Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

ÄNTLIGEN!!! Dummaste draget var att sälja 4090 i början på januari i tron att 5090 skulle vara lätt att få tag på vid lansering.
Men nu är torkan äntligen över, så jäkla härligt att kunna spela igen.
<Uppladdad bildlänk>

Får jag fråga dig hur det kommer sig att du valde att köpa ett så pass dyrt kort som 5090? Var intr 5080 tillräckligt för spelen du spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Testa ny PSU, den du har är trots allt 7 år gammal. Transient spikes var ett stort problem med 3090 och 3090Ti men blev bättre med 4000-serien tack o lov. Kanske är det värre med denna serie?

Du kan ju även undervolta GPUn (då slipper man stora prestandatapp) men det är bara en workaround.

Jo, jag kör på powertarget 85% nu, och då verkar det helt stabilt. Tappar 3-4% prestanda, så ingen jätteskillnad egentligen. Planen är att skaffa nya komponenter, inkl ny PSU. (Det behöver jag oavsett. Enda skillnaden är att jag tidigare tänkt spara en slant på att återanvända min PSU ett tag till. Men så blir det icke nu.)
Skulle 5090 fortsätta att krasha då, så åker det tillbaka till webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Får jag fråga dig hur det kommer sig att du valde att köpa ett så pass dyrt kort som 5090? Var intr 5080 tillräckligt för spelen du spelar?

VR! 4090 gick på knäna med Pimax Crystal i DCS. Var tvungen att sänka upplösningen och använda QuadViews (sänka upplösningen i ytterkanterna av synfältet) för att få någorlunda flyt kontra detaljrikedom. Hade det inte varit för VR så hade jag behållit mitt gamla 4090 FE alla gånger.

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Jo, jag kör på powertarget 85% nu, och då verkar det helt stabilt. Tappar 3-4% prestanda, så ingen jätteskillnad egentligen. Planen är att skaffa nya komponenter, inkl ny PSU. (Det behöver jag oavsett. Enda skillnaden är att jag tidigare tänkt spara en slant på att återanvända min PSU ett tag till. Men så blir det icke nu.)

Alla vägar leder till nytt psu rätt tydligt när du måste köra på 85 proc pl för att undvika spikes/krascher

Hur mycket drar kortet med 85 plimit för dig??

passar på att reko nytt psu samma gång ditt kort förtjänar nåt av dessa.

https://www.inet.se/produkt/6906655/asus-rog-strix-1000w-plat...

el om du vill vara 100

https://www.inet.se/produkt/6906654/asus-rog-strix-1200w-plat...

Lycka till nu med kortet))

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Alla vägar leder till nytt psu rätt tydligt när du måste köra på 85 proc pl för att undvika spikes/krascher

Hur mycket drar kortet med 85 plimit för dig??

passar på att reko nytt psu samma gång ditt kort förtjänar nåt av dessa.

https://www.inet.se/produkt/6906655/asus-rog-strix-1000w-plat...

el om du vill vara 100

https://www.inet.se/produkt/6906654/asus-rog-strix-1200w-plat...

Lycka till nu med kortet))

Tack så jättemycket för tips! Blir nog 1200w varianten
Vid 85% plimit verkar det dra mellan 510-520w vid full belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Detta nätaggregatet kanske duger, tillverkat av Seasonic.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 9800x3d, Asus Rog Strix X870E-E, DDR5 6200 2x48GB , Asus RTX 5090 Tuf 32GB GDDR7, Noctua NH-D15S chromax.black, MSI MPG 321URX, Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Gött att du hittat en lösning. Skulle du känna dig äventyrlig så rekommenderar jag undervolting trots allt Lite krångligare än att bara sänka PT men fungerar bättre i min mening.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om vi rekommenderar nätagg kan jag slå ett slag för Corsair SF1000. Inte haft några problem öht (kör med 100% power limit också nuförtiden).

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB 6000MT/s, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Skrivet av Mocka:

Gött att du hittat en lösning. Skulle du känna dig äventyrlig så rekommenderar jag undervolting trots allt Lite krångligare än att bara sänka PT men fungerar bättre i min mening.

Jo igen som jag påpekat tidigare: det dåliga med PT är du måste välja mellan prestanda och lägre energiförbrukning. Med undervolting kan du däremot båda äta kakan och ha kvar den (20 procent mindre power med bibehållen prestanda!). Kurvor att kopiera finns i tråden.

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk

Äntligen fått mitt 5090.
Alla ROPs är på plats. Inget märkbart coilwhine samt att de går tyst och svalt.
Vad rekommenderar ni att man kör för benchmarks? Är 3D mark demo't enough eller rekommenderar ni något annat?

Jämförelse med MSI 3080 Gaming Trio X

Permalänk
Moderator
Moderator

Tråden är fortfarande till för att dela erfarenheter, tips, rekommendationer och så vidare om just RTX 5090. Vill man diskutera lagerstatus finns en tråd om detta här. Vill man språka om andra produkter finns åtskilliga trådar om sådana, och hittar man inte en som matchar just det man vill diskutera kan man skapa en ny.
Några inlägg som missade det målet har raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RipTheJacker:

Äntligen fått mitt 5090.
Alla ROPs är på plats. Inget märkbart coilwhine samt att de går tyst och svalt.
Vad rekommenderar ni att man kör för benchmarks? Är 3D mark demo't enough eller rekommenderar ni något annat?
<Uppladdad bildlänk>

Jämförelse med MSI 3080 Gaming Trio X
<Uppladdad bildlänk>

Vad kostade kortet?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ska du köpa ett 5090 trots allt? Vilket pris kan du tänka dig att betala? Jag tycker 28 000 är max om jag skulle köpa ett.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Ska du köpa ett 5090 trots allt? Vilket pris kan du tänka dig att betala? Jag tycker 28 000 är max om jag skulle köpa ett.

Håller med 28 k e taket så att säga.men så länge de råder brist kan de skita i msrp.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/rtx_5090_astral_oc/12...

Ja du fattar)

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Fick min 5090 astral idag! Hade alla rops men kortet drog ojämnt med 12VHPWR sladden så fick köra med adaptern istället, blev mycket jämnare strömfördelning i gpu tweak!

Permalänk
Skrivet av zzbear:

Fick min 5090 astral idag! Hade alla rops men kortet drog ojämnt med 12VHPWR sladden så fick köra med adaptern istället, blev mycket jämnare strömfördelning i gpu tweak!

<Uppladdad bildlänk>

Proshop?

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Inet launch event 1:a feb

Permalänk
Skrivet av landahl:

Vad kostade kortet?

Fick betala 34.999 - vilket var orginalpris på Msi Gaming Trio X OC. Blev erbjudan att byta till Vanguard SOC som egentligen kostar 36.200, utan någon mellanskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RipTheJacker:

Fick betala 34.999 - vilket var orginalpris på Msi Gaming Trio X OC. Blev erbjudan att byta till Vanguard SOC som egentligen kostar 36.200, utan någon mellanskillnad.

Saftigt pris för att spela. Om jag köper ett så vill jag inte betala mer än msrp.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Saftigt pris för att spela. Om jag köper ett så vill jag inte betala mer än msrp.

Visst, det är mycket pengar. Men jämför med vilken annan "vuxen-hobby" som helst.
Räknar med 4 år (två generationer) innan jag byter till nyare modell. Om marknaden då ser ut som den gör för för 4090/3090 idag, så kan man säkert få ut 5-10k för kortet då.

Så 25-30k på 4 år blir 6-7k per år. Det är ingen direkt skillnad på vad som läggs på golfklubbor och banavgifter, eller landsvägscyklar för den delen. 2 par ordentliga löparskor per år ligger bara det på 5k.

Jag har inga problem alls att motivera priset. Självklart tycker jag att det är galet mycket pengar för ett grafikkort, och priserna har ju stigit varje år. Men man behöver inte köpa top of the line om man inte vill, du behöver inte ett 5090 för att spela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kommer det någonsin komma ut kort för 28000kr som inte kräver bot? Kan också tänka mig att lägga 28k.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av RipTheJacker:

Visst, det är mycket pengar. Men jämför med vilken annan "vuxen-hobby" som helst.
Räknar med 4 år (två generationer) innan jag byter till nyare modell. Om marknaden då ser ut som den gör för för 4090/3090 idag, så kan man säkert få ut 5-10k för kortet då.

Så 25-30k på 4 år blir 6-7k per år. Det är ingen direkt skillnad på vad som läggs på golfklubbor och banavgifter, eller landsvägscyklar för den delen. 2 par ordentliga löparskor per år ligger bara det på 5k.

Jag har inga problem alls att motivera priset. Självklart tycker jag att det är galet mycket pengar för ett grafikkort, och priserna har ju stigit varje år. Men man behöver inte köpa top of the line om man inte vill, du behöver inte ett 5090 för att spela...

Rubin GPUs är på gång och 6090 kanske kommer redan tredje kvartalet 2026. Det kommer vara nya minnen och krympt nod. Om man kan lita på Jensen när det gäller detta så kommer 6000 serien ta ett väldigt stort kliv framåt i prestanda. Detta har fått mig att tänka till och jag kanske köper ett 5080 istället och byter upp mig till ett 6090 sen.

Ps: jag ser varken spelande eller tv tittande som en hobby, bygga datorer däremot.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Rubin GPUs är på gång och 6090 kanske kommer redan tredje kvartalet 2026. Det kommer vara nya minnen och krympt nod. Om man kan lita på Jensen när det gäller detta så kommer 6000 serien ta ett väldigt stort kliv framåt i prestanda. Detta har fått mig stt tänka till och jag kanske köper ett 5080 istället och byter upp mig till ett 6090 sen.

Ps: jag ser varken spelande eller tv tittande som en hobby, bygga datorer däremot.

El så kniper du ett

https://www.komplett.se/product/1320698/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Rubin GPUs är på gång och 6090 kanske kommer redan tredje kvartalet 2026. Det kommer vara nya minnen och krympt nod. Om man kan lita på Jensen när det gäller detta så kommer 6000 serien ta ett väldigt stort kliv framåt i prestanda. Detta har fått mig stt tänka till och jag kanske köper ett 5080 istället och byter upp mig till ett 6090 sen.

Jensen är det bara ignorera. Han göra briljanta uttal som att 5070 är bättre än 4090.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB 6000MT/s, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk

Nu är de lite skillnad ett på 5070 kontra 5070 ti ...överklockat ligger 5070ti nästan som ett 5080 plus du sparar några spänn om du ändå inte ska ha de särskilt kortet särkskilt länge.

5070ti är upp till 36 proc snabbare än ett 5070,mest bang for buck i hela 5000 serien.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Är du sugen på det? 🧐 50+ stycken i lager hur kan det komma sig??? 😲

Skrivet av lambdan:

Jensen är det bara ignorera. Han göra briljanta uttal som att 5070 är bättre än 4090.

Det har du helt rätt i gällande 5070, men det brukar väl bli ett stort prestandalyft varje gång det blir en nodkrympning.

Permalänk
Medlem

Hej, (ny ägare här till en MSI SUPRIM RTX 5090)

Vilka är de bästa metoderna för RTX 5090-modeller angående 12VHPWR (icke Astral-kort som har avkänningskablarna/mjukvaran för att spåra belastningen för varje tråd)

Vad gör du för att undvika problem med kabeln?

Tack för att du delar med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P34aky:

Hej, (ny ägare här till en MSI SUPRIM RTX 5090)

Vilka är de bästa metoderna för RTX 5090-modeller angående 12VHPWR (icke Astral-kort som har avkänningskablarna/mjukvaran för att spåra belastningen för varje tråd)

Vad gör du för att undvika problem med kabeln?

Tack för att du delar med dig.

Man ska ju inte behöva fundera på det över huvud taget när man köper ett sådant dyrt kort. Varför köpte du det om du oroar dig för att kabeln/kontakten ska smälta?