 10 fortfarande är störst kan man ju se även i seriösa undersökningar, och det beror väl till stor del på att det inte är något större fel på Windows 10 och att Windows 11 inte har någon övertygande anledning att byta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att den plockat upp nån region som var bortfiltrerad tidigare, eller nåt annat "generalfel".... kanske.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Min förhoppning är att Windows går över till Linux-kerneln snart. Sen kan vi skapa egna optimerade Windows-distar

Det hade varit helt sjukt.
Så kan vi ha 2 st windows-linux versioner, en som heter "Windows for dummies" där startmeny knappen nu befinner sig MITT i skärmen och är ÄNNU större(täcker minst 60% av skärmen)
och sen ett windows för oss vanliga användare som inte är utvecklingsstörda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Så kan vi ha 2 st windows-linux versioner, en som heter "Windows for dummies" där startmeny knappen nu befinner sig MITT i skärmen och är ÄNNU större(täcker minst 60% av skärmen)

Har du testat en såndär bananböjd bredbildskärm? Då är man glad att att start menyn är i mitten.
Vrida nacken 90grader varje gång man ska till startmenyn är inte roligt efter en dag eller två.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Har du testat en såndär bananböjd bredbildskärm? Då är man glad att att start menyn är i mitten.
Vrida nacken 90grader varje gång man ska till startmenyn är inte roligt efter en dag eller två.

Ja så är det, tyvärr är det extremt dåligt stöd för dem skärmarna i mer än bara windows då skärmarna är exklusivt gjorda för spel. skulle tillochmed säga att dem är gjorda specifikt för racing/flyg spel och andra simulatorer.

Permalänk
Medlem

Är det folk här inne som backat till Windows 10, isåfall av vilken anledning?
Jag upplevde det som att spel flöt på bättre med 10an, men kan vara ett suddigt minne bara. Har bara inte orkat testa skifta tillbaka. Gillar överlag 11an rätt mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Du tänker på macOS!

Själv är jag mer ute efter att kunna specialanpassa min dator till specifika ändamål. Varför ens starta Explorer och desktop-miljön om jag enbart vill köra Steam? DWM (Desktop Window Manager) är bara en flaskhals i sig enligt mig.

Detsamma gäller 100-tals services som aldrig används av normalanvändaren, men trots det startar upp och idlar i bakgrunden.

Körde ofta egna skal i Windows (GeoShell m.fl.) tidigare och numera ersätter DOpus delvis Explorer för mig. Tyvärr används fortfarande Explorer för annat, även om startmenyn också är ersatt (OpenShell).

Hoppas som sagt på ett mer öppet (fler plattformar) Xbox OS som tillåter installation av appar (likt nuvarande Dev Mode på Xbox Series S/X).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Är det folk här inne som backat till Windows 10, isåfall av vilken anledning?
Jag upplevde det som att spel flöt på bättre med 10an, men kan vara ett suddigt minne bara. Har bara inte orkat testa skifta tillbaka. Gillar överlag 11an rätt mycket.

Läs inläggen på sidan 1 så får du svar på alla dina frågor.

Permalänk
Medlem

Windows är inget privat-OS. Det är en en MS-tjänst som man installerat på sin hårdvara och därav är slav där under(avtalet).

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Sitter du med näsan tryckt mot skärmen? Eller har du stelopererat ögonen? Annars är det ju inte så svårt att vrida lite på ögonen så ser man startmenyn och knapp rätt så enkelt, inget behov av att vrida hela huvudet om det är så ansträngande Såvida du inte sitter så nära att du kan se mellanrummet mellan pixlarna....

Mitten-startknappen i Win11 är ju ett absurt skämt, för att inte tala om att det ser absolut gräsligt ut. Vill inte ha huvudknappar som byter plats hela tiden beroende på hur många program man har igång...

Och vi behöver absolut inte 3091 olika versioner av Windows där varje är *nästan* kompatibel med någon annan. Linux är bra på mycket, men dess diversitet är både dess styrka och största svaghet. Är rätt skönt att veta att Windows är Windows. Sedan vore det ju bättre om Microsoft slutade anställa apor som slumpmässigt bankar på tangenterna när de ska designa UX, utan anställde folk med en riktig vision som faktiskt genomförde det och återgick till det som gjorde Windows bra till att börja med. Dagens designers har blivit helt hjärndöda med ett platt, tråkigt, singelfärgat 2D-gränssnitt överallt. Var betydligt trevligare med Windows 7 där Windows hade ett behagligt gränssnitt med bra färger. Även om jag absolut hatade Toys'R Us-gränssnittet i WinXP så tycker jag det ändå var bättre än dagens platta tråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Sitter du med näsan tryckt mot skärmen? Eller har du stelopererat ögonen? Annars är det ju inte så svårt att vrida lite på ögonen så ser man startmenyn och knapp rätt så enkelt, inget behov av att vrida hela huvudet om det är så ansträngande Såvida du inte sitter så nära att du kan se mellanrummet mellan pixlarna....

Mitten-startknappen i Win11 är ju ett absurt skämt, för att inte tala om att det ser absolut gräsligt ut. Vill inte ha huvudknappar som byter plats hela tiden beroende på hur många program man har igång...

Och vi behöver absolut inte 3091 olika versioner av Windows där varje är *nästan* kompatibel med någon annan. Linux är bra på mycket, men dess diversitet är både dess styrka och största svaghet. Är rätt skönt att veta att Windows är Windows. Sedan vore det ju bättre om Microsoft slutade anställa apor som slumpmässigt bankar på tangenterna när de ska designa UX, utan anställde folk med en riktig vision som faktiskt genomförde det och återgick till det som gjorde Windows bra till att börja med. Dagens designers har blivit helt hjärndöda med ett platt, tråkigt, singelfärgat 2D-gränssnitt överallt. Var betydligt trevligare med Windows 7 där Windows hade ett behagligt gränssnitt med bra färger. Även om jag absolut hatade Toys'R Us-gränssnittet i WinXP så tycker jag det ändå var bättre än dagens platta tråk.

Mitten-startknappen kan du ju ändra om du vill, Så den är till vänster.. Så slipper du att den flyttas när program körs

Permalänk
Medlem

Är personligen sjukt nöjd med Win10. Aldrig haft nå strul eller problem. Alla spel funkar klockrent och operativsystemet är snabbt och responsivt. Kommer hålla kvar vid det så länge det går. Enligt mig mkt bättre och stabilare är 11:an.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Är personligen sjukt nöjd med Win10. Aldrig haft nå strul eller problem. Alla spel funkar klockrent och operativsystemet är snabbt och responsivt. Kommer hålla kvar vid det så länge det går. Enligt mig mkt bättre och stabilare är 11:an.

För mig har både 10:an och 11:an varit väldigt stabila. Enda gången jag fått bluescreen de senaste 5 åren var när en SSD hade något problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Mitten-startknappen kan du ju ändra om du vill, Så den är till vänster.. Så slipper du att den flyttas när program körs

Ja absolut, det är så jag kör det, alla mina inställningar i Windows sätts direkt via GPO så att jag slipper konfa om allt varje gång jag ominstallerar eller trycker ut en ny klient.. Kritiserar bara Microsofts dåliga designsmak

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Ja absolut, det är så jag kör det, alla mina inställningar i Windows sätts direkt via GPO så att jag slipper konfa om allt varje gång jag ominstallerar eller trycker ut en ny klient.

Att flytta startknappen är typ det enda jag får göra på jobbdatorn.

Nära nog alla andra "quality of life" hacks är nedlåsta Tänk att kunna stänga av "Recommended"-fältet på startmenyn eller att kunna välja den sekundära popupmenyn som default. Känner mig lite uppgiven över att inte få vara admin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Så måste det vara, Valves slumpmässiga undersökning är den enda i historien som är totalt immun mot statistiska outliers. Du har nog snubblat över en enorm konspiration här om du gräver lite. 👍

Den verkar inte vara helt slumpvis när det kommer till var geografiskt som frågorna skickas ut. Det är definitivt slumpvis när det kommer till enskilda användare men inte sett till regioner. Exempelvis fick alla mina datorer frågan för någon månad sedan när de inte har fått frågan på flera år. Det är inte rimligt att antalet kinesiska användare skulle öka så kraftigt eller att en hel hord av användare helt plötsligt samtidigt skulle uppgradera RAM eller att AMD skulle tappa 30% av sin lilla andel av GPU-marknaden. Allt detta på en enstaka månad! Nästa månad är sannolikt siffrorna tillbaka på "normala" värden igen. Vi har sett dessa galna svängningar i Steam Hardware Survey förr.

Egentligen bör Valve skicka ut frågan till alla användare med jämna mellanrum, men så verkar det inte gå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vad vi behöver är en Windows-kompatibel konkurent.
Kan inte EU göra något åt det?

Varför ska EU göra något åt det när det redan finns flera existerande lösningar? Valfri Linux-dist med WINE kan köra många Windows-program och Steam för Linux kommer med Proton om man väldigt enkelt vill spela Windows-spel.

SteamOS 3 kommer snart om man vill bygga en ren speldator som i första hand kör som en konsol, men med desktop-läge för att slösurfa.

Om man verkligen vill undvika Linux men ändå inte ha Windows så finns ReactOS, en öppen återimplementering av Windows (ursprungligen XP som mål men tror de håller på att implementera API:er från 7 och 10 nu). Inte redo för dagligt bruk än men det går framåt och några spel går att köra på äldre hårdvara.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

jag har 8 datorer, endast laptopen där har windows 11..

så dåligt som windows 11 är som OS, jag vet inte hur jag ska göra i oktober.... tror ni om vi alla envisar oss att vi kommer kunna ha kvar win10? Jag är så himla nöjd med 10an, funkar hur stabilt som helst på alla mina datorer, jag lever utefter "if it works, dont f*** with it"!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Har blivit påtvingad W11 på jobbet. Har bara fått mig att gilla W10 mer.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.