Permalänk
Medlem

Nätaggregat luktar bränt

Hej!
Gick precis ned för trappan och möttes av en doft som luktade starkt bränt. Lokaliserade doften till sonens rum så stängde av hans dator direkt. Öppnade datorn och hittade oroväckande mycket damm. Efter att ha dammsugit kände jag att doften kom från nätaggregatet och att det var varmare än normalt. Vågar man starta datorn och kolla om den fungerar eller ska man bara byta ut aggregatet?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Om du vågar start den eller ej beror på hur riskbenägen du är; Är det relativt nya, dyra komponenter i din sons dator kan det var dumt att riskera att skada dem. Jag hade personligt "lånat" ett nätagg från en annan dator och testat med och kasserat det gamla nätagget.

Permalänk
Medlem

Hej!

För säkerhets skull skulle jag nog bett en el-kunnig person kollat upp hela datorn med mätningar och då inte minst nätaggregatet. Jag skulle aldrig chansa!
I bästa fall var det bara bränt damm, men att chansa och bara hålla tummarna....njet.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Förresten....vet du vad det är för komponenter i datorn och ungefär hur gamla de är?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.