Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil - Satan vad snabb

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Squallie:

Svenska butiker köper inte korten från återförsäljare i USA (hoppas jag! ) så vinstmarginalen ska redan finnas med i MSRP-priset.

Även om man räknar med 11kr för en USD så är dom listade priserna för höga även med "lite påslag för liten marknad". Räcker ju att kolla priserna i UK och Finland för att se detta, eller att se AMDs riktpris som är sagt till Sweclockers.

Nej, man köper inte från återförsäljare i USA, men eftersom tillverkaren AMD sätter priset så har dollarn en stor inverkan på hur återförsäljarna här hemma sätter sina priser.

Angående priserna i England så har återförsäljarna fått £50 i rabatt av AMD. Om Finland fått det vet jag inte. Om vi får det här hemma återstår att se kl 15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Den skillnaden står ju såklart AMD för.

nja inte direkt i pengar, det ges i framtida kredit! så just idag är det DU som ÅF som står för kostnaden.
Det skrev inet till och med i en tråd rörande detta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Riktprisernas otydlighet och att de egentligen är något slags "introduktionspris" som gäller ett fåtal har plågat oss sen åtminstone Nvidia 3000-serien. Trist att se att AMD också håller på med den där smörjan.

För Nvidia-kortens del har de tidigare strypt tillgången på riktpriskort efter ett tag. För 5000-serien har de inte släppt FE-kort nu på ett tag, men det kommer fortfarande in en del riktpriskort för eftermarknadskorten här i norden till skillnad mot hur det verkar vara i USA. Frågan är hur länge?

Ta Asus TUF 5090 eller Inno 5090 x3 som är riktpriskort här, men deras OC-modeller som är samma kort men med lätta fabriksöverklockningar kostar bägge 4491 kr mer. Det är väldigt dyrt för något som man kan fixa till på någon minuter själv. Om det funnits oändligt antal av alla modeller, hur många hade då valt de dyrare versionerna av eftermarknadsmodellerna? Visst, en del hade köpt dem ändå, men den begränsade tillgången får många köpare att kasta sig över vilket kort som helst som de inte hade gjort om det funnits ett val.

Uppenbarligen finns det något slags tvång från Nvidias sida att producera en del riktpriskort, men vad tror ni Asus och Inno har för intresse att producera dessa i någon större omfattning? Jag tror aldrig jag har sett såpass stora priskillnader mellan riktpriskort och resten som de är ffa i 5080 och 5090.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Riktprisernas otydlighet och att de egentligen är något slags "introduktionspris" som gäller ett fåtal har plågat oss sen åtminstone Nvidia 3000-serien. Trist att se att AMD också håller på med den där smörjan.

För Nvidia-kortens del har de tidigare strypt tillgången på riktpriskort efter ett tag. För 5000-serien har de inte släppt FE-kort nu på ett tag, men det kommer fortfarande in en del riktpriskort för eftermarknadskorten här i norden till skillnad mot hur det verkar vara i USA. Frågan är hur länge?

Ta Asus TUF 5090 eller Inno 5090 x3 som är riktpriskort här, men deras OC-modeller som är samma kort men med lätta fabriksöverklockningar kostar bägge 4491 kr mer. Det är väldigt dyrt för något som man kan fixa till på någon minuter själv. Om det funnits oändligt antal av alla modeller, hur många hade då valt de dyrare versionerna av eftermarknadsmodellerna? Visst, en del hade köpt dem ändå, men den begränsade tillgången får många köpare att kasta sig över vilket kort som helst som de inte hade gjort om det funnits ett val.

Uppenbarligen finns det något slags tvång från Nvidias sida att producera en del riktpriskort, men vad tror ni Asus och Inno har för intresse att producera dessa i någon större omfattning? Jag tror aldrig jag har sett såpass stora priskillnader mellan riktpriskort och resten som de är ffa i 5080 och 5090.

Just denna gen har ju ryktet göra gällande att marginalerna för AIB har blivit ännu mindre, tror det är därför

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Kontot avslutas

Inet om riktpris samt om antalet kort som finns att köpa idag i butik kl 15:00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Var inte många kort i butik

Visa signatur

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Swedishchef_90:

Var inte många kort i butik

Blir att hänga på alla hemsidor som säljer korten och spamma F5 kl 14:59. Men folk som kör scripts kommer säkert scalpa alla kort. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Blir att hänga på alla hemsidor som säljer korten och spamma F5 kl 14:59. Men folk som kör scripts kommer säkert scalpa alla kort. :/

Skicka ett PM till @anon343854 Han kommer retunera två kort inom 2 veckor. Annars kanske han kan scripta in ett kort till dig också.
Community love <3

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Fan får beslutsångest om vilken modell jag ska försöka köpa:

eller

ska in här:

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det var AMD som började med det redan 2017 med Vega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

<Uppladdad bildlänk>
eller
<Uppladdad bildlänk>
ska in här:
<Uppladdad bildlänk>

Vilket lyxproblem. Vi 5090-köpare får slänga oss över det som kommer ut...

Hade tagit det vita. Passar bättre in, tror dock att Gigabytes är bättre.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Sifear:

<Uppladdad bildlänk>
eller
<Uppladdad bildlänk>
ska in här:
<Uppladdad bildlänk>

Det vita, utan att tveka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vilket lyxproblem. Vi 5090-köpare får slänga oss över det som kommer ut...

Må hända.... får väl se vad/om jag lyckats köpa något kort... Gick ju inge vidare sist i januari..

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sifear:

<Uppladdad bildlänk>
eller
<Uppladdad bildlänk>
ska in här:
<Uppladdad bildlänk>

Helvete, den VITA solklart! Perfect match! Tveka inte, jag ska också köpa den vita PURE..

PS, fin låda där..

EDIT:

Det beror på, skiljer det sig 1 000 kr mellan PURE och MSRP modellen får det blir Reaper.

Permalänk
Skrivet av Darth Kermit:

Jag hoppas folk lär sig kontrollera sin iver och slutar sponsra dessa idioter så de inte blir av med sina kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Om antalet i butik är en indikation på hur många de säljer till MSRP så...

Får jag inte ett kort till MSRP-pris så väntar jag nog, dollarn fortsätter ju att rasa, nu nere i 10,1kr, var 11kr i februari.

Säg att den nya MSRP:n blir $650, med 10 kr/$, och 25% moms så blir det 8125kr, och den kommer troligen falla ytterligare.
$700 och 9,50kr/$ -> ung 8300kr.

Bara att hoppas på att det blir att spela Fallout 4 på datorn och inte i verkligheten....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Helvete, den VITA solklart! Perfect match! Tveka inte, jag ska också köpa den vita PURE..

PS, fin låda där..

EDIT:

Det beror på, skiljer det sig 1 000 kr mellan PURE och MSRP modellen får det blir Reaper.

Inet listar inte gigabyte korten på deras lanserings sida vilket gör att jag misstänker att det inte kommer finnas några kort av GB vid release så då blir det walkover. Gillar GBs kyl lösning bättre och den kortet är lite mer påbyggt och om kompletts läckta priser stämmer så är det inte väldigt mycket dyrare än PURE.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om antalet i butik är en indikation på hur många de säljer till MSRP så...

Får jag inte ett kort till MSRP-pris så väntar jag nog, dollarn fortsätter ju att rasa, nu nere i 10,1kr, var 11kr i februari.

Säg att den nya MSRP:n blir $650, med 10 kr/$, och 25% moms så blir det 8125kr, och den kommer troligen falla ytterligare.
$700 och 9,50kr/$ -> ung 8300kr.

Bara att hoppas på att det blir att spela Fallout 4 på datorn och inte i verkligheten....

Tänk på att i april blir det handels-krig med USA om inte något ändras vilket är anledningen till att dollarn tappar och du ska nog se att det kommer bli dyrare att både köpa Nvidia och AMD kort...

Visa signatur

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av SajkoKillah:

Jag hoppas folk lär sig kontrollera sin iver och slutar sponsra dessa idioter så de inte blir av med sina kort.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

https://i.imgur.com/WZpx1up.gif

Dold text

Har du dina bot:ar redo?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Tänk på att i april blir det handels-krig med USA om inte något ändras vilket är anledningen till att dollarn tappar och du ska nog se att det kommer bli dyrare att både köpa Nvidia och AMD kort...

Billigare menar du eftersom de inte produceras i USA, de skeppas ju från Asien till Europa. Dollarn sjunker som en sten nu. Om några månader kommer du kunna lyxturista i u-landet USA med en grinande apelsin vid rodret! Thailand släng dig i väggen,här vankas Amerikaresor!

Permalänk
Inaktiv

Vad tror ni om ASRock Steel Legend (vit) då, @Darth Kermit @Sifear?
Den ser också najs ut, t o m kortare än PURE..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Det vita, utan att tveka.

Sapphire gör riktigt bra kort för AMD så tveksamt om Gigabyte är "bättre"

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Skicka ett PM till @Pantburk Han kommer retunera två kort inom 2 veckor. Annars kanske han kan scripta in ett kort till dig också.
Community love <3

@Ryzer
Dessa måste jag nog behålla.
😅😅❤️

Permalänk
Medlem

Jag börjar vackla lite om jag ska gå på 9070 istället för 9070xt, mest på grund av energieffektivitet och strömförbrukningen då det blir så jäkla varmt i mitt rum 8 månader av året. Men en fråga till er som har bättre koll, tror ni det är möjligt att underklocka och sänka strömbudget för 9070xt så det närmar sig 9070? För då kan jag ju köra på det när det är som varmast här inne men samtidigt ha möjligheten att maxa på när det behövs, tänker jag. Priset är ju hyfsat lika så det är inte så stor faktor för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cwolf86:

Jag börjar vackla lite om jag ska gå på 9070 istället för 9070xt, mest på grund av energieffektivitet och strömförbrukningen då det blir så jäkla varmt i mitt rum 8 månader av året. Men en fråga till er som har bättre koll, tror ni det är möjligt att underklocka och sänka strömbudget för 9070xt så det närmar sig 9070? För då kan jag ju köra på det när det är som varmast här inne men samtidigt ha möjligheten att maxa på när det behövs, tänker jag. Priset är ju hyfsat lika så det är inte så stor faktor för mig.

Jag skulle ha gott för 9070XT och undervoltat om det inte ger några större resultaten så kan du alltid lämna tillbaks det och skaffa ett 9070 istället. Jag kan själv få ner mitt 6900XT från 304w till runt 260w utan tappa någon prestanda.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Spanat lite på nytt grafikkort sedan jag blev med ultawide 1440p-skärm i vintras då mitt 7800xt känns lite för klent ofta. Men funderar på om byta upp sig till 9070, XT el ej, verkligen gör så stor skillnad, eller om uppgradera CPU från 5600x till 5700x3d ger mer lyft för pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Inet listar inte gigabyte korten på deras lanserings sida vilket gör att jag misstänker att det inte kommer finnas några kort av GB vid release så då blir det walkover. Gillar GBs kyl lösning bättre och den kortet är lite mer påbyggt och om kompletts läckta priser stämmer så är det inte väldigt mycket dyrare än PURE.

De få gigabyte kort jag lyssnat på, har inte de varit direkt tysta (olika generationer av kort) och även andra klagat på deras är högljudda .

Känns ju som okej släpp, dock tråkigt AMD själva inte försökt få ner priset i Sverige. Men gissar på den dåliga valuta växlingen är del av svaret. Sen för riktigt trycka ner Nivida borde AMD själva ta lite av förlusten, men de kanske inte lyckas sälja mer även om korten vore 2000kr billigare än närmaste konkurrent.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så vilket 9070xt ska man köpa av Asus prime oc, Sapphire pulse eller Powercolor reaper? Asus något överklockat, binning(?), men verkar låta mer än andra. Reaper är ett väldigt litet kort, men är kylningen lika bra? Sapphire håller väl hög kvalitet. Något annat som sticker ut för dessa 3?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet PS5 Dualsense funkar fint och smärtfritt med PC såsom PS4 gjorde en gång i tiden?